Raport roczny 2021

Indeks treści GRI

Nazwa standardu GRI Numer
wskaźnika
„Nazwa wskaźnika” Odniesienie
ZAŁOŻENIA
I PODSTAWY
RAPORTOWANIA
101
WSKAŹNIKI
PROFILOWE
102
102-1 Nazwa organizacji Nasza firma
102-2 Opis działalności organizacji, główne marki, produkty i/lub usługi Nasza firma
102-3 Lokalizacja siedziby głównej organizacji Kontakt
102-4 Lokalizacja działalności operacyjnej Nasza firma
102-5 Forma własności i struktura prawna organizacji Nasza firma
„Od listopada 1998 r. akcje Orange Polska S.A. (wcześniej Telekomunikacji Polskiej S.A). są notowane na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. w systemie notowań ciągłych. Akcje Spółki wchodzą w skład następujących indeksów: największych spółek WIG20 oraz WIG30, szerokiego rynku WIG, indeksu branżowego WIG telekomunikacja oraz oraz WIG – ESG Indeks (kontynuacja RESPECT Index) firm odpowiedzialnych społecznie. W 2021 roku Orange Polska S.A. znalazł się w prestiżowej grupie społecznie odpowiedzialnych
spółek giełdowych WIG-ESG.”
102-6 Obsługiwane rynki Nasza firma
102-7 Skala działalności Orange Polska w 2021 roku w liczbach
102-8 Dane dotyczące pracowników oraz innych osób świadczących pracę na rzecz organizacji Dane społeczne
102-9 Supply chain Otoczenie zewnętrzne
102-10 Znaczące zmiany w organizacji lub łańcuchu wartości Bez zmian
102-11 Zasada ostrożności Słowo wstępu
102-12 Inicjatywy zewnętrzne, deklaracje lub zasady dotyczące kwestii ekonomicznych, środowiskowych lub społecznych, które firma podpisała lub które stosuje
„Szerokie Porozumienie na rzecz Rozwoju Umiejętności Cyfrowych. Memorandum o współpracy na rzecz poprawy jakości usług na rynku telekomunikacyjnym, dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa telefonów komórkowych, Partnerstwo dla środowiska (www.gridw.pl/partnerstwo), Program Dostępność Plus (https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/ ). Deklaracja współpracy na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci ( https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/razem-przeciw-cyberprzemocy-wobec-dzieci ). Inicjatywy te mają charakter dobrowolny.”
102-13 Członkostwo w stowarzyszeniach i organizacjach
Organizacje krajowe: Pracodawcy RP, Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, BCC, Fundacja Rozwoju Radiokomunikacji i Technik Multimedialnych, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Udział we wskazanych organizacjach ma dla firmy charakter strategiczny, przedstawieciele firmy zasiadają w ich ciałach zarządczych, firma opłaca składki członkowskie
wspierając działania statutowe oraz bierze udział w dodatkowych projektach organizacji.
Organizacje międzynarodowe: European Telecommunications Network Operators’ Association (ETNO), Forum for International Irregular Network Access (FIINA), Global Compact (on the Group level), Global Settlements Carrier Group (GSCG), International Cable Protection Committee (ICPC), International Inbound Services Forum (IISF), International Telecommunication Union (ITU), RIPE Network Coordination Centre (RIPE NCC), TeleManagement Forum (TM Forum), Forum of Incident Response and Security Teams (FIRST), GSM Association (GSMA), European Internet Exchange Association (Euro-IX). Udział w tych organizacjach ma charakter branżowy i wiąże się z opłatą składek oraz udziałem w róznych projektach wskazanych organizacji…”
102-14 Oświadczenie kierownictwa najwyższego szczebla Pytania do Juliena Ducarroza Prezesa Zarządu

Pytania do Jolanty Dudek, Wiceprezes Zarządu ds. Rynku Konsumenckiego

Pytania do Bożeny Leśniewskiej, Wiceprezes Zarządu ds. Rynku Biznesowego

Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu ds. Rynku Hurtowego i Sprzedaży Nieruchomości

Pytania do Artura Stankiewicza, Dyrektora Wykonawczego ds. Digitalizacji

Pytania do Jacka Kowalskiego, Członka Zarządu ds. Human Capital

102-15 Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk Zarządzanie ryzykiem
102-16 Wartości organizacji, kodeks etyki, zasady i normy zachowań Misja Grupy Orange

