Raport roczny 2021

Najlepsze doświadczenie klienta

Optymalna struktura kanałów sprzedaży

Zakładane cele KPI Realizacja
Zapewnienie wszystkim klientom łatwego dostępu do
naszych produktów i usług poprzez różne kanały kontaktu
Liczba punktów sprzedaży 2019: 708

2020: 687

2021: 653

% punktów sprzedaży przystosowanych do potrzeb klientów z niepełnosprawnością 2019: 20%

2020: 20%

2021: 21%

Liczba zmodernizowanych salonów (projekt Best Retail Network) 2019: 235

2020: 317

2021: 365

% sprzedaży w kanałach cyfrowych 2019: 11%

2020: 14%

2021: 16%

Intensywne działania w celu optymalizacji ścieżki sprzedaży

Po doświadczeniach z 2020 roku – kiedy nastąpiła radykalna zmiana zachowań klientów i zwrot ku kanałom cyfrowym – postanowiliśmy jeszcze bardziej wykorzystać ten trend. W 2020 roku koncentrowaliśmy się na budowaniu doświadczenia klientów w wielokanałowym modelu obsługi, a w 2021 roku jeszcze wzmocniliśmy te działania. Ta strategia stawia klienta w centrum naszych działań i skupia się na zapewnieniu możliwie najdogodniejszej ścieżki zakupu.

Kontynuowaliśmy rozwój pięciu filarów obsługi wielokanałowej:

  • Personalizacja – realizowana poprzez przewidywanie potrzeb klientów i oferowanie im odpowiednio dopasowanych usług;
  • Zbieranie danych w czasie kontaktów z klientami i dbanie o to, aby w każdym punkcie kontaktu (sprzedaż, obsługa klienta, biling itp.) był dostępny widok klienta 360°;
  • Wobec silnego trendu wśród klientów, którzy zwracają się ku obsłudze online, jeszcze większego znaczenia nabiera kanał internetowy (z aplikacją Mój Orange stanowiącą jego serce), jako centralny węzeł cyfrowy w zarządzaniu relacjami z klientami;
  • Jednolite zarządzanie zapasami w ramach wspólnego systemu umożliwia zarządzanie w czasie rzeczywistym dostępnością urządzeń w naszym magazynie centralnym oraz wybór opcji dostawy: odbiór w salonie, kurier, paczkomat;
  • Procesy i narzędzia, umożliwiające kontynuowanie obsługi, takie jak „prowadzenie kontaktu”, „link z ofertą” (umożliwiający dokończenie zamówienia przez internet, jeżeli nie zostało dokończone przy pierwszym kontakcie ze sprzedawcą w salonie lub przez telefon) czy „umówienie wizyty w salonie”.

We strongly feel that the omnichannel direction is the key step to ensure the best shopping experience, especially in postpandemic new-normal reality.

Głównym celem Spółki jest rozwijanie internetowego kanału sprzedaży, a także optymalizacja i unowocześnianie salonów sprzedaży w taki sposób, by dopasować je do trendów rynkowych i konsumenckich, co ma bezpośrednie przełożenie na satysfakcję klientów i dalszą poprawę efektywności.

Dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej oraz wszechobecna cyfryzacja wpływają na oczekiwania i preferencje zakupowe klientów. Tym samym, stopniowo zmienia się rola salonów jako głównego kanału kontaktu, w którym na zakup usług decyduje się większość nowych klientów. Jednak obecni klienci, którzy chcą dokupić dodatkowe usługi Orange, robią to w większości właśnie w salonach. Dlatego inwestujemy w rozwój sieci sprzedaży.

2021 to rok powolnego powrotu do normalności w wielu aspektach życia, w tym zakupach usług telekomunikacyjnych. Klienci w dużej mierze powrócili do korzystania z salonów sprzedaży, które są nadal największym kanałem dystrybucji.

