Raport roczny 2021

Bezkonkurencyjna transmisja danych

dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

Zapewnienie najlepszej jakości sieci

Zakładane cele KPI Realizacja
Zapewnienie najlepszej jakości sieci w technologii mobilnej i stacjonarnej dla wszystkich klientów, bez względu na lokalizację geograficzną. Liczba gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej Liczba gospodarstw domowych w zasięgu:

2019: 4,2 mln

2020: 5,0 mln

2021: 5,9 mln

Zwiększenie gęstości usług z agregacją pasma LTE równolegle do wdrażania technologii 5G. Pokrycie dla sieci 4G Na zewnątrz budynków:

2019: 99,9%

2020: 99,9%

2021: 99,9%

Wewnątrz budynków:

2019: 96,9%

2020: 97,3%

2021: 97,4%

Agregacja pasma 4G: 87,64%

Jakość sieci jest jednym z filarów naszej strategii. W obliczu rosnącego popytu na coraz większe wolumeny i prędkości transmisji danych, dzięki inwestycjom w odpowiednio dobrany zestaw technologii oraz utrzymaniu i modernizacji istniejącej infrastruktury sieciowej, Orange Polska może nadal pozyskiwać klientów obietnicą szybkich i niezawodnych usług. W 2021 roku nadal koncentrowaliśmy się na technologii światłowodowej w celu sprostania popytowi na szybki internet, a także podnieśliśmy jakość sieć LTE (4G), aby odpowiedzieć na gwałtowny wzrost ruchu transmisji danych w sieci mobilnej.

Szybka, nowoczesna i niezawodna sieć jest niezbędnym warunkiem sukcesu w konwergencji. Z uwagi na zróżnicowane środowisko konkurencyjne, możliwości techniczne związane z gęstością zabudowy, nasze udziały w rynku oraz potrzeby klientów, nasze działania cechuje podejście lokalne, które różni się w zależności od tego, czy są to metropolie, małe miasta czy tereny wiejskie. W dużych miastach nacisk został położony na rozbudowę zasięgu sieci światłowodowej i odzyskanie udziałów w rynku stacjonarnego internetu przy wykorzystaniu naszej bardzo mocnej pozycji na rynku usług mobilnych. Z kolei na terenach wiejskich główną opcją dostępu do szybkiego internetu są technologie mobilne, uzupełnione o technologie stacjonarne.

Poszerzamy zasięg usług światłowodowych nie tylko budując całkowicie nowe sieci, ale również zwiększając gęstość już wcześniej przez nas wybudowanych, które niewielkim wysiłkiem rozbudowujemy o nowe łącza do pobliskich budynków pozbawionych przedtem dostępu do sieci światłowodowej. Takie działania przyczyniają się do lepszego zarządzania istniejącymi zasobami, poprawy wyników finansowych i zwiększenia satysfakcji klientów.

Wykorzystujemy wszystkie dostępne kanały kontaktu z klientami i podwykonawcami w celu podniesienia jakości świadczonych usług, co znajduje odzwierciedlenie w wysokiej wartości wskaźnika NPS w porównaniu do innych operatorów. Wdrażamy nowoczesne technologie, które umożliwiają monitorowanie zamówień przez klientów i kontakt z monterami (poprzez aplikację mobilną), a naszą działalność opieramy na zaawansowanych rozwiązaniach z zakresu analityki biznesowej (BI).

Przewidując „nową normalność” po ustaniu pandemii COVID-19, tworzymy nowe możliwości techniczne dla klientów, dzięki którym mogą korzystać z usług i rozwiązywać problemy w trybie samoobsługi (bądź ze zdalną pomocą doradców) – co jest odpowiedzią na oczekiwania klientów oraz elementem strategii .Grow.

Od 2015 roku, zgodnie z poprzednią strategią, koncentrowaliśmy się na masowej budowie linii światłowodowych w technologii FTTH. Na koniec 2020 roku, osiągnęliśmy strategiczny cel w postaci 5 mln gospodarstw domowych w zasięgu naszej sieci, co stanowiło ponad jedną trzecią wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Na koniec 2021 roku zasięgiem usług światłowodowych było objętych ponad 5,9 mln gospodarstw domowych w 211 miastach Polski.

W ramach budowania zasięgu sieci światłowodowej wykorzystujemy również infrastrukturę innych operatorów. Tam gdzie jest to technicznie możliwe i biznesowo opłacalne, wchodzimy w porozumienia z innymi operatorami sieci światłowodowych w sprawie dostępu hurtowego i efektywnego wykorzystania istniejącej infrastruktury FTTH w danych lokalizacjach. Główną korzyścią z takiego rozwiązania jest szybszy dostęp do sieci światłowodowej. Takie działania wpisują się w założenia Dyrektywy Kosztowej Komisji Europejskiej, która
rekomenduje unikanie dublowania istniejących zasobów. Na koniec 2021 roku wykorzystywaliśmy infrastrukturę ponad 50 operatorów (w tym Światłowód Inwestycje), obejmującą 2,2 mln gospodarstw domowych.

W ramach nowej strategii .Grow będziemy dalej intensywnie rozwijać zasięg naszego światłowodu, który jest jednym z głównych elementów budowania wartości i ekspansji usług konwergentnych. Natomiast w odróżnieniu od lat poprzednich będziemy w jeszcze większym stopniu polegać na porozumieniach z innymi operatorami, a budowa własnej sieci będzie ograniczana do projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Jednym z naszych kluczowych partnerów jest spółka Światłowód Inwestycje, która w ciągu najbliższych lat wybuduje na obszarach o małej lub średniej konkurencji łącza światłowodowe obejmujące 1,7 mln gospodarstw domowych.

Jesteśmy największym w Polsce dostawcą usług hurtowych dla innych operatorów. Rośnie zapotrzebowanie klientów na pasmo transmisyjne, szczególnie na łącza o przepływnościach n×1 Gb/s i n×10 Gb/s. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, Orange Polska systematycznie rozbudowuje krajowy szkielet sieci transmisyjnej OTN (Optical Transport Network). W 2021 roku zwiększyliśmy ilość węzłów sieci OTN, dzięki czemu jej pojemność transportowa wzrosła z 7 Tb/s na koniec 2020 roku do 10 Tb/s na koniec 2021 roku.

Orange Polska jest jedynym operatorem w Polsce, do którego sieci są dołączone wszystkie Centra Powiadamiania Ratunkowego (CPR), obsługujące numery alarmowe 112, 997, 998, 999 oraz eCall. Do sieci Orange Polska jest dołączonych ok. 90% wszystkich numerów alarmowych w Polsce (ok. 500 lokalizacji). Korzyścią z tego są przychody od innych operatorów alternatywnych za zakańczanie połączeń ruchu alarmowego w sieci Orange oraz przychody abonamentowe.

Wskaźnik skuteczności połączeń telefonicznych (WSPT) w sieci stacjonarnej osiągnął na koniec 2021 roku wartość 98,84%, co świadczy o bardzo wysokiej jakości usług telefonii stacjonarnej Orange Polska.

Na koniec 2021 roku liczba klientów usług telewizyjnych Orange Polska przekraczała milion. W sierpniu 2021 roku Spółka wprowadziła pierwszy dekoder telewizyjny oparty o system Android.

Orange, jako pierwszy operator w Polsce, wprowadził bramkę domową pracującą w ultraszybkim standardzie Wi-Fi 6 (1 Gb/s). W odpowiedzi na rosnące wymagania wobec sieci domowych urządzenie zapewnia szybsze i stabilniejsze parametry Wi-Fi – co jest kluczowym czynnikiem dla zapewnienia satysfakcji klientów.

W odpowiedzi na dynamicznie rosnący wolumen przesyłanych danych, konsekwentnie zwiększamy liczbę oraz rozbudowujemy konfigurację stacji bazowych. W 2021 roku nasi klienci otrzymali możliwość korzystania z kolejnych 219 stacji. Na koniec 2021 roku w zasięgu technologii 4G, z wykorzystaniem wszystkich pasm, znajdowało się 99,89% mieszkańców na 98,50% terytorium Polski. Usługi 4G były świadczone za pomocą 11 844 stacji, z których 10 220 pozwalało na agregację pasma (wobec 9 831 takich stacji rok wcześniej).

W styczniu 2021 roku została uruchomiona usługa 5G w trybie DSS (Dynamic Spectrum Sharing) w paśmie 2100 MHz na terenie Trójmiasta, w czerwcu – w Lublinie, a w listopadzie – w Koninie. Oprócz tych miast, nasi klienci mogą korzystać z usług 5G w Łodzi, Krakowie, Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, Poznaniu, Wrocławiu, Opolu, Częstochowie, Rzeszowie, Kielcach, Bielsku-Białej i Tychach. Na koniec 2021 roku liczba stacji świadczących usługi 5G DSS wynosiła 1 727.