Zarządzanie etyką i zgodnością

„Każdy pracownik Orange Polska jest obowiązany do zapoznania się z kodeksem etycznym, a e-learningowe szkolenie „Etyka w Orange Polska” znajduje się wśród szkoleń obowiązkowych dla nowozatrudnionych pracowników. Również nasi dostawcy i partnerzy biznesowi są zobowiązani do zapoznania się i przestrzegania kodeksu etycznego, co zawarte jest w klauzuli Compliance umów. Kodeks w języku polskim jest udostępniony na stronie internetowej spółki –  http://www.orange.pl/kodeksy.phtml Za rozpatrywanie spraw związanych z przestrzeganiem norm etycznych odpowiedzialna jest Komisja ds. Etyki. W jej skład wchodzi pięciu członków: Przewodniczący, dwóch stałych członków (Członek Zarządu ds. Zasobów Ludzkich, Dyrektor Audytu Wewnętrznego) oraz dwóch członków powoływanych na trzyletnie kadencje. Dodatkowo pracę Komisji wspiera dwóch stałych Sekretarzy.”
102-17 Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych Zarządzanie etyką i zgodnością
102-18 Struktura nadzorcza organizacji Działalność Walnego Zgromadzenia w 2021 roku

Działalność Rady Nadzorczej w 2021 roku

Działalność komitetu audytowego w 2021 roku

Działalność Komitetu ds. Strategii w 2021 roku

Działalność Komitetu ds. Wynagrodzeń

Działalność Zarządu w 2021 roku

102-22 Skład najwyższego organu zarządczego oraz jego komitetów Działalność Rady Nadzorczej w 2021 roku
102-23 Przewodniczący najwyższego organu zarządczego List Przewodniczącego Rady Nadzorczej

Działalność Rady Nadzorczej w 2021 roku

Działalność Zarządu w 2021 roku

102-24 Kryteria nominacji i wyboru członków najwyższego organu zarządczego Działalność Rady Nadzorczej w 2021 roku
102-25 Konflikt interesów Struktura zarządzania
102-26  Rola najwyższego organu zarządczego w określaniu celów, wartości i strategii Struktura zarządzania

Działalność komitetu audytowego w 2021 roku

Działalność Komitetu ds. Strategii w 2021 roku

Działalność komitetu ds. Wynagrodzeń

Działalność Zarządu w 2021 roku

102-32 Rola nawyższego organu zarządzającego w raportowaniu na temat zrównoważonego rozwoju
Raport zintegrowany został oceniony przez członków Zarządu i Rady Nadzorczej, zatwierdzony przez Przewodniczącego Komitetu Audytu.
102-35 Polityka wynagrodzeń Działalność komitetu ds. Wynagrodzeń
102-36 Proces określania poziomu wynagrodzenia Działalność komitetu ds. Wynagrodzeń
102-40 Lista grup interesariuszy Nasi interesariusze
102-41 Pracownicy objęci umowami zbiorowymi Rozwój i szkolenia
102-42 Identyfikacja i selekcja interesariuszy Nasi interesariusze
102-43 Podejście do angażowania interesariuszy Nasi interesariusze
102-44 Kluczowe tematy i poruszane problemy Nasi interesariusze
 102-45 Jednostki gospodarcze ujmowane w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Wybrane dane finansowe
102-46 Zdefiniowanie treści raportu i granic aspektów Podejście do raportów rocznych
102-47 Zidentyfikowane istotne tematy Proces definiowania treści raportu

Wskaźniki ESG

102-48 Korekta informacji Nie odnotowano korekt do poprzednich raportów
102-49 Zmiany w raportowaniu Podejście do raportów rocznych
102-50 Okres raportowania Podejście do raportów rocznych
102-51 Data publikacji ostatniego raportu Podejście do raportów rocznych
102-52 Cykl raportowania Podejście do raportów rocznych
102-53 Dane kontaktowe Kontakt
102-54 Wskazanie czy raport sporządzono zgodnie ze Standardem GRI Raport został opracowany w oparciu
o Standard GRI: opcja Core.
102-55 Index GRI Tabele GRI
102-56 Niezależna opinia audytora Niezależne ograniczone poświadczenie wiarygodności
PODEJŚCIE DO
ZARZĄDZANIA
103
Obszar ekononiczny
Rozwój sieci
103-1 Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz z wskazaniem ograniczeń Pytania do Piotra Jaworskiego, Członka Zarządu ds. Sieci i Technologii
103-2 Podejście do zarządzania i jego elementy Pytania do Piotra Jaworskiego, Członka Zarządu ds. Sieci i Technologii