Na koniec 2021 roku Orange Polska posiadał 653 salony sprzedaży na terenie kraju. Nasza sieć sprzedaży podlega ciągłej modernizacji i optymalizacji. Z jednej strony oznacza to mniejszą ich liczbę (na koniec 2020 roku było ich 687), z drugiej strony przeobrażenia w celu lepszego sprostania potrzebom klientów. Jesteśmy w trakcie realizacji projektu Best Retail Network (BRN, pol. najlepsza sieć sprzedaży). Rozwiązania znane wcześniej tylko z dużych salonów typu Smart Store, m.in. intuicyjne i funkcjonalne wnętrze, wykorzystujemy również w mniejszych salonach. Na koniec roku do nowej wizualizacji zostało łącznie zmodernizowanych aż 369 punktów sprzedaży (w porównaniu do 317 na koniec 2020 roku)

Projektu BRN to kompleksowy zestaw działań ukierunkowanych na poprawę efektywności sprzedaży i doświadczenia klientów, który obejmuje cztery strumienie:

  • Best POS (najlepszy salon) – modernizacja sieci sprzedaży, która ma we wszystkich salonach wprowadzić wysoką funkcjonalność oraz wizualizację wspartą narzędziami informatycznymi,
  • Best Location (najlepsza lokalizacja) – gruntowny przegląd sieci salonów Orange pod kątem potencjału i efektywności sprzedaży (indywidualna analiza dla poszczególnych miast),
  • Best People (najlepsi ludzie) – nacisk na poprawę wskaźnika utrzymania pracowników oraz zwiększenie efektywności i zaangażowania sprzedawców,
  • Best Quality (najlepsza jakość) – poprawa doświadczenia klientów i efektywności sprzedaży poprzez racjonalizację standardów pracy i kontroli jakości w salonach.

Wdrażane zmiany są doceniane przez naszych klientów – potwierdzają to wyniki badania Kantar, które kolejny rok z rzędu pokazują, że jesteśmy siecią nr 1 pod względem transakcyjnego NPS dla salonów (klienci odwiedzający salony Orange deklarują, że poleciliby wizytę w salonie Orange innym osobom, częściej, niż robią to klienci operatorów konkurencyjnych w stosunku do ich salonów).

W 2021 roku nastąpił dalszy rozwój sprzedaży w kanałach cyfrowych w ujęciu ilościowym i wartościowym. Klienci coraz chętniej korzystają z dostępnych narzędzi i platform, a transformacja cyfrowa postępuje m.in. także wskutek sytuacji pandemicznej, która przyspiesza procesy edukacji we wszystkich grupach społecznych. Z perspektywy Orange Polska, rok 2021 przyniósł szczególny rozwój sprzedaży i obsługi w aplikacji Mój Orange, która zapewnia dostęp do głównych informacji o koncie klienta, prezentuje nasze oferty, a także umożliwia realizację procesów obsługowych. Wysoką skuteczność sprzedaży online wspierały tegoroczne kampanie na bazie wydarzeń bieżących oraz profili behawioralnych klientów. Dzięki narzędziom opartym o sztuczną inteligencję i automatyzację marketingu, mogliśmy przedstawiać klientom oferty, które mogły ich najbardziej zainteresować. W celu zapewnianie klientom dodatkowych korzyści przy sprzedaży online, wdrożyliśmy pod koniec pierwszego półrocza dedykowaną ofertę online z dodatkowym bezpłatnym miesiącem. Popularność kanałów cyfrowych budują kanały tradycyjne, które wykorzystujemy do promocji aplikacji Mój Orange. Dodatkowo, intensywnie edukujemy klientów w zakresie wykorzystania kanałów samoobsługowych. W efekcie tych działań, udział sprzedaży przez kanały cyfrowe odnotował dalszy wzrost do poziomu 16%, co jest zgodne z naszym celem strategicznym dojścia do poziomu 25% w roku 2024.

W 2021 roku nasza w pełni cyfrowa komórkowa oferta głosowa Orange Flex nadal znajdowała się na ścieżce wzrostu, a liczba klientów tej usługi zwiększyła się o ponad 30%. Do wzrostu przyczyniły się inteligentnie kierowane kampanie, w tym dedykowana oferta dla studentów (w tym cudzoziemców, dla których skorzystanie z usługi Flex jest łatwiejsze dzięki cyfrowej weryfikacji tożsamości) oraz oferta świąteczna oparta na kodach promocyjnych. Wskaźnik NPS dla Orange Flex jest nadal najwyższy wśród wszystkich produktów Orange – co jest w dużym stopniu powiązane z działaniami angażującymi klientów, transparentną komunikacją i pozycjonowaniem oferty jako przyjaznej środowisku (Orange Flex ogłoszono pierwszą w Polsce usługą telekomunikacyjną neutralną klimatycznie).

