Raport roczny 2021

Perspektywy na 2022 rok: realizacja celów strategii .Grow w wymagającym otoczeniu makroekonomicznym

Priorytety na 2022 rok wynikające ze strategii .Grow

Kluczowe priorytety na 2022 rok

Orange-PL_16 Orange-PL_16

Rok 2022 będzie drugim rokiem realizacji naszej strategii .Grow. Nie ma wątpliwości, że będzie to miało miejsce w zmiennym i często wymagającym otoczeniu makroekonomicznym – charakteryzującym się presją inflacyjną, kryzysem na rynku energii oraz zawirowaniami politycznymi. Pomimo to, jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek przekonani, że nasza strategia pozwala w optymalny sposób wykorzystać nasze aktywa, wiedzę i wartości.

Będziemy nadal realizować strategię komercyjną ukierunkowaną na budowanie wartości, co jest szczególnie istotne w otoczeniu inflacyjnym. Należy jednak pamiętać, że ze względu na abonamentowy charakter naszych usług – co okazało się bardzo korzystne w trudnym czasie ograniczeń pandemicznych w latach 2020-2021 – potrzeba więcej wysiłku, by dostosować się do otoczenia inflacyjnego, zwłaszcza w perspektywie krótkookresowej.

Mamy nadzieję, że rok 2022 okaże się rokiem 5G. Liczymy na rozstrzygnięcie aukcji na częstotliwości 5G, co umożliwi nam przystąpienie do budowy tej sieci przy wykorzystaniu przeznaczonego na nią pasma. Będzie to bardzo ważny element, otwierający nowe perspektywy dla usług i wzrostu zarówno na rynku konsumenckim jak i biznesowym.

Ekologia pozostanie wysoko na liście naszych priorytetów, zarówno w wymiarze środowiskowym jak i społecznym. Zawarcie nowych umów bezpośrednio z dostawcami energii odnawialnej (PPA) nabiera jeszcze większego znaczenia wobec kryzysu na rynku energii. Będziemy się także przygotowywać do otwarcia nowego ośrodka koordynującego kompetencje cyfrowe – Centrum Cyfrowego Orange.

Ponadto, będziemy kontynuować przekształcanie kultury organizacyjnej w kierunku zwiększenia elastyczności i efektywności kosztowej. Proces ten będzie obejmować dalszą cyfryzację procesów biznesowych. Zgodnie z założeniami strategii .Grow, chcemy inwestować w nasz kluczowy zasób – ludzi, w tym rozwijać nowe formy współdziałania i środowisko pracy. Jest to szczególnie istotne w okresie po pandemii.

Wpływ inflacji na wzrost; niezmienione cele strategiczne

Przewidujemy, że trendy biznesowe, które pozytywnie wpłynęły na nasze ubiegłoroczne wyniki, utrzymają się w 2022 roku. W szczególności, oczekujemy, że EBITDAaL zostanie wsparta przez wzrost przychodów we wszystkich kluczowych obszarach naszej działalności, stałe ukierunkowanie na wartość oraz dalszą optymalizację kosztów. Jednak wyzwaniem dla wzrostu EBITDAaL są zewnętrzne czynniki makroekonomiczne. Inflacja w Polsce wzrosła do 9%, a konsensus prognoz wskazuje, że w skali całego roku przekroczy 10%. Z naszej perspektywy, kluczowym wyzwaniem jest ogromny wzrost cen energii, z jakim mamy do czynienia od kilku miesięcy nie tylko w Polsce, ale w całej Europie – przy czym sytuację pogarsza wojna na Ukrainie. Jest to przyczyną większej niż zwykle niepewności. Z tego względu, przewidujemy, że w 2022 roku EBITDAaL będzie na poziomie stabilnym lub odnotuje niski jednocyfrowy wzrost procentowy.

Prognozujemy niewielki spadek przychodów w 2022 roku. Spadek ten będzie wynikiem regulacyjnych obniżek stawek za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych i stacjonarnych, które wpływają negatywnie na przychody z usług hurtowych (lecz tylko w ograniczonym stopniu na marżę zysku). Z wyłączeniem wpływu tych decyzji regulacyjnych,
oczekujemy wzrostu przychodów, wspieranego głównie przez dalsze wzrosty w kluczowych usługach telekomunikacyjnych (konwergentnych, wyłącznie komórkowych i wyłącznie dostępu szerokopasmowego), usługach IT i integracyjnych oraz sprzedaży sprzętu.

Przewidujemy, że ekonomiczne nakłady inwestycyjne (eCapex) będą się mieścić w tym samym przedziale co w roku ubiegłym. Jednak zmianie ulegnie ich struktura: zwiększy się udział nakładów na sieć mobilną, jako że planujemy rozpoczęcie budowy sieci 5G oraz poważnej modernizacji radiowej sieci dostępowej.

Pokładając zaufanie w sile naszych aktywów, rosnącym popycie oraz jakości naszych usług, w pełni potwierdzamy wszystkie długoterminowe ambicje strategiczne.

Orange-PL_17 Orange-PL_17

Wyniki wyszukiwania