Sukcesywnie wdrażamy technologię LTE-M w paśmie 800 MHz na potrzeby rozwoju usług Internetu Rzeczy. W chwili obecnej LTE-M jest dostępna w całej Polsce na 10 400 stacjach bazowych. W obszarach wykluczających wykorzystanie tego pasma (obszary przygraniczne wymagające koordynacji międzynarodowej) wykorzystujemy częstotliwość 1800 MHz. W celu przyspieszenia wykorzystania najnowszych technologii, intensywnie zwiększamy liczbę terminali, które umożliwiają korzystanie z technologii 4G/5G zamiast 2G/3G.

Data Zasięg – powierzchnia Zasięg – populacja System
31/12/2019 98,25% 99,86% Wszystkie pasma LTE
31/12/2020 98,43% 99,88% Wszystkie pasma LTE
31/12/2021 98,50% 99,89% Wszystkie pasma LTE

Data Zasięg – powierzchnia Zasięg – populacja System
31/12/2019 85,32% 96,90% Wszystkie pasma LTE
31/12/2020 86,33% 97,27% Wszystkie pasma LTE
31/12/2021 86,62% 97,41% Wszystkie pasma LTE

Zapewnienie oferty usług dostosowanej do potrzeb klientów

KPI Zakładane cele Realizacja
Zapewnienie pełnego portfolio usług, wzbogaconego o produkty dodane, w celu umocnienia naszej pozycji jako unikalnego dostawcy usług konwergentnych w Polsce Liczba indywidualnych klientów konwergentnych 2019: 1 369 tys.

2020: 1 483 tys.

2021: 1 552 tys.

Liczba kart SIM 2019: 15 284 tys.

2020: 15 752 tys.

2021: 16 800 tys.

Liczba kart SIM dla abonamentowych usług głosowych 2019: 7 748 tys.

2020: 8 095 tys.

2021: 8 424 tys.

Liczba przedpłaconych kart SIM 2019: 5 047 tys.

2020: 4 860 tys.

2021: 4 953 tys.

Liczba detalicznych klientów internetu stacjonarnego 2019: 2 607 tys.

2020: 2 702 tys.

2021: 2 746 tys.

Liczba detalicznych klientów usług światłowodowych 2019: 520 tys.

2020: 725 tys.

2021: 945 tys.

Liczba hurtowych klientów usług światłowodowych 2019: 5 tys.

2020: 26 tys.

2021: 53 tys.

Udział ofert konwergentnych wśród indywidualnych klientów stacjonarnego internetu 2019: 62%

2020: 65%

2021: 67%

Liczba klientów stacjonarnych usług głosowych 2019: 3 109 tys.

2020: 2 899 tys.

2021: 2 660 tys.

W 2021 roku nasza działalność komercyjna koncentrowała się nadal na dostarczaniu pakietu usług mobilnych i stacjonarnych, co określamy mianem konwergencji. Konwergencja decyduje o naszej przewadze nad konkurencją, stanowi doskonałe narzędzie do budowania lojalności klientów oraz umożliwia dosprzedaż usług, pozwalając uzyskać większy udział w wydatkach gospodarstw domowych na usługi telekomunikacyjne i media.

Jednym z podstawowych celów strategicznych Orange Polska jest bycie liderem w sprzedaży usług telekomunikacyjnych gospodarstwom domowym. Konwergencja, czyli sprzedaż pakietów usług mobilnych i stacjonarnych, kompleksowo odpowiada na potrzeby gospodarstwa domowego w zakresie takich usług oraz przyczynia się do wzrostu satysfakcji klientów i zmniejszenia wskaźnika odejść (liczba rezygnacji klientów konwergentnych jest bowiem istotnie mniejsza niż w przypadku sprzedaży pojedynczych produktów). Konwergencja przyczynia się również do wzrostu przychodów oraz poprawy efektywności wydatków na IT i marketing. Poprzez ofertę konwergentną jesteśmy z jednej strony w stanie wejść z naszymi usługami do nowych gospodarstw domowych, a z drugiej strony dosprzedajemy kolejne usługi tam, gdzie już jesteśmy obecni.