Dobre wyniki odnotowała także Telesprzedaż, która jest realizowana przez partnerów zewnętrznych oraz nasze własne centrum obsługi telefonicznej. W tym kanale koncentrujemy się na dedykowanych kampaniach, uwzględniających profile i zachowania klientów w celu jak najlepszego dostosowania oferty. Specjalizacja oraz rozwój kompetencji doradców pozwala nam osiągać wysoką skuteczność działania, a duża koncentracja na kampaniach utrzymaniowych pozwala efektywnie zabezpieczać bazę klientów i ograniczać ryzyko rezygnacji z usług. W 2021 roku istotnie poprawiliśmy dosprzedaż innych produktów, m.in. smartfonów, akcesoriów oraz Orange Energii.

Pracujemy również nad modelem pracy hybrydowej telesprzedawców – pracy zdalnej po ustaniu sytuacji pandemicznej. Pozwoli to na zwiększenie konkurencyjności naszych przedstawicieli na lokalnych rynkach pracy oraz dostosowanie się do oczekiwań rynku.

Klienci mogą również korzystać z bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami kanału Sprzedaży Aktywnej. Orange Polska wykorzystuje zaawansowane narzędzia geomarketingowe do efektywnego planowania obszarów pracy sprzedawców. Terenem ich pracy są najczęściej obszary inwestycji światłowodowych w miastach.

Doładowania kart przedpłaconych są dostępne w ponad 80 tysiącach detalicznych punktów sprzedaży (sklepy spożywcze, kioski, stacje paliw). Zachowania konsumenckie w zakresie sposobu doładowania konta zmieniają się – a pandemia wzmocniła te zmiany. Klienci coraz chętniej doładowują konta pre-paid w kanałach zdalnych (poprzez serwisy transakcyjne banków, stronę orange.pl oraz aplikację mobilną Mój Orange), które aktywnie wspieramy, promując jednocześnie ideę #OrangeGoesGreen – doładowań bez wydruków i kart zdrapek. W całym 2021 roku zanotowaliśmy wzrost o 17% rok do roku w zakresie sprzedaży doładowań we wszystkich kanałach online.

Orange Polska zapewnia dostępność wielu kanałów sprzedaży i spełnia dzięki temu oczekiwania różnych grup klientów, niezależnie od ich preferencji i potrzeb, a także w przypadku sytuacji losowych takich jak stan pandemii.

Zapewnienie klientom sprawnej i przyjaznej obsługi

Zakładane cele KPI Realizacja
Poprawa doświadczenia klientów poprzez oferowanie atrakcyjnych produktów
i usług wraz z poprawą obsługi klienta i kanałów
sprzedaży, zarówno tradycyjnych jak i online

Bycie innowacyjnym i elastycznym w reagowaniu
na działania konkurencji

NPS (Net Promoter Score)
Wskaźnik NPS dla Orange
Zagwarantowanie użytkownikom internetu bezpieczeństwa w sieci Orange Polska Liczba aktywacji zabezpieczeń Liczba klientów ochronionych przez CyberTarczę

2019: 2,5 mln

2020: 3,5 mln

2021: 4,5 mln

W centrum wszystkiego, co robimy, są nasi klienci. Dlatego koncentrujemy się w naszych działaniach na budowaniu pozytywnych doświadczeń klientów oraz trwałych i silnych relacji z nimi, wykorzystując nowoczesne kanały cyfrowe. Skupiamy wszystkich pracowników wokół wspólnej idei zapewnienia klientom Orange najlepszych doświadczeń, począwszy od tworzenia oferty, poprzez planowanie procesów, aż po obsługę we wszystkich kanałach kontaktu.

Od wielu lat oceniamy jakość doświadczenia klientów z Orange za pomocą wskaźnika NPS (Net Promoter Score). Stale zwiększamy wartość tego wskaźnika, co potwierdza słuszność podejścia opartego na całkowitej koncentracji na klientach we wszystkich prowadzonych działaniach.

