Raport zintegrowany 2018

  • Wprