Raport roczny 2021

Przyjazny pracodawca w cyfrowym świecie

Zakładane cele KPI Realizacja
Tworzenie kultury współpracy, w której wszyscy pracownicy czują się szanowani i swobodnie realizują swoje cele zawodowe i życiowe pasje

Zapewnienie lepszych warunków pracy, stałe doskonalenie środowiska pracy i nacisk na rozwijanie talentów

Dalsza optymalizacja zatrudnienia we współpracy ze związkami zawodowymi

Liczba pracowników* 2019: 12 058
2020: 10 967
2021: 10 144
Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych 2019: 33%
2020: 33%
2021: 34%
Liczba godzin szkoleń rocznie na pracownika 2019: 25
2020: 24,1
2021: 24,7
Wskaźnik satysfakcji pracowników (Międzynarodowy Barometr Społeczny) 2019: 31,1
2020: 33,9
2021: 43,6 (w skali od -100 do +100)

Budowanie dobrego środowiska pracy to jedno z kluczowych wyzwań dla każdej firmy. Nasz cel w obszarze pracowniczym to tworzenie kultury współpracy, w której pracownicy czują się szanowani oraz realizują cele zawodowe i życiowe.

Orange Polska jest największym pracodawcą w sektorze telekomunikacyjnym i jedną z większych firm w kraju.

Spółka oferuje pracownikom dobre warunki pracy i rozwoju. Szczyci się też jednym z najbardziej rozbudowanych programów socjalnych, włączając w to wyjątkowy w polskich warunkach program zabezpieczeń emerytalnych. Kładzie też duży nacisk na rozwój kompetencji zawodowych pracowników i kształtowanie wysokich standardów profesjonalnych i etycznych w pracy.

Pracownicy w różnych obszarach i na różnych szczeblach struktury oraz osoby wykonujące prace na rzecz Orange Polska w ramach rozwijającego się outsourcingu niektórych obszarów działalności firmy mogą w różnym stopniu korzystać z oferowanych świadczeń. Globalny charakter firmy sprzyja korzystaniu przez pracowników z możliwości rozwoju także poza granicami kraju.

Dla każdej firmy wyzwaniem jest zapewnienie jak najbardziej atrakcyjnych warunków pracy – szczególnie w obliczu silnej, zaostrzonej kryzysem konkurencji rynkowej. Utrzymywanie wysokich standardów jest jednak koniecznością dla organizacji, która chce być uważana za bliską i pozytywną, działająca odważnie i w prosty sposób.

Orange Polska to ponad 10 tys. osób w całej Polsce, pracujących w ponad 140 lokalizacjach. Ponad połowa z nich (56%) to mieszkańcy pięciu największych polskich miast, pozostali pracują w mniejszych miejscowościach. Większość naszej załogi to mężczyźni, ok. 60%. Wśród nas są osoby z niepełnosprawnościami. Co roku około 500 pracowników zostaje rodzicami. Mamy wśród nas pracowników reprezentujących rożne zawody i stanowiska. To wszystko sprawia, że jednym z kluczowych wyzwań w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi jest zarządzanie różnorodnością.

Za kluczowe wymiary różnorodności w Orange Polska przyjmujemy: płeć; wiek; kompetencje, wiedzę, doświadczenie i sposób myślenia; zdolności psychofizyczne – (nie) pełnosprawność; status rodzicielski. Pozostałe wymieniane przez pracowników wymiary to: religia i światopogląd; lokalizacja miejsca pracy (centrala lub region); forma zatrudnienia; narodowość / pochodzenie etniczne. Bardzo ważną kwestią jest uwzględnianie wszystkich tych aspektów w zarządzaniu różnorodnością – dbanie o pracowników z niepełnosprawnościami, umożliwianie międzypokoleniowej wymiany wiedzy czy też budowanie inkluzyjnej i otwartej kultury organizacyjnej.

>10 000
pracowników Orange Polska
56 %
to mieszkańcy pięciu największych miast Polski
89 %
pracowników jest dumnych z pracy w Orange Polska

Z punktu widzenia rozwoju firmy ważne jest zapewnienie pracownikom szerokiego dostępu do szkoleń i rozwoju. Wyzwania związane z niezwykle szybkim postępem technologicznym, cyfryzacją oraz rozwojem analizy dużych zbiorów danych, sztucznej inteligencji i rozwiązań chmurowych niosą za sobą zapotrzebowanie na nowe kompetencje. Dlatego dużą wagę przykładamy do tego, aby pracownicy mieli jak najlepszy dostęp do oferty szkoleń. Średnio na pracownika przypada rocznie 24,7 godzin szkoleniowych. Zależy nam również na tym, aby pracownicy zdobywali kompetencje przyszłości i nowe kwalifikacje, które pozwolą im lepiej odpowiadać na szybko zmieniające się oczekiwania rynku telekomunikacyjnego i technologicznego.

Podstawą dla tworzenia przyjaznego i motywującego środowiska pracy jest słuchanie opinii pracowników na temat firmy, szukanie rozwiązań dla zgłaszanych przez nich problemów i proponowanie zmian na lepsze. Dlatego Orange Polska regularnie prowadzi badanie satysfakcji pracowników Nasz Barometr, które dzięki swojej cykliczności daje możliwość porównywania wyników rok do roku i wprowadzania na bieżąco usprawnień bazujących na tym, co przekazali pracownicy. Wyniki są przedstawiane całej organizacji. Celem badania jest określenie zadowolenia pracowników z codziennej pracy w Orange w trzech głównych wymiarach: kompetencje przyszłości, elastyczne metody pracy (agile) i zaangażowanie.

Ogólny wskaźnik satysfakcji pracowników w ostatniej edycji badania (styczeń 2021) wyniósł 43,6 punktu. W przeliczeniu na procenty oznacza to, że prawie 72% zespołu jest całkowicie zadowolonych i zadowolonych z pracy w Orange. Dumę z pracy w Orange deklaruje aż 89% pracowników (+7 pp. wobec 2020 roku), a 84%.(+11 pp.) rekomendowałoby nas jako pracodawcę. Pracownicy doceniają też starania firmy, aby zapewnić przyjazne i cyfrowe środowisko pracy – 91% pracowników ocenia Orange pozytywnie w tym obszarze (+10 pp.).

Wyniki wyszukiwania