GRI Standard |
Numer wskaźnika |
Nazwa wskażnika GRI |
Miejsce / Odniesienie |
|
Założenia i podstawy raportowania |
GRI 101 |
|||
Wskaźniki profilowe |
GRI 102 |
|||
GRI 102-1 |
Nazwa organizacji |
|||
GRI 102-2 |
Opis działalności organizacji, główne marki, produkty
|
Orange Polska w roku 2018 w liczbach
|
||
GRI 102-3 |
Lokalizacja siedziby głównej organizacji |
|||
GRI 102-4 |
Lokalizacja działalności operacyjnej |
|||
GRI 102-5 |
Forma własności i struktura prawna organizacji |
|||
Od listopada 1998 r. akcje Orange Polska S.A. (wcześniej Telekomunikacji Polskiej S.A). są notowane na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. w systemie notowań ciągłych. Akcje Spółki wchodzą w skład następujących indeksów: największych spółek WIG20 oraz WIG30, szerokiego rynku WIG, indeksu branżowego WIG telekomunikacja, indeksu spółek zaangażowanych w społeczną odpowiedzialność biznesu – RESPECT Index. W 2018r. Orange Polska S.A. ponownie znalazł się w prestiżowym gronie giełdowych spółek odpowiedzialnych społecznie. W ogłoszonym przez Giełdę Papierów Wartościowych nowym składzie RESPECT Index znalazło się 28 spółek. Orange Polska S.A. jest obecna w tym zestawieniu od pierwszej edycji. RESPECT Index cieszy się coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorców i inwestorów, dostrzegających zależność między uwzględnianiem aspektów społecznych i środowiskowych, a wynikami finansowymi przedsiębiorstwa. Dodatkowo Orange Polska S.A. notowany jest w globalnym Indeksie FTSE Russell ESG Ratings, który uwzględnia wyniki ESG (środowiskowe, społeczne i zarządcze) firm. |
||||
GRI 102-6 |
Obsługiwane rynki |
|||
GRI 102-7 |
Skala działalności |
|||
GRI 102-8 |
Dane dotyczące pracowników oraz innych osób świadczących pracę na rzecz organizacji |
|||
GRI 102-9 |
Opis łańcucha dostaw |
|||
GRI 102-10 |
Znaczące zmiany w organizacji lub łańcuchu wartości |
Brak zmian |
||
GRI 102-11 |
Zasada ostrożności / przezorności |
|||
GRI 102-12 |
Inicjatywy zewnętrzne |
|||
Szerokie Porozumienie na rzecz Rozwoju Umiejętności Cyfrowych, Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług na rynku telekomunikacyjnym, Kodeks dobrych praktyk w zakresie bezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych, Porozumienie na rzecz bezpieczeństwa dzieci w Internecie - opis na stronie www.orange.pl/kodeksy.phtml, Global Compact www.ungc.org.pl/o-nas/obszary-dzialan/, Partnerstwo dla środowiska www.gridw.pl/partnerstwo, Kolalicja Rzeczników Etyki. Wskazane inicjatywy mają charakter dobrowolny. |
||||
GRI 102-13 |
Członkostwo w stowarzyszeniach i organizacjach |
|||
Organizacje krajowe: Pracodawcy RP, Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, BCC, Fundacja Rozwoju Radiokomunikacji i Technik Multimedialnych, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Udział we wskazanych organizacjach ma dla firmy charakter strategiczny, przedstawieciele firmy zasiadają w ich ciałach zarządczych, firma opłaca składki członkowskie wspierając działania statutowe oraz bierze udział w dodatkowych projektach organizacji. Oragnizacje międzynarodowe: European Telecommunications Network Operators’ Association (ETNO) - Forum for International Irregular Network Access (FIINA) - Global Compact - Global Settlements Carrier Group (GSCG) - International Cable Protection Committee (ICPC) - International Inbound Services Forum (IISF) - International Telecommunication Union (ITU) - RIPE Network Coordination Centre (RIPE NCC) - TeleManagement Forum (TM Forum) - Forum of Incidents Response and Secutiry Teams (FIRST) - GSM Association (GSMA) - European Internet Exchange Association (Euro-IX). Udział w tych organizacjach ma charakter branżowy i wiąże się z opłatą składek oraz udziałem w róznych projektach wskazanych organizacji. |
