Raport roczny 2021

Minimalizacja wpływu na środowisko

Zakładane cele KPI Realizacja
Realizacja celów biznesowych z poszanowaniem zasad ekologii i w harmonii ze środowiskiem; optymalizacja zużycia energii w następujących obszarach:
nieruchomości, infrastruktura i sieć oraz centrum przetwarzania danych; monitorowanie wpływu Orange Polska na środowisko; wzrost liczby utylizowanych i odnawianych urządzeń
Zużycie energii Zużycie energii (GWh)
  • 2019: 552
  • 2020: 541
  • 2021: 533
Własne emisje CO2 (Zakresy 1+2) Całkowita emisja CO2 (tys. ton)
  • 2019: 425
  • 2020: 405
  • 2021: 367
% Udział energii odnawialnej
  • 2019: 0%
  • 2020: 0%
  • 2021: 6%
Liczba utylizowanych i odnawianych urządzeń Zbiórka telefonów (odkup i recykling)
  • 2019: 36 671
  • 2020: 33 609
  • 2021: 37 765

Sprzedaż odnowionych telefonów

  • 2019: 8 561
  • 2020: 11 515
  • 2021: 12 628

Odnowione urządzenia abonenckie

  • 2019: 410 774
  • 2020: 503 045
  • 2021: 655 447

W Orange wierzymy, że postęp technologiczny musi być dostępny dla wszystkich, ale nie może się odbywać kosztem środowiska naturalnego. Przyjmujemy odpowiedzialność za nasz wpływ na klimat. Wyznaczyliśmy sobie konkretne, ambitne cele klimatyczne i inwestujemy w nowe, energooszczędne i bardziej wydajne technologie, takie jak światłowód. Szukamy także zielonych źródeł energii. Oprócz ograniczania własnych emisji, branża technologiczna ma do spełnienia szczególną rolę. Nowoczesne technologie cyfrowe i usługi, które oferujemy, wspierają zieloną transformację wielu innych branż. Angażujemy też klientów w działania na rzecz środowiska.

Orange Polska, podobnie jak cała globalna Grupa Orange, chce osiągnąć neutralność klimatyczną netto (Net Zero Carbon) do 2040 roku. Neutralność obejmie zarówno własne emisje bezpośrednie i pośrednie (Zakresy 1 i 2 Protokołu GHG), jak i emisje w łańcuchu wartości (Zakres 3). Do 2025 roku Orange Polska planuje zmniejszyć emisje CO2 w zakresach 1 i 2 Protokołu GHG (tj. bezpośrednie i pośrednie emisje własne) o 65% w porównaniu do roku 2015. Cele Orange Polska w pełni wpisują się w globalne, potwierdzone naukowo (SBTI) cele klimatyczne Grupy Orange, które są zgodne z postanowieniami Porozumienia Paryskiego (ograniczenie globalnego ocieplenia w XXI wieku do poniżej 1,5°C w porównaniu do epoki przedindustrialnej).

60%

zwiększenie udziału energii odnawialnej w strukturze energetycznej do 2025 roku

Osiągnięcie celu, jaki wyznaczyliśmy do 2025 roku, będzie możliwe przede wszystkim dzięki zwiększaniu udziału energii odnawialnej w strukturze energetycznej – do co najmniej 60% w 2025 roku – w oparciu o długoterminowe umowy zakupowe zawierane bezpośrednio z producentami energii odnawialnej (PPA), a także poprzez dalszą pracę nad efektywnością energetyczną sieci. Dzięki Programowi Oszczędności Energii sukcesywnie zmniejszamy zużycie energii. W 2021 roku zużycie energii w firmie wyniosło 533 GWh (wobec 541 GWh w 2020 roku). W strukturze energetycznej po raz pierwszy pojawiła się energia ze źródeł odnawialnych, która zaspokoiła 6% całkowitego zapotrzebowania. Spółka przyspiesza także działania zmierzające do zmniejszenia emisji w całym łańcuchu dostaw, tj. z uwzględnieniem dostawców i klientów.

To bezpośrednia kontynuacja dotychczasowych działań. Pomiędzy rokiem 2015 a 2021 Orange Polska zredukował własne emisje CO2 o 27%, pomimo zwielokrotnienia transmisji danych w sieciach. W 2021 roku emisje CO2 wyniosły 367 tys. ton (wobec 405 tys. ton w 2020 roku), co oznacza spadek w ujęciu rocznym o kolejne 9%.

W perspektywie 2025 roku Orange Polska skupia się wokół trzech priorytetów: odpowiedzialności za zmniejszanie emisji CO2; wartości, jakie chce zbudować dla klientów, akcjonariuszy i interesariuszy; oraz wpływu, jaki ma na zieloną i cyfrową transformację polskiej gospodarki.

Ponadto, Spółka wdraża zasady gospodarki o obiegu zamkniętym, starając się redukować ślad klimatyczny w całości łańcucha wartości: odkupujemy starsze modele smartfonów, a niesprawne telefony komórkowe przyjmujemy do recyklingu w każdym salonie Orange; co roku odnawiamy i kierujemy do ponownego wykorzystania kilkaset tysięcy modemów i dekoderów; wprowadzamy innowacje w naszych urządzeniach, które wydłużają ich życie i zmniejszają zużycie energii; pracujemy nad rozszerzeniem oferty sprzedaży odnawianych smartfonów. W 2021 roku zebraliśmy z rynku ponad 37,7 tysięcy telefonów (co stanowi około 1% wszystkich sprzedanych telefonów), z czego odnowiono i ponownie wprowadzono na rynek ponad 12,6 tys. (co stanowi 59% wszystkich urządzeń wprowadzonych na rynek). Odnowiliśmy również w ciągu roku 655 tys. stacjonarnych urządzeń sieciowych (modemów, dekoderów telewizyjnych), które zostały przekazane w użytkowanie kolejnym klientom. Orange Polska od wielu lat monitoruje swój wpływ na środowisko i zarządza nim. W firmie funkcjonuje System Zarządzania Środowiskiem, zgodny ze standardem ISO 14001 zarówno dla sieci stacjonarnej jak i mobilnej. System ten obejmuje między innymi działania związane z tworzeniem polityki środowiskowej firmy, określaniem aspektów środowiskowych związanych z jej funkcjonowaniem, określaniem obowiązujących wymogów prawnych dotyczących ochrony środowiska, wyznaczaniem celów środowiskowych, ich realizacją i monitorowaniem wyników oraz zarządzaniem ewentualnymi awariami groźnymi dla środowiska. Wszelkie działania Orange Polska związane z wpływem na środowisko są zgodne z obowiązującymi normami i regulacjami. Od 2008 roku Spółka posiada politykę ochrony środowiska. Jej celem jest ograniczenie wpływu na środowisko naturalne, przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu świadczonych usług i satysfakcji klientów z ich jakości. Natomiast w 2021 roku Orange Polska przyjął politykę klimatyczną, która definiuje ambitne cele Spółki w zakresie zmniejszenia negatywnego oddziaływania na klimat.

27 %
redukcji własnych emisji CO2 między 2015 a 2021 rokiem
12 600
odnowionych i ponownie wprowadzonych na rynek telefonów
655 000
odnowionych stacjonarnych urządzeń sieciowych

Wyniki wyszukiwania