Raport zintegrowany 2018

  • Wprowadzenie
    • Słowo wstępu
    • O raporcie
  • Firma i jej interesariusze
    • O firmie
    • Nasi interesariuszes
  • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Kluczowe zasoby
    • Model biznesowy
    • Otoczenie zewnętrzne
    • Otoczenie wewnętrzne
  • Strategia
    • Pytania do Jean-François Fallachera, Prezesa Orange Polska
    • Nasza strategia
  • Wyniki
    • Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów
    • Wyniki modelu biznesowego
    • Wyniki finansowe
  • Zarządzanie ryzykiem
    • Zarządzanie ryzykiem
    • Ekspozycja na ryzyko
  • Ład korporacyjny
    • Nasze podejście do ładu korporacyjnego
    • Struktura zarządzania
    • Działalność organów Spółki w 2018 roku
  • Wybrane dane finansowe
  • Załączniki
    • Tabela GRI
    • Proces definiowania treści Raportu
    • Cele Zrównoważonego Rozwoju
    • Nota metodologiczna wskaźników niefinansowych
    • Słownik
    • Oświadczenie Audytora
    • Kontakt
Załączniki

Tabela GRI

GRI Standard

Numer wskaźnika

Nazwa wskażnika GRI

Miejsce / Odniesienie

Założenia i podstawy raportowania

GRI 101

Wskaźniki profilowe

GRI 102

GRI 102-1

Nazwa organizacji

O firmie

GRI 102-2

Opis działalności organizacji, główne marki, produkty
i/lub usługi

Orange Polska w roku 2018 w liczbach
Model biznesowy - Produkty i usługi

GRI 102-3

Lokalizacja siedziby głównej organizacji

Kontakt

GRI 102-4

Lokalizacja działalności operacyjnej

O firmie

GRI 102-5

Forma własności i struktura prawna organizacji

Orange Polska w roku 2018 w liczbach

Działalność organów Spółki w 2018 roku

Od listopada 1998 r. akcje Orange Polska S.A. (wcześniej Telekomunikacji Polskiej S.A). są notowane na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. w systemie notowań ciągłych.

Akcje Spółki wchodzą w skład następujących indeksów: największych spółek WIG20 oraz WIG30, szerokiego rynku WIG, indeksu branżowego WIG telekomunikacja, indeksu spółek zaangażowanych w społeczną odpowiedzialność biznesu – RESPECT Index.

W 2018r. Orange Polska S.A. ponownie znalazł się w prestiżowym gronie giełdowych spółek odpowiedzialnych społecznie. W ogłoszonym przez Giełdę Papierów Wartościowych nowym składzie RESPECT Index znalazło się 28 spółek. Orange Polska S.A. jest obecna w tym zestawieniu od pierwszej edycji. RESPECT Index cieszy się coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorców i inwestorów, dostrzegających zależność między uwzględnianiem aspektów społecznych i środowiskowych, a wynikami finansowymi przedsiębiorstwa. Dodatkowo Orange Polska S.A. notowany jest w globalnym Indeksie FTSE Russell ESG Ratings, który uwzględnia wyniki ESG (środowiskowe, społeczne i zarządcze) firm.

GRI 102-6

Obsługiwane rynki

O firmie

GRI 102-7

Skala działalności

Orange Polska w roku 2018 w liczbach

GRI 102-8

Dane dotyczące pracowników oraz innych osób świadczących pracę na rzecz organizacji

Załącznik A. Dane Społeczne

GRI 102-9

Opis łańcucha dostaw

Otoczenie zewnętrzne - łańcuch dostaw

GRI 102-10

Znaczące zmiany w organizacji lub łańcuchu wartości

Brak zmian

GRI 102-11

Zasada ostrożności / przezorności

O raporcie

GRI 102-12

Inicjatywy zewnętrzne

Szerokie Porozumienie na rzecz Rozwoju Umiejętności Cyfrowych, Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług na rynku telekomunikacyjnym, Kodeks dobrych praktyk w zakresie bezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych, Porozumienie na rzecz bezpieczeństwa dzieci w Internecie - opis na stronie www.orange.pl/kodeksy.phtml, Global Compact www.ungc.org.pl/o-nas/obszary-dzialan/, Partnerstwo dla środowiska www.gridw.pl/partnerstwo, Kolalicja Rzeczników Etyki. Wskazane inicjatywy mają charakter dobrowolny.

GRI 102-13

Członkostwo w stowarzyszeniach i organizacjach

Organizacje krajowe: Pracodawcy RP, Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, BCC, Fundacja Rozwoju Radiokomunikacji i Technik Multimedialnych, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Udział we wskazanych organizacjach ma dla firmy charakter strategiczny, przedstawieciele firmy zasiadają w ich ciałach zarządczych, firma opłaca składki członkowskie wspierając działania statutowe oraz bierze udział w dodatkowych projektach organizacji.