||||
GRI 102-14 |
Oświadczenie kierownictwa najwyższego szczebla |
|||
GRI 102-15 |
Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk |
|||
GRI 102-16 |
Wartości organizacji, kodeks etyki, zasady i normy zachowań |
|||
Każdy pracownik Orange Polska jest obowiązany do zapoznania się z kodeksem etycznym, a e- learningowe szkolenie „Etyka w Orange Polska” znajduje się wśród szkoleń obowiązkowych dla nowozatrudnionych pracowników. Również nasi dostawcy i partnerzy biznesowi są zobowiązani do zapoznania się i przestrzegania kodeksu etycznego, co zawarte jest w klauzuli Compliance umów. Kodeks w języku polskim jest udostępniony na stronie internetowej spółki – http://www.orange.pl/kodeksy.phtml Za rozpatrywanie spraw związanych z przestrzeganiem norm etycznych odpowiedzialna jest Komisja ds. Etyki. W jej skład wchodzi pięciu członków: Przewodniczący, dwóch stałych członków (Członek Zarządu ds. Zasobów Ludzkich, Dyrektor Audytu Wewnętrznego) oraz dwóch członków powoływanych na trzyletnie kadencje. Dodatkowo pracę Komisji wspiera dwóch stałych Sekretarzy. |
||||
GRI 102-17 |
Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych |
|||
GRI 102-18 |
Struktura nadzorcza organizacji |
|||
GRI 102-22 |
Skład najwyższego organu zarządczego oraz jego komitetów |
Nasze podejście do ładu korporacyjnego Działalność Rady Nadzorczej w 2018 roku |
||
GRI 102-23 |
Przewodniczący najwyższego organu zarządczego |
Działalność Rady Nadzorczej w 2018 roku
|
||
GRI 102-24 |
Kryteria nominacji i wyboru członków najwyższego organu zarządczego |
Działalność Rady Nadzorczej w 2018 roku |
||
GRI 102-25 |
Konflikt interesów |
|||
GRI 102-26 |
Rola najwyższego organu zarządczego w określaniu celów, wartości i strategii |
|||
GRI 102-32 |
Rola najwyższego organu zarządzającego w raportowaniu na temat zrównoważonego rozwoju |
|||
Raport zintegrowany został oceniony przez członków Zarządu i Rady Nadzorczej, zatwierdzony przez Przewodniczącego Komitetu Audytu. |
||||
GRI 102-35 |
Polityka wynagrodzeń |
|||
GRI 102-36 |
Proces określania poziomu wynagrodzenia |
|||
GRI 102-40 |
Lista grup interesariuszy |
|||
GRI 102-41 |
Pracownicy objęci umowami zbiorowymi |
|||
GRI 102-42 |
Identyfikacja i selekcja interesariuszy |
|||
GRI 102-43 |
Podejście do angażowania interesariuszy |
|||
GRI 102-44 |
Kluczowe tematy i poruszane problemy |
|||
GRI 102-45 |
Jednostki gospodarcze ujmowane w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym |
|||
GRI 102-46 |
Zdefiniowanie treści raportu i granic aspektów |
|||
GRI 102-47 |
Zidentyfikowane istotne tematy |
|||
GRI 102-48 |
Korekta informacji |
Nie odnotowano korekt do poprzednich raportów |
||
GRI 102-49 |
Zmiany w raportowaniu |
Brak istotnych zmian |
||
GRI 102-50 |
Okres raportowania |
|||
GRI 102-51 |
Data publikacji ostatniego raportu |
|||
GRI 102-52 |
Cykl raportowania |
|||
GRI 102-53 |
Dane kontaktowe |
|||
GRI 102-54 |
Wskazanie czy raport sporządzono zgodnie ze Standardem GRI |
Raport został opracowany w oparciu o Standard GRI: opcja Core. |
||
GRI 102-55 |
Indeks GRI |
|||
GRI 102-56 |
Zewnętrzna weryfikacja raportu |
|||
Od 2010 roku raport poddajemy zewnętrznej weryfikacji. Wybieramy doświadczone, profesjonalne jednostki specjalizujące się w tym zakresie.
