Raport roczny 2021

Zarządzanie ryzykiem

Orange Polska jest narażona na ryzyko zewnętrzne i wewnętrzne o wielorakim charakterze, które może mieć wpływ na realizację założonych celów. W związku z tym, w Orange Polska funkcjonuje system zarządzania ryzykiem, który zapewnia identyfikację, ocenę i zarządzanie czynnikami ryzyka. System ten został opracowany na podstawie norm ISO 31000:2018 oraz ISO 27005 (tylko w odniesieniu do Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji).

Osoby kierujące poszczególnymi obszarami i funkcjami biznesowymi są odpowiedzialne za ocenę i zarządzanie ryzykiem, w tym identyfikację nowych i nasilających się czynników, monitorowanie ryzyka i skuteczności mechanizmów kontrolnych oraz przekazywanie odpowiednich raportów. Wszelkie zdarzenia są rozpatrywane w kontekście potencjalnego wpływu na realizację celów biznesowych Grupy.

Trzy linie obrony Orange Polska

Orange-PL_21b Orange-PL_21b

Przy ocenie ryzyka uwzględniamy prawdopodobieństwo i wpływ zajścia określonych zdarzeń na sytuację finansową, wizerunek przedsiębiorstwa, ciągłość działania oraz życie i zdrowie ludzi. W przypadku, gdy konsekwencje wystąpienia ryzyka mają na przykład wpływ zarówno finansowy jak i wizerunkowy, wycenia się je według najbardziej negatywnego skutku. Do ryzyk, których negatywny wpływ na Spółkę został oceniony powyżej dopuszczalnego poziomu, są przypisywane działania mitygujące, które mają na celu zapobieżenie stratom lub ich zminimalizowanie. Skuteczność tych działań jest weryfikowana na bieżąco, a w razie potrzeby są one korygowane. Ryzyka oraz przypisane do nich działania mitygujące stanowią jedno ze źródeł wykorzystywanych do przygotowania Rocznego Planu Audytu Wewnętrznego.

Dodatkowo, zidentyfikowane czynniki ryzyka o podobnym charakterze są łączone w grupy (tzw. klastry) w celu zapewnienia spójnego i efektywnego zarządzania ryzykiem w całej Grupie Orange Polska. Procesem oceny ryzyka (zob. schemat poniżej) zarządzają koordynatorzy poszczególnych domen. Podział czynników ryzyka na domeny ryzyk operacyjnych, utraty informacji, ciągłości działania, zapewnienia zgodności, nadużyć oraz ryzyk społecznych zapewnia jednolite i obiektywne podejście do oceny ryzyk o zbliżonych konsekwencjach (analiza przyczynowoskutkowa). Klaster ryzyk społecznych jest powiązany z Planem Nadzoru, który obejmuje wszystkie spółki i kontrahentów w ramach międzynarodowej Grupy Orange i dotyczy ryzyk związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem ludzi, szkodami w środowisku naturalnym oraz poważnymi naruszeniami praw człowieka i podstawowych wolności.

Lista ryzyk kluczowych powstaje w wyniku indywidualnych spotkań z Członkami Zarządu oraz Dyrektorami Wykonawczymi, którzy wskazują na istotne zdarzenia mogące potencjalnie zagrozić realizacji strategii Spółki. Na podstawie zidentyfikowanych w ten sposób ryzyk, ich właściciele dokonują dalszej oceny ich prawdopodobieństwa i wpływu, a także przypisują takim ryzykom działania mitygujące oraz wyznaczają menedżerów odpowiedzialnych za ich realizację. Wyniki analizy każdego z ryzyk kluczowych podlegają zatwierdzeniu przez Członka Zarządu lub Dyrektora Wykonawczego odpowiedzialnego za dany obszar, a w przypadku potencjalnych strat finansowych – również przez Członka Zarządu ds. Finansów.

Proces zarządzania ryzykiem w Orange Polska

Orange-PL_21 Orange-PL_21

Sprawozdawczość

Do wyceny i raportowania ryzyka stosowane są mapy ryzyka (ang. heat map), które ilustrują stopień zagrożenia ze strony
poszczególnych zdarzeń.

Przykładowa mapa ryzyka

Orange-PL-27 Orange-PL-27

* W pokazanym przykładzie brak tego wpływu.

Ten konkretny przykład pokazuje ryzyko mające niski wpływ wizerunkowy i umiarkowany wpływ na ciągłość świadczenia usług. W efekcie, całe ryzyko zostałoby ocenione jako średnie.

Komitet Audytowy monitoruje skuteczność systemu zarządzania ryzykiem oraz analizuje raporty dotyczące jego kształtu i funkcjonowania.

Ryzyka kluczowe są omawiane podczas posiedzeń Zarządu oraz Rady Nadzorczej.

Ryzyka kluczowe, przedstawione w tabeli na stronach 148-163, to zagregowane kategorie ryzyk opartych o zdarzenia. Ryzyka te mogą mieć istotny wpływ na model biznesowy, przyszłe wyniki i płynność Grupy. W każdym przypadku przedstawiono także metody ograniczania danego ryzyka przez Zarząd.

Uwzględnione na liście ryzyk kluczowych obszary ryzyka odpowiadają czynnikom, które są najsilniej związane z działalnością biznesową bądź wpływają na utratę lub wzrost wartości. Ryzyka te podlegają zmianom. Na przykład, w 2020 roku ze względu na rosnące znaczenie zmian klimatu i ich wpływ na funkcjonowanie Spółki i całego społeczeństwa, ryzyko klimatyczne zaliczono do ryzyk kluczowych.

Ponadto, w 2021 roku został przeprowadzony proces służący określeniu ryzyk i szans związanych z wpływem klimatu na Spółkę. Proces zrealizowano zgodnie z zaleceniami Grupy Zadaniowej ds. Ujawniania Informacji Finansowych Związanych z Klimatem (TCFD), a jego szczegółowy opis przedstawiono na stronach 132-133. Natomiast najważniejsze ryzyka związane zarówno z wpływem Spółki na klimat jak i wpływem klimatu na Spółkę przedstawiono w tabeli poniżej.

Identyfikujemy i monitorujemy ryzyka związane z naszym wpływem Spółki na środowisko naturalne i społeczeństwo. Jest to związane z obowiązkiem realizowania Planu Czujności, wprowadzonym francuską ustawą 2017-399 z dnia 27 marca 2017 r.