Oragnizacje międzynarodowe: European Telecommunications Network Operators’ Association (ETNO) - Forum for International Irregular Network Access (FIINA) - Global Compact - Global Settlements Carrier Group (GSCG) - International Cable Protection Committee (ICPC) - International Inbound Services Forum (IISF) - International Telecommunication Union (ITU) - RIPE Network Coordination Centre (RIPE NCC) - TeleManagement Forum (TM Forum) - Forum of Incidents Response and Secutiry Teams (FIRST) - GSM Association (GSMA) - European Internet Exchange Association (Euro-IX). Udział w tych organizacjach ma charakter branżowy i wiąże się z opłatą składek oraz udziałem w róznych projektach wskazanych organizacji.

GRI 102-14

Oświadczenie kierownictwa najwyższego szczebla

Słowo wstępu

Pytania do Jean François Fallachera,

Prezesa Orange Polska

GRI 102-15

Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk

Zarządzanie ryzykiem

GRI 102-16

Wartości organizacji, kodeks etyki, zasady i normy zachowań

O firmie

Odpowiedzialność w działaniu

Działalność Komitetu ds. Strategii w 2018 roku

Każdy pracownik Orange Polska jest obowiązany do zapoznania się z kodeksem etycznym, a e- learningowe szkolenie „Etyka w Orange Polska” znajduje się wśród szkoleń obowiązkowych dla nowozatrudnionych pracowników. Również nasi dostawcy i partnerzy biznesowi są zobowiązani do zapoznania się i przestrzegania kodeksu etycznego, co zawarte jest w klauzuli Compliance umów. Kodeks w języku polskim jest udostępniony na stronie internetowej spółki – http://www.orange.pl/kodeksy.phtml

Za rozpatrywanie spraw związanych z przestrzeganiem norm etycznych odpowiedzialna jest Komisja ds. Etyki. W jej skład wchodzi pięciu członków: Przewodniczący, dwóch stałych członków (Członek Zarządu ds. Zasobów Ludzkich, Dyrektor Audytu Wewnętrznego) oraz dwóch członków powoływanych na trzyletnie kadencje. Dodatkowo pracę Komisji wspiera dwóch stałych Sekretarzy.

GRI 102-17

Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych

Działalność Komitetu ds. Strategii w 2018 roku

GRI 102-18

Struktura nadzorcza organizacji

Struktura zarządzania

Działalność Rady Nadzorczej w 2018 roku

GRI 102-22

Skład najwyższego organu zarządczego oraz jego komitetów

Nasze podejście do ładu korporacyjnego

Struktura zarządzania

Działalność Rady Nadzorczej w 2018 roku

Działalność Komitetu ds. Strategii w 2018 roku

Działalność Komitetu ds. Wynagrodzeń w 2018 roku

GRI 102-23

Przewodniczący najwyższego organu zarządczego

Ład korporacyjny

Działalność Rady Nadzorczej w 2018 roku
Działalność Zarządu w 2018 roku

GRI 102-24

Kryteria nominacji i wyboru członków najwyższego organu zarządczego

Ład korporacyjny

Struktura zarządzania

Działalność Rady Nadzorczej w 2018 roku

Działalność Komitetu Audytowego w 2018 roku

Działalność Komitetu Audytowego w 2018 roku

GRI 102-25

Konflikt interesów

Struktura zarządzania

GRI 102-26

Rola najwyższego organu zarządczego w określaniu celów, wartości i strategii

Otoczenie wewnętrzne

Struktura zarządzania

Kierunki prac Komitetu ds. Strategii w 2018 roku

Działalność Zarządu w 2018 roku

GRI 102-32

Rola najwyższego organu zarządzającego w raportowaniu na temat zrównoważonego rozwoju

Raport zintegrowany został oceniony przez członków Zarządu i Rady Nadzorczej, zatwierdzony przez Przewodniczącego Komitetu Audytu.

GRI 102-35

Polityka wynagrodzeń

Kierunki prac Komitetu ds. Wynagrodzeń w 2018 roku

GRI 102-36

Proces określania poziomu wynagrodzenia

Struktura zarządzania

Kierunki prac Komitetu ds. Strategii w 2018 roku

GRI 102-40

Lista grup interesariuszy

Nasi interesariusze

GRI 102-41

Pracownicy objęci umowami zbiorowymi

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

Tabela GRI

GRI 102-42

Identyfikacja i selekcja interesariuszy

Nasi interesariusze

GRI 102-43

Podejście do angażowania interesariuszy

Nasi interesariusze

GRI 102-44

Kluczowe tematy i poruszane problemy

Nasi interesariusze

GRI 102-45

Jednostki gospodarcze ujmowane w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym

O raporcie

GRI 102-46

Zdefiniowanie treści raportu i granic aspektów

O raporcie

Social Data

GRI 102-47

Zidentyfikowane istotne tematy

Model biznesowy

Proces definiowania treści Raportu

GRI 102-48

Korekta informacji

Nie odnotowano korekt do poprzednich raportów

GRI 102-49

Zmiany w raportowaniu

Brak istotnych zmian

GRI 102-50

Okres raportowania

O raporcie

GRI 102-51

Data publikacji ostatniego raportu

O raporcie

GRI 102-52

Cykl raportowania

O raporcie

GRI 102-53

Dane kontaktowe

OŚWIADCZENIE NIEZALEŻNEJ OCENY

O ZAKRESIE OGRANICZONYM

GRI 102-54

Wskazanie czy raport sporządzono zgodnie ze Standardem GRI

Raport został opracowany w oparciu o Standard GRI: opcja Core.