|
||||
Podejście do zarządzania |
G 103 |
|||
GRI 103-1 |
Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz z wskazaniem ograniczeń/ oraz ich granic |
Obszar gospodarczy |
||
Obszar środowiskowy |
||||
Obszar społeczny |
||||
GRI 103-2 |
Podejście do zarządzania i jego elementy |
Obszar gospodarczy |
Otoczenie zewnętrzne - otoczenie makroekonomiczne Pytania do Jean François Fallachera, Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów |
|
Obszar środowiskowy |
||||
Obszar społeczny |
||||
GRI 103-3 |
Ewaluacja podejścia do zarządzania |
Obszar gospodarczy |
||
Obszar środowiskowy |
Najlepsze doświadczenie klienta |
|||
Obszar społeczny |
Efektywność i odpowiedzialność w działaniu |
|||
Obszar ekonomiczny |
200 |
|||
Obecność na rynku |
202 |
|||
202-1 |
Wysokość wynagrodzenia pracowników najniższego szczebla według płci w stosunku do płacy minimalnej | |||
Pośredni wpływ ekonomiczny |
203 |
|||
203-1 |
Wspierane inwestycje infrastrukturalne i usługi | |||
203-2 |
Znaczący pośredni wpływ ekonomiczny | |||
Przeciwdziałanie korupcji |
205 |
|||
205-1 |
Działania oceniane pod kątem zagrożeń związanych z korupcją | |||
Wszystkie procesy są oceniane pod kątem ryzyka związanego z korupcją oraz w przypadku operacji obciążonych większym ryzykiem korupcji (np. Joint venture, fuzje i nabywanie, sprzedaż nieruchomości) stosowane są dodatkowe procedury. |
||||
205-2 |
Komunikacja i szkolenia w zakresie polityki i procedur antykorupcyjnych organizacji | |||
205-3 |
Potwierdzone przypadki korupcji i podjęte działania |
Brak przypadków |
||
Naruszenie zasad wolnej konkurencji |
206 | |||
206-1 |
Kroki prawne podjęte wobec organizacji dotyczące przypadków naruszeń zasad wolnej konkurencji oraz praktyk monopolistycznych |
|||
W 2018 r. zakończono postępowanie odwoławcze w sprawie grzywny za nadużycie pozycji dominującej. Sprawa została przedstawiona w nocie 28. Roszczenia, sprawy sądowe i zobowiązania warunkowe do SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO MSSF ZA ROK 2018 http://www.orange-ir.pl/sites/default/files/OPL_skonsolidowany_raport_roczny_2018.pdf s. 49 |
||||
Obszar środowiskowy |
300 | |||
Materiały |
301 | |||
301-1 |
Wykorzystane surowce/materiały według wagi i objętości |
|||
301-3 |
Procent odzyskanych materiałów ze sprzedanych produktów i ich opakowań, według kategorii materiału | |||
Energia |
302 | |||
302-1 |
Zużycie energii przez organizację z uwzględnieniem rodzaju surowców | |||
302-4 |
Redukcja zużycia energii | |||
Woda |
303 | |||
303-1 |
Łączny pobór wody w podziale na źródła | |||
Emisje |
305 | |||
305-1 |
Łączne bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych
|
|||
305-3 |
Inne pośrednie emisje gazów cieplarnianych (Zakres 3) |
|||
305-5 |
Redukcja emisji gazów cieplarnianych |
|||
Ścieki i odpady |
306 |
|||
306-2 |
Całkowita waga odpadów według rodzaju oraz metody unieszkodliwiania |
|||
Zgodność z regulacjami środowiskowymi |
307 | |||
307-1 |
Wartość pieniężna kar i całkowita liczba sankcji pozafinansowych za nieprzestrzeganie prawa
|
|||
W 2018r. nie nałożono na firmę żadnych kar za nieprzestrzeganie przepisów i regulacji dotyczących ochrony środowiska. |
||||
Obszar społeczny |
400 | |||
Zatrudnienie |
401 | |||
401-1 |
Pracownicy nowozatrudnieni oraz odejścia | |||
401-2 |
Świadczenia dodatkowe zapewniane pracownikom pełnoetatowym, które nie są dostępne dla pracowników czasowych lub pracujących w niepełnym wymiarze godzin | |||
Bezpieczeństwo i higiena pracy |
403 | |||
403-1 |
Procent łącznej liczby pracowników reprezentowanych w formalnych komisjach (w których skład wchodzi kierownictwo i pracownicy) ds. bezpieczeństwa i higieny
|
100% |
||
403-2* |
Wskaźnik urazów, chorób zawodowych, dni straconych oraz nieobecności w pracy oraz liczba wypadków śmiertelnych związanych z pracą | |||
