Raport roczny 2021

Pytania do Jacka Hutyry, doradcy ds. strategii klimatycznej

Działania na rzecz klimatu to kwestia odpowiedzialności czy szansa?

Jedno i drugie.

Przede wszystkim ponosimy odpowiedzialność za szybkie sprowadzenie emisji gazów cieplarnianych do zera netto. Emisje te napędzają globalne zmiany klimatu. Musimy działać tu i teraz, żeby rozwiązać ten problem – to wspólny obowiązek wszystkich, ale w szczególności dotyczy dużych firm. W Polsce stoimy przed szczególnym wyzwaniem: około 80% energii produkowane jest z paliw kopalnych, zwłaszcza węgla. Wydobywanie i spalanie paliw kopalnych to bez najmniejszych wątpliwości najważniejsza przyczyna przyspieszającego globalnego kryzysu klimatycznego. A ponieważ energia jest kluczowym zasobem w telekomunikacji, to właśnie w tym obszarze skupiamy nasze działania w pierwszej kolejności.

Zwiększymy udział odnawialnych źródeł energii w naszej konsumpcji od 0% do przynajmniej 60% w 2025 roku (w 2021 podjęliśmy pierwsze działania i osiągnęliśmy 6%). W najbliższym czasie to właśnie będzie najważniejszy czynnik redukcji naszych emisji własnych (zakresy 1 i 2 emisji) – do roku 2025 zetniemy je o przynajmniej 65% w porównaniu do 2015 roku, w pełni zgodnie z globalnymi, potwierdzonymi naukowo celami klimatycznymi Grupy Orange.

Nie zapominamy oczywiście o naszej współodpowiedzialności za całościowe emisje naszego łańcucha wartości, generowane przez dostawców czy klientów (zakres 3). Nasz cel neutralności klimatycznej netto do 2040 roku obejmuje również zakres 3 emisji. Pracujemy nad operacjonalizacją ambicji Orange Polska w tym zakresie na 2025 rok i wkrótce będziemy szerzej o nich informować. I już działamy, żeby te emisje obniżać, zwłaszcza jeśli chodzi o gospodarkę o obiegu zamkniętym (GOZ) – zarówno dla urządzeń sieciowych jak i klienckich. Kilka przykładów: ponowne używanie sprzętu sieciowego; zbiórka używanych smartfonów do odnowy lub recyklingu; rozszerzanie oferty proponowanych naszym klientom urządzeń odnawianych; czy wreszcie odzyskiwanie i odnowa każdego roku co najmniej pół miliona stacjonarnych urządzeń klienckich (modemy, dekodery telewizyjne). W kwietniu 2022 roku uruchomiliśmy w Polsce parasolowy program Re (recykling, renowacja, regeneracja), którego celem jest przyspieszenie wdrażania zasad GOZ oraz promowanie jej wśród klientów i zachęcanie ich do włączenia się w działania.

Ale nasze „zielone” działania to więcej niż tylko odpowiedzialność.

Jesteśmy częścią sektora cyfrowego, możemy i wręcz musimy być częścią rozwiązania kryzysu klimatycznego. Możemy budować wartość dla naszych interesariuszy, pomagając im w ich własnych wyzwaniach dekarbonizacyjnych i przyspieszając zieloną, cyfrową transformację.

Od łączności pozwalającej na redukcję czy optymalizację fizycznego przemieszczania się (a więc i użycia paliw!) poprzez rozwiązania inteligentnych miast dla bardziej efektywnych, bardziej przyjaznych środowisku i mieszkańcom obszarów miejskich, poprzez instalacje fotowoltaiczne i inteligentne zarządzanie energią, aż po nowe zastosowania przemysłowe możliwe dzięki 5G, otwierające możliwości zdecydowanych redukcji emisji w innych sektorach gospodarki – odpowiedzialne cyfrowe technologie są kluczowe dla lepszego świata, mniej obciążającego naszą planetę.

Nikt i nic nie może zwolnić nas z odpowiedzialności za jak najszybsze sprowadzenie całości naszych emisji do zera netto – po prostu musimy to zrobić. Ale powinniśmy też kreować wartość – odpowiedzialność klimatyczna nie może być postrzegana jako problem, musimy ją traktować jako szansę i jako naszą przyszłość. Łączenie odpowiedzialności i wartości to podstawa naszego podejścia #OrangeGoesGreen.

Wyniki wyszukiwania