Poprawa wskaźnika NPS jest przede wszystkim wynikiem:

  • rozwoju oferty (rosnąca liczba klientów usług światłowodowych i pakietu Orange Love, uproszczenie i lepsze dopasowanie do potrzeb klientów oferty mobilnej i stacjonarnej),
  • rozwoju sieci (zwiększenie pojemności sieci 4G i 5G oraz poprawa zasięgu sieci mobilnej i stacjonarnej),
  • poprawy doświadczeń klientów dzięki upraszczaniu i automatyzacji procesów, rozwojowi kanałów cyfrowych i cyfryzacji ścieżek klienckich, a także stale udoskonalanej obsłudze przez sprzedawców, techników i konsultantów infolinii w kanałach tradycyjnych,
  • transparentnej komunikacji z klientami we wszystkich kanałach.

Kompleksowe zarządzanie doświadczeniami klientów opieramy na tzw. zarządzaniu podróżą klienta (Customer Journey Management).
W projektowaniu doświadczeń klientów wykorzystujemy nowoczesne metody Customer Journey Design i Design Thinking, które uwzględniają potrzeby, opinie i emocje klientów.

W ostatnich latach koncentrowaliśmy się na rozwoju cyfrowych ścieżek podróży klienta, wprowadzając innowacyjne i często rewolucyjne na polskim rynku telekomunikacyjnym rozwiązania:

  • Biometria głosowa – nie wymagające wysiłku uwierzytelnienie klienta na infolinii, zwiększające efektywność obsługi przez konsultanta. Ta funkcjonalność może być także potencjalnie wykorzystywana do potwierdzania tożsamości przy sprzedaży zdalnej.
  • Cyfryzacja kontaktu z pracownikami technicznymi – klient ma podgląd statusu zlecenia, a także możliwość zmiany terminu oraz określenia aktualnej lokalizacji partnerów technicznych.
  • Zarządzanie zamówieniami z monitorowaniem statusu w aplikacji Mój Orange – klient może sprawdzić szczegóły
    zamówionych usług, zestawienie opłat i status realizacji.
  • Autodiagnostyka usterek – klient może samodzielnie zdiagnozować stan usług w aplikacji Mój Orange poprzez test szybkości.
  • Nowe funkcje płatnicze – płatności BLIK w czasie rozmowy z Maxem dla klientów z kontem zablokowanym z powodu zadłużenia, dogodne płatności w sieci sklepów Żabka.
  • Bot głosowy i czatbot – dalszy rozwój.

W rozwoju kanałów obsługi istotną rolę pełni wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz robotyzacja. Od 2019 roku naszych klientów wspiera Max, sztuczna inteligencja Orange. Max odbiera wszystkie połączenia telefoniczne na infoliniach obsługowych oraz wspiera połączenia wychodzące dotyczące propozycji nabycia oferty, obsługi zaległych płatności oraz sytuacji, gdy klienci nie
są zadowoleni ze sposobu załatwienia sprawy w tradycyjnych kanałach kontaktu. W 2021 roku Max skutecznie rozwiązał ponad 50% spraw zgłaszanych poprzez infolinie obsługowe bez potrzeby kontynuacji rozmowy z konsultantem.

W 2021 roku kontynuowaliśmy także robotyzację (RPA) oraz automatyzację procesów obsługowych, zapewniając ich najwyższą jakość w połączeniu z efektywnością kosztową.

Kanały kontaktu

Orange-PL_23 Orange-PL_23

Bezpieczeństwo danych osobowych

Jesteśmy administratorem wielu danych osobowych, w tym naszych klientów, pracowników, kontrahentów itp. Dane osobowe są jedną z kategorii informacji chronionych – wraz z danymi stanowiącymi tajemnicę telekomunikacyjną i tajemnicę przedsiębiorstwa. W celu zapobieżenia ewentualnym naruszeniom bezpieczeństwa informacji, w tym danych osobowych, wdrożyliśmy zabezpieczenia zgodne z międzynarodowymi standardami. W Spółce działa certyfikowany System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, zgodny z normą ISO 27001. Orange Polska uzyskał także certyfikat zgodności z wymaganiami normy ISO 27018. Spółka regularnie odnawia certyfikaty FIRST oraz Trusted Introducer dla jednostki CERT Orange Polska.

