Raport zintegrowany 2018

  • Wprowadzenie
    • Słowo wstępu
    • O raporcie
  • Firma i jej interesariusze
    • O firmie
    • Nasi interesariuszes
  • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Kluczowe zasoby
    • Model biznesowy
    • Otoczenie zewnętrzne
    • Otoczenie wewnętrzne
  • Strategia
    • Pytania do Jean-François Fallachera, Prezesa Orange Polska
    • Nasza strategia
  • Wyniki
    • Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów
    • Wyniki modelu biznesowego
    • Wyniki finansowe
  • Zarządzanie ryzykiem
    • Zarządzanie ryzykiem
    • Ekspozycja na ryzyko
  • Ład korporacyjny
    • Nasze podejście do ładu korporacyjnego
    • Struktura zarządzania
    • Działalność organów Spółki w 2018 roku
  • Wybrane dane finansowe
  • Załączniki
    • Tabela GRI
    • Proces definiowania treści Raportu
    • Cele Zrównoważonego Rozwoju
    • Nota metodologiczna wskaźników niefinansowych
    • Słownik
    • Oświadczenie Audytora
    • Kontakt
Strategia

Pytania do Jean-François Fallachera,
Prezesa Orange Polska

P: Rok 2018 był pierwszym pełnym rokiem realizacji strategii Orange.one. Jak się ona sprawdza?

Pozwolę sobie zacząć od krótkiego przypomnienia kluczowych filarów tej strategii. Na rynku konsumenckim, naszym celem jest zdobycie jak największego udziału w budżetach gospodarstw domowych przeznaczonych na media i telekomunikację poprzez oferowanie pakietów konwergentnych. Dostrzegamy tutaj olbrzymi potencjał, jako że większość gospodarstw domowych nadal kupuje takie usługi od różnych dostawców. Konsolidacja to nie tylko większa wygoda, ale także korzyści finansowe.

Na rynku biznesowym, kluczowym trendem, jaki obserwujemy praktycznie we wszystkich branżach, jest cyfryzacja. Przedsię- biorstwa przekształcają cyfrowo środowiska wewnętrzne, a jednocześnie starają się zapewnić doświadczenie cyfrowe klientom. Chcemy być partnerem firm w tej rewolucji. W tym celu rozwijamy swoje kompetencje głównie w obszarze teleinformatyki, w tym dotyczące rozwiązań w chmurze, bezpieczeństwa oraz oprogramowania i aplikacji.

Powodzenie naszej strategii na tych dwóch rynkach nie byłoby możliwe bez rozbudowy sieci światłowodowej. Światłowody to nasza długofalowa przewaga konkurencyjna i jesteśmy przekonani, że dzięki niej odniesiemy sukces w obszarze konwergencji. Już teraz docieramy do blisko 3,5 miliona gospodarstw domowych w Polsce, a do końca 2020 roku ta liczba przekroczy 5 milionów.

Ostatnim filarem, na którym opiera się nasza strategia, jest szybka poprawa efektywności. Uruchomiliśmy kompleksowy program transformacji w celu uproszczenia, a także – gdzie to możliwe – automatyzacji i cyfryzacji procesów biznesowych.

Wyniki za 2018 rok okazały się lepsze od oczekiwań. Było to możliwe dzięki skutecznej realizacji strategii, pomimo tego, że nasze otoczenie biznesowe pozostaje silnie konkurencyjne. Chciałbym pogratulować wszystkim pracownikom i podziękować im za ogromny wysiłek, jaki był konieczny dla osiągnięcia tak doskonałych wyników

P: Określa pan konwergencję mianem fundamentu strategii Spółki. Czy nie niepokoi pana rosnąca konkurencja w tym obszarze, w miarę jak coraz więcej podmiotów zaczyna realizować analogiczną strategię?

Przede wszystkim, nie jesteśmy zdziwieni, że inni operatorzy decydują się na podobną strategię wobec gospodarstw domowych. Byliśmy pionierami i wskazaliśmy innym kierunek, a teraz oni podążają za nami – a to oznacza, że przyjęta przez nas kilka lat temu strategia była właściwa.

Po drugie, rynek w Polsce był zawsze bardzo konkurencyjny, więc jesteśmy przyzwyczajeni do działania w takim otoczeniu.

I wreszcie po trzecie, w konwergencji nadal tkwi stosunkowo duży potencjał wzrostu. Zatem jeżeli więcej podmiotów wybierze tę strategię, to popyt na rynku na takie rozwiązania prawdopodobnie się zwiększy, na czym wszyscy skorzystamy. Operatorzy realizujący strategię czysto komórkową znajdą się pod większą presją. Warto przy tym zauważyć, że jeden z naszych konkurentów będzie do oferowania pakietów konwergentnych wykorzystywać naszą sieć światłowodową – odniesiemy więc z tego korzyść w segmencie usług hurtowych. Oczywiście mówiąc to wszystko, nie zamierzam bagatelizować konkurencji. Traktujemy ją bardzo poważnie. W marcu tego roku, zmodyfikowaliśmy i wzmocniliśmy ofertę Orange Love. Naszym celem jest konkurowanie jakością oferty i obsługi klienta, a nie ceną. Jesteśmy przekonani, że dzięki naszej ofercie konwergentnej i sieci światłowodowej (zdecydowanie największej w Polsce) jesteśmy wyjątkowo dobrze przygotowani, by sprostać wszystkim potrzebom polskich konsumentów.

P: Jakie są główne priorytety Orange Polska na 2019 rok?