W jednym przypadku zostało potwierdzone narażenie zawodowe i schorzenie wymienione w aktualnym wykazie chorób zawodowych – przewlekła choroba narządu głosu spowodowane nadmiernym wysiłkiem głosowym, trwającym co najmniej 15 lat, niedowład mięśni wewnętrznych krtani z wrzecionowatą niedomykalnością fonacyjną głośni i trwałą dysfonią. Chorobę tę stwierdzono u pracownicy, która w latach 90-tych pracowała jako telefonistka, a od 1999r kolejno jako referent, kasjerka, doradca klienta indywidualnego i specjalisty ds. obsługi i sprzedaży. Postępowanie toczy się od 2017 r. Obecnie trwa proces odwoławczy spółki. |
||||
403-3 |
Pracownicy szczególnie narażeni na choroby związane z miejscem pracy |
|||
W firmie nie występują stnowiska pracy, na których pracownicy narażeni byliby na choroby związane z miejscem pracy. |
||||
403-4 |
Kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy uwzględnione w formalnych porozumieniach zawartych ze związkami zawodowymi |
|||
Kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy zostały przyjęte w PUZP. |
||||
Edukacja i szkolenia |
404 | |||
404-1 |
Średnia liczba godzin szkoleniowych w roku przypadających na pracownika | |||
404-2 |
Programy rozwoju umiejętności menedżerskich i kształcenia ustawicznego, które wspierają ciągłość zatrudnienia pracowników oraz ułatwiają proces przejścia na emeryturę. | |||
404-3* |
Odsetek pracowników podlegających regularnym ocenom jakości pracy i przeglądom rozwoju kariery zawodowej, według płci i kategorii zatrudnienia. | |||
* Wskaźnik raportowany częściowo |
||||
Róznorodność i równość szans |
405 | |||
405-1 |
Skład ciał nadzorczych i kadry pracowniczej w podziale na kategorie pracowników według płci, wieku oraz innych wskaźników różnorodności | |||
405-2 |
Stosunek podstawowego wynagrodzenia mężczyzn do wynagrodzenia kobiet według zajmowanego stanowiska | |||
Przeciwdziałanie dyskryminacji |
406 | |||
406-1 |
Całkowita liczba przypadków dyskryminacji oraz działania naprawcze podjęte w tej kwestii |
W 2018 roku do Komisji Etyki nie zgłoszono takich przypadków |
||
Praca dzieci |
408 | |||
408-1 |
Działania zidentyfikowane jako niosące ze sobą istotne ryzyko wykorzystywania pracy dzieci oraz środki podjęte w celu eliminacji takich przypadków |
W firmie nie stwierdzono takich zagrożeń |
||
Praca przymusowa |
409 | |||
409-1 |
Działania zidentyfikowane jako niosące za sobą istotne ryzyko wystąpienia pracy przymusowej lub obowiązkowej oraz środki podjęte w celu eliminacji takich przypadków |
W firmie nie zidentyfikowano takich zagrożeń. |
||
Prawa człowieka |
412 | |||
412-2 |
Szkolenia pracowników w zakresie polityk i procedur poszanowania praw człowieka | |||
Społeczności loklane |
413 | |||
413-1 |
Jednostki biznesowe organizacji, uwzględniające zaangażowanie społeczne, ocenę wpływu i programy rozwojowe | |||
413-2 |
Działalność organizacji wywołująca negatywny wpływ na społeczność lokalną | |||
W przypadku firmy telekomunikacyjnej kwestie związane z bezpiecznym korzystaniem z usług oznaczają nie tylko najwyższą dbałość o spełnianie wymogów norm bezpieczeństwa, ale i rzetelną informację nt. wykorzystywanych urządzeń i technologii. W odpowiedzi na pytania dotyczące potencjalnego szkodliwego wpływu fal radiowych emitowanych przez urządzenia telekomunikacyjne oraz te wykorzystujące nowe technologie, został przygotowany globalny portal Orange o falach radiowych wyjaśniający w sposób przystępny działanie telefonii komórkowej, z sekcją informującą o najnowszych doniesieniach naukowych, oraz zawierający wskazówki dotyczące ograniczenia ekspozycji na fale radiowe podczas korzystania z urządzeń mobilnych. Portal został także przetłumaczony na język polski i można go znaleźć na stronie www.ondes-radio.orange.com/pl/. |
||||
Udział w życiu publicznym |
415 | |||
415-1 |
Całkowita wartość finansowa i rzeczowa darowizn na rzecz partii politycznych, polityków i instytucji o podobnym charakterze, według krajów |
|
||
Zgodnie z Rozdziałem 7 Wytycznych antykorupcyjnych Orange Polska Orange zabrania się wszelkiego rodzaju wpłat od Spółki (gotówka, przedmioty wartościowe, towary lub usługi, pożyczki,wartościowe papiery pożyczkowe) dokonywanych bezpośrednio lub pośrednio na rzecz partii politycznych. W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. nie przyznano żadnych wkładów finansowych ani rzeczowych partiom politycznym, politykom lub powiązanym instytucjom według kraju. |
