Raport roczny 2021

Włączenie cyfrowe

Włączenie społeczno-cyfrowe to ważna część strategii społecznej odpowiedzialności Orange Polska.

Dziś, w dobie społeczeństwa informacyjnego, nierówności w dostępie do internetu i umiejętnościach cyfrowych oraz różnice w poziomie świadomości i motywacji do korzystania z usług cyfrowych prowadzą do różnicowania się szans życiowych jednostek w wielu wymiarach (od edukacji, przez pracę, po konsumpcję), w tym większym stopniu, im bardziej rośnie znaczenie usług cyfrowych w życiu społecznym i gospodarczym. Ma to tym większe znaczenie, że nierówności społeczne i ekonomiczne (dysproporcje dochodowe, nierówności edukacyjne, różnice w kapitale kulturowym) same także warunkują dostęp do nowych technologii i możliwości ich wykorzystania.

W 2021 roku Orange Polska, wspólnie z Fundacją Orange i Fundacją Stocznia, przygotował raport „Wykluczenie społecznocyfrowe w Polsce – stan zjawiska, trendy, rekomendacje”. Terminem „wykluczenie społeczno-cyfrowe” określiliśmy zjawisko trwałego, strukturalnego ograniczenia szans życiowych poszczególnych ludzi oraz społeczności lokalnych w wyniku nakładania się na siebie i wzajemnego wzmacniania niekorzystnych uwarunkowań społecznych i ekonomicznych oraz deficytów związanych z możliwością korzystania z usług cyfrowych.

Raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe w Polsce”

W Raporcie wskazano na konkretne grupy, do których w dobie pandemii i po jej zakończeniu należałoby w pierwszym rzędzie adresować konkretne działania wspierające włączenie cyfrowe. Wśród grup najbardziej narażonych na wykluczenie społeczno-cyfrowe znalazły się osoby starsze, osoby z niskim wykształceniem, mieszkańcy wsi, osoby z niepełnosprawnościami, osoby z w kryzysie bezdomności i dzieci w wieku szkolnym.

Wyniki raportu służą do planowania działań na rzecz włączenia cyfrowego w obszarze klienckim (działania na rzecz klientów starszych i z niepełnosprawnościami) oraz społecznym. Zależało nam na tym, aby myślenie o wykluczeniu społeczno-cyfrowym znalazło swój praktyczny wymiar także w naszych działaniach prospołecznych. Fundacja Orange od kilkunastu lat prowadzi programy edukacji cyfrowej, kierując swoją ofertę do szkół i małych społeczności, a za ich pośrednictwem do dzieci, rodziców, edukatorów czy liderów społecznych i mieszkańców małych miejscowości.

Postanowiliśmy przyjrzeć się naszym programom skierowanym do szkół – MegaMisja i #SuperKoderzy – z punktu widzenia dotarcia do tych rejonów, w których wskaźnik wykluczenia społeczno-cyfrowego jest najwyższy. Dzięki zespołowi badaczy Fundacji Stocznia zbudowaliśmy Indeks Wykluczenia Lokalnego oparty na analizie blisko 30 wskaźników opisujących kondycję społeczną, demograficzną i ekonomiczną społeczności lokalnych (gmin) w Polsce, obejmujących 4 wymiary:

  • Wykluczenia społecznego: obejmujący różnice związane z natężeniem problemów ubóstwa, bezrobocia i niskiego stanu kapitału ludzkiego;
  • Wykluczenia ekonomicznego: informujący o różnicach w kondycji lokalnej gospodarki, aktywności przedsiębiorstw i koniunktury;
  • Wykluczenia cyfrowego: opisujący lokalne dysproporcje w dostępie do infrastruktury telekomunikacyjnej oraz możliwościach oferowanych przez tę infrastrukturę;
  • Wykluczenia edukacyjnego: opisujący różnice w wykształceniu rodziców dzieci w wieku szkolnym (ponieważ działania Fundacji Orange dotyczą głównie tej grupy docelowej) oraz wynikach edukacyjnych na poziomie szkół podstawowych.

Ten wskaźnik nałożyliśmy na mapę Polski, aby zobaczyć, gdzie powinniśmy trafić z naszymi programami edukacyjnymi, aby pomagać tym, którzy bardziej potrzebują tej pomocy.

55 %
osób, które nigdy nie korzystały z sieci, mieszka na obszarach wiejskich
~66 %
osób niekorzystających z sieci uzasadnia to brakiem potrzeby
>52 %
gospodarstw domowych bez dostępu do jako powód niekorzystania z internetu wskazuje brak odpowiednich

Kluczową formą wykluczenia cyfrowego decydującą o niekorzystaniu z internetu jest wykluczenie motywacyjne.

Fundacja Orange wykorzystała wyniki Indeksu w działaniach wokół rekrutacji szkół do programów. W edycji 2021/22 zintensyfikowała działania informacyjne dotyczące obu tych inicjatyw w regionach szczególnie zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym.

Indeks Wykluczenia Lokalnego pokazał, że ponad 20% gmin w Polsce jest szczególnie zagrożonych wykluczeniem (gminy z najwyższą wartością Indeksu). Placówki z tych obszarów zyskują dodatkowe szanse w programach edukacyjnych Fundacji Orange.

W rezultacie, prawie 1/5 placówek zakwalifikowanych do udziału w obu programach to szkoły położone w miejscach najbardziej zagrożonych wykluczeniem. Odsetek ten jest ponad dwukrotnie większy niż w poprzedniej edycji. Szkoły z obszarów zagrożonych wykluczeniem występują teraz wśród odbiorców programów o 40% częściej niż wynikałoby to z udziału placówek z tych terenów wśród wszystkich szkół w kraju.

Wyniki wyszukiwania