Plan Czujności musi wprowadzać skuteczne środki w celu identyfikacji ryzyka i zapobieganiu poważnym skutkom w odniesieniu do praw człowieka i środowiska naturalnego wynikających z działalności danej firmy i podmiotów pozostających pod jej bezpośrednią lub pośrednią kontrolą (tj. spółek zależnych w rozumieniu francuskiego prawa handlowego) oraz podwykonawców i dostawców, z którymi firma utrzymuje relacje handlowe – w zakresie, w jakim ich działalność ma związek z tymi relacjami. Przewidziane środki obejmują tworzenie map ryzyka oraz podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobieżenia lub ograniczenia skutków ryzyka.

Plan Czujności został wprowadzony w Orange Polska w 2019 roku i objął ryzyka związane z prawami człowieka i podstawowymi wolnościami, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz środowiskiem. Plan został zatwierdzony przez Zarząd i Komitet Audytowy Rady Nadzorczej. Objęte tym Planem ryzyka zostały włączone do systemu zarządzania ryzykiem w Spółce. Sprawozdanie z obowiązkowej realizacji Planu Czujności jest sporządzane zbiorczo dla całej Grupy Orange.

Pandemia COVID-19, która rozpoczęła się na początku 2020 roku, oraz przedłużająca się wojna na Ukrainie dogłębnie przeobraziły otoczenie, w jakim Orange Polska prowadzi działalność telekomunikacyjną. Chociaż oba te czynniki nie stanowią już obecnie ryzyka, to mogą pociągać za sobą nowe ryzyka dla naszej działalności, z których niektóre opisano w tabeli poniżej. W odniesieniu do pozostałych ryzyk należy podkreślić, że pandemia i wojna na Ukrainie są uwzględniane przy ich ocenie także wtedy, gdy nie zostało to wyraźnie wspomniane.

Ekspozycja na ryzyko rosnąca malejąca stabilna

W kolumnie „Ekspozycja na ryzyko”, za pomocą odpowiednich strzałek pokazano zmianę ekspozycji względem poprzedniego roku dla poszczególnych kategorii ryzyka.

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Wojna na Ukrainie Bezkonkurencyjna transmisja danych dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. Nowe Ryzyko ataków i cyberataków na kluczową infrastrukturę Polski jako członka NATO,

ograniczenie dostępnej pojemności sieci ze względu na zwiększony dwustronny ruch (głosowy i transmisji danych) z wschodnią częścią Polski.

Tocząca się w sąsiednim kraju wojna może wpłynąć na działalność Orange Polska i innych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce w wyniku bezpośrednich i fizycznych ataków lub cyberataków na elementy infrastruktury lub aplikacje.

Ogromny i szybki wzrost ruchu generowanego przy wschodniej granicy przez licznych uchodźców może ograniczyć dostępną pojemność sieci i utrudnić świadczenie usług telekomunikacyjnych w tej części kraju.

Zespoły reagujące na incydenty naruszające cyberbezpieczeństwo w Orange Polska monitorują przez całą dobę cały ruch sieciowy, w tym incydenty cybernetyczne, odpowiednio reagując na wszelkie wykryte zagrożenia.

Aby zapewnić płynne świadczenie usług telekomunikacyjnych, Orange Polska dostosowuje parametry swojej sieci do zwiększonego ruchu.

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Przychody i zyski

Brak sukcesu wdrażanej przez Orange Polska strategii może skutkować utratą udziałów w rynku i/lub spadkiem rentowności

Bezkonkurencyjna transmisja danych dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.
  • Spadek popytu na produkty i usługi telekomunikacyjne,
  • zwiększenie konkurencji oraz presji na usługi i ceny,
  • zwiększenie konkurencji na rynku ofert konwergentnych,
  • niezrealizowanie zakładanego zwrotu z inwestycji w światłowody oraz utrata części rynku dostępu szerokopasmowego,
  • zwiększona presja na operatorów telekomunikacyjnych uczestniczących w przetargach w sektorze publicznym,
  • zakłócenie globalnych łańcuchów dostaw,
  • pojawienie się nowych typów nadużyć towarzyszących rozwojowi nowych technologii.
Ze względu na niestabilną sytuację rynkową, spowodowaną głównie rosnącą inflacją (zwłaszcza cenami energii) oraz wprowadzeniem nowych regulacji fiskalnych i podatkowych, obecni i potencjalni klienci mogą dysponować mniejszym dochodem rozporządzalnym oraz mogą być mniej skłonni do zaciągania długoterminowych zobowiązań finansowych. Może to spowodować, że Orange Polska nie osiągnie założonych wielkości sprzedaży i marży.

Główne rynki, na których Orange Polska prowadzi działalność, znajdują się pod rosnącą presją konkurencyjną w związku z wejściem nowych operatorów oraz rosnącą liczbą operatorów realizujących strategię konwergencji usług mobilnych i stacjonarnych. W szczególności, nabycie UPC (największego operatora kablowego) przez Play (wiodącego operatora komórkowego) skutkuje powstaniem nowego, potencjalnie silnego operatora konwergentnego.

Te trendy i zmiany rynkowe mogą ograniczyć możliwość realizacji celów w zakresie konwergencji przez Orange Polska ze względu na zagęszczenie rynku i wpływ naszej strategii ukierunkowanej na wartość – silniejsze podmioty mogą bowiem wywierać presję na rynkowe ceny detaliczne. Zmiany na rynku mogą się także przyczynić do zmniejszenia zwrotu z inwestycji Spółki w sieć światłowodową w wyniku przejęcia części popytu przez nowych dostawców wykorzystujących otwarty dostęp hurtowy. Ponadto, zwiększenie obecności państwa w branży telekomunikacyjnej może mieć bezpośredni wpływ na przychody Orange Polska z sektora publicznego.

Sytuacja pandemiczna spowodowała pogłębiający się spadek efektywności działania producentów sprzętu elektronicznego. Okres oczekiwania na dostawę określonych urządzeń wydłużył się nagle aż o 180 dni. Taka sytuacja może skutkować brakiem urządzeń elektronicznych w kilku obszarach biznesowych Orange Polska – zarówno na potrzeby własne jak i dla klientów.

Ponadto, wraz z rosnącą złożonością technologii i systemów sieciowych oraz coraz szybszym wdrażaniem nowych aplikacji i usług (zwłaszcza w zakresie połączeń międzysieciowych i zarządzania relacjami z klientami), mogą się pojawić nowe rodzaje nadużyć, które będą jeszcze trudniejsze do wykrycia i zwalczania, co może skutkować utratą przychodów.

W odpowiedzi, Orange Polska koncentruje się na procesie transformacji działalności i kosztów w celu osiągnięcia odporniejszego i efektywniejszego modelu biznesowego, który zapewni większą elastyczność w przypadku zawirowań na rynku, takich jak spadek sprzedaży czy zakłócenie łańcuchów dostaw. Jesteśmy przekonani, że dzięki atrakcyjności naszej oferty i wieloletniemu doświadczeniu w świadczeniu usług konwergentnych mamy narzędzia pozwalające różnicować ofertę w celu utrzymania jej konkurencyjności i optymalnego dopasowania do potrzeb klientów.

