Raport roczny 2021

Największa infrastruktura sieciowa w Polsce

Jako dawny operator narodowy, dysponujemy największą infrastrukturą sieciową w Polsce, która stanowi podstawę do świadczenia usług stacjonarnych i komórkowych. Na topologię sieci składa się około 15,4 tys. km światłowodowej sieci szkieletowej, 92,7 tys. km światłowodowej sieci agregacyjnej oraz 363,4 tys. km miedzianej sieci dostępowej. Sieć dostępowa została zbudowana głównie w technologii miedzianej; łącza światłowodowe mają w chwili obecnej około 100,9 tys. km długości (w należące do spółki Światłowód Inwestycje, w której Orange Polska posiada 50% udziałów), ale są szybko rozbudowywane, zgodnie z programem intensywnych inwestycji w sieć światłowodową.

Łącza światłowodowe są także coraz szerzej wykorzystywane do łączenia stacji bazowych telefonii komórkowej. Z jednej strony zwiększa to pojemność, co pozwala sprostać rosnącemu ruchowi transmisji danych, a z drugiej – zapewnia większą niezawodność sieci. W 2021 roku za pomocą światłowodów podłączono kolejnych 250 stacji bazowych. Na koniec roku ok. 57% naszych stacji bazowych było połączonych z siecią szkieletową łączami światłowodowymi. Sieci mobilne i stacjonarne dzielą nie tylko infrastrukturę kablową, ale także wyższe warstwy sieciowe, w tym warstwę szkieletową i sterowania, oraz platformy usługowe. W najbliższych latach będziemy stopniowo przechodzić do sieci w pełni IP, co będzie się wiązać z usunięciem niektórych
elementów sieciowych (np. urządzeń PSTN).

*W tym łącza należące do spółki Światłowód Inwestycje, w której Orange Polska posiada 50% udziałów.

15,4 tys. km
światłowodowej sieci szkieletowej
92,7 tys. km
światłowodowej sieci agregacyjnej
363,4 tys. km
miedzianej sieci dostępowej

Aby zapewnić jak najlepszą jakość sieci, przy optymalnej alokacji zasobów, uwzględniamy specyfikę rynków lokalnych. W dużych miastach skupiamy się na zwiększeniu zasięgu sieci światłowodowej, zaś na słabiej zaludnionych obszarach zasadniczą opcją dostępu do internetu pozostają łącza miedziane, uzupełnione o technologie mobilne. Selektywnie, rozwój zasięgu sieci światłowodowej jest też realizowany w mniejszych miejscowościach oraz w obszarach wokół dużych aglomeracji (w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa). Rozbudowa łączy światłowodowych dotyczy coraz częściej domów jednorodzinnych, choć w dalszym ciągu jest zdominowana przez budownictwo wielorodzinne. Na koniec 2021 roku w zasięgu naszego światłowodu znajdowało się 5,9 mln gospodarstw domowych w 211 miastach.

Do zwiększania zasięgu naszych usług światłowodowych przyczynia się także w dużym stopniu współpraca z innymi operatorami. Dzięki takiemu podejściu, gdzie taka współpraca jest możliwa, unikamy nieekonomicznego dublowania sieci światłowodowych. Jeżeli istniejąca infrastruktura spełnia gwarantowane przez Orange standardy, to w pierwszej kolejności staramy się z niej skorzystać.

Usługi mobilne Orange Polska są świadczone poprzez prawie 12 tys. stacji bazowych. Ponad 99% z nich obsługuje przesył danych w technologii 4G LTE, zapewniając pokrycie na poziomie blisko 100% populacji i 98% terytorium Polski. Ponadto, w odpowiedzi na rosnący popyt na szybki dostęp do internetu, Orange Polska sukcesywnie zwiększa liczbę stacji bazowych umożliwiających agregację pasma w technologii 4G+, co zwiększa dostępną przepustowość.

5,9 mln
gospodarstw domowych z dostępem do światłowodu
~12 000
stacji bazowych

Podniesienie niezawodności i odporności sieci wymaga ciągłego wdrażania coraz to nowszych mechanizmów samonaprawy oraz stałego monitorowania jakości. Jesteśmy w stanie śledzić jakość usług nie tylko na poziomie statystycznym, ale także z perspektywy pojedynczego klienta. Stosujemy przy tym podejście aktywne, reagując zanim parametry zaczną się pogarszać i zapobiegając przeciążeniu sieci, a tym samym zapewniając tę samą jakość połączeń niezależnie od tego, czy klient korzysta z sieci mobilnej czy stacjonarnej.

Uruchomienie pierwszych sieci kampusowych

Ambicją Orange jest aktywnie uczestniczyć we wdrażaniu sieci 5G w Polsce i zapewnić klientom dostęp do sieci 5G oraz do nowoczesnych usług w oparciu o tę sieć. Kontynuujemy rozbudowę sieci światłowodowej, która będzie warunkować efektywną pracę sieci mobilnej 5G. W grudniu 2020 roku Orange Polska podpisał umowę z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną na realizację wewnętrznej sieci 5G w paśmie 3,6 GHz. Pod koniec maja 2021 roku, w ŁSSE ruszył 5G Lab – pierwszy w Polsce kampus 5G dla startupów, a jednocześnie przestrzeń, w której będzie można przetestować przyszłościowe projekty na dokładnie takiej samej infrastrukturze 5G, jaka będzie w przyszłości budowana w Polsce. Z kolei dzięki współpracy Orange z zakładem Miele w Ksawerowie pod Łodzią została wybudowana druga sieć kampusowa 5G od Orange działająca w oparciu o pasmo 3,6 GHz. Ta sieć pozwoli Miele na zastosowanie innowacyjnych rozwiązań cyfrowych umożliwiających m.in.: automatyzację produkcji i kontroli jakości dla wytwarzanych produktów oraz uruchomienie na szeroką skalę szkoleń pracowników przy użyciu rzeczywistości wirtualnej. W połowie grudnia poinformowaliśmy również o wybudowaniu prywatnej sieci 4G i 5G w fabryce Nokii w Bydgoszczy. Uruchomiona dla Nokii sieć stanowi m.in. bazę badawczo-rozwojową do wdrażania projektów optymalizacji procesów produkcji dla przemysłu 4.0.