||||
Zdrowie i bezpieczeństwo klientów |
416 | |||
416-1 |
Ocena wpływu istotnych kategorii produktów i usług na zdrowie i bezpieczeństwo |
|
||
Wszystkie telefony komórkowe dostępne w ofercie Orange Polska odpowiadają standardom emisji ustalonym przez Międzynarodową Komisję Ochrony przed Promieniowaniem Niejonizującym (ICNIRP). Dbamy o to, by przechodziły odpowiednie testy, a bezpieczeństwo ich użytkowania było weryfikowane w procesie badań zgodności z tzw. zasadniczymi wymaganiami. Wszystkie urządzenia mobilne w ofercie Orange Polska są bezpieczne dla zdrowia i posiadają dołączoną informację o wartości współczynnika SAR, która zawsze jest mniejsza od ustalonych limitów bezpieczeństwa (poniżej 2 W/kg). Współczynnik absorpcji swoistej energii (SAR) dla telefonu komórkowego oznacza maksymalny poziom fal radiowych, jakiemu może być poddany użytkownik w trakcie rozmowy. Informację o wartości współczynnika SAR można znaleźć w instrukcji obsługi (specyfikacji technicznej) telefonu dołączanej przez producenta oraz w opisach telefonu na stronie www.orange.pl Stacje bazowe Sieć komórkowa Orange Polska wykorzystuje wyłącznie sprawdzone i bezpieczne dla wszystkich użytkowników techniki łączności bezprzewodowej. Spełnia też wszystkie europejskie oraz znacznie bardziej rygorystyczne normy krajowe w zakresie poziomów pól elektromagnetycznych. Emisja tych pól wokół wszystkich naszych stacji bazowych i nadawczych nie przekracza dopuszczalnych limitów ustalonych w polskich przepisach, co oznacza, że w miejscach dostępnych dla ludności nie przekracza wartości 0,1 W/m2. Spełniamy wszystkie rygorystyczne normy dotyczące poziomów pól elektromagnetycznych (EMF) wokół wszystkich stacji bazowych i nadawczych. Działania techniczne związane z ochroną przed EMF emitowanymi przez stacje bazowe instalacji radiokomunikacyjnych, budowanych w ramach naszych inwestycji lub eksploatowanych w sieci, zapewniają dotrzymanie standardów określonych w przepisach Rozporządzenia Ministerstwa Środowiska w sprawie dopuszczalnych poziomów pól EMF w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów (Dz.U. Nr 192 z 2003 roku, poz. 1882/83). 5G Sieć 5G nie ma żadnego potwierdzonego negatywnego lub pozytywnego wpływu na ludzi – zarówno jeśli chodzi o natężenie pola elektromagnetycznego, jak i zakres wykorzystywanych częstotliwości. Wykorzystywane w technologii 5G urządzenia nie spowodują przekroczenia obowiązujących w Polsce norm dotyczących natężenia pola elektromagnetycznego. Normy zostały ustalone w oparciu o badania naukowe z takich dziedzin, jak medycyna, epidemiologia, biologia i dozymetria, zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony przed Promieniowaniem Niejonizującym (ICNIRP). Fale radiowe to fale elektromagnetyczne o częstotliwości jeszcze mniejszej niż podczerwień czy światło widzialne (które są również falą elektromagnetyczną). Dlatego fale radiowe nie są promieniowaniem jonizującym (jak np. promieniowanie rentgenowskie), a poziomy stosowane w sieciach komórkowych zapewniają bezpieczeństwo z dużym marginesem ochrony. Pole elektromagnetyczne wykorzystywane w telefonii komórkowej nie ma żadnego potwierdzonego, niekorzystnego wpływu na człowieka. Fale radiowe i mikrofale nie są uznawane za potencjalną przyczynę powstawania nowotworów przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Zostały one zaliczone do kategorii zjawisk i substancji, których wpływ na rozwój nowotworów wymaga dalszych badań, ale nie oznacza to, że zdaniem WHO wpływ taki istnieje. |
||||
416-2 |
Przypadki niezgodności z regulacjami oraz dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi oznakowania produktów i usług oraz informacji na ich temat |
|||
W 2018 roku nie wystąpiły przypadki niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami w zakresie wpływu produktów i usług na zdrowie i bezpieczeństwo na każdym etapie cyklu życia. |
||||
Marketing i oznakowanie produktów i usług |
417 | |||
417-1 |
Wymogi wewnętrzne w zakresie oznakowania produktów i usług oraz informacji na ich temat |
|||