Orange Polska zdecydował się rozważyć większą otwartość na rynku hurtowym, umożliwiając innym operatorom (np. T-Mobile) sprzedaż usług w oparciu o sieć światłowodową Spółki w celu znacznego zwiększenia rentowności tej sieci. Aby jeszcze zwiększyć zasięg naszych usług światłowodowych, zawarliśmy umowę o współpracy w ramach projektu Światłowód Inwestycje (FiberCo), którego celem jest budowa sieci światłowodowej dla dalszych 1,7 mln gospodarstw domowych do 2025 roku. Spółka Światłowód Inwestycje będzie świadczyć usługi hurtowe, zapewniając Orange Polska i innym zainteresowanym operatorom dostęp do sieci na równych warunkach. Orange Polska aktywnie wykorzystuje również infrastrukturę innych operatorów do zwiększenia zasięgu swoich usług światłowodowych, aby utrzymać przewagę skali nad innymi podmiotami.

Ponadto, stale inwestujemy w jakość kanałów sprzedażowych i obsługi klientów.

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Usługi telekomunikacyjn

Wzrost ilości i długości przerw w działaniu świadczonych usług

Najlepsze doświadczenie klienta

Bezkonkurencyjna transmisja danych dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

  • Niedostępność infrastruktury informatyczno-sieciowej Orange Polska,
  • przerwy w dostawie prądu,
  • narażenie Orange Polska na ataki cybernetyczne,
  • wykładniczy wzrost ruchu sieciowego,
  • wystąpienie błędów ludzkich bądź aktów terroru lub sabotażu,
  • zwiększenie częstotliwości lub nasilenia określonych zjawisk pogodowych,
  • narażenie techników i inżynierów usuwających w terenie usterki sieci na zakażenie,
  • obniżenie jakości lub zaprzestanie świadczenia usług na skutek zależności od partnerów zewnętrznych.
Takie zdarzenia mogłyby wpłynąć na ciągłość i jakość świadczenia usług przez Orange Polska oraz wydłużyć przerwy w działaniu usług i harmonogram usuwania usterek. To mogłoby znacząco pogorszyć wizerunek Orange Polska, a także doprowadzić do zmniejszenia przychodów, wpływając negatywnie na zysk i pozycję rynkową. Ograniczaniu powyższego ryzyka służą: odpowiednie planowanie rozwoju sieci i systemów informatycznych, inwestycje we wdrażanie rozwiązań przewidzianych na wypadek awarii, programy ubezpieczeniowe (obejmujące zagrożenia cybernetyczne i terrorystyczne) oraz wdrażanie planów ciągłości działania i zarządzania kryzysowego.

Infrastruktura krytyczna jest zabezpieczona przed potencjalnymi ograniczeniami w dostawie energii.

Biorąc pod uwagę analizy dotyczące długoterminowych skutków zmian klimatycznych, Spółka koryguje plany rozbudowy infrastruktury z uwzględnieniem możliwego gwałtownego nasilenia określonych zjawisk pogodowych w ciągu najbliższych dziesięcioleci. Orange Polska posiada certyfikat zgodności z normą ISO 22301:2019 dla Systemu Zarządzania Ciągłością Działania w zakresie świadczonych usług telekomunikacyjnych, teleinformatycznych i cyberbezpieczeństwa.

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Bezpieczeństwo informacji

Naruszenie bezpieczeństwa informacji, w tym danych osobowych

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

Najlepsze doświadczenie klienta

  • Naruszenie bezpieczeństwa informacji, w tym danych osobowych.
Działalność Orange Polska może prowadzić do utraty, ujawnienia, upublicznienia, przekazania nieuprawnionym podmiotom bądź niewłaściwej modyfikacji danych osobowych klientów. Przyczyny takiej sytuacji mogą być następujące: (i) wdrażanie nowych usług lub aplikacji, np. związanych z wystawianiem faktur czy zarządzaniem relacjami z klientami, (ii) podejmowanie nowych inicjatyw, zwłaszcza w obszarze sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, (iii) czyny zabronione (w tym cyberataki), zwłaszcza mające na celu kradzież danych osobowych bądź (iv) potencjalne zaniedbania ze strony Grupy lub jej kontrahentów.

Za nieprzestrzeganie postanowień RODO mogą być nakładane kary administracyjne w wysokości do 4% wartości rocznego globalnego obrotu przedsiębiorstwa. Ewentualne naruszenie bezpieczeństwa danych osobowych może mieć znaczące niekorzystne skutki dla wizerunku Orange Polska oraz wiązać się z poważną odpowiedzialnością (potencjalnie również karną), co może mieć negatywny wpływ na przyszłe wyniki finansowe Spółki.

Podobnie jak w przypadku danych osobowych, Orange Polska zagraża ujawnienie, upublicznienie lub przekazanie nieuprawnionym podmiotom informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, w tym szczegółów dotyczących planowanych przedsięwzięć, kampanii marketingowych oraz nowych ofert i pakietów sprzedażowych. Przedwczesne ujawnienie takich informacji mogłoby spowodować nieosiągnięcie przez Orange Polska celów sprzedażowych oraz utratę udziału w rynku. Do głównych przyczyn tych zagrożeń należą: (i) szpiegostwo przemysłowe (gospodarcze), (ii) czyny zabronione (w tym cyberataki), zwłaszcza mające na celu kradzież tajemnic przedsiębiorstwa bądź (iii) potencjalne zaniedbania ze strony Grupy lub jej kontrahentów.

Spółka posiada certyfikat zgodności Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji z normą ISO/IEC 27001 w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, hostingu, kolokacji, przetwarzania w chmurze, cyberbezpieczeństwa oraz przetwarzania danych osobowych w chmurach obliczeniowych.

Orange Polska posiada także certyfikat potwierdzający stosowanie normy ISO/IEC 27018 Kodeks postępowania dotyczący ochrony danych osobowych w chmurach obliczeniowych funkcjonujących jako podmioty przetwarzające dane osobowe – w zakresie usług przetwarzania danych osobowych w chmurach obliczeniowych w modelach: ICS (Integrated Computing Standard), ICM (Integrated Computing Managed) oraz smart CCaaS (smart Contact Centre as a Service).

Ponadto, Spółka regularnie odnawia certyfikaty FIRST oraz Trusted Introducer dla zespołu CERT Orange.

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Ryzyko finansowe

Ryzyka związane z rynkami finansowymi

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu
  • Wzrost stóp procentowych,
  • osłabienie kursu rodzimej waluty,
  • dalszy wzrost inflacji, zwłaszcza kosztów energii.
 

