Raport roczny 2021

Wyniki finansowe

Finansowe wskaźniki KPI

Dla zilustrowania osiąganych wyników, Orange Polska stosuje szereg kluczowych wskaźników finansowych i operacyjnych (KPI), które przedstawiono poniżej.

KPI
(w mln zł, o ile nie określono inaczej)
Prognoza i cel na 2021 rok Wyniki Prognoza i cel na 2022 rok Cele strategii .Grow w okresie 2021-2024
Przychody Niski jednocyfrowy wzrost względem 2020 roku 2019: 11 406
2020: 11 508
2021: 11 928
Niewielki spadek względem 2021 roku, wynikający z obniżek stawek MTR i FTR Niski jednocyfrowy wzrost (CAGR)
EBITDAaL Niski do średniego jednocyfrowy wzrost względem 2020 roku 2019: 2 718
2020: 2 797
2021: 2 963
Stabilna lub niski jednocyfrowy wzrost względem 2021 roku (ceny energii jako kluczowy czynnik niepewności) Niski do średniego jednocyfrowy wzrost (CAGR)
Marża EBITDAaL 2019: 23,8%
2020: 24,3%
2021: 24,8%
Ekonomiczne nakłady inwestycyjne (eCAPEX) 1,7-1,9 mld zł, w zależności od przychodów ze sprzedaży aktywów 2019: 1 701
2020: 1 801
2021: 1 737
W przedziale 1,7 – 1,9 mld zł 1,7 – 1,9 mld zł (średni roczny poziom)
Orgniczne przepływy pieniężne (OCF) 2019: 737
2020: 642
2021: 867
Zysk netto 2019: 82
2020: 46
2021: 1 672*
ROCE 2019: 3,0%
2020: 1,6%
2021: 4,4%
Wzrost 3-4x (z poziomu 1,6% w 2020 roku)
Dług netto/ EBITDAaL 2019: 2,2
2020: 2,0
2021: 1,4
Przedział 1,7-2,2x w długim okresie
Dywidenda na akcję – DPS (zł) 2019: 0
2020: 0
2021: 0,25**
Powrót do dywidendy począwszy od wyników za 2021 rok (płatnej w 2022 roku) Poziom bazowy 0,25 zł na akcję
* Z wyłączeniem zysku na sprzedaży udziałów w spółce Światłowód Inwestycje, zysk netto wyniósł 272 mln zł.
**Dywidenda z zysku za 2021 rok, płatna w 2022 roku.

Przychody w 2021 roku wyniosły 11 928 mln zł i w ujęciu rocznym zwiększyły się o 420 mln zł, tj. 3,6%. Dynamika wzrostu znacząco przyspieszyła względem 2020 roku, kiedy przychody wzrosły o 0,9% rok-do-roku.

Głównym motorem wzrostu są nasze kluczowe usługi telekomunikacyjne, czyli konwergencja oraz usługi wyłącznie komórkowe i wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego. Łączne przychody z tej grupy usług wzrosły o 6,7% rok-do-roku (w porównaniu do wzrostu o 2,9% w 2020 roku) i poprawiły się we wszystkich kategoriach. Jednak głównym motorem wzrostu była konwergencja, z której przychody wzrosły o 15%. Źródłem poprawy jest ciągły wzrost bazy klientów oraz rosnący średni przychód na klienta (ARPO), wynikający głównie z podwyżek cen oraz zwiększającego się udziału klientów sieci światłowodowej, którzy generują najwyższe ARPO. Przychody z usług wyłącznie komórkowych zanotowały wzrost po raz pierwszy jako kategoria w tym układzie raportowania, rosną o 3,1%. Wynikało to głównie ze wzrostu bazy klientów usług abonamentowych oraz poprawy w zakresie ARPO. Baza klientów, pomimo częściowej migracji tych usług do konwergencji, rośnie dzięki klientom biznesowym oraz markom Nju Mobile i Flex. Wskaźnik ARPO z usług abonamentowych wzrósł o ponad 1% (po wcześniejszych spadkach), do czego pozytywnie przyczyniły się nasza strategia budowania wartości oraz częściowa odbudowa przychodów z roamingu po wcześniejszych spadkach wynikających z pandemii koronawirusa.

W usługach IT i integracji utrzymała się bardzo silna dynamika wzrostu przychodów, na poziomie 19%, co było wynikiem zarówno wzrostu organicznego jak i nabycia spółki Craftware pod koniec 2020 roku.

W drugiej połowie roku na ewolucję przychodów negatywnie wpłynęły regulacyjne obniżki stawek za zakańczanie połączeń zarówno w sieci stacjonarnej (FTR) jak i mobilnej (MTR). Stawka FTR spadła o ok. 60%, a MTR – o 30%. Spowodowało to ubytek przychodów w wysokości około 170 mln zł i przyczyniło się do spadku całkowitych przychodów hurtowych w 2021 roku o 10%.