W 2021 roku nasza flagowa oferta konwergentna Orange Love nie podlegała istotnym zmianom. Po spowodowanym pandemią bardzo wysokim wzroście sprzedaży w drugiej połowie 2020 roku, przyłączenia klientów w 2021 roku spowolniły. Liczba indywidualnych klientów konwergentnych wzrosła o 69 tys. (niecałe 5%) i osiągnęła 1,55 mln. Należy wspomnieć, że poziom nasycenia bazy klientów internetowych usługami konwergentnymi osiągnął już znaczący poziom (67%). W dalszym ciągu większość usług mobilnych oraz internetu stacjonarnego jest sprzedawanych w formule pakietów konwergentnych. Oferta konwergentna stanowi silny atut w konkurowaniu z operatorami telewizji kablowej, którzy bądź w ogóle nie świadczą usług komórkowych lub świadczą je w bardzo ograniczonym zakresie. Całkowita liczba usług świadczonych w ramach konwergencji wśród klientów indywidualnych osiągnęła 6,2 mln, co oznacza, że średnio każdy indywidualny klient konwergentny posiada ponad cztery usługi w Orange.

Średni przychód na ofertę (ARPO) z usług konwergentnych wzrósł o 5,9% rok-do-roku, głównie w wyniku podwyżek cen oraz zwiększającego się udziału klientów w technologii światłowodowej, która generuje najwyższy przychód.

W 2021 roku kontynuowaliśmy politykę wprowadzania podwyżek cen w formule „więcej za więcej”. W każdym planie abonamentowym dla klientów indywidualnych wprowadziliśmy podwyżkę o 5 zł, jednocześnie zwiększając pakiety danych do wykorzystania. Pakiety te można dodatkowo powiększyć korzystając z aplikacji Mój Orange, co ma zachęcić klientów do korzystania z cyfrowych kanałów sprzedaży i obsługi. Ponadto w dwóch najwyższych planach jest dostępna technologia 5G oraz istnieje możliwość dokupienia po niższej cenie usługi HBO GO. W ofercie pre-paid, w czerwcu dla klientów korzystających z usług według cenników po raz kolejny podnieśliśmy ceny połączeń i wiadomości tekstowych.

Na koniec 2021 roku liczba usług mobilnych Orange Polska wyniosła prawie 16,8 mln i zwiększyła się o 6,7% względem końca 2020 roku. Wzrost został wygenerowany głównie w usługach kontraktowych, a liczba usług przedpłaconych wzrosła tylko nieznacznie

  • wolumen najistotniejszych biznesowo ofert głosowych wzrósł o ponad 4%, to jest prawie tyle samo co w poprzednim roku, co było wynikiem konsekwentnego wdrażania strategii komercyjnej opartej na wartości, skupienia się na pozyskaniu klientów w ramach oferty
    konwergentnej Orange Love, rosnącej liczby klientów oferty Orange Flex oraz pozyskania bardzo dużej liczby klientów na rynku biznesowym,
  • liczba usług internetu mobilnego nadal spadała, co wynikało z rosnącej popularności ofert mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego oraz wzrostu wielkości pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych,
  • dynamicznie rosła liczba kart SIM związanych z usługami telemetrii – M2M (wzrost aż o 34%), w wyniku realizacji kontraktów na dostawę kart SIM do liczników prądu i gazu oraz dostawę rozwiązań dla systemu opłat drogowych e-Toll.

Aby lepiej odzwierciedlić strategię komercyjną, od 2018 roku prezentujemy osobno liczbę klientów mobilnych objętych konwergencją oraz korzystających wyłącznie z usług komórkowych. Należy podkreślić, że wzrosty wolumenowe obejmowały obie grupy klientów. Liczba tych pierwszych rośnie, co wynika ze wzrostu liczby klientów konwergentnych oraz dosprzedaży kolejnych kart SIM klientom oferty Orange Love. Wzrost liczby usług niekonwergentnych (z wyłączeniem telemetrii) wynikał głównie ze wzrostów w zakresie klientów biznesowych oraz wzrostu liczby klientów marek Flex i Nju Mobile.

Liczba usług przedpłaconych wzrosła o 1,9%, po spadkach w 2020 roku wywołanych głównie niższą liczbą aktywacji nowych kart, co wynikało przede wszystkim z czynników związanych z pandemią, do których należy zaliczyć ograniczenia w działalności drobnych przedsiębiorców, znacznie niższy wolumen sprzedaży dla obcokrajowców oraz wydatnie ograniczone wyjazdy wakacyjne.