GRI 102-55

Indeks GRI

Tabela GRI

GRI 102-56

Zewnętrzna weryfikacja raportu

OŚWIADCZENIE NIEZALEŻNEJ OCENY

O ZAKRESIE OGRANICZONYM

Od 2010  roku raport poddajemy zewnętrznej weryfikacji. Wybieramy doświadczone, profesjonalne jednostki specjalizujące się w tym zakresie.
Tegoroczna weryfikacja została przeprowadzona przez Bureau Veritas sp. z o.o.  Wybór audytora został dokonany na podstawie zapytania ofertowego.

Podejście do zarządzania

G 103

GRI 103-1

Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz z wskazaniem ograniczeń/ oraz ich granic

Obszar gospodarczy

Model biznesowy

Proces definiowania treści Raportu

Obszar środowiskowy

Model biznesowy

Proces definiowania treści Raportu

Obszar społeczny

Model biznesowy

Kluczowe zasoby

Proces definiowania treści Raportu

GRI 103-2

Podejście do zarządzania i jego elementy

Obszar gospodarczy

Otoczenie zewnętrzne - otoczenie makroekonomiczne

Pytania do Jean François Fallachera,

Prezesa Orange Polska

Odpowiedzialność w działaniu

Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów

Obszar środowiskowy

Otoczenie zewnętrzne - otoczenie społeczne

Odpowiedzialność w działaniu

Obszar społeczny

Otoczenie zewnętrzne - otoczenie społeczne

Odpowiedzialność w działaniu

GRI 103-3

Ewaluacja podejścia do zarządzania

Obszar gospodarczy

Odpowiedzialność w działaniu

Ocena sytuacji grupy kapitałowej Orange Polska

Działalność Komitetu Audytowego w 2018 roku

Obszar środowiskowy

Odpowiedzialność w działaniu

Najlepsze doświadczenie klienta

Ocena sytuacji grupy kapitałowej Orange Polska

Działalność Komitetu Audytowego w 2018 roku

Obszar społeczny

Odpowiedzialność w działaniu

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

Ocena sytuacji grupy kapitałowej Orange Polska

Działalność Komitetu Audytowego w 2018 roku

Obszar ekonomiczny

200

Obecność na rynku

202

202-1

Wysokość wynagrodzenia pracowników najniższego szczebla według płci w stosunku do płacy minimalnej

Załącznik A. Dane Społeczne

Pośredni wpływ ekonomiczny

203

203-1

Wspierane inwestycje infrastrukturalne i usługi

Model biznesowy - Sieć

Konwergencja

Wyniki modelu biznesowego

Najlepsze doświadczenie klienta

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

203-2

Znaczący pośredni wpływ ekonomiczny

Kluczowe zasoby

Model biznesowy - Sieć

Otoczenie zewnętrzne

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

Przeciwdziałanie korupcji

205

205-1

Działania oceniane pod kątem zagrożeń związanych z korupcją

Działalność Komitetu Audytowego w 2018 roku

Wszystkie procesy są oceniane pod kątem ryzyka związanego z korupcją oraz w przypadku operacji obciążonych większym ryzykiem korupcji (np. Joint venture, fuzje i nabywanie, sprzedaż nieruchomości) stosowane są dodatkowe procedury.

205-2

Komunikacja i szkolenia w zakresie polityki i procedur antykorupcyjnych organizacji

Załącznik A. Dane Społeczne

205-3

Potwierdzone przypadki korupcji i podjęte działania

Brak przypadków

Naruszenie zasad wolnej konkurencji

206

206-1

Kroki prawne podjęte wobec organizacji dotyczące przypadków naruszeń zasad wolnej konkurencji oraz praktyk monopolistycznych

W 2018 r. zakończono postępowanie odwoławcze w sprawie grzywny za nadużycie pozycji dominującej. Sprawa została przedstawiona w nocie 28. Roszczenia, sprawy sądowe i zobowiązania warunkowe do SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO MSSF ZA ROK 2018

http://www.orange-ir.pl/sites/default/files/OPL_skonsolidowany_raport_roczny_2018.pdf s. 49

Obszar środowiskowy

300

Materiały

301

301-1

Wykorzystane surowce/materiały według wagi i objętości

Załącznik B. Dane Środowiskowe

301-3

Procent odzyskanych materiałów ze sprzedanych produktów i ich opakowań, według kategorii materiału

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

Energia

302

302-1

Zużycie energii przez organizację z uwzględnieniem rodzaju surowców

Załącznik B. Dane Środowiskowe

302-4

Redukcja zużycia energii

Kluczowe zasoby

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

Woda

303

303-1

Łączny pobór wody w podziale na źródła

Załącznik B. Dane Środowiskowe

Emisje

305

305-1

Łączne bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych
(Zakres 1)