 

W 2021 roku Rada Polityki Pieniężnej zaczęła podnosić stopy procentowe, zwiększając je z 0,10%, tj. najniższego poziomu w historii, do 2,25% na koniec roku. W 2022 roku, rynek spodziewa się dalszych podwyżek stóp przez Radę do momentu znaczącego spowolnienia inflacji.

Wahania kursów walutowych mają wpływ na wysokość zobowiązań Orange Polska denominowanych w walutach obcych, a także na wysokość rozliczeń z operatorami zagranicznymi.

Wzrost cen energii wynika z kilku czynników. Po pierwsze, ceny uprawnień do emisji CO2 wzrosły ze 100 zł za tonę w maju 2019 roku do 310 zł za tonę w listopadzie 2021 roku. Spowodowało to skokowy wzrost ceny hurtowej kontraktów terminowych na dostawę energii elektrycznej ze 150 zł/MWh w kwietniu 2021 roku do 495 zł/MWh na koniec roku. Kolejnymi czynnikami są: wzrost cen gazu w 1 kw. 2022 (o 500% względem sierpnia 2021), niższa od oczekiwanej produkcja energii ze źródeł wiatrowych (spadek w ujęciu rocznym o 13% w pierwszym półroczu 2021) oraz wzrost zapotrzebowania na energię w Polsce (o 5% rok-do-roku). Dalsze podwyżki cen energii elektrycznej mogą spowodować znaczący wzrost kosztów operacyjnych, powodując dodatkową presję na rentowność operacyjną.

 

 

 

Ewentualny wzrost stóp procentowych nie powinien mieć istotnego wpływu na koszt obsługi zadłużenia Orange Polska ze względu na utrzymywany wysoki poziom zabezpieczeń.

Ewentualne osłabienie kursu złotego nie powinno mieć wpływu na wysokość zobowiązań Orange Polska denominowanych w walutach obcych oraz na wysokość rozliczeń z operatorami zagranicznymi, m.in. ze względu na utrzymywany wysoki poziom zabezpieczeń.

Zgodnie ze strategią .Grow, Orange Polska będzie zwiększać udział energii ze źródeł odnawialnych w całkowitym zapotrzebowaniu na energię w celu znaczącego ograniczenia emisji CO2, co przełoży się również na spadek całkowitych kosztów energii elektrycznej. Spółka stara się pozyskać krótkoi długoterminowe umowy z dostawcami energii ze źródeł odnawialnych, które nie obejmują kosztów pozwoleń na emisję CO2. Pozwoli to nam w najbliższych latach zmniejszyć ryzyko dla budżetu.

Ponadto, podjęliśmy szereg działań w celu podniesienia efektywności energetycznej i ograniczenia zużycia energii elektrycznej na własne potrzeby.

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Ład korporacyjny oraz otoczenie regulacyjne, podatkowe i prawne

Obowiązki regulacyjne wynikające ze zmiany prawa, a także decyzji administracyjnych

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu
  • Ryzyko związane z pozyskaniem nowych pasm na potrzeby świadczenia zaawansowanych usług telekomunikacyjnych (w tym 5G),
  • potencjalne konsekwencje sporu USA – Chiny,
  • proces legislacyjny ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej (które ma zastąpić obecne Prawo telekomunikacyjne),
  • postępowania UOKiK i Komisji Europejskiej w sprawie współdzielenia sieci,
  • korekty finansowe i obniżenie dofinansowania w przypadku opóźnień inwestycji w ramach POPC,
  • wzrost obciążeń podatkowych i presji fiskalnej w wyniku zmian w prawie,
  • wzrost opłat za używanie gruntu stron trzecich na potrzeby budowy i utrzymania infrastruktury Orange Polska,
  • straty wizerunkowe i finansowe na skutek udziału pracowników Orange Polska w działaniach o charakterze korupcyjnym.
Orange Polska musi wypełniać różne obowiązki regulacyjne, które określają zasady świadczenia usług i oferowania produktów, w tym dotyczące pozyskiwania i odnawiania licencji. Obowiązki regulacyjne wynikają ze zmian prawa oraz decyzji administracyjnych. Decyzje regulacyjne i zmiany w otoczeniu regulacyjnym mogą niekorzystnie wpływać na Orange Polska.

W 2022 roku Spółka będzie musiała dostosować działalność do postanowień Prawa komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa (obecnie na etapie prac legislacyjnych) zastąpi Prawo telekomunikacyjne, wyznaczając nowe ramy prawne dla operatorów telekomunikacyjnych.

Na szczeblu rządowym trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Projekt zakłada m.in. wprowadzenie mechanizmu oceny tzw. dostawców wysokiego ryzyka, przy czym jednym z kryteriów oceny ma być to, czy dany dostawca znajduje się pod kontrolą państwa spoza UE lub NATO.

Dla operatorów telekomunikacyjnych, takich jak Orange Polska, wprowadzenie takich przepisów może ograniczyć pulę dostawców sprzętu telekomunikacyjnego dostępnych na rynku, co może spowodować opóźnienie lub zwiększenie kosztów wdrożenia sieci 5G. Nowe przepisy mogą także pociągnąć za sobą dodatkowe koszty związane z obowiązkiem wycofania produktów, usług i procesów dostarczanych przez dostawcę wysokiego ryzyka.

W ramach POPC, istnieje ryzyko nieosiągnięcia zakładanego zwrotu z inwestycji w wyniku konieczności realizacji dodatkowego zakresu inwestycji.

Pomimo wzmocnienia przez Orange Polska polityki przeciwdziałania korupcji, ze względu na znaczną liczbę kontrahentów oraz złożony charakter procesów, mogą się zdarzyć przypadki działań o charakterze korupcyjnym, co może mieć niekorzystne skutki, zwłaszcza dla wizerunku Orange Polska.

W 2021 roku nastąpiły zmiany otoczenia prawnego zarówno w zakresie prawa ogólnego jak i przepisów odnoszących się bezpośrednio do branży telekomunikacyjnej. W 2020 roku rozpoczął się proces legislacyjny dotyczący Prawa komunikacji elektronicznej; prace trwają, a ustawa powinna wejść w życie prawdopodobnie w 3 kw. 2022 roku. Zmiany w otoczeniu prawnym i regulacyjnym wymagają stałego i starannego monitorowania, jak również zapewnienia środków na wdrożenie nowych regulacji, aby zapobiec niezgodności z przepisami.

