Raport roczny 2021

Wpływ ekonomiczny

Orange Polska jest polską firmą działającą pod globalną marką i mocno zakorzenioną w polskiej gospodarce. Jest też stabilnym i długofalowym inwestorem. Nasza infrastruktura jest nierozerwalnie związana z Polską. Oprócz zatrudnionych bezpośrednio nieco ponad 10 tys. pracowników, pośrednio działalność Orange Polska tworzy ponad 40 tys. miejsc pracy u dostawców, poddostawców i partnerów w całym kraju. Dużą część potrzebnych nam usług i urządzeń kupujemy w Polsce. Także wydarzenia ostatnich miesięcy, związane z epidemią COVID-19, pokazały, jak bardzo Orange jest zaangażowany w dobro państwa. Skutecznie zareagowaliśmy na potrzeby i wyzwania społeczno-ekonomiczne, które dotknęły polską gospodarkę i społeczeństwo.

Sprzedawane przez naszą firmę produkty i usługi oraz wielomiliardowe inwestycje, zwłaszcza w nowoczesną sieć światłowodową i mobilną, współtworzą polski produkt krajowy brutto (PKB). Do wzrostu PKB przyczyniają się pośrednio także płacone przez Orange Polska podatki, wydatki na pensje pracowników czy zakup produktów i usług u lokalnych dostawców. Są to środki, które dalej krążą w gospodarce i dzięki którym kolejne podmioty tworzą swoje produkty i usługi.

Inwestycje w szerokopasmowy internet przekładają się wprost na wzrost PKB. Według ekonomistów Banku Światowego, wzrost penetracji szerokopasmowego internetu o 10 punktów procentowych powoduje przyspieszenie potencjalnego tempa wzrostu gospodarczego o 0,3-1,5 pkt. proc. Na tej podstawie szacujemy, że dzięki szerokopasmowemu internetowi od Orange Polska potencjalny PKB Polski wzrósł w latach 2004– 2021 o 8,7% (w oparciu o szacunki OECD sprzed pandemii).

>10 000
pracowników Orange Polska
>40 000
miejsca pracy utworzone dzięki działalności Orange Polska
10 p.p
wzrost penetracji łączy szerokopasmowych

Inwestycje w rozwój sieci

Orange Polska bardzo świadomie poprzez swoje działania uczestniczy w budowie społeczeństwa informacyjnego, zdając sobie sprawę, że ważnym elementem dla rozwoju gospodarczego Polski jest dalsza cyfryzacja kraju, opierająca się na rozwijaniu nowoczesnych sieci telekomunikacyjnych.

W 2021 roku Orange Polska przeznaczył na inwestycje 1,74 mld zł. W latach 2016-2021 suma inwestycji firmy w cyfryzację Polski wyniosła ok. 12 mld zł.

W latach 2005-2020 Orange Polska wydał 43,5 mld złotych na zakup środków trwałych i niematerialnych (inwestycje). Szeroki dostęp do internetu zapewnia szybki rozwój gospodarki cyfrowej i szybszy wzrost gospodarczy. Internet staje się jednym z zasobów wpływających na potencjał rozwoju gospodarki. W samym 2021 roku na światłowód wydaliśmy 346 mln zł.

1,74 mld zł
wydanych na inwestycje
w latach 2016-2021
12 mld zł
łączna kwota wydana
na cyfryzację w Polsce
43,5 mld zł
wydano na
aktywa materialne i niematerialne
346 mln zł
wydanych na światłowód

W zasięgu superszybkiego internetu światłowodowego od Orange znajduje się obecnie ponad 5,8 mln gospodarstw domowych, a z usług korzysta milion klientów, którzy cieszą się dzięki temu dostępem do internetu o prędkości nawet do 1 Gb/s. Od 2015 roku w rozwój sieci światłowodowej Orange zainwestował blisko 4 mld zł. Zasięg Orange Światłowodu to zarówno sieć wybudowana przez operatora, jak i łącza dostępne dzięki współpracy z kilkudziesięcioma firmami posiadającymi sieci FTTH. Z drugiej strony, wybudowane przez Orange światłowody są udostępniane na rynku hurtowym innym operatorom. Rozwój współpracy międzyoperatorskiej to istotny element ogłoszonej w ubiegłym roku strategii .Grow. Ambicją Orange Polska jest sześciokrotny wzrost liczby hurtowych klientów światłowodowych do końca roku 2024. Dalsze zwiększanie dostępności usług światłowodowych będzie realizowane głównie w oparciu o współpracę z innymi operatorami, w tym z operatorem hurtowym Światłowód Inwestycje.