Załącznik B. Dane Środowiskowe

305-3

Inne pośrednie emisje gazów cieplarnianych (Zakres 3)

Załącznik B. Dane Środowiskowe

305-5

Redukcja emisji gazów cieplarnianych

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

Ścieki i odpady

306

306-2

Całkowita waga odpadów według rodzaju oraz metody unieszkodliwiania

Załącznik B. Dane Środowiskowe

Zgodność z regulacjami środowiskowymi

307

307-1

Wartość pieniężna kar i całkowita liczba sankcji pozafinansowych za nieprzestrzeganie prawa
oraz/lub regulacji dotyczących ochrony środowiska

W 2018r. nie nałożono na firmę żadnych kar za nieprzestrzeganie przepisów i regulacji dotyczących ochrony środowiska.

Obszar społeczny

400

Zatrudnienie

401

401-1

Pracownicy nowozatrudnieni oraz odejścia

Załącznik A. Dane Społeczne

401-2

Świadczenia dodatkowe zapewniane pracownikom pełnoetatowym, które nie są dostępne dla pracowników czasowych lub pracujących w niepełnym wymiarze godzin

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

Bezpieczeństwo i higiena pracy

403

403-1

Procent łącznej liczby pracowników reprezentowanych w formalnych komisjach (w których skład wchodzi kierownictwo i pracownicy) ds. bezpieczeństwa i higieny
pracy, które doradzają w zakresie programów bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz monitorują takie programy

100%

403-2*

Wskaźnik urazów, chorób zawodowych, dni straconych oraz nieobecności w pracy oraz liczba wypadków śmiertelnych związanych z pracą

Załącznik A. Dane Społeczne

W jednym przypadku zostało potwierdzone narażenie zawodowe i schorzenie wymienione w aktualnym wykazie chorób zawodowych – przewlekła choroba narządu głosu spowodowane nadmiernym wysiłkiem głosowym, trwającym co najmniej 15 lat, niedowład mięśni wewnętrznych krtani z wrzecionowatą niedomykalnością fonacyjną głośni i trwałą dysfonią. Chorobę tę stwierdzono u pracownicy, która w latach 90-tych pracowała jako telefonistka, a od 1999r kolejno jako referent, kasjerka, doradca klienta indywidualnego i specjalisty ds. obsługi i sprzedaży. Postępowanie toczy się od 2017 r. Obecnie trwa proces odwoławczy spółki.

403-3

Pracownicy szczególnie narażeni na choroby związane z miejscem pracy

W firmie nie występują stnowiska pracy, na których pracownicy narażeni byliby na choroby związane z miejscem pracy.

403-4

Kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy uwzględnione w formalnych porozumieniach zawartych ze związkami zawodowymi

Kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy zostały przyjęte w PUZP.

Edukacja i szkolenia

404

404-1

Średnia liczba godzin szkoleniowych w roku przypadających na pracownika

Załącznik A. Dane Społeczne

404-2

Programy rozwoju umiejętności menedżerskich i kształcenia ustawicznego, które wspierają ciągłość zatrudnienia pracowników oraz ułatwiają proces przejścia na emeryturę.

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

404-3*

Odsetek pracowników podlegających regularnym ocenom jakości pracy i przeglądom rozwoju kariery zawodowej, według płci i kategorii zatrudnienia.

Załącznik A. Dane Społeczne

* Wskaźnik raportowany częściowo

Róznorodność i równość szans

405

405-1

Skład ciał nadzorczych i kadry pracowniczej w podziale na kategorie pracowników według płci, wieku oraz innych wskaźników różnorodności

Działalność Rady Nadzorczej w 2018 roku

405-2

Stosunek podstawowego wynagrodzenia mężczyzn do wynagrodzenia kobiet według zajmowanego stanowiska

Załącznik A. Dane Społeczne

Przeciwdziałanie dyskryminacji

406

406-1

Całkowita liczba przypadków dyskryminacji oraz działania naprawcze podjęte w tej kwestii

W 2018 roku do Komisji Etyki nie zgłoszono takich przypadków

Praca dzieci

408

408-1

Działania zidentyfikowane jako niosące ze sobą istotne ryzyko wykorzystywania pracy dzieci oraz środki podjęte w celu eliminacji takich przypadków

W firmie nie stwierdzono takich zagrożeń

Praca przymusowa

409

409-1

Działania zidentyfikowane jako niosące za sobą istotne ryzyko wystąpienia pracy przymusowej lub obowiązkowej oraz środki podjęte w celu eliminacji takich przypadków

W firmie nie zidentyfikowano takich zagrożeń.