Podczas realizacji wymienionych projektów Orange Polska zbiera coraz więcej unikalnego na polskim rynku doświadczenia, które – jak wierzymy – zaprocentuje przy dalszych tego typu wdrożeniach, zwłaszcza że prywatne sieci 5G będą niewątpliwie jednym z elementów przyszłości efektywnego przemysłu.

Usługi 5G w paśmie 2100 MHz

Orange Polska niezmiennie stoi na stanowisku, że dopiero szybki przydział częstotliwości z zakresu 3400-3800 MHz umożliwi wdrożenie pełnowartościowych – z punktu widzenia parametrów dla klientów – usług sieci 5G w Polsce. Jednak ze względu na sytuację związaną z anulowaniem aukcji wdrożyliśmy i rozwijamy w paśmie 2100 MHz rozwiązania w oparciu o mechanizm dynamicznego przydziału pasma (ang. Dynamic Spectrum Sharing), który pozwala na przydzielanie zasobów usługom 4G bądź 5G w zależności od zapotrzebowania. Na koniec 2021 roku oferowaliśmy komercyjne usługi 5G w oparciu o sieć 1727 stacji bazowych.

Bezpieczeństwo sieci naszym najwyższym priorytetem

W 2021 roku zespół CERT Orange Polska (Computer Emergency Response Team) obserwował wyjątkowo duże nasilenie kampanii phishingowych. Wykorzystywane przez te kampanie kanały dystrybucji obejmowały głównie pocztę elektroniczną oraz SMS. Ważnym źródłem ataków związanych z cyberprzestępczością były także media społecznościowe. Ten znaczny wzrost incydentów związanych z bezpieczeństwem w sieci doprowadził do rosnącego zainteresowania klientów usługami cyberbezpieczeństwa. Do wykrywania kampanii phishingowych i pozyskiwania próbek złośliwego oprogramowania Orange Polska wykorzystuje wewnętrzne systemy inteligentnego rozpoznawania zagrożeń oparte na algorytmach sztucznej inteligencji, a także autorskie pułapki sieciowe typu „honeypot” (kontrolowane przez Orange Polska  platformy, które symulują urządzenia i systemy klientów narażone na ataki cyberprzestępców). Umożliwiają one proaktywne gromadzenie próbek złośliwego oprogramowania oraz identyfikację nowych metod ataków ze strony cyberprzestępców. Na wykresie pokazano dane statystyczne dotyczące ataków phishingowych oraz z użyciem złośliwego oprogramowania zablokowanych w sieci Orange Polska. Każda blokada to jeden użytkownik ochroniony przed atakiem.

Nasz zespół CERT przez całą dobę reaguje na zagrożenia, jakie napotykają użytkownicy internetu korzystający z sieci Orange Polska. Klienci są chronieni przez CyberTarczę, wprowadzoną w 2014 roku w odpowiedzi na konkretne zapotrzebowanie rynku na usługę wykrywania zagrożeń w sieci i zabezpieczenia użytkowników przed złośliwym oprogramowaniem. Płynna i automatyczna praca w tle zapewnia użytkownikom bardzo dużą wygodę przy korzystaniu z tego systemu. Orange Polska pozostaje jedynym unikalnym dostawcą internetu w Polsce, który oferuje zaawansowane usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa. Prawie każdego dnia CyberTarcza informuje różne grupy klientów o wykrytych zagrożeniach związanych z potencjalnym zainfekowaniem ich komputerów lub telefonów komórkowych przez wirusy (złośliwe oprogramowanie).

Efektywność sieci

Aby zwiększyć efektywność infrastruktury sieciowej, zastępujemy tradycyjne technologie i rozwiązania, które są ukierunkowane głównie na połączenia głosowe, siecią konwergentną, zdolną do obsługi różnego rodzaju ruchu: głosowego, transmisji danych i wideo. Wdrażane rozwiązania są w pełni zgodne z technologią IP, a dzięki mechanizmom samonaprawy i dynamicznej rekonfiguracji zapewniają wyższą jakość usług, poprawiając jednocześnie efektywność kosztową (dzięki masowemu wprowadzeniu technologii 100 Gb/s). Dążąc do zapewnienia klientom najlepszej sieci w Polsce, uzupełniamy
własne inwestycje używając infrastruktury należącej do innych
podmiotów oraz korzystając ze środków unijnych przeznaczonych na budowę sieci.

 

W obszarze usług mobilnych, stale współpracujemy z T-Mobile i NetWorkS! (spółką, która odpowiada za budowę i obsługę sieci dostępowej). Z T-Mobile współdzielimy infrastrukturę sieciową (blisko 12 tys. stacji), co pozwoliło nam na szybki rozwój usług 4G oraz optymalizację kosztów operacyjnych i nakładów inwestycyjnych.

Wyniki wyszukiwania