Orange Polska rozbudowuje sieć światłowodową nie tylko w dużych miastach, ale również w małych ośrodkach i na terenach wiejskich. Inwestycje otwierają nowe możliwości rozwoju lokalnym społecznościom i przedsiębiorcom.

7-8 mln

gospodarstw domowych połączonych do światłowodu Orange do 2024 r.

Orange jest liderem jeśli chodzi o dostarczanie szerokopasmowych usług w małych lokalizacjach w Polsce. 38% szybkich stacjonarnych łączy internetowych na wsi w Polsce to łącza dostarczane przez Orange. Z łączy Orange Polska korzysta 35% szkół w Polsce.

Dostarczyliśmy już szybkie łącza do 3140 szkół działających w Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE). Łącza zostały zrealizowane na bazie przetargów rozpisywanych przez NASK, który jest operatorem OSE. Orange Polska podłącza placówki w ramach inwestycji własnych oraz uczestnicząc w POPC (Program Operacyjny Polska Cyfrowa), największym publicznym programie budowy infrastruktury szerokopasmowej, budując sieć szybkiego internetu tam, gdzie brakuje nowoczesnej infrastruktury – na terenach tzw. białych plam, z wykorzystaniem środków unijnych. W ponad 100 szkołach zostały zainstalowane łącza tymczasowe (nie gwarantujące przepływności 100 Mb/s).

Orange Polska uczestniczy w POPC w wyniku rozstrzygnięć kolejnych konkursów o dofinansowanie. Od 2016 roku realizujemy inwestycje światłowodowe, których celem jest wyeliminowanie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do internetu szerokopasmowego. We wnioskach konkursowych Orange Polska zadeklarował objecie zasięgiem sieci 404 tys. gospodarstw domowych w obszarach klasyfikowanych jako białe plamy na internetowej mapie Polski. Na koniec 2021 roku inwestycjami POPC objęliśmy już 324 tys. gospodarstw domowych (a w samym 2021 r. zwiększyliśmy zasięg sieci o 126 tys.).

Te inwestycje mają ogromny wpływ na poprawę jakości życia na wsiach i w obszarach mniej zurbanizowanych, rozwój lokalnych społeczności oraz wzrost konkurencyjności obszarów pozbawionych wcześniej możliwości, jakie daje cyfryzacja. Pozwalają przełamać bariery dostępu do edukacji, e-usług, zdalnej pracy czy innych aktywności, które do tej pory były ściśle związane z fizyczną obecnością w miastach.

Wartość łańcucha dostaw

Na działalności dużych firm korzystają inne firmy – mogą się rozwijać, dawać zatrudnienie, inwestować. Zdecydowaną większość towarów i usług, których Orange potrzebuje do prowadzenia biznesu w Polsce, kupuje w kraju. Aż 91% krajowych dostawców Orange Polska to firmy polskie lub z przewagą własności polskiej.

W samym 2021 roku ponad 87% wydatków Orange Polska stanowiły zakupy u firm polskich lub polskich oddziałów firm zagranicznych. Zamówienia w kwocie ponad 4,8 mld złotych popłynęły do blisko 3 tysięcy firm. Pomimo pandemii, Orange wciąż zasilał polską gospodarkę, przyczyniając się do jej stabilności – wartość zamówień w 2020 roku była zbliżona do ich przeciętnej skali w poprzednich trzech latach (93%). Szacunkowo, Polska zawdzięcza zakupom Orange średniorocznie 0,2% wzrostu PKB.

Te wydatki zasilają naszą gospodarkę i napędzają popyt. Zgodnie z tak zwanym modelem przepływów międzygałęziowych, który opisuje efekty popytowe zakupów całym łańcuchu dostaw, oszacowaliśmy, że wydatki Orange Polska wygenerowały w latach 2005-2021 łączny wzrost popytu na towary i usługi polskich przedsiębiorstw aż o ponad 200 mld zł.

Ponad 1/4 (26%) wydatków Orange Polska na zakupy w Polsce zasila firmy sektora wysokich technologii (klasyfikowane przez Eurostat jako high technology albo high tech knowledge intensive services). Kolejne 16% wydatków zasiliło firmy z branż knowledge intensive, czyli opartych na wykorzystaniu zaawansowanej wiedzy. W 2021 roku było to łącznie ponad 2 miliardy złotych. 15% środków na zakupy Orange Polska zasiliło zlokalizowane w Polsce przedsiębiorstwa sektora ICT, będące kluczowym zasobem nowoczesnej gospodarki.

Wyniki wyszukiwania