Na poziomie UE, w 2019 roku podjęto prace nad określeniem wspólnego podejścia do bezpieczeństwa sieci 5G, w ramach których przeprowadzono proces oceny ryzyka oraz zidentyfikowano główne zagrożenia w sieci 5G. W wyniku tych prac, w styczniu 2020 roku opublikowano dokument pt. „Unijny zestaw narzędzi ograniczających zagrożenia w obszarze cyberbezpieczeństwa sieci 5G”, który określa ogólne podejście do tej kwestii. Chociaż dokument nie wyklucza żadnego konkretnego dostawcy, to za istotne ryzyko uznaje uzależnienie od jednego dostawcy oraz zagrożenia związane z łańcuchem dostaw, w tym ingerencją państw spoza UE. Ponadto, przewiduje, że państwa członkowskie powinny dokonać analizy profilów ryzyka dostawców i, w zależności od jej wyników, zastosować odpowiednie ograniczenia i wyłączenia, zwłaszcza w odniesieniu do kluczowych zasobów. Prace w tym zakresie trwają także na poziomie krajowym, czego wyrazem jest m.in. podpisanie Wspólnej Deklaracji USA i Polski na temat 5G w 2019 roku, a także rozpoczęcie w 2020 roku prac legislacyjnych w zakresie określenia nowych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i integralności sieci telekomunikacyjnych, w tym sieci 5G. Orange Polska monitoruje potencjalne regulacje w tym obszarze i podejmie odpowiednie działania w celu dostosowania się do wszelkich nowych obowiązków, jakie mogą zostać wprowadzone.

W Orange Polska wdrożono Politykę Antykorupcyjną oraz Wytyczne do zapobiegania korupcji. Te regulacje zawierają szczegółowe zasady i normy oraz odniesienia do konkretnych warunków i sytuacji, które pozwalają zidentyfikować i ograniczyć ryzyko wystąpienia korupcji. Spółka prowadzi także szereg działań o charakterze informacyjnym i szkoleniowym w celu podniesienia świadomości pracowników w zakresie przepisów i zasad antykorupcyjnych. W 2019 roku, w Orange Polska wprowadzono nowy program szkoleń „Zero tolerancji dla korupcji”. Szkolenia były profilowane stosownie do ekspozycji danej grupy pracowników na ryzyko.

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Oddziaływanie pól elektromagnetycznych

Oddziaływanie pól elektromagnetycznych wytwarzanych przez urządzenia radiowe

Bezkonkurencyjna transmisja danych dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

  • Niekorzystny wpływ pól elektromagnetycznych na zdrowie ludzi,
  • spadek zainteresowania mobilnymi usługami telekomunikacyjnymi,
  • trudności inwestycyjne i zwiększone koszty związane z instalowaniem stacji bazowych i innych urządzeń bezprzewodowych.
W przyszłości mogą się nasilić obawy o niekorzystny wpływ pól elektromagnetycznych (PEM) na zdrowie ludzi.

Na podstawie oceny dowodów naukowych przez rząd, od 1 stycznia 2020 roku obowiązujące w Polsce ograniczenia w zakresie dopuszczalnego poziomu pól elektromagnetycznych zostały zrównane z Zaleceniem Rady 1999/519/WE, co oznacza, że obecnie odpowiadają limitom stosowanym w większości krajów europejskich. Gdyby w przyszłości nowe badania naukowe w pewnym stopniu potwierdziły słuszność powyższych obaw, spowodowałoby to zapewne spadek zainteresowania mobilnymi usługami telekomunikacyjnymi, trudności inwestycyjne i zwiększone koszty związane z instalowaniem stacji bazowych i innych urządzeń bezprzewodowych, a także nasilenie sporów i roszczeń.

Ścisłe kierownictwo Spółki monitoruje przestrzeganie wymogów regulacyjnych i dopuszczalnych poziomów emisji oraz innych wymogów prawnych w zakresie ochrony środowiska. Ponadto, potwierdzono zgodność systemu zarządzania środowiskowego w Orange Polska z normą ISO 14001:2015 dla obszaru świadczenia usług telefonii mobilnej.
Skutki dalszych ograniczeń związanych z pandemią COVID-19
  • Zakłócenia kluczowych procesów w wyniku niedostępności krytycznych pracowników Orange Polska,
  • spadek przychodów z usług roamingu.
Zamrożenie gospodarki w wyniku kolejnych fal pandemii może stanowić zagrożenie zarówno dla funkcjonowania jak i wyników działalności biznesowej i modelu działania Orange Polska.

Ograniczenia w zakresie turystyki i podróży służbowych mogą skutkować zmniejszeniem przychodów z roamingu.

Orange Polska stosuje się do wszystkich wprowadzonych przez państwo ograniczeń. Do wszystkich biur i salonów są na bieżąco dostarczane środki sanitarne i ochronne, przeznaczone dla pracowników i klientów.

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Skutki nieosiągnięcia celów klimatycznych

Brak sukcesu w realizacji strategii klimatycznej Orange Polska może mieć niekorzystny wpływ na wizerunek oraz skutkować wzrostem kosztów operacyjnych i utratą części inwestorów i klientów

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu
  • Straty wizerunkowe w wyniku faktycznego lub domniemanego nieosiągnięcia celów i ambicji klimatycznych (szczególnie w zakresie ograniczenia emisji CO2),
  • niewystarczające wsparcie regulacyjne dla rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce,
  • małe zainteresowanie klientów wyborem rozwiązań neutralnych klimatycznie lub ograniczających emisję CO2,
  • brak polskiej narodowej strategii neutralności klimatycznej.
Konieczne staje się zmniejszenie wpływu działalności Spółki oraz oferowanych przez nią produktów i usług na środowisko naturalne. Jeżeli Orange Polska nie będzie nadążać za zmieniającymi się oczekiwaniami interesariuszy dotyczącymi ograniczenia wpływu na środowisko, może utracić udziały w rynku oraz zaufanie inwestorów, klientów i innych interesariuszy. Ponadto, w najbliższej przyszłości należy się spodziewać rosnącej presji regulacyjnej zgodnie z celami neutralności klimatycznej przyjętymi przez UE i państwa członkowskie.

Chociaż technologia 5G jest efektywniejsza energetycznie od starszych technologii, stale rosnący ruch transmisji danych zwiększa całkowite zużycie prądu, co może powodować wzrost emisji CO2 (zużycie energii elektrycznej jest głównym źródłem emisji w branży telekomunikacyjnej). W związku z tym, zwiększenie udziału energii odnawialnej wykorzystywanej na potrzeby Orange Polska poprzez długoterminowe umowy na zakup energii (PPA) ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia emisji CO2 pomimo wzrostu ruchu.

Ekologia znalazła się w centrum strategii biznesowej Grupy Orange oraz Orange Polska. Celem Spółki jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku oraz znaczące zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do 2025 roku.