Na każdym etapie gromadzenia i przetwarzania danych dbamy o obowiązek informowania klienta m.in. o celu i zakresie przetwarzania jego danych, prawie dostępu do nich oraz możliwości ich poprawiania. W 2021 roku Urząd Ochrony Danych Osobowych udzielił Spółce upomnień w związku z naruszeniem przepisów o ochronie danych osobowych. Ze względu na charakter współczesnych zagrożeń w zakresie technologii informatycznych stosowanych do przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, pomimo podejmowanych działań zapobiegawczych nie da się całkowicie wyeliminować ryzyka naruszenia bezpieczeństwa tych informacji.

Rozporządzenie ogólne o ochronie danych osobowych (RODO) ułatwia dochodzenie odszkodowań w ramach odpowiedzialności cywilnej. Ewentualne naruszenie bezpieczeństwa danych osobowych może mieć znaczące niekorzystne skutki dla wizerunku Spółki oraz wiązać się z poważną odpowiedzialnością (potencjalnie również karną), co może mieć negatywny wpływ na przyszłe wyniki finansowe Orange Polska

Zgodnie z RODO i normą ISO 29134:2017 oraz wytycznymi Grupy Roboczej art. 29 wprowadziliśmy od 2018 roku proces oceny oraz przeciwdziałania skutkom naruszenia praw i wolności osób fizycznych, których dane są przetwarzane przez Orange Polska. Prowadzimy również odpowiednie szkolenia dla pracowników i współpracowników Orange Polska oraz szkolenia wstępne dla nowozatrudnionych pracowników Spółki, a ponadto wprowadziliśmy szkolenia e-learningowe z zakresu bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych.

Bezpieczna sieć

Jako operator największej w kraju liczby stacjonarnych łączy internetowych i jednocześnie operator sieci mobilnej, obserwujemy, że o ile liczba ataków na sieć mobilną wciąż pozostaje na stosunkowo niskim poziomie, to ich siła powoli zrównuje się z siłą ataków kierowanych do sieci stacjonarnej.

CyberTarcza działająca w Orange Polska to mechanizm, który na podstawie monitorowania ruchu sieciowego wychwytuje próby zestawienia połączeń do adresów sklasyfikowanych jako szkodliwe i blokuje je. W niektórych przypadkach użytkownik otrzymuje dodatkową informację, że jedno z jego urządzeń próbuje odwołać się do szkodliwego adresu. Mechanizmami CyberTarczy objęliśmy zarówno strony phishingowe, wyłudzające od użytkowników różnego rodzaju dane (na przykład dane logowania do bankowości internetowej, portali społecznościowych, kont i serwisów internetowych), fałszywe bramki płatnicze, strony podszywające się pod znanych usługodawców i nakłaniające do instalacji złośliwego
oprogramowania oraz adresy Command & Control botnetów (z którymi komunikuje się szkodliwe oprogramowanie).

W 2021 roku wśród zagrożeń w zakresie cyberbezpieczeństwa nie zabrakło motywu COVID-19, jednak wśród przestępców stracił on na popularności. Po niedługiej przerwie wróciły oszustwa na „przesyłkę wymagającą dopłaty”, dzięki którym oszuści pozyskiwali login i hasło do banku na stronie fałszywej bramki płatności. Popularne oszustwa dotyczyły osób sprzedających na platformie OLX, fałszywych aplikacji „firmy kurierskiej”, czy „poczty głosowej”. Przestępcy, uzyskując pełen dostęp do telefonu ofiary, mogli m.in. podsłuchiwać jej działania i wykradać loginy i hasła.

W 2021 roku CyberTarcza prawie 400 milionów razy uniemożliwiła wejście na strony phishingowe, a 4,5 miliona osób ochroniła przed utratą wrażliwych danych czy oszczędności.

Dopuszczalny poziom pól elektromagnetycznych w Polsce

Wszystkie telefony komórkowe dostępne w ofercie Orange Polska odpowiadają standardom emisji ustalonym przez Międzynarodową Komisję Ochrony przed Promieniowaniem Niejonizującym (ICNIRP). Dbamy o to, żeby przechodziły odpowiednie testy, a bezpieczeństwo ich użytkowania było weryfikowane poprzez badania zgodności z zasadniczymi wymaganiami. Wszystkie urządzenia mobilne w ofercie Orange Polska są bezpieczne dla zdrowia i posiadają dołączoną informację o wartości współczynnika SAR, która jest zawsze mniejsza od ustalonych limitów bezpieczeństwa (poniżej 2 W/kg). Współczynnik absorpcji swoistej (SAR) dla telefonu komórkowego oznacza maksymalny poziom fal radiowych, jakiemu może być poddany użytkownik w trakcie rozmowy. Informację o wartości współczynnika SAR dla danego
telefonu można znaleźć w jego instrukcji obsługi (specyfikacji technicznej), dołączanej przez producenta.

