Zasady ogólne
Rynek telekomunikacyjny w Polsce podlega regulacjom sektorowym przyjmowanym na poziomie Unii Europejskiej, a następnie przenoszonym do ustawodawstwa krajowego. Nadzór nad rynkiem sprawuje krajowy organ regulacyjny: Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). Ogólną zasadą jest podział rynku telekomunikacyjnego na odrębne rynki poszczególnych usług detalicznych i hurtowych – zwane rynkami właściwymi. UKE analizuje poziom konkurencji na każdym z tych rynków i w oparciu o wyniki analizy podejmuje decyzje o wymaganym zakresie regulacji. Jako były operator narodowy na rynku usług telefonii stacjonarnej, spółka Orange Polska została uznana za operatora o znaczącej pozycji rynkowej i podlega obowiązkom regulacyjnym względem określonych segmentów rynku. Te ograniczenia regulacyjne mają znaczący wpływ na niektóre ze świadczonych przez nas usług. Na rynku komórkowym, Orange Polska i pozostali najwięksi operatorzy podlegają takim samym regulacjom. Działalność Spółki jest również monitorowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Najważniejsze regulacje
Obecnie, za najważniejsze dla naszej działalności uważamy następujące regulacje:
Najnowsze trendy w otoczeniu regulacyjnym
W ostatnich kilku latach, ramy regulacyjne ewoluowały
w stronę nieco łagodniejszej polityki nadzoru. Było to przede
wszystkim związane ze zmianami w ogólnej strukturze rynku
telekomunikacyjnego w Polsce oraz znacznym zwiększeniem
konkurencji w określonych segmentach (np. w wyniku
pojawienia się operatorów kablowych jako ważnych graczy na
rynku detalicznych usług stacjonarnego dostępu do Internetu).
Przykładowo, UKE wydał decyzje, które zagwarantują
symetryczny dostęp do kanalizacji teletechnicznej największych
posiadaczy tej infrastruktury, przy czym obowiązki
regulacyjne zostały nałożone nie tylko na przedsiębiorców
telekomunikacyjnych, ale także na największych operatorów
telewizji kablowej. W UKE trwają również prace nad regulacjami
dostępu do okablowania wewnątrzbudynkowego, które również
miałyby dotyczyć największych operatorów kablowych.
Na początku 2019 roku, UKE opublikował projekty decyzji przewidujące zdjęcie obowiązków regulacyjnych z Orange Polska
na rynku hurtowej odsprzedaży dostępów szerokopasmowych
(BSA) i dostępu do lokalnej pętli abonenckiej (LLU). Po wydaniu
ostatecznych decyzji, na rynku BSA będzie w sumie zderegulowanych 151 gmin (w tym 67 gmin zderegulowanych w 2014
roku oraz 84 nowe), natomiast na rynku LLU zderegulowanych
ma zostać 51 gmin.
Kolejną ważną zmianą w otoczeniu regulacyjnym, jakiej można
się spodziewać, będzie zmiana sposobu naliczania stawek za
zakańczanie połączeń w sieci stacjonarnej (FTR). UKE pracuje
nad nowym modelem kosztowym dla FTR w celu wdrożenia
rekomendacji Komisji Europejskiej. Wprowadzenie tej zmiany
będzie miało znaczący wpływ na przychody Orange Polska.