Sieć

103-3 Ewaluacja podejścia do zarządzania Pytania do Piotra Jaworskiego, Członka Zarządu ds. Sieci i Technologii

Sieć

Obsługa klienta
103-1 Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz z wskazaniem ograniczeń Pytania do Jolanty Dudek, Wiceprezes Zarządu ds. Rynku Konsumenckiego
103-2 Podejście do zarządzania i jego elementy Pytania do Jolanty Dudek, Wiceprezes Zarządu ds. Rynku Konsumenckiego
103-3 Ewaluacja podejścia do zarządzania Pytania do Jolanty Dudek, Wiceprezes Zarządu ds. Rynku Konsumenckiego
Obszar społeczny
Cyfrowy i przyjazny pracodawca
103-1 Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń Odpowiedzialność: ambitne cele środowiskowe i społeczne

Strategia CSR: odpowiedzialność w działaniu

103-2 Podejście do zarządzania i jego elementy Odpowiedzialność: ambitne cele środowiskowe i społeczne

Przyjazny pracodawca w cyfrowym świecie

103-3 Ewaluacja podejścia do zarządzania Odpowiedzialność: ambitne cele środowiskowe i społeczne

Przyjazny pracodawca w cyfrowym świecie

Rozwój społeczny i cyfrowy
103-1 Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz z wskazaniem ograniczeń Odpowiedzialność: ambitne cele środowiskowe i społeczne

Wpływ na społeczeństwo

103-2 Podejście do zarządzania i jego elementy Odpowiedzialność: ambitne cele środowiskowe i społeczne

Wpływ na społeczeństwo

103-3 Ewaluacja podejścia do zarządzania Odpowiedzialność: ambitne cele środowiskowe i społeczne

Wpływ na społeczeństwo

Obszar środowiskowy
W kierunku neutralności klimatyczne
103-1 Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz z wskazaniem ograniczeń Odpowiedzialność: ambitne cele środowiskowe i społeczne

Klimat i środowisko

103-2 Podejście do zarządzania i jego elementy Odpowiedzialność: ambitne cele środowiskowe i społeczne

Klimat i środowisko

103-3 Ewaluacja podejścia do zarządzania Odpowiedzialność: ambitne cele środowiskowe i społeczne

Klimat i środowisko

 OBSZAR EKONOMICZNY 200
Obecność na runku 202
202-1 Wysokość wynagrodzenia pracowników najniższego szczebla według płci w stosunku do płacy minimalnej przypisane Dane społeczne
Pośredni wpływ
ekonomiczny
203
203-1 Wspierane inwestycje infrastrukturalne i usługi Sieć

Rynek biznesowy: strategia skupiona wokół usług ICT

Społeczeństwo

Przeciwdziałanie
korupcji
205
205-1 Działania oceniane pod kątem zagrożeń związanych z korupcją Wskaźnik raportowany częściowo
Wszystkie procesy są oceniane pod kątem ryzyka związanego z korupcją, a w przypadku operacji obarczonych wyższym ryzykiem korupcji (np. joint venture, fuzje i przejęcia, sprzedaż nieruchomości) stosowane są dodatkowe procedury Zarządzanie etyką i zgodnością
205-2 Komunikacja i szkolenia w zakresie polityki i procedur antykorupcyjnych organizacji Dane społeczne
205-3 Potwierdzone przypadki korupcji i podjęte działania Brak przypadków
Naruszenie zasad
wolnej konkurencji
206
206-1 Kroki prawne podjęte wobec organizacji dotyczące przypadków naruszeń zasad wolnej konkurencji oraz praktyk monopolistycznych Brak przypadków
OBSZAR
ŚRODOWISKOWY
300
Materiały 301
301-1 Wykorzystane surowce/materiały według wagi i objętości Dane środowiskowe
301-3 Pocent odzyskanych materiałów ze sprzedanych produktów i ich opakowań, według kategorii materiału #OrangeGoesGreen
Energia 302
302-1 Zużycie energii przez organizację z uwzględnieniem rodzaju surowców Dane środowiskowe
302-4 Redukcja zużycia energii #OrangeGoesGreen

Grupa Zadaniowa ds. Ujawniania Informacji Finansowych Związanych z Klimatem (TCFD)

302-5 Redukcja zapotrzebowania na energię związana z produktami i usługami #OrangeGoesGreen
Woda 303
303-1 Zużycie wody Wskażnik raportowany częściowo.