Wszystkie produkty dostępne w ofercie Orange Polska posiadają odpowiednie oznaczenia tj.: - nazwa producenta towaru i jego adres, instrukcja w języku polskim; - oznaczenie CE na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. w sprawie dokonywania oceny zgodności telekomunikacyjnych urządzeń końcowych przeznaczonych do dołączania do zakończeń sieci publicznej i urządzeń radiowych z zasadniczymi wymaganiami oraz ich oznakowania; - oznaczenie „kosz” na podstawie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym; - deklaracja zgodności DoC (Declaration of Conformity) na podstawie Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 3 lutego 2006 r.; - informacja o SAR (Specific Absorption Rate) na podstawie Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 3 lutego 2006 r. |
||||
417-2 |
Przypadki niezgodności z regulacjami oraz dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi oznakowania produktów i usług oraz informacji na ich temat |
|||
W 2018 roku wobec Orange Polska nie stwierdzono niezgodności z regulacjami oraz dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi oznakowania i informacji o produktach i usługach. |
||||
417-3 |
Przypadki niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami w dotyczącymi komunikacji marketingowej | |||
W 2018 roku jedna reklama została uznana przez Komisję Etyki Reklamy za sprzeczną z Kodeksem Etyki Reklamy. |
||||
Ochrona prywatności klienta |
418 | |||
418-1 |
Uzasadnione skargi dotyczące naruszenia prywatności klienta i utraty danych |
|||
W 2018 nasi klienci skierowali do GIODO 12 skarg. Wszystkie decyzje GIODO, które zapadły w odniesieniu do ww. skarg w badanym okresie, potwierdziły prawidłowość przetwarzania przez Orange Polska S.A. danych osobowych. W roku 2018 nie zostały nałożone na Spółkę żadne kary z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Na każdym etapie gromadzenia i przetwarzania danych dbamy o obowiązek informowania klienta m.in. o celu i zakresie przetwarzania jego danych, prawie dostępu do nich oraz możliwości ich poprawiania. |
2017 |
2018 |
||
GRI |
Zatrudnienie |
||
G102-8 |
Liczba zatrudnionych pracowników (osoby aktywne)* |
14 615 |
13 222 |
płeć |
|||
mężczyzni |
8 695 |
8 052 |
|
kobiety |
5 920 |
5 170 |
|
% kobiet w firmie |
40,5% |
39,1% |
|
wiek |
|||
do 30 r.ż. |
1 024 |
893 |
|
31-50 r.ż. |
10 204 |
9 046 |
|
po 50 r.ż. |
3 387 |
3 283 |
|
liczba etatów |
14 587 |
13 197 |
|
mężczyzni |
8 688 |
8 047 |
|
kobiety |
5 899 |
5 150 |
|
zatrudnieni na czas nieokreślony |
14 128 |
12 761 |
|
mężczyzni |
8 485 |
7 842 |
|
kobiety |
5 643 |
4 919 |
|
zatrudnieni na czas określony |
487 |
461 |
|
mężczyzni |
210 |
210 |
|
kobiety |
277 |
251 |
|
liczba zatrudnionych na pełny etat |
14 514 |
13 139 |
|
mężczyzni |
8 678 |
8 038 |
|
kobiety |
5 836 |
5 101 |
|
liczba zatrudnionych na niepełny etat |
101 |
83 |
|
mężczyzni |
17 |
14 |
|
kobiety |
84 |
69 |
|
liczba etatów zrealizowanych za pomocą firm outsourcingowych** |
5 480 |
4 344 |
|
* pracownicy aktywni to pracownicy, którym wynagrodzenie za czas nieobecności (np. zw. lekarskie) wypłaca pracodawca. Wyjątek stanowią pracownicy przebywający na urlopie macierzyńskim, którzy zaliczani są do aktywnych pomimo iż świadczenie wypłaca ZUS. **ekwiwalent w postaci pęłnych etatów, dotyczy głównie call center dla obszaru obsługi klienta, telesprzedaży oraz obsługi rynku klientów – operatorów. |
|||
liczba osób na stanowiskach menedżerskich |
1 819 |
1 643 |
|
mężczyzni |
1 224 |
1 103 |
|
kobiety |
595 |
540 |
|
% kobiet na stanowiskach menedżerskich |
32,7% |
32,9% |
|
liczba pracowników z niepełnosprawnościami |
|||
% pracowników z niepełnosprawnościami |
1,7% |
1,8% |
|
G405-2 |
Stosunek podstawowego wynagrodzenia kobiet i mężczyzn według zajmowanego stanowiska (wynagrodzenie mężczyzn to 100%)* |
||
ogólnie |
79,4% |
79,5 % |
|
stanowiska niemanagerskie |
82% |
81,8% |
|
stanowiska managerskie |
83,5% |
82,5% |
|
Wynagrodzenia kobiet w relacji do wynagrodzeń mężczyzn zatrudnionych na stanowiskach w tej samej klasie zaszeregowania(wynagrodzenie mężczyzn to 100%) * |
brak danych |
97,1% |
|