Sieć komórkowa Orange Polska wykorzystuje wyłącznie sprawdzone, stosowane na całym świecie i bezpieczne dla wszystkich użytkowników techniki łączności bezprzewodowej.

W Polsce od 1 stycznia 2020 roku stosuje się limity ekspozycji na pola elektromagnetyczne zgodne z Zaleceniem Rady 1999/519/WE. Nowe limity zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz.U. z 2019 r., poz. 2448). Zastąpiło ono Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów (Dz.U. nr 192, poz. 1883), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1815), na mocy art. 34 pkt 2.

Orange Polska spełnia wszystkie normy dotyczące poziomów pól elektromagnetycznych (PEM) wokół stacji bazowych i nadawczych. Wprowadzamy rozwiązania techniczne związane z ochroną przed polami elektromagnetycznymi emitowanymi przez instalacje radiokomunikacyjne stacji bazowych, budowanych w ramach naszych inwestycji lub eksploatowanych w naszej sieci. Zapewniamy zgodność z odpowiednimi przepisami poprzez następujące działania:

  • wykonywanie odpowiednich obliczeń oddziaływania PEM na środowisko w ramach projektów nowych lub modernizowanych stacji radiowych;
  • wykonywanie pomiarów dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych i przekazywanie protokołów pomiarowych do właściwych organów odpowiedzialnych za ochronę środowiska, które podejmują decyzje o tym, czy należy przeprowadzić konsultacje społeczne; dialog i konsultacje społeczne dotyczące obiektów sieciowych są prowadzone w ramach postępowania administracyjnego i są inicjowane i nadzorowane przez właściwe urzędy.

Orange Polska oraz pozostali operatorzy komórkowi dostarczyli dane wejściowe (parametry stacji bazowych i wyniki pomiarów PEM) do Instytutu Telekomunikacji. Te dane umożliwiły uruchomienie systemu SI2PEM w dniu 20 lipca 2021 roku. System, dostępny przez internet, zawiera informacje o wynikach pomiarów i przewidywanych poziomach PEM w całej Polsce, a użytkownicy mogą otrzymać dane dotyczące wartości PEM w dowolnych interesujących ich miejscach.

Sieć 5G nie ma żadnego potwierdzonego negatywnego lub pozytywnego wpływu na ludzi – zarówno jeśli chodzi o natężenie pola elektromagnetycznego jak i zakres wykorzystywanych częstotliwości. Pod względem ekspozycji na pola elektromagnetyczne, sieci 5G mają ten sam wpływ co wcześniejsze sieci 2G, 3G i 4G. Stosowane w technologii 5G urządzenia nie spowodują przekroczenia obowiązujących w Polsce norm dotyczących natężenia pola elektromagnetycznego. Normy te zostały ustalone w oparciu o badania naukowe z takich dziedzin jak medycyna, epidemiologia, biologia i dozymetria, zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony przed Promieniowaniem Niejonizującym (ICNIRP).

Fale radiowe to fale elektromagnetyczne o częstotliwości mniejszej niż podczerwień czy światło widzialne (które są również falami elektromagnetycznymi). Oznacza to, że fale radiowe nie są promieniowaniem jonizującym (jak np. promieniowanie rentgenowskie), a ich natężenie stosowane w sieciach komórkowych zapewnia bezpieczeństwo z dużym marginesem ochrony. Pola elektromagnetyczne wykorzystywane w telefonii komórkowej nie mają żadnego potwierdzonego niekorzystnego wpływu na człowieka. Fale radiowe i mikrofale nie są uznawane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) za potencjalną przyczynę powstawania nowotworów. Zostały zaliczone do kategorii zjawisk i substancji, których wpływ na rozwój nowotworów wymaga dalszych badań, ale nie oznacza to, że zdaniem WHO taki wpływ istnieje.

Wyniki wyszukiwania