Prawa człowieka

412

412-2

Szkolenia pracowników w zakresie polityk i procedur poszanowania praw człowieka

Załącznik A. Dane Społeczne

Społeczności loklane

413

413-1

Jednostki biznesowe organizacji, uwzględniające zaangażowanie społeczne, ocenę wpływu i programy rozwojowe

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

413-2

Działalność organizacji wywołująca negatywny wpływ na społeczność lokalną

W przypadku firmy telekomunikacyjnej kwestie związane z bezpiecznym korzystaniem z usług oznaczają nie tylko najwyższą dbałość o spełnianie wymogów norm bezpieczeństwa, ale i rzetelną informację nt. wykorzystywanych urządzeń i technologii. W odpowiedzi na pytania dotyczące potencjalnego szkodliwego wpływu fal radiowych emitowanych przez urządzenia telekomunikacyjne oraz te wykorzystujące nowe technologie, został przygotowany globalny portal Orange o falach radiowych wyjaśniający w sposób przystępny działanie telefonii komórkowej, z sekcją informującą o najnowszych doniesieniach naukowych, oraz zawierający wskazówki dotyczące ograniczenia ekspozycji na fale radiowe podczas korzystania z urządzeń mobilnych. Portal został także przetłumaczony na język polski i można go znaleźć na stronie www.ondes-radio.orange.com/pl/.

Udział w życiu publicznym

415

415-1

Całkowita wartość finansowa i rzeczowa darowizn na rzecz partii politycznych, polityków i instytucji o podobnym charakterze, według krajów

Zgodnie z Rozdziałem 7 Wytycznych antykorupcyjnych Orange Polska Orange zabrania się wszelkiego rodzaju wpłat od Spółki (gotówka, przedmioty wartościowe, towary lub usługi, pożyczki,wartościowe papiery pożyczkowe) dokonywanych bezpośrednio lub pośrednio na rzecz partii politycznych. W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. nie przyznano żadnych wkładów finansowych ani rzeczowych partiom politycznym, politykom lub powiązanym instytucjom według kraju.

Zdrowie i bezpieczeństwo klientów

416

416-1

Ocena wpływu istotnych kategorii produktów i usług na zdrowie i bezpieczeństwo

Wszystkie telefony komórkowe dostępne w ofercie Orange Polska odpowiadają standardom emisji ustalonym przez Międzynarodową Komisję Ochrony przed Promieniowaniem Niejonizującym (ICNIRP). Dbamy o to, by przechodziły odpowiednie testy, a bezpieczeństwo ich użytkowania było weryfikowane w procesie badań zgodności z tzw. zasadniczymi wymaganiami.

Wszystkie urządzenia mobilne w ofercie Orange Polska są bezpieczne dla zdrowia i posiadają dołączoną informację o wartości współczynnika SAR, która zawsze jest mniejsza od ustalonych limitów bezpieczeństwa (poniżej 2 W/kg). Współczynnik absorpcji swoistej energii (SAR) dla telefonu komórkowego oznacza maksymalny poziom fal radiowych, jakiemu może być poddany użytkownik w trakcie rozmowy. Informację o wartości współczynnika SAR można znaleźć w instrukcji obsługi (specyfikacji technicznej) telefonu dołączanej przez producenta oraz w opisach telefonu na stronie www.orange.pl

Stacje bazowe

Sieć komórkowa Orange Polska wykorzystuje wyłącznie sprawdzone i bezpieczne dla wszystkich użytkowników techniki łączności bezprzewodowej. Spełnia też wszystkie europejskie oraz znacznie bardziej rygorystyczne normy krajowe w zakresie poziomów pól elektromagnetycznych. Emisja tych pól wokół wszystkich naszych stacji bazowych i nadawczych nie przekracza dopuszczalnych limitów ustalonych w polskich przepisach, co oznacza, że w miejscach dostępnych dla ludności nie przekracza wartości 0,1 W/m2.

Spełniamy wszystkie rygorystyczne normy dotyczące poziomów pól elektromagnetycznych (EMF) wokół wszystkich stacji bazowych i nadawczych. Działania techniczne związane z ochroną przed EMF emitowanymi przez stacje bazowe instalacji radiokomunikacyjnych, budowanych w ramach naszych inwestycji lub eksploatowanych w sieci, zapewniają dotrzymanie standardów określonych w przepisach Rozporządzenia Ministerstwa Środowiska w sprawie dopuszczalnych poziomów pól EMF w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów (Dz.U. Nr 192 z 2003 roku, poz. 1882/83).

5G

Sieć 5G nie ma żadnego potwierdzonego negatywnego lub pozytywnego wpływu na ludzi – zarówno jeśli chodzi o natężenie pola elektromagnetycznego, jak i zakres wykorzystywanych częstotliwości. Wykorzystywane w technologii 5G urządzenia nie spowodują przekroczenia obowiązujących w Polsce norm dotyczących natężenia pola elektromagnetycznego. Normy zostały ustalone w oparciu o badania naukowe z takich dziedzin, jak medycyna, epidemiologia, biologia i dozymetria, zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony przed Promieniowaniem Niejonizującym (ICNIRP).

