Raport roczny 2021

Pytania do Juliena Ducarroza Prezesa Zarządu

P: Jakie są pana zdaniem główne czynniki sukcesu strategii .Grow?

Poprzednia strategia .One była przełomowa dla Orange Polska. Odwróciliśmy wieloletnie negatywne trendy, udowadniając, że spadek przychodów i zysków nie jest nieuchronny, lecz możliwy jest wzrost. Znaleźliśmy się na właściwej ścieżce: mamy produkty, jakich oczekują klienci, dysponujemy odpowiednimi aktywami, aby je wspierać, a także staliśmy się znacznie bardziej efektywni. Z tego względu, strategia .Grow ma charakter ewolucyjny: nie zmieniają się zasadnicze filary naszych działań. To jednak nie oznacza, że ta strategia jest mniej ambitna. Utrzymanie korzystnych trendów wzrostowych może się okazać równie dużym wyzwaniem. To w tej firmie pierwsza od około 15 lat strategia nastawiona na wzrost.

P: Jest kilka kluczowych elementów, które zdecydują o sukcesie planu strategicznego .Grow.

Przede wszystkim, nasi pracownicy. Odpowiednio wykwalifikowani pracownicy zdecydują o powodzeniu we wszystkich obszarach naszej strategii. Można mieć najnowocześniejsze systemy i najwyższej jakości sieci, ale bez właściwego zespołu, który sprawi, że będą działać, i udostępni je klientom nie odniesie się sukcesu. To dlatego, z mojego punktu widzenia, tak ważna jest transformacja kultury korporacyjnej oraz inwestowanie w zmianę ról zawodowych. Technologie zmieniają się bardzo szybko, a kwalifikacje pracowników muszą za tym nadążać. Chcemy do 2024 roku wyposażyć 70% naszych pracowników w umiejętności cyfrowe. Po drugie, musimy dogłębnie poznać potrzeby klientów, które zmieniają się szybciej niż kiedykolwiek. Dotyczy to zarówno konsumentów jak i przedsiębiorstw. Pandemia COVID-19 przyspieszyła proces cyfryzacji oraz rozmyła granice pomiędzy byciem w pracy, w domu i w podróży. Niektóre przyzwyczajania zmieniły się już na stałe. To jest dla branży telekomunikacyjnej źródłem wielu szans, ale również wyzwań. Wykorzystując nowe technologie, musimy nadążać za zmieniającymi się potrzebami klientów – a nawet je przewidywać.

Nie chodzi tylko o atrakcyjne oferty, ale także wszystkie procesy, które składają się na całościowe doświadczenie klienta, w tym obsługę klientów, wystawianie faktur czy rozpatrywanie reklamacji. To wszystko wpływa na wartość wskaźnika NPS, który jest dla nas jedną z kluczowych miar sukcesu. Po trzecie, realizując strategię .Grow musimy jednocześnie inwestować w nowe usługi i nowe, przyszłościowe obszary wzrostu.

Jest to niezwykle ważne, ponieważ nadal musimy kompensować spadki w usługach schyłkowych, a ponadto w niektórych obszarach, w których obecnie osiągamy wzrost, dojdzie do stopniowego nasycenia. Z tego względu, w ramach strategii .Grow mocno postawimy na rozwój w wybranych obszarach nowych i wschodzących trendów i technologii – z pełną świadomością, że nie wszystkie inicjatywy się zwrócą. Rozwój w tych obszarach nie będzie kluczowy dla naszych wyników finansowych do 2024 roku, ale zyska krytyczne znaczenie w kolejnych cyklach strategicznych. Dobrym przykładem są rozmaite usługi oparte na technologii 5G, które obecnie dopiero raczkują, w tym rozwiązania z obszaru Internetu Rzeczy, rozszerzonej łączności czy analizy dużych zbiorów danych. Dlatego jeden z filarów obecnej strategii nosi nazwę „Nowe możliwości.”

P: Jeden z czterech filarów strategii .Grow to „Odpowiedzialność” – dlaczego jest taka ważna?

Odpowiedzialność określa nas jako firmę. To nie jest hasło marketingowe. Odpowiedzialność jest wpisana w DNA naszej Spółki i logikę naszej działalności. Uważam, że to jedyny możliwy sposób postępowania. Tylko autentyczne zaangażowanie przynosi korzyści wszystkim interesariuszom – a nie tylko generuje koszty, jak to się dzieje w przypadku ograniczania się do pustych haseł. Pozwolę sobie przytoczyć opinię Stephane’a Richarda, byłego Prezesa Grupy Orange, który był przekonany, że w najbliższych latach osiąganie dobrych wyników ekonomicznych nie będzie możliwe bez wzorcowych osiągnięć w aspektach społecznych i środowiskowych.

Najważniejszym wyzwaniem jest według mnie zielona transformacja i walka z globalnym ociepleniem – walka, której jako ludzie nie możemy przegrać, bo to kwestia naszego przetrwania. To także wyścig z czasem. Skala tego problemu znacznie wykracza poza kompetencje i inne kwestie, na które mamy wpływ. Jeżeli w odpowiedni sposób nie przeszkolimy pracowników lub nie obsłużymy klientów, to oczywiście odbije się na naszej działalności, ale nie zagrozi naszemu istnieniu i nadal będziemy mogli wszystko naprawić. W przypadku zmian klimatu, wszelkie dzisiejsze zaniedbania będą w przyszłości nie do nadrobienia, zwiększając tylko skalę obciążeń. Natomiast działania podjęte już dzisiaj będą mniej kosztowne niż w przyszłości. Zwłaszcza że istnieje niebezpieczeństwo, iż zmiany klimatyczne doprowadzą do kolejnych wyzwań, których nawet nie jesteśmy jeszcze świadomi.

Dlatego Orange Polska, jako jedyna spółka giełdowa w Polsce, powołał doradcę ds. strategii klimatycznej – który odpowiada za koordynację wszystkich działań ukierunkowanych na ograniczenie naszego wpływu na środowisko. Z tych samych powodów, w 2021 roku przyjęliśmy formalnie strategię klimatyczną, która wyznacza jasny cel w zakresie zmniejszenia emisji CO2. Emisja CO2 znalazła się wśród trzech wskaźników KPI uznanych za wyznaczniki długoterminowego programu motywacyjnego dla kluczowego kierownictwa firmy.

Wyniki wyszukiwania