Powołanie doradcy ds. strategii klimatycznej (który w szczególności odpowiada za określanie celów środowiskowych, ściśle zharmonizowanych ze strategią biznesową Grupy oraz realizację pilotażowych planów działań związanych z celami do roku 2025) oraz opracowanie strategii klimatycznej i planu działania (#OrangeGoesGreen).

Otwarty dialog z interesariuszami w sprawie zaangażowania i działań Orange Polska oraz pozytywnego wpływu branży telekomunikacyjnej na zmniejszenie emisji w innych sektorach.

Zakup zielonej energii w oparciu o długoterminowe umowy bezpośrednio z producentami w celu zwiększenia jej udziału w strukturze zużycia do 60% do 2025 roku.

Kontynuacja działań optymalizujących zużycie energii, w tym między innymi poprzez ewolucję technologiczną oraz wdrażanie efektywniejszych energetycznie rozwiązań (np. 5G zamiast 4G, światłowody zamiast łączy miedzianych).

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Niekorzystny wpływ zmian klimatu na działalność Orange Polska Efektywność i odpowiedzialność w działaniu nowe
  • Uszkodzenia lub nieprawidłowe działanie infrastruktury,.
  • ciągłość dostaw, zużycie i koszty energii,
  • zakłócenie łańcuchów dostaw spowodowane kwestiami związanymi ze zmianami klimatu,
  • skutki regulacyjne i społecznogospodarcze związane ze zmianami klimatu.
Ciężkie lub przewlekłe zmiany klimatu (w szczególności rosnące średnie i maksymalne temperatury oraz rosnąca częstotliwość i intensywność ekstremalnych zdarzeń pogodowych) mogą zwiększać ryzyko uszkodzeń lub nieprawidłowego działania infrastruktury Orange Polska.

Rosnące obciążenie krajowego systemu energetycznego może skutkować niższymi dostawami energii i wyższymi cenami, a w poważniejszych przypadkach nawet lokalnymi przerwami w dostawie prądu.

Wyższe temperatury otoczenia mogą powodować zwiększone wymagania dotyczące chłodzenia infrastruktury Orange Polska.

Braki sprzętu lub opóźnienia w jego dostawach mogą powodować trudności w świadczeniu usług przez Orange Polska.

Z powodu opóźnień w dostawach sprzętu mogą potencjalnie wystąpić problemy w funkcjonowaniu systemów teleinformatycznych.

Związane ze zmianami klimatu wymagania regulacyjne wobec największych przedsiębiorstw (konieczność ograniczeń i dostosowania) mogą wpłynąć na wyniki finansowe.

Można się spodziewać zmian demograficznych i społeczno-gospodarczych.

Zasadniczym podejściem do zarządzania tym ryzykiem jest zrozumienie, pomiar, monitorowanie i łagodzenie możliwych konsekwencji w różnych scenariuszach klimatycznych w krótkim, średnim i długim okresie, z uwzględnieniem wpływu na kwestie finansowe i ciągłość działania. Informacje o ryzyku klimatycznym są uwzględniane w decyzjach inwestycyjnych (planowanie przyszłych lub przenoszenie obecnych lokalizacji, wybory projektowe, dodatkowe środki ochrony lub reagowania). Analizujemy możliwy wpływ czynników klimatycznych na infrastrukturę, odpowiednio dostosowując rozwiązania projektowe.

Ze względu na znaczenie dostępności energii, opracowujemy scenariusze i procedury utrzymania ciągłości i na wypadek przerw w dostawach prądu lub innych zakłóceń w dostawach energii, ze szczególnym uwzględnieniem przechowywania energii i innych niskoemisyjnych rozwiązań zasilania awaryjnego. W celu zmniejszenia zapotrzebowania (wielkości zużycia) jest realizowany Program Optymalizacji Energii. Ponadto, podejmujemy też starania o pozyskanie energii odnawialnej bezpośrednio od dostawców w oparciu o umowy długoterminowe (PPA), uzupełniając te działanie o własne źródła (Solar as a Service).

Zidentyfikowano kluczowe dla ciągłości działania zasoby. Aby zapewnić ich dostępność pomimo potencjalnych zakłóceń, przewidziano szereg środków zapobiegawczych (m.in. dywersyfikacja, dostawcy zapasowi, tworzenie zapasów, alternatywne technologie, inne trasy transportu). Wpływ na środowisko jest uwzględniany w procesie weryfikacji i oceny dostawców. Spółka wprowadza również rozwiązania oparte o gospodarkę o obiegu zamkniętym jako potencjalne niezależne źródło pozyskiwania zasobów.

Ponadto, stale monitorujemy sytuację prawno-regulacyjną z perspektywy zmian klimatu, analizujemy długofalowe zmiany społeczno-gospodarcze i demograficzne w Polsce oraz angażujemy się w dialog z interesariuszami.

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Zdrowie i bezpieczeństwo ludzi
  • Ryzyko obrażeń fizycznych lub problemów psychicznych
  • Czynniki ryzyka związane z zasobami ludzkimi i dostosowaniem struktury organizacyjnej
Efektywność i odpowiedzialność w działaniu
  • Zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa ludzi wynikające z działalności Spółki oraz jej własnych działań i zaniedbań,
  • mniejsza kontrola nad warunkami pracy w globalnych łańcuchach dostaw,
  • zwiększone obciążenia psychiczne w związku z pandemią,
  • restrukturyzacja Orange Polska.
Praca w Orange Polska charakteryzuje się niskim ryzykiem wypadków przy pracy, co potwierdzają statystyki. Stosunkowo nieliczne wypadki zwykle należą do lekkich. Dlatego ryzyko związane z tradycyjnie rozumianym zdrowiem i bezpieczeństwem należy uznać za stosunkowo niewielkie.

Ze względu na warunki pandemiczne, zwiększyło się ryzyko problemów psychologicznych. W niektórych obszarach usług zewnętrznych (np. outsourcing kadr i procesów, partnerzy techniczni), pracownicy podwykonawców mogą być również narażeni na to ryzyko.

W Orange Polska funkcjonuje polityka w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa oraz jakości życia. Wszyscy pracownicy przechodzą obowiązkowe i regularne szkolenia z zakresu BHP, a wypadki przy pracy oraz nieobecności w pracy są monitorowane i analizowane. Firma zapewnia swoim pracownikom opiekę medyczną, dofinansowanie aktywności fizycznej, a dodatkowo oferuje program prozdrowotny „Zdrowie na Tak”, który w szczególności jest skierowany do pracowników z niepełnosprawnościami. W czasie pandemii Spółka dodatkowo oferowała pracownikom szkolenia i wsparcie w zakresie organizacji pracy zdalnej, kondycji psychicznej i fizycznej, zdrowego stylu życia oraz zarządzania relacjami z bliskimi i swoimi emocjami w okresie izolacji.