Na dynamikę przychodów w 2021 roku wpłynęły również następujące czynniki:

  • Wzrost pozostałych przychodów o prawie 34%, dzięki wyższemu wolumenowi odsprzedaży energii elektrycznej w stosunku do 2020 roku;
  • Dalszy strukturalny spadek przychodów z tradycyjnej telefonii głosowej (o 15% rok do roku);
  • Wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu o 8% w wyniku częściowej odbudowy popytu na smartfony.

* Usługi hurtowe bez stacjonarnych oraz bez przychodów z połączeń międzyoperatorskich
** Wyłącznie wąskopasmowe + stacjonarne hurtowe bez światłowodu + przychody z połączeń międzyoperatorskich

EBITDAaL (EBITDA z uwzględnieniem kosztów leasingu) za 2021 rok wyniosła 2 963 mln zł i w ujęciu rocznym zwiększyła się o 166 mln zł, tj. 5,9%. Marża rentowności operacyjnej (EBITDAaL do przychodów) wzrosła do 24,8% wobec 24,3% w roku poprzednim. Wzrost EBITDAaL przyspieszył w porównaniu z 2020 roku, kiedy wyniósł 2,9%, przy czym, co równie istotne, zmieniła się jego struktura.
W ubiegłym roku wzrost został wygenerowany przez marżę bezpośrednią, czyli wzrost przychodów, napędzany głównie przez skuteczną realizację strategii wartości w głównych usługach telekomunikacyjnych (zwłaszcza konwergencji) oraz w obszarze ICT. W poprzednich latach, kiedy powracaliśmy do wzrostów po latach spadków, ich motorem były oszczędności kosztowe. Ta zmiana, zgodna z celami określonymi w naszej nowej strategii, powoduje, że struktura wzrostu jest zdrowsza i ma silniejsze fundamenty.

Na ewolucję kosztów miały głównie wpływ:

  • Spadek o 10% kosztów rozliczeń z innymi operatorami, głównie na skutek obniżenia stawek za zakańczanie połączeń w sieci stacjonarnej i mobilnej. Spadek ten odzwierciedlał spadek przychodów hurtowych;
  • Wzrost kosztów sprzedaży o 8%, co wynikało ze wzrostu przychodów ze sprzedaży smartfonów oraz sprzętu ICT;
  • Wzrost kosztów pozostałych usług obcych o 17%, głównie w wyniku wzrostu kosztów odsprzedaży energii elektrycznej, co wynikało ze wzrostu przychodów w tym obszarze oraz wyższych kosztów usług ICT (częściowo w wyniku nabycia spółki Craftware pod koniec 2020 roku);
  • Spadek kosztów utraty wartości należności i aktywów kontraktowych o ponad połowę, głównie z powodu zawiązywania w 2020 roku rezerw na złe długi (w związku z pandemią).

Zysk netto w 2021 roku wyniósł 1 672 mln zł i został znacznie powiększony przez jednorazowy zysk w wysokości 1 400 mln zł (po odliczeniu podatku) na sprzedaży 50% udziałów w spółce Światłowód Inwestycje. Z wyłączeniem tego jednorazowego zdarzenia, zysk netto wyniósł 272 mln zł, co stanowi znaczący wzrost wobec 46 mln zł osiągniętych w 2020 roku. Do wzrostu zysku netto przyczyniły się wzrost EBITDAaL, zmniejszenie amortyzacji (dzięki wydłużeniu okresu ekonomicznej użyteczności niektórych składników majątku) oraz niższe koszty finansowe (które w 2020 roku wzrosły w wyniku ujemnych różnic kursowych, głównie z przeszacowania długoterminowych
zobowiązań z tytułu leasingu denominowanych w euro). Wynik netto obniżyło natomiast zawiązanie rezerwy w wysokości 136 mln zł, wynikającej z nowej umowy społecznej.

Ekonomiczne nakłady inwestycyjne Grupy w 2021 roku (od 2020 roku, miernik ten zawiera również naliczone wpływy ze sprzedaży aktywów) wyniosły 1 737 mln zł i w ujęciu rocznym były niższe o 64 mln zł. Nakłady te obejmowały przede wszystkim:

  • nakłady na sieć światłowodową, które obejmowały zwiększanie liczby gospodarstw domowych w zasięgu, głównie w ramach umowy ze spółką Światłowód Inwestycje (te aktywa zostały następnie sprzedane do tej spółki), dalszą komercjalizację wybudowanej sieci (sprzęt kliencki oraz podłączanie usług) oraz budowę dedykowanych łączy światłowodowych dla klientów biznesowych;
  • nakłady związane ze zwiększeniem zasięgu usług LTE, a także poprawą jakości sieci mobilnej, pojemności i zasięgu usług GSM/UMTS oraz przystosowaniem mobilnej sieci dostępowej do technologii 4G – również w miejscach nieobjętych
    projektem konsolidacji dostępowej sieci mobilnej (rejony strategiczne lub niedoinwestowane);
  • rozbudowę mobilnej sieci transportowej i rdzeniowej, aby sprostać rosnącemu wolumenowi przesyłu danych oraz zapewnić oczekiwaną przez klientów jakość usług;
  • realizację programów transformacji działalności;
  • realizację inwestycji związanych z rozwojem oferty, sprzedażą i procesem obsługi klienta jak również modernizacją i rozwojem technicznej infrastruktury informatycznej;
  • z wyłączeniem odsprzedaży części infrastruktury światłowodowej do spółki Światłowód Inwestycje, wpływy ze sprzedaży aktywów były nieznacznie niższe rok-do-roku i odzwierciedlały wciąż trudną sytuację na rynku nieruchomości biurowych, związaną z pandemią.

2020 2021
eCAPEX 1 801 1 737

Organiczne przepływy pieniężne w 2021 roku wyniosły 867 mln zł, co oznacza wzrost o 225 mln zł, tj. 35% rokdo-roku. Na ten wynik złożyły się trzy zasadnicze czynniki:

  • Po pierwsze, wzrost środków pieniężnych netto z działalności operacyjnej (przed zmianą kapitału obrotowego) o ponad 200 mln zł odzwierciedlał wzrost EBITDAaL;
  • Po drugie, wpływy pieniężne ze sprzedaży aktywów wyniosły 196 mln zł i w ujęciu rocznym były znacznie wyższe, do czego przyczyniło się lepsza sprzedaż nieruchomości (w porównaniu z bardzo niskim poziomem, wynikającym z pandemii, w 2020 roku)
    oraz zbycie aktywów sieciowych spółce Światłowód Inwestycje (Orange Polska sprzedał aktywa związane z siecią światłowodową, którą zaczął budować przed podpisaniem umowy);
  • Te dwa bardzo korzystne czynniki, zostały jednak częściowo zrównoważone przez większe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy o 111 mln zł w ujęciu rocznym, wynikające głównie z większego wzrostu należności odzwierciedlającego wzrost ratalnej sprzedaży sprzętu.

Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej przed zmianą kapitału obrotowego Zmiana kapitału obrotowego Nakłady inwestycyjne* Wpływy ze sprzedaży aktywów* Spłata zobowiązań z tytułu leasingu finansowego i innych Organiczne przepływy pieniężne
Zmiana r/r +207 +111 +99 +54 -24 +225

* Nakłady inwestycyjne pomniejszone o wpływy ze sprzedaży aktywów sieci światłowodowej spółce Światłowód Inwestycje (wyłączone z przychodów ze
sprzedaży aktywów)

 

W 2020 roku zadłużenie netto Spółki zmniejszyło się o około 1 473 mln zł, do poziomu 4 076 mln zł, głównie w wyniku solidnych
wygenerowanych przepływów pieniężnych oraz transakcji dotyczącej spółki Światłowód Inwestycje. Dźwignia finansowa osiągnęła na koniec roku poziom 1,4x, po znacznym spadku w okresie poprzednich dwunastu miesięcy. Odzwierciedla to poprawę fundamentów biznesowych oraz działania w zakresie optymalizacji bilansu. Cały dług jest denominowany w złotych, dzięki czemu zmiany kursów walutowych nie wpływają na jego wysokość. Na dzień 31 grudnia 2021 r. stosunek długu opartego na stałej stopie procentowej do długu opartego na zmiennej stopie procentowej (z uwzględnieniem zabezpieczeń) wyniósł 91/9% wobec 99/1% na dzień 31 grudnia 2020 r. Dzięki tak wysokiemu poziomowi zabezpieczeń stopy procentowej, zmiany rynkowych stóp procentowych będą miały istotnie ograniczony wpływ na koszt długu Grupy w perspektywie do połowy 2024 roku.

 

Mając na uwadze sukces zakończonej strategii Orange. one oraz nowy plan strategiczny .Grow, który zakłada stabilny wzrost wyników finansowych Spółki, Zarząd jest przekonany, że Orange Polska jest na właściwej drodze do powrotu do trwałego wynagradzania akcjonariuszy. Zarząd zarekomendował wypłatę w 2022 roku dywidendy pieniężnej w wysokości 0,25 zł na akcję z zysku za 2021 roku, co zostało zatwierdzone przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. Spółka uznaje dywidendę w wysokości 0,25 zł na akcję jako stabilny poziom bazowy na przyszłość. Wszelkie decyzje o zmianie wysokości dywidendy będą podejmowane co roku, z uwzględnieniem przewidywanych bazowych trendów finansowych oraz długookresowej prognozy dźwigni finansowej (stosunek długu netto do EBITDAaL) względem przyjętego korytarza 1,7-2,2x.

Wyniki wyszukiwania