Raport roczny 2021

Priorytety #OrangeGoesGreen

Orange-PL_19 Orange-PL_19

Przejawem naszego negatywnego wpływu na środowisko są przede wszystkim emisje gazów cieplarnianych, zwłaszcza pochodzące ze zużycia energii. Osiągnięcie neutralności klimatycznej netto do 2040 roku jest naszym nadrzędnym celem klimatycznym i środowiskowym.

W pierwszy okresie, do 2025 roku, w szczególności będziemy się skupiać na redukowaniu naszych bezpośrednich i pośrednich emisji własnych (zakresy 1 i 2 emisji). Naszym celem jest obniżenie ich o co najmniej 65% w porównaniu do 2015 roku.

Cel ten będziemy realizować dzięki następującym działaniom:

  • Zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w naszym zużyciu do minimum 60% w 2025 roku, dzięki zawieraniu długoterminowych umów zakupowych bezpośrednio z wytwórcami energii odnawialnej (tzw. umowy PPA);
  • Dalsza optymalizacja wydajności energetycznej naszych sieci;
  • Wprowadzanie i rozwój nowych, bardziej wydajnych energetycznie technologii np. światłowodu czy 5G;
  • Dalsza optymalizacja naszego portfolio nieruchomości (w tym konsolidacja pracowników w bardziej nowoczesnych, wygodniejszych i bardziej efektywnych energetycznie lokalizacjach) oraz poprawa wydajności zasobowo-energetycznej zajmowanych budynków;
  • Kontynuacja optymalizacji i elektryfikacji floty samochodowej.

Cel neutralności klimatycznej do 2040 roku obejmuje emisje całego naszego łańcucha wartości, a więc również emisje naszych dostawców, klientów i pracowników związane z działalnością Orange Polska (tzw. zakres 3 emisji). Finalizujemy prace nad oszacowaniem i ogłoszeniem naszych emisji w zakresie 3 oraz ustaleniem celu redukcyjnego na 2025 rok zgodnie z globalnym, potwierdzonym naukowo celem Grupy Orange (min. 14% redukcji w 2025 roku w porównaniu do 2018 roku). Istotnym elementem naszych działań w zakresie 3 będzie przyspieszanie akcji dotyczących GOZ i ekoprojektowania, a także wzmacnianie współpracy z dostawcami oraz edukacja klientów.

Redukcja zużycia przez Orange Polska innych zasobów (np. papieru, plastiku) ma znaczenie drugorzędne dla kluczowego celu neutralności klimatycznej netto, ale jest również objęta niniejszym priorytetem. Działamy na jej rzecz m.in. poprzez upraszczanie i cyfryzację procesów czy przeglądy i usprawnianie praktyki obsługi klientów (np. fakturowanie, dostawy), a także promując opcje mniej obciążające klimat i środowisko.

Sektor cyfrowy może i powinien być częścią rozwiązania kryzysu klimatycznego. Nie zwalnia nas to z odpowiedzialności za redukcję emisji całego naszego łańcucha wartości (priorytet #1 powyżej), ale powinno być istotnym elementem naszej strategii. Dlatego podejmujemy następujące działania:

  • Rozwój i sprzedaż komercyjnych usług wspierających wyzwania klimatyczno-środowiskowe naszych klientów indywidualnych i biznesowych (w tym pozwalających na redukcję emisji gazów cieplarnianych czy zużycia zasobów).
  • Specjalne oferty oraz informowanie klientów na temat śladu klimatycznego usług oraz możliwości jego zmniejszenia lub neutralizacji.
  • Wprowadzanie i wzmacnianie całościowego zarządzania problematyką środowiskową w doświadczeniu klientów Orange Polska.
  • Działania z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) (jednocześnie wspierające nasze ambicje dotyczące redukcji emisji w zakresie 3, opisane w priorytecie #1 powyżej):
    • wydłużanie cykli życia telefonów komórkowych, zwłaszcza dzięki naprawie, odzyskiwaniu (w drodze odkupu lub zbiórki do recyklingu) czy oferowania urządzeń odnowionych,
    • odnowa stacjonarnych urządzeń klienckich (modemy, dekodery telewizyjne),
    • wykorzystywanie odnowionego sprzętu w sieciach Orange Polska.

Jesteśmy wiodącą, odpowiedzialną i wiarygodną firma na rynku polskim – mamy miliony klientów, tysiące pracowników i partnerów. Dlatego chcemy być kluczowym graczem w niezbędnej transformacji polskiej gospodarki, a dla realizacji tego celu podejmujemy szereg działań wewnętrznych i zewnętrznych:

  • Komunikacja wewnętrzna i edukacja w celu informowania oraz budowania zaangażowania naszych pracowników i współpracowników.
  • Komunikacja, współpraca, edukacja i angażowanie interesariuszy zewnętrznych, szczególnie klientów i dostawców.
  • Budowanie pozycji Orange Polska jako jednego z polskich „zielonych liderów”.
  • Relacje rynkowe i regulacyjne wspierające zmiany korzystne dla klimatu i środowiska.
  • Spójne, rzetelne i całościowe raportowanie finansowe i pozafinansowe na temat klimatu, wpisujące się w najlepsze praktyki rynkowe.
  • Systemowe i systematyczne uwzględnianie kryteriów środowiskowo-klimatycznych w podejmowaniu decyzji.

Wyniki wyszukiwania