* dla lepszego wyjaśnienia kwestii różnic w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn wprowadziliśmy dodatkowy wskaźnik dla klas zaszeregowania poszczególnych stanowisk. wskaźnik ten pokazuje mniejsze różnice wynagrodzenia kobiet i mężczyzn na stanowiskach. Oznacza to, że różnice w wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn wynikają z inne rozkładu zajmowanych stanowisk,–więcej kobiet zajmuje stanowiska o niższym wynagrodzeniu (call center, pracownicy salonów) wobec stanowisk technicznych tj. inżynierowie sieci, informatycy, które zajmowane głównie przez mężczyzn. |
|||
G404-1 |
Rozwój i edukacja* |
||
Łączna liczba pracowników przeszkolonych (w tys.) |
15,14 |
13,9 |
|
Łączna liczba godzin poświęconych na szkolenia (w tys.) |
484,5 |
337,8 |
|
Średnia liczba godzin szkoleń rocznie na pracownika |
32 |
25 |
|
płeć |
|||
mężczyzni |
30,0 |
21,09 |
|
kobiety |
35,9 |
25,03 |
|
stanowisko |
|||
menedżerowie |
35,8 |
35,5 |
|
pracownicy |
30,75 |
23,4 |
|
* dane dotyczą Orange Polska oraz Integrated Solution. Dane wg. stanu bazy danych szkoleń na dzień 31.12.2018 |
|||
szkolenia z zakresu praw człowieka i etyki |
|||
liczba szkoleń etycznych pracowników na temat praw człowieka (h) |
635 |
259 |
|
liczba szkoleń etycznych partnerów na temat praw człowieka (h) * |
588 |
208 |
|
szkolenia z zakresu przeciwdziałania łapownictwu i korupcji |
|||
liczba godzin szkoleniowych pracowników zarządzania zgodnością (w tys.) |
1,8 |
1,0 |
|
liczba godzin szkoleniowych partnerów zarządzania zgodnością (w tys.)* |
1,0 |
0,6 |
|
* partnerzy oznaczają osoby zatrudnione przez naszego Kontrahenta, które pracują na rzecz Orange Polska |
|||
G401-1 |
Mobilność zawodowa |
||
Liczba pracowników nowozatrudnionych |
552 |
476 |
|
płeć |
|||
mężczyzni |
307 |
275 |
|
kobiety |
245 |
201 |
|
wiek |
|||
do 30 r.ż. |
238 |
223 |
|
31-50 r.ż. |
293 |
238 |
|
po 50 r.ż. |
21 |
15 |
|
Liczba odejść (wszystkie) |
1 301 |
1 487 |
|
Liczba odejść (z wyłączenim odejść dobrowolnych) |
568 |
469 |
|
płeć |
|||
mężczyzni |
359 |
285 |
|
kobiety |
209 |
184 |
|
wiek |
|||
do 30 r.ż. |
154 |
90 |
|
31-50 r.ż. |
376 |
343 |
|
po 50 r.ż. |
38 |
36 |
|
Wskaźnik rotacji pracowników* |
3,8% |
2,8% |
|
płeć |
|||
mężczyzni |
4,0% |
2,9% |
|
kobiety |
3,4% |
2,7% |
|
wiek |
|||
do 30 r.ż. |
16,8% |
8,5% |
|
31-50 r.ż. |
3,5% |
3% |
|
po 50 r.ż. |
1,1% |
0,5% |
|
* wskaźnik rotacji uwzględniający wszystkie odejścia z wyłączeniem odejść dobrowolnych ( z przyczyn pracodawcy) i odejść z inicjatywy pracodawcy oraz bez uwzględnienia odejść w ramach grupy, czyli kiedy np. Pracownik odszedł z Orange Polska i zatrudniał się w TP Teltech. |
|||
G403-2 |
BHP* |
||
Liczba wypadków |
45 |
26 |
|
Wskaźnik częstotliwości wypadków ** |
3,0 |
2,2 |
|
Liczba dni niezdolności do pracy związanych z wypadkami przy pracy |
994 |
1 584 |
|
Wskaźnik ciężkości wypadków*** |
22,1 |
61,0 |
|
wypadki śmiertelne |
0 |
0 |
|
wypadki ciężkie |
0 |
0 |
|
wypadki pozostałe |
45 |
26 |
|
* wskaźnik wyłącznie dla firmy Orange Polska ** liczba osób (suma losób liczonych śrdenio miesięcznie) poszkodowanych w wypadkach przy pracy w przeliczeniu na 1000 zatrudnionych *** liczba dni absencji powypadkowej przypadającej na 1 wypadek |
|||
Liczba wypadków |
31 |
||
Liczba dni niezdolności do pracy związanych z wypadkami przy pracy |
1 792 |
||
wypadki śmiertelne |
0 |
||
wypadki ciężkie |
0 |
||
wypadki pozostałe |
31 |
||
Ocena pracownicza* |
|||
% pracowników podlegających regularnym ocenom ** |
94,4% |
80,2% |
|
płeć |
|||
mężczyzn |
94,8% |
81,3% |
|
kobiet |
93,8% |
78,5% |
|
% pracowników mających ustalone plany rozwojowe *** |
82,3% |
81,5 % |
|
% pracowników outsourcingowych podlegających regularnym ocenom |
97,8% |
35,7% |
|
% pracowników outsourcingowych mających ustalone plany rozwojowe |
73,4% |
42% |
|
* Dane dotyczące rozwoju i edukacji Grupy Orange Polska obejmują: Orange Polska S.A., TP Teltech, Integrated Solutions i Fundacji Orange . ** W 2018 r. Zmieniono system oceny na informacje zwrotne 360 stopni, co spowodowało spadek udziału ocenianych pracowników. |
|||
Wynagrodzenia |
|||