Fale radiowe to fale elektromagnetyczne o częstotliwości jeszcze mniejszej niż podczerwień czy światło widzialne (które są również falą elektromagnetyczną). Dlatego fale radiowe nie są promieniowaniem jonizującym (jak np. promieniowanie rentgenowskie), a poziomy stosowane w sieciach komórkowych zapewniają bezpieczeństwo z dużym marginesem ochrony. Pole elektromagnetyczne wykorzystywane w telefonii komórkowej nie ma żadnego potwierdzonego, niekorzystnego wpływu na człowieka. Fale radiowe i mikrofale nie są uznawane za potencjalną przyczynę powstawania nowotworów przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Zostały one zaliczone do kategorii zjawisk i substancji, których wpływ na rozwój nowotworów wymaga dalszych badań, ale nie oznacza to, że zdaniem WHO wpływ taki istnieje.

416-2

Przypadki niezgodności z regulacjami oraz dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi oznakowania produktów i usług oraz informacji na ich temat

W 2018 roku nie wystąpiły przypadki niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami w zakresie wpływu produktów i usług na zdrowie i bezpieczeństwo na każdym etapie cyklu życia.

Marketing i oznakowanie produktów i usług

417

417-1

Wymogi wewnętrzne w zakresie oznakowania produktów i usług oraz informacji na ich temat

Wszystkie produkty dostępne w ofercie Orange Polska posiadają odpowiednie oznaczenia tj.:

- nazwa producenta towaru i jego adres, instrukcja w języku polskim;

- oznaczenie CE na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. w sprawie dokonywania oceny zgodności telekomunikacyjnych urządzeń końcowych przeznaczonych do dołączania do zakończeń sieci publicznej i urządzeń radiowych z zasadniczymi wymaganiami oraz ich oznakowania;

- oznaczenie „kosz” na podstawie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;

- deklaracja zgodności DoC (Declaration of Conformity) na podstawie Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 3 lutego 2006 r.;

- informacja o SAR (Specific Absorption Rate) na podstawie Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 3 lutego 2006 r.

417-2

Przypadki niezgodności z regulacjami oraz dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi oznakowania produktów i usług oraz informacji na ich temat

W 2018 roku wobec Orange Polska nie stwierdzono niezgodności z regulacjami oraz dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi oznakowania i informacji o produktach i usługach.

417-3

Przypadki niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami w dotyczącymi komunikacji marketingowej

W 2018 roku jedna reklama została uznana przez Komisję Etyki Reklamy za sprzeczną z Kodeksem Etyki Reklamy.

Ochrona prywatności klienta

418

418-1

Uzasadnione skargi dotyczące naruszenia prywatności klienta i utraty danych

W 2018 nasi klienci skierowali do GIODO 12 skarg. Wszystkie decyzje GIODO, które zapadły w odniesieniu do ww. skarg w badanym okresie, potwierdziły prawidłowość przetwarzania przez Orange Polska S.A. danych osobowych. W roku 2018 nie zostały nałożone na Spółkę żadne kary z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Na każdym etapie gromadzenia i przetwarzania danych dbamy o obowiązek informowania klienta m.in. o celu i zakresie przetwarzania jego danych, prawie dostępu do nich oraz możliwości ich poprawiania.

Załącznik A - Dane społeczne

2017

2018

GRI

Zatrudnienie

G102-8

Liczba zatrudnionych pracowników (osoby aktywne)*

14 615

13 222

płeć

mężczyzni

8 695

8 052

kobiety

5 920

5 170

% kobiet w firmie

40,5%

39,1%

wiek

do 30 r.ż.

1 024

893

31-50 r.ż.

10 204

9 046

po 50 r.ż.

3 387

3 283

liczba etatów

14 587

13 197

mężczyzni

8 688

8 047

kobiety

5 899

5 150

zatrudnieni na czas nieokreślony

14 128

12 761

mężczyzni

8 485

7 842

kobiety

5 643

4 919

zatrudnieni na czas określony

487

461

mężczyzni

210

210

kobiety

277

251

liczba zatrudnionych na pełny etat

14 514

13 139

mężczyzni

8 678

8 038

kobiety

5 836

5 101

liczba zatrudnionych na niepełny etat

101

83

mężczyzni

17

14

kobiety

84

69

liczba etatów zrealizowanych za pomocą firm outsourcingowych**

5 480

4 344

* pracownicy aktywni to pracownicy, którym wynagrodzenie za czas nieobecności (np. zw. lekarskie) wypłaca pracodawca. Wyjątek stanowią pracownicy przebywający na urlopie macierzyńskim, którzy zaliczani są do aktywnych pomimo iż świadczenie wypłaca ZUS.

**ekwiwalent w postaci pęłnych etatów, dotyczy głównie call center dla obszaru obsługi klienta, telesprzedaży oraz obsługi rynku klientów – operatorów.

liczba osób na stanowiskach menedżerskich

1 819

1 643

mężczyzni

1 224

1 103

kobiety

595

540

% kobiet na stanowiskach menedżerskich

32,7%

32,9%

liczba pracowników z niepełnosprawnościami

% pracowników z niepełnosprawnościami

1,7%

1,8%

G405-2

Stosunek podstawowego wynagrodzenia kobiet i mężczyzn według zajmowanego stanowiska (wynagrodzenie mężczyzn to 100%)*

ogólnie

79,4%

79,5 %

stanowiska niemanagerskie

82%

81,8%

stanowiska managerskie

83,5%

82,5%

Wynagrodzenia kobiet w relacji do wynagrodzeń mężczyzn zatrudnionych na stanowiskach w tej samej klasie zaszeregowania(wynagrodzenie mężczyzn to 100%) *

brak danych

97,1%

* dla lepszego wyjaśnienia kwestii różnic w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn wprowadziliśmy dodatkowy wskaźnik dla klas zaszeregowania poszczególnych stanowisk. wskaźnik ten pokazuje mniejsze różnice wynagrodzenia kobiet i mężczyzn na stanowiskach. Oznacza to, że różnice w wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn wynikają z inne rozkładu zajmowanych stanowisk,–więcej kobiet zajmuje stanowiska o niższym wynagrodzeniu (call center, pracownicy salonów) wobec stanowisk technicznych tj. inżynierowie sieci, informatycy, które zajmowane głównie przez mężczyzn.

G404-1

Rozwój i edukacja*

Łączna liczba pracowników przeszkolonych (w tys.)

15,14

13,9

Łączna liczba godzin poświęconych na szkolenia (w tys.)

484,5

337,8

Średnia liczba godzin szkoleń rocznie na pracownika

32

25

płeć

mężczyzni

30,0

21,09

kobiety

35,9

25,03

stanowisko

menedżerowie

35,8

35,5

pracownicy

30,75

23,4

* dane dotyczą Orange Polska oraz Integrated Solution. Dane wg. stanu bazy danych szkoleń na dzień 31.12.2018

szkolenia z zakresu praw człowieka i etyki

liczba szkoleń etycznych pracowników na temat praw człowieka (h)

635

259

liczba szkoleń etycznych partnerów na temat praw człowieka (h) *

588

208

szkolenia z zakresu przeciwdziałania łapownictwu i korupcji

liczba godzin szkoleniowych pracowników zarządzania zgodnością (w tys.)

1,8

1,0

liczba godzin szkoleniowych partnerów zarządzania zgodnością (w tys.)*

1,0

0,6

* partnerzy oznaczają osoby zatrudnione przez naszego Kontrahenta, które pracują na rzecz Orange Polska

G401-1

Mobilność zawodowa

Liczba pracowników nowozatrudnionych

552

476

płeć

mężczyzni

307

275

kobiety

245

201

wiek

do 30 r.ż.

238

223

31-50 r.ż.

293

238

po 50 r.ż.

21

15

Liczba odejść (wszystkie)

1 301

1 487

Liczba odejść (z wyłączenim odejść dobrowolnych)

568

469

płeć

mężczyzni

359

285

kobiety

209

184

wiek

do 30 r.ż.

154

90

31-50 r.ż.

376

343

po 50 r.ż.

38

36

Wskaźnik rotacji pracowników*

3,8%

2,8%

płeć

mężczyzni

4,0%

2,9%

kobiety

3,4%

2,7%

wiek

do 30 r.ż.

16,8%

8,5%

31-50 r.ż.

3,5%

3%

po 50 r.ż.

1,1%

0,5%

* wskaźnik rotacji uwzględniający wszystkie odejścia z wyłączeniem odejść dobrowolnych ( z przyczyn pracodawcy) i odejść z inicjatywy pracodawcy oraz bez uwzględnienia odejść w ramach grupy, czyli kiedy np. Pracownik odszedł z Orange Polska i zatrudniał się w TP Teltech.

G403-2

BHP*

Liczba wypadków

45

26

Wskaźnik częstotliwości wypadków **

3,0

2,2

Liczba dni niezdolności do pracy związanych z wypadkami przy pracy

994

1 584

Wskaźnik ciężkości wypadków***

22,1

61,0

wypadki śmiertelne

0

0

wypadki ciężkie

0

0

wypadki pozostałe

45

26

* wskaźnik wyłącznie dla firmy Orange Polska

** liczba osób (suma losób liczonych śrdenio miesięcznie) poszkodowanych w wypadkach przy pracy w przeliczeniu na 1000 zatrudnionych

*** liczba dni absencji powypadkowej przypadającej na 1 wypadek

Liczba wypadków

31

Liczba dni niezdolności do pracy związanych z wypadkami przy pracy

1 792

wypadki śmiertelne

0

wypadki ciężkie

0

wypadki pozostałe

31

Ocena pracownicza*

% pracowników podlegających regularnym ocenom **

94,4%

80,2%

płeć

mężczyzn

94,8%

81,3%

kobiet

93,8%

78,5%

% pracowników mających ustalone plany rozwojowe ***

82,3%

81,5 %

% pracowników outsourcingowych podlegających regularnym ocenom

97,8%

35,7%

% pracowników outsourcingowych mających ustalone plany rozwojowe

73,4%

42%

* Dane dotyczące rozwoju i edukacji Grupy Orange Polska obejmują: Orange Polska S.A., TP Teltech, Integrated Solutions i Fundacji Orange .