Dane środowiskowe

Emisje 305
305-1 Łączne bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych (Zakres 1) Dane środowiskowe
305-3 Inne pośrednie emisje gazów cieplarnianych (Zakres 3) Dane środowiskowe
305-5 Redukcja emisji gazów cieplarnianych Grupa Zadaniowa ds. Ujawniania Informacji Finansowych Związanych z Klimatem (TCFD)

Dane środowiskowe

Ścieki i odpady 306
306-2 Całkowita waga odpadów według rodzaju oraz metody unieszkodliwiania. Dane środowiskowe
Zgodność z regulacjami środowiskowymi 307
307-1 Wartość pieniężna kar i całkowita liczba sankcji pozafinansowych za nieprzestrzeganie prawa oraz/lub regulacji dotyczących ochrony środowiska. W 2021 r. nie nałożono na firmę żadnych kar za nieprzestrzeganie przepisów i regulacji dotyczących ochrony środowiska.
OBSZAR SPOŁECZNY 400
Zatrudnienie 401
401-1 Pracownicy nowozatrudnieni oraz odejścia Dane społeczne
401-2 Świadczenia dodatkowe zapewniane pracownikom pełnoetatowym, które nie są dostępne dla pracowników czasowych lub pracujących w niepełnym wymiarze godzin Miejsce pracy
Bezpieczeństwo
i higena pracy
403
403-9 Rodzaje i wskaźnik urazów, chorób zawodowych, dni straconych oraz nieobecności w pracy oraz liczba wypadków śmiertelnych związanych z pracą Wskażnik raportowany częściowo

Dane społeczne

Zarządzanie ryzykiem

403-10 Choroby zawodowe Nie zidenetyfikowano
Edukacja i szkolenia 404
404-1 Średnia liczba godzin szkoleniowych w roku przypadających na pracownika
404-2 Programy rozwoju umiejętności menedżerskich i kształcenia ustawicznego, które wspierają ciągłość zatrudnienia pracowników oraz ułatwiają proces przejścia na emeryturę Rozwój i szkolenia
404-3 Odsetek pracowników podlegających regularnym ocenom jakości pracy i przeglądom rozwoju kariery zawodowej, według płci i kategorii zatrudnienia Wskaźnik raportowany częściowo

Dane społeczne

Róznorodność
i równość szans
405
405-1 Skład ciał nadzorczych i kadry pracowniczej w podziale na kategorie pracowników według płci, wieku oraz innych wskaźników różnorodności Działalność Rady Nadzorczej w 2021 roku

Działalność Zarządu w 2021 roku

Dane społeczne

405-2 Stosunek podstawowego wynagrodzenia mężczyzn do wynagrodzenia kobiet według zajmowanego stanowiska Dane społeczne
Przeciwdziałanie
dyskryminacji
406
406-1 Całkowita liczba przypadków dyskryminacji oraz działania naprawcze W 2021 roku do Komisji Etyki nie zgłoszono takich przypadków
Praca dzieci 408
408-1 Działania zidentyfikowane jako niosące ze sobą istotne ryzyko wykorzystywania pracy dzieci oraz środki podjęte w celu eliminacji takich przypadków W firmie nie stwierdzono takich zagrożeń
Praca przymusowa 409
409-1 Działania zidentyfikowane jako niosące ze sobą istotne ryzyko wykorzystywania pracy dzieci oraz środki podjęte w celu eliminacji takich przypadków W firmie nie stwierdzono takich zagrożeń
Prawa człowieka 412
412-2 Szkolenia pracowników w zakresie polityk i procedur poszanowania praw człowieka Dane społeczne
Społeczności lokalne 413
413-1 Jednostki biznesowe organizacji, uwzględniające zaangażowanie społeczne, ocenę wpływu i programy rozwojowe Wpływ ekonomiczny
413-2 Działalność organizacji wywołująca negatywny wpływ na społeczność lokalną
W przypadku firmy telekomunikacyjnej kwestie związane z bezpiecznym korzystaniem z usług oznaczają nie tylko najwyższą  dbałość o spełnianie wymogów norm bezpieczeństwa, ale i rzetelną informację nt. wykorzystywanych urządzeń i technologii. W odpowiedzi na pytania dotyczące potencjalnego szkodliwego wpływu fal radiowych emitowanych przez urządzenia telekomunikacyjne oraz te wykorzystujące nowe technologie, został przygotowany globalny portal Orange o falach radiowych wyjaśniający w sposób przystępny działanie telefonii komórkowej, z sekcją informującą o najnowszych doniesieniach naukowych, oraz zawierający wskazówki dotyczące ograniczenia ekspozycji na fale radiowe podczas korzystania z urządzeń mobilnych. Portal został także przetłumaczony na język polski i można go znaleźć na stronie http://www.ondes-radio.orange.com/pl/.
Udział w życiu
publicznym
415
415-1 Całkowita wartość finansowa i rzeczowa darowizn na rzecz partii politycznych, polityków i instytucji o podobnym charakterze, według krajów. Zgodnie z Rozdziałem 7 Wytycznych antykorupcyjnych Orange Polska Orange zabrania się wszelkiego rodzaju wpłat od Spółki (gotówka, przedmioty wartościowe, towary lub usługi, pożyczki, wartościowe papiery pożyczkowe) dokonywanych bezpośrednio lub pośrednio na rzecz partii politycznych. W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. nie przyznano żadnych wkładów finansowych ani rzeczowych partiom politycznym, politykom lub powiązanym instytucjom według
kraju.
Zdrowie i bezpieczeństwo
klientów
416
416-1 Ocena wpływu istotnych kategorii produktów i usług na zdrowie i bezpieczeństwo Najlepsze doświadczenie klienta
416-2 Przypadki niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi wpływu produktów i usług na zdrowie i bezpieczeństwo Brak przypadków
Marketing
i oznakowanie
produktów i usług
417
417-1 Wymagania dotyczące oznakowania produktów i usług oraz informacji na ich temat
Wszystkie produkty dostępne w ofercie Orange Polska posiadają odpowiednie oznaczenia tj.:
  • nazwa producenta towaru i jego adres, instrukcja w języku polskim;
  • oznaczenie CE na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. w sprawie dokonywania oceny zgodności telekomunikacyjnych urządzeń końcowych przeznaczonych do dołączania do zakończeń sieci publicznej i urządzeń radiowych z zasadniczymi wymaganiami oraz ich oznakowania;
  • oznaczenie „kosz” na podstawie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
  • deklaracja zgodności DoC (Declaration of Conformity) na podstawie Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 3 lutego 2006 r.;
  • informacja o SAR (Specific Absorption Rate) na podstawie Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 3 lutego 2006 r.
417-2 Przypadki niezgodności z regulacjami oraz dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi oznakowania produktów i usług oraz informacji na ich temat Brak przypadków
417-3 Przypadki niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami w dotyczącymi komunikacji marketingowe Brak przypadków
Ochrona prywatności
klienta
418
Uzasadnione skargi dotyczące naruszenia prywatności klienta i utraty danych
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) wszczął w 2021 r. 47 nowych postępowań administracyjnych i skierował kolejne zapytania do 75 spraw z lat ubiegłych. Postępowania dotyczą skarg klientów lub zgłoszeń naruszenia danych osobowych przesyłanych do UODO. W 27 pozytywnych decyzjach wydanych w 2021 roku dla Orange Prezes UODO potwierdził prawidłowe przetwarzanie danych osobowych przez Orange Polska S.A. Stwierdził również, że Orange Polska S.A. podejmuje działania mające na celu zminimalizowanie ryzyka naruszenia danych osobowych oraz że Spółka przestrzega ustalonych w przepisach o ochronie danych osobowych zasad, co pozwoliło uniknąć ewentualnego naruszenia opłat związanych z prywatnością. Na każdym etapie zbierania i przetwarzania danych zapewniamy informowanie Klientów o celu i zakresie przetwarzania danych oraz przysługującym klientom prawie dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich poprawiania. W 2021 r. na Spółkę nie zostały nałożone żadne kary za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych. W 2021 r. do UODO zgłoszono 558 naruszeń. Zgodnie z nowymi wytycznymi UODO w 2021 roku zgłosiliśmy również naruszenia ochrony danych osobowych będące wynikiem błędów klientów, m.in. gdy adres e-mail podany przez Klienta jest nieprawidłowy i w związku z tym korespondencja została wysłana do niewłaściwej osoby
Zgodność społeczno- ekonomiczna 419
419-1 Nieprzestrzeganie przepisów ustawowych i wykonawczyc w obszarze społecznym i gospodarczym Brak przypadków.

 

Wyniki wyszukiwania