Zagregowany wskaźnik ARPO z usług wyłącznie komórkowych wyniósł w 2021 roku 20,2 zł i był o 3,1% wyższy rok-do-roku. Wzrost ten został osiągnięty zarówno w usługach post-paid jak i pre-paid.

Wskaźnik ARPO z usług kontraktowych wzrósł o 1,6%, po spadku o ponad 4% w roku poprzednim. Na poprawę trendu miały wpływ następujące czynniki:

  • nastawienie na wartość i związane z tym podwyżki cen (w ramach strategii „więcej za więcej”) zarówno na rynku konsumenckim (wprowadzone w maju 2019 roku i maju 2021 roku), jak i biznesowym (wprowadzone dla klientów z segmentu małych firm w listopadzie 2018 roku i lutym 2020 roku),
  • mniejszy udział bazy klientów internetu mobilnego w całości usług mobilnych, w związku z czym znaczne spadki ARPO w tej kategorii (wynikające z dużo niższego zainteresowania tą usługą) w mniejszym stopniu przekładają się na spadki zagregowanego ARPO z usług abonamentowych,
  • istotna odbudowa przychodów z roamingu po spadkach w 2020 roku, spowodowanych ograniczeniami w przemieszczaniu się, związanych z pandemią.

Całkowita liczba klientów Internetu stacjonarnego zwiększyła się w 2021 roku o 44 tys. użytkowników, czyli niecałe 2%. Był to wolniejszy wzrost niż rok wcześniej, kiedy szczególnie w drugiej połowie roku nastąpiła eksplozja popytu w związku z pandemią i związaną z nią pracą i nauką zdalną – które spowodowały, że szybkie stałe łącze internetowe stało się dla wielu gospodarstw domowych usługą pierwszej potrzeby. Wzrost w całości wynikał z technologii światłowodowej: baza tych klientów wzrosła o 220 tys., czyli więcej niż w roku 2020.

Silny wzrost w usłudze światłowodu stymuluje transformację technologiczną naszej bazy klientów internetowych. Na koniec 2021 roku udział klientów światłowodowych osiągnął 34% w porównaniu do 27% rok wcześniej. Wyprzedził on udział niekonkurencyjnej technologii ADSL, który spadł z 30% do 25%.

W związku z wprowadzonym w 2018 roku układem raportowania przychodów, wydzielamy klientów internetu objętych konwergencją (ich liczba jest równa liczbie klientów konwergentnych) oraz pozostałych. Liczba usług niekonwergentnych spada wskutek migracji do konwergencji oraz rezygnacji z usług – jednak ten spadek utrzymuje się od początku 2020 roku na dość niskim poziomie, co wynika przede wszystkim z rozbudowy sieci światłowodowej oraz zwiększonego popytu na internet stacjonarny w okresie pandemii koronawirusa.

Pomimo niewielkiego spadku liczby klientów, przychody z usług wyłącznie szerokopasmowych utrzymały się praktycznie na niezmienionym poziomie w stosunku do roku ubiegłego. Jest to konsekwencją wzrostu o ponad 2% wskaźnika ARPO, który w 2020 roku powrócił do wzrostów po wielu latach spadków. Miały na to wpływ następujące czynniki:

  • nasza strategia ukierunkowana na wartość,
  • rosnący udział klientów światłowodowych, którzy generują dużo wyższy średni przychód na abonenta z uwagi na większy udział usługi telewizyjnej, rosnący udział klientów z domów jednorodzinnych (gdzie cena usługi jest wyższa) oraz rosnący udział klientów korzystających z wyższych prędkości (600 MB/s i 1GB/s), które są droższe.

Baza klientów usług głosowych post-paid (w tys.)

ARPO z usług głosowych post-paid (w zł)

Utrata klientów telefonii stacjonarnej (z wyłączeniem technologii VoIP) wyniosła w 2021 roku 248 tys. i był to spadek na podobnym poziomie jak w 2020 roku. Do spadku liczby tych łączy przyczyniają się głównie strukturalne czynniki demograficzne oraz atrakcyjność usług mobilnych w opcji z nielimitowanymi rozmowami do wszystkich sieci. Istotną rolę odgrywa również nasza strategia konwergentna, która powoduje częściową migrację klientów do technologii VoIP. Średni przychód na klienta pozostawał stabilny, na poziomie ok. 37 zł.

Baza klientów dostępu szerokopasmowego (w tys.)

Baza detalicznych klientów usługi światłowodowej (w tys.)

Wyniki wyszukiwania