Kwestie zdrowia i bezpieczeństwa ludzi są również uwzględnione w umowach z dostawcami poprzez zapisy klauzuli CSR oraz Kodeksu dla dostawców.

Czynniki ryzyka związane z zasobami ludzkimi i dostosowaniem struktury organizacyjnej
  • Zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa ludzi wynikające z działalności Spółki oraz jej własnych działań i zaniedbań,
  • restrukturyzacja Orange Polska.
Proces przekształceń w Orange Polska trwa od wielu lat, a związana z nim restrukturyzacja może budzić obawy u części pracowników. To niestety może się przekładać na spadek wydajności pracy i pogorszenie ogólnego stanu psychicznego pracowników.

Ze względu na pandemię, dostępnych jest mniej możliwości na rynku pracy.

Orange Polska i jego kierownictwo kontynuują proces zmiany kultury organizacyjnej w celu motywowania pracowników i promowania kultury ciągłego doskonalenia, a także usprawniania organizacji i infrastruktury tak, aby móc sprostać konkurencji oraz wdrażać nowe technologie i nowe, bardziej wydajne modele biznesowe w ramach programu transformacji. Ewentualne niepowodzenie tej transformacji będzie miało negatywny wpływ na marże operacyjne, pozycję i wyniki finansowe Orange Polska, dlatego Spółka realizuje proces odejść dobrowolnych i proces optymalizacji zatrudnienia. Regularne badania satysfakcji pracowników są przeprowadzane przez zewnętrznego konsultanta. W Spółce została opracowana Polityka inwestowania w jakość zdrowia i dobre samopoczucie pracowników Orange Polska. Pracownikom są oferowane szerokie usługi medyczne w PZU Zdrowie, w tym opieka psychologiczna. Dla pracowników odchodzących z firmy opracowano program outplacementu.

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Poważne naruszenia praw człowieka i podstawowych wolności
  • Negatywny wpływ nowych technologii na dzieci i młodzież
  • Rosnący udział technologii w życiu społecznym,
  • zdalna nauka w szkołach w czasie pandemii,
  • uzależnienie młodzieży od internetu, gier komputerowych i mediów społecznościowych.
Istnieje ryzyko, że Orange Polska będzie postrzegany jako operator dostarczający usługi, które mają niekorzystny wpływ na zachowania i zdrowie dzieci i młodzieży. Temat negatywnego wpływu nowych technologii na dzieci i młodzież jest coraz częściej obecny w mediach i może wpłynąć na decyzje zakupowe nowych i satysfakcję obecnych klientów. Poprzez programy edukacyjne Fundacji Orange, tj. MegaMisja, #SuperKoderzy, Pracownie Orange i działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci, oraz współpracę z partnerami społecznymi i instytucjami publicznymi, Orange Polska edukuje dzieci, rodziców i nauczycieli na temat mądrego i bezpiecznego korzystania z nowych technologii, upowszechniając materiały edukacyjne, scenariusze lekcji i poradniki dla wszystkich grup wiekowych oraz wspierając kampanie informacyjne. Firma wspiera też badania na temat postaw dzieci i młodzieży wobec nowych technologii, aby lepiej odpowiadać na potrzeby społeczne. Dodatkowo, Orange Polska oferuje usługi kontroli rodzicielskiej w telefonach, tj. Chroń dzieci w sieci czy Bezpieczny Starter. Orange Polska stworzył także platformę internetową http://www.orange.pl/razemwsieci, gdzie można znaleźć informacje na temat odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych.
  • Niewolnictwo, praca przymusowa i praca dzieci
  • Mniejsza kontrola nad warunkami pracy w globalnych łańcuchach dostaw.
Ryzyko pracy niewolniczej lub przymusowej jest marginalne (niematerialne) w przypadku operacji wewnętrznych i głównych dostawców krajowych, natomiast może się pojawić w globalnym łańcuchu dostaw. Polityka w obszarze praw człowieka została sformułowana i jest wdrażana przez Grupę Orange na poziomie międzynarodowym.

Na szczeblu krajowym, w Orange Polska umowy zakupowe z dostawcami zawierają klauzulę CSR i zgodności, Kodeks etyki oraz Kodeks postępowania dostawców, obejmujący między innymi kwestie zdrowia ludzkiego, bezpieczeństwa i ochrony. Dla dostawców i innych interesariuszy jest dostępny lokalny system informowania o nieprawidłowościach „Zapytaj etyka”.

  • Ryzyko złych warunków pracy
  • Mniejsza kontrola nad warunkami pracy w globalnych łańcuchach dostaw.
Ryzyko złych warunków pracy w Orange Polska jest oceniane jako niskie, ale może wystąpić w łańcuchach dostaw.

Ze względu na pandemię, ryzyko związane z bezpiecznymi warunkami pracy wzrosło.

Ryzyko złych warunków pracy w Orange Polska jest oceniane jako niskie. Spółka wprowadziła Politykę inwestowania w jakość zdrowia i dobre samopoczucie pracowników Orange Polska, której jednym z elementów jest przestrzeganie zasad BHP oraz tworzenie przyjaznego środowiska pracy.

Potencjalnie ryzyko może wystąpić na poziomie dostawców świadczących usługi na rzecz Orange Polska – w obszarach takich jak outsourcing kadr i procesów oraz partnerzy techniczni. Kwestie zdrowia i bezpieczeństwa ludzi są uwzględnione w umowach z dostawcami poprzez zapisy klauzuli CSR, Kodeks dla dostawców oraz Kodeks etyki. Nieprawidłowości w tym obszarze mogą być zgłaszane poprzez lokalny system informowania „Zapytaj etyka”, który jest dostępny dla pracowników i dostawców.

  • Naruszenie wolności wypowiedzi
  • Rosnący udział technologii w życiu społecznym,
  • dostępność treści i mechanizmów śledzenia użytkowników w internecie,
  • budzenie niepokojów społecznych i dezinformacja w sieci.
Jako operator telekomunikacyjny, Orange pragnie zapewnić przestrzeganie praw człowieka, zwłaszcza przy korzystaniu z technologii teleinformatycznych. Podobnie jak wszyscy operatorzy telekomunikacyjni, Orange musi się stosować do nakazów zawartych w krajowych przepisach dotyczących bezpieczeństwa. To powszechny obowiązek określony w ustawodawstwie poszczególnych krajów oraz pozwoleniach na prowadzenie działalności telekomunikacyjnej na całym świecie. Bardzo ważne jest zagwarantowanie przejrzystości w zakresie monitorowania żądań organów państwowych w obszarze praw człowieka, zwłaszcza związanych z branżą teleinformatyczną. Wyraźnie określono, zidentyfikowano i zaktualizowano wymagania związane z udostępnianiem danych osobowych i telekomunikacyjnych upoważnionym organom wynikające z obowiązujących ustaw, regulacji międzynarodowych oraz wytycznych organów nadzoru.