** W 2018 r. Zmieniono system oceny na informacje zwrotne 360 stopni, co spowodowało spadek udziału ocenianych pracowników.

Wynagrodzenia

średnie wynagrodzenie podstawowe (w zł.)

6 791

7 114

stosunek wynagrodzenia pracowników najniższego szczebla do płacy minimalnej

149%

138%

Warunki pracy

% pracowników mających dostęp do opieki medycznej

100%

100%

% pracowników korzystających z Pracowniczego Programu Emerytalnego*

81,5%

52,2%

* Pracownieczy Program Emerytalny został rozszerzony o dodatkowe firmy. Obecnie pracownicy firma: Orange Polska, Telefony Podlaskie, Orange Szkolenia, TP Teltech, Pracownicze Towarzystwo Emerytalne Orange Polska S.A., Fundacja Orange i Integrated Solutions Sp. z o.o. są uprawnieni do uczestnictwa w nim

G 102-41

Dialog społeczny

% pracowników w związkach zawodowych

30,8%

30,3%

% pracowników objętych PUZP

95,7%

95,3%


Pobierz Załącznik A - Dane społeczne

Załącznik B - Dane Środowiskowe

Dane Środowiskowe *

GRI

Energia

jednostka

2017

2018 **

Energia

G 302-1

KPI: zużycie energii elektrycznej/klient

kWh/klient

27,4

26,5

Bezpośrednie zużycie energii według pierwotnych źródeł energii

olej opałowy (wszystkie budynki, wszelkie wykorzystanie)

tys. m3

2,2

2

gaz

tys. m3

3 103

2 842

węgiel

tony

70,8

55,6

benzyna - samochody służbowe

litry (w tys.)

765

1 072

diesel - samochody służbowe

litry (w tys.)

3 240

2 863

energia wyprodukowana podczas spalania ww. pierwotnych źródeł energii

GWh

57

54

całkowite zużycie energii (Zakres 1)

GWh

97

92

G 302-2

Pośrednia konsumpcja energii

energia elektryczna

GWh

581

564

G 305-1 G 305-2

Emisje gazów cieplarnianych ***

Ilość emitowanego CO2 wyłączając transport

tony (w tys.)

454,7

447,5

całkowita ilość emisji CO2 podczas transportu

tony (w tys.)

10,7

10,4

całkowita ilość emisji CO2

tony (w tys.)

465,4

457,9

KPI: emisja CO2 podczas zużycia energii elektrycznej/klient

kg/klient

20,7

26,5 

KPI: emisja CO2 (wszystkie energie)/klient

kg/klient

22

20 

G 301-1

Materiały

papier

tony (w tys.)

1,8

0,8

G 303-1

zużycie wody

tys. m3

315

255,7

G 306-2

Zarządzanie odpadami

ilość odpadów wewnętrznych ZSEE (sieć & tertiary)

tony

70,4

94,6

słupy drewniane

tony

190,9

321,5

kable

tony

287,9

179,9

baterie

tony

101,8

115,7

papier - karton

tony

13,8

18,8

inne odpady niebezpieczne (w tym PCB)

tony

7,0

2,58

inne nie niebezpieczne odpady/ pozostałe inne niż niebezpieczne odpady

tony

1 050,4

2 067,2

ilość odzyskanych odpadów wewnętrznie

tony

1 722,2

2 774,2

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

liczba telefonów zebranych i poddanych recyklingowi

szt.

42 869

16 034

liczba telefonów odnowionych i ponownie wprowadzonych na rynek****

szt.

8 138

5 644

liczba urządzeń multimedialnych (broadband) odnowionych

i ponownie wprowadzonych na rynek

tys.

396

511

Emisje pola elektromagnetycznego

zgodność z obowiązującymi normami

tak

tak

* Wskazane wskaźniki środowiskowe są tożsame dla Grupy i dla spółki Orange Polska ponieważ budynki i infrastruktura sieciowa, która jest podstawą obliczeń dotyczących energii, emisji gazów cieplarnianych, odpadów jest własnością Orange Polska. Natomiast wskaźniki tj. emisja pół elektromagnetycznych czy odzyskiwanie i odnowa telefonów są charakterystyczne tylko dla spółki Orange Polska.

** W raporcie zastosowano taki sam okres sprawozdawczy, jak w Raporcie Zarządu Orange Polska za rok 2018 oraz w Raporcie Zintegrowanym Grupy Orange - na prezentowane dane roczne składają się dane realne za 1,2,3 Q oraz dane szacunkowe za 4Q.

*** Emisja bezpośrednia (SCOPE 1) gazów cieplarnianych to taka, która pochodzi ze źródeł (zasobów, procesów), które są w posiadaniu lub są kontrolowane przez organizację. Ze względu na wytyczne globalne i przyjęte cele monitorowane są tylko emisje CO2.

**** Zmniejszenie liczby odnowionych urządzeń było wynikiem niższej dystrybucji nowych terminali, wyższej jakości produktów, nasycenia rynku mobilnego i eliminacji luk w procesie zwrotów terminali.


Pobierz Załącznik B - Dane środowiskowe