Jesteśmy w połowie realizacji strategii ogłoszonej we wrześniu 2017 roku. Jak dotąd, jesteśmy zadowoleni z efektów. W tym roku będziemy nadal zmierzać w kierunku poprawy trendów. Jesteśmy przekonani, że uda się nam podtrzymać wzrost. W 2019 roku, planujemy nie tylko wzrost EBITDA, ale również przychodów – po raz pierwszy od wielu lat. Dążąc do osiągnięcia tego celu, utrzymamy priorytety nakreślone w strategii. Będziemy nadal zorientowani na klientów i skoncentrowani na generowaniu wartości. Ponadto, będziemy kontynuować działania na rzecz uproszczenia procesów i zwiększenia efektywności.

W Polsce utrzymuje się bardzo korzystna sytuacja gospodarcza: rekordowo niskie bezrobocie, rosnący dochód rozporządzalny oraz duża otwartość klientów na nowe technologie. Chcemy wykorzystać te trendy. Warto zauważyć, że ceny usług telekomunikacyjnych są w Polsce bardzo niskie. Jesteśmy jedną z niewielu branż, gdzie pomimo wzrostu gospodarczego i rosnącej siły nabywczej ceny w ciągu kilku ostatnich lat spadały.

W 2018 roku zapoczątkowaliśmy w Orange Polska program zmiany kulturowej, której kluczowymi elementami są zwiększenie samodzielności decyzyjnej pracowników oraz bardziej bezpośrednia i otwarta komunikacja. Uważam, że ta zmiana kultury korporacyjnej będzie ważnym czynnikiem w osiąganiu naszych celów biznesowych, i chcemy ją kontynuować..

P: Technologia 5G będzie w najbliższych latach kluczową kwestią dla branży telekomunikacyjnej. W jaki sposób skorzystają na tym klienci Orange Polska?

Na początek warto wspomnieć, że technologia 5G jeszcze bardziej zwiększy prędkość i skróci czas opóźnienia przy dostępie do Internetu z urządzeń mobilnych. To odpowiedź na zapotrzebowanie w nowych obszarach gospodarki: postępującą cyfryzację, zwiększoną transmisję treści wideo, potrzebę stałego dostępu do sieci, automatyzację procesów przemysłowych, rozwiązania w chmurze, elektroniczne zarządzanie złożonymi ekosystemami (na przykład tzw. inteligentne miasta) oraz Internet rzeczy. W przyszłości ta technologia umożliwi szybki przesył danych w wielu nowych usługach – z których część nawet jeszcze nie istnieje.

Technologia 5G stała się ważnym elementem rozwoju Orange Polska. W 2018 roku zainstalowaliśmy pierwszą stację bazową 5G w Polsce i przeprowadziliśmy pierwsze komercyjne testy tej technologii. W 2019 roku planujemy dalsze testy. Do budowy sieci 5G branża telekomunikacyjna będzie potrzebować nowych częstotliwości, a decyzje w tym zakresie spoczywają w rękach instytucji państwowych. Aktywnie wspieramy realizację przygotowanej przez rząd strategii 5G.

P: Orange Polska pozostaje jednym z liderów w dziedzinie odpowiedzialności społecznej. Czy cele ekonomiczne i społeczne są ze sobą kompatybilne?

Spółka taka jak nasza, która oferuje usługi będące podstawą komunikacji i transformacji cyfrowej, obsługuje miliony klientów indywidualnych i biznesowych oraz zatrudnia w Polsce tysiące ludzi i współpracuje z tysiącami dostawców, wywiera istotny wpływ społeczny. Taka firma powinna przede wszystkim mieć tego świadomość. Po drugie, powinna kształtować ten wpływ w taki sposób, by maksymalizować pozytywne skutki, a minimalizować negatywne. Orange Polska stara się prowadzić działalność w sposób zrównoważony i odpowiedzialny.

Strategia odpowiedzialności społecznej stanowi kluczowy element naszej strategii biznesowej i opiera się na stałym dialogu z pracownikami i klientami oraz współpracy z partnerami biznesowymi, organizacjami społecznymi i instytucjami państwowymi. Dzięki temu podejściu i współdziałaniu z innymi, możemy pozytywnie wpływać na rozwój społeczno-gospodarczy społeczności lokalnych i całego kraju, budując jednocześnie przewagę konkurencyjną.

P: Jak pana zdaniem będą wyglądać polski rynek telekomunikacyjny i Orange Polska w perspektywie kilku lat?

Jak wcześniej wspomniałem, mam wielką nadzieję, że polski rynek telekomunikacyjny zmierza w kierunku naprawy. W ubiegłych latach, branża doprowadziła do znacznego osłabienia wartości poprzez konkurencję opartą wyłącznie na cenie. Sądzimy, że ceny przestały wreszcie spadać, a poprawa doświadczenia klienta będzie odtąd wynikać głównie z jakości infrastruktury i wysokiego poziomu obsługi. Rynek w Polsce jest dość rozdrobniony, a procesy konsolidacyjne przebiegają stosunkowo wolno. Nadal uważam, że w końcu dojdzie do konsolidacji i będzie mniej podmiotów, ale silniej zintegrowanych i bardziej konwergentnych.

Realizując obecną strategię Orange Polska, budujemy firmę, która będzie lepiej dostosowana strukturalnie do przyszłych możliwości rynkowych i otoczenia konkurencyjnego. Koncentrujemy się na konwergencji i sieci światłowodowej – dwóch, wzajemnie się wzmacniających przewagach konkurencyjnych, które będą paliwem dla utrzymania przez nas wiodącej pozycji na rynku. Inwestujemy w przyszłościową infrastrukturę, która będzie nam służyć przez następne 20-30 lat i którą możemy zmonetyzować w działalności detalicznej i hurtowej. Intensywnie zmieniamy Spółkę, przekształcając ją z dawnego operatora dominującego w znacznie szczuplejszą i bardziej elastyczną organizację, która będzie polecana przez klientów i pracowników oraz ceniona przez inwestorów.