W Spółce obowiązują zasady / procedury udostępniania danych upoważnionym organom, które zostały zatwierdzone przez Zarząd, opublikowane i udostępnione wszystkim pracownikom oraz właściwym podmiotom zewnętrznym.

Zdefiniowano, przypisano i sformalizowano wszelkie obowiązki związane z przekazywaniem danych upoważnionym organom.

Dane i informacje w posiadaniu Spółki są klasyfikowane ze względu na wymogi prawne, wartość, znaczenie krytyczne oraz wrażliwość na nieuprawnione ujawnienie lub modyfikację.

Użytkownicy mają dostęp do informacji i danych wyłącznie w zakresie, w jakim są do tego uprawnieni. Zgodnie z polityką kontroli dostępu, dostęp do informacji jest ograniczony.

Wprowadzono formalne zasady, procedury i zabezpieczenia w celu ochrony danych i informacji przekazywanych wszelkimi metodami komunikacji.

Proces udostępniania danych upoważnionym organom podlega regularnemu monitorowaniu, analizie i kontroli przez audytorów wewnętrznych i zewnętrznych.

  • Dyskryminacja
  • Mniejsza kontrola nad warunkami pracy w globalnych łańcuchach dostaw,
  • nowe regulacje prawne dotyczące wymagań w zakresie dostępności dla klientów z niepełnosprawnościami,
  • wyłączenie cyfrowe osób starszych.
Kwestie związane z dyskryminacją pracowników lub klientów należą do bardzo wrażliwych. Mogą nie tylko naruszać prawo i pociągać za sobą kary, ale także wpływać niekorzystnie na wizerunek Spółki jako firmy odpowiedzialnej społecznie, obniżając wartość jej marki. Polityka zarządzania różnorodnością (przyjęta w 2016 roku) wspomaga osiąganie celów biznesowych oraz stanowi odpowiedź na zmiany na rynku pracy i oczekiwania pracowników. Wspiera także realizację wartości zawartych w Kodeksie Etyki, celów odpowiedzialności społecznej oraz zobowiązań zawartych w Karcie Różnorodności, której Orange Polska jest sygnatariuszem.

Za kluczowe wymiary różnorodności w Grupie przyjęto: płeć, wiek, kompetencje / wiedzę / doświadczenie / sposób myślenia, zdolności psychofizyczne – (nie)pełnosprawność oraz status rodzicielski. Pozostałe zdiagnozowane wymiary to: religia / światopogląd, lokalizacja miejsca pracy (centrala / region), rodzaj zatrudnienia oraz narodowość / pochodzenie etniczne.

Spółka wdraża także programy dla klientów o specjalnych potrzebach, w tym ułatwienia dla osób starszych i z niepełnosprawnościami.

Obszar ryzyka Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii Ekspozycja na ryzyko (zmiana rok-do-roku) Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności Potencjalny wpływ Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
Szkody w środowisku
  • Ryzyko utraty zaufania i reputacji z powodu niewłaściwego przetwarzania odpadów niebezpiecznych
Efektywność i odpowiedzialność w działaniu
  • Coraz ostrzejsze przepisy i wymagania dotyczące elektrośmieci,
  • obowiązki w zakresie stosowania gospodarki o obiegu zamkniętym
Kwestie ochrony środowiska i stosowania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym nabierają coraz większego znaczenia ze względu na regulacje prawne i oczekiwania społeczne. Nieprawidłowości w gospodarowaniu elektrośmieciami i odpadami niebezpiecznymi mogą narazić Spółkę na postępowania sądowe oraz niekorzystną ocenę społeczną, obniżając wartość marki w oczach klientów i inwestorów. Działania Orange Polska w zakresie zarządzania odpadami są prowadzone od lat we współpracy ze sprawdzonymi partnerami biznesowymi, dlatego takie ryzyko należy uznać za niskie.

W firmie obowiązuje Polityka ochrony środowiska, która identyfikuje niekorzystny wpływ procesów Orange Polska na środowisko naturalne, kategoryzuje i monitoruje rodzaje odpadów, w tym niebezpiecznych. Spółka nadzoruje procesy mogące mieć wpływ na środowisko zgodnie z wymogami prawa i innymi regulacjami dotyczącymi środowiska naturalnego oraz stosuje rozwiązania technologiczne pozwalające na ograniczanie negatywnego oddziaływania na środowisko.

Odpady ZSEE (zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny), zużyte baterie i akumulatory, kable i słupy telegraficzne utylizujemy pod ścisłą kontrolą, we współpracy z podmiotami, które w pełni przejmują odpowiedzialność za dalsze postępowanie z odpadami i dokumentują poszczególne etapy oraz mają pozwolenie na gospodarowanie odpadami (rejestracja przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska).

Kwestie środowiskowe są również uwzględnione w umowach z dostawcami poprzez zapisy klauzuli CSR oraz Kodeks dla dostawców.

  • Ryzyko nieefektywnych procesów zbierania zużytego sprzętu elektronicznego
  • Coraz ostrzejsze przepisy i wymagania dotyczące elektrośmieci,
  • obowiązki w zakresie stosowania gospodarki o obiegu zamkniętym.
W przypadku Polski występują dwojakie trudności: po pierwsze, niska świadomość ekologiczna, a po drugie, niechęć do pozbywania się starych, ale działających urządzeń. Ponadto, istnieje znaczący rynek używanych telefonów, zdominowany przez niewielkie podmioty, które je kupują i sprzedają. W niektórych obszarach usług zewnętrznych (np. outsourcing kadr i procesów, partnerzy techniczni), pracownicy podwykonawców mogą być również narażeni na to ryzyko. Wypełniamy ustawowy obowiązek w zakresie nieodpłatnego przyjęcia starego sprzętu w punktach sprzedaży oraz w zakresie osiągnięcia poziomów recyklingu dla danej kategorii odpadów. Orange Polska zarządza procesem odzysku urządzeń elektronicznych i monitoruje rezultaty w tym zakresie. Współpracujemy z organizacjami odzysku, zajmującymi się przetwarzaniem i recyklingiem odpadów. Mamy również ofertę skupu zachęcającą klientów do pozbywania się niepotrzebnego sprzętu.

Zużyty sprzęt klienci mogą zwrócić poprzez punkty obsługi klienta lub platformę internetową, w ramach programu „Odkup telefon”, który polega na skupie używanych, sprawnych telefonów w zamian za bony rabatowe. Ponadto w firmie działa program odnowy urządzeń elektronicznych i ich ponownego wprowadzania na rynek.

Wyniki wyszukiwania