średnie wynagrodzenie podstawowe (w zł.) |
6 791 |
7 114 |
|
stosunek wynagrodzenia pracowników najniższego szczebla do płacy minimalnej |
149% |
138% |
|
Warunki pracy |
|||
% pracowników mających dostęp do opieki medycznej |
100% |
100% |
|
% pracowników korzystających z Pracowniczego Programu Emerytalnego* |
81,5% |
52,2% |
|
* Pracownieczy Program Emerytalny został rozszerzony o dodatkowe firmy. Obecnie pracownicy firma: Orange Polska, Telefony Podlaskie, Orange Szkolenia, TP Teltech, Pracownicze Towarzystwo Emerytalne Orange Polska S.A., Fundacja Orange i Integrated Solutions Sp. z o.o. są uprawnieni do uczestnictwa w nim |
|||
G 102-41 |
Dialog społeczny |
||
% pracowników w związkach zawodowych |
30,8% |
30,3% |
|
% pracowników objętych PUZP |
95,7% |
95,3% |
Dane Środowiskowe * |
||||
GRI |
Energia |
jednostka |
2017 |
2018 ** |
Energia |
||||
G 302-1 |
KPI: zużycie energii elektrycznej/klient |
kWh/klient |
27,4 |
26,5 |
Bezpośrednie zużycie energii według pierwotnych źródeł energii |
||||
olej opałowy (wszystkie budynki, wszelkie wykorzystanie) |
tys. m3 |
2,2 |
2 |
|
gaz |
tys. m3 |
3 103 |
2 842 |
|
węgiel |
tony |
70,8 |
55,6 |
|
benzyna - samochody służbowe |
litry (w tys.) |
765 |
1 072 |
|
diesel - samochody służbowe |
litry (w tys.) |
3 240 |
2 863 |
|
energia wyprodukowana podczas spalania ww. pierwotnych źródeł energii |
GWh |
57 |
54 |
|
całkowite zużycie energii (Zakres 1) |
GWh |
97 |
92 |
|
G 302-2 |
Pośrednia konsumpcja energii |
|||
energia elektryczna |
GWh |
581 |
564 |
|
G 305-1 G 305-2 |
Emisje gazów cieplarnianych *** |
|||
Ilość emitowanego CO2 wyłączając transport |
tony (w tys.) |
454,7 |
447,5 |
|
całkowita ilość emisji CO2 podczas transportu |
tony (w tys.) |
10,7 |
10,4 |
|
całkowita ilość emisji CO2 |
tony (w tys.) |
465,4 |
457,9 |
|
KPI: emisja CO2 podczas zużycia energii elektrycznej/klient |
kg/klient |
20,7 |
26,5 |
|
KPI: emisja CO2 (wszystkie energie)/klient |
kg/klient |
22 |
20 |
|
G 301-1 |
Materiały |
|||
papier |
tony (w tys.) |
1,8 |
0,8 |
|
G 303-1 |
zużycie wody |
tys. m3 |
315 |
255,7 |
G 306-2 |
Zarządzanie odpadami |
|||
ilość odpadów wewnętrznych ZSEE (sieć & tertiary) |
tony |
70,4 |
94,6 |
|
słupy drewniane |
tony |
190,9 |
321,5 |
|
kable |
tony |
287,9 |
179,9 |
|
baterie |
tony |
101,8 |
115,7 |
|
papier - karton |
tony |
13,8 |
18,8 |
|
inne odpady niebezpieczne (w tym PCB) |
tony |
7,0 |
2,58 |
|
inne nie niebezpieczne odpady/ pozostałe inne niż niebezpieczne odpady |
tony |
1 050,4 |
2 067,2 |
|
ilość odzyskanych odpadów wewnętrznie |
tony |
1 722,2 |
2 774,2 |
|
Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny |
||||
liczba telefonów zebranych i poddanych recyklingowi |
szt. |
42 869 |
16 034 |
|
liczba telefonów odnowionych i ponownie wprowadzonych na rynek**** |
szt. |
8 138 |
5 644 |
|
liczba urządzeń multimedialnych (broadband) odnowionych i ponownie wprowadzonych na rynek |
tys. |
396 |
511 |
|
Emisje pola elektromagnetycznego |
||||
zgodność z obowiązującymi normami |
tak |
tak |
||
* Wskazane wskaźniki środowiskowe są tożsame dla Grupy i dla spółki Orange Polska ponieważ budynki i infrastruktura sieciowa, która jest podstawą obliczeń dotyczących energii, emisji gazów cieplarnianych, odpadów jest własnością Orange Polska. Natomiast wskaźniki tj. emisja pół elektromagnetycznych czy odzyskiwanie i odnowa telefonów są charakterystyczne tylko dla spółki Orange Polska. ** W raporcie zastosowano taki sam okres sprawozdawczy, jak w Raporcie Zarządu Orange Polska za rok 2018 oraz w Raporcie Zintegrowanym Grupy Orange - na prezentowane dane roczne składają się dane realne za 1,2,3 Q oraz dane szacunkowe za 4Q. *** Emisja bezpośrednia (SCOPE 1) gazów cieplarnianych to taka, która pochodzi ze źródeł (zasobów, procesów), które są w posiadaniu lub są kontrolowane przez organizację. Ze względu na wytyczne globalne i przyjęte cele monitorowane są tylko emisje CO2. **** Zmniejszenie liczby odnowionych urządzeń było wynikiem niższej dystrybucji nowych terminali, wyższej jakości produktów, nasycenia rynku mobilnego i eliminacji luk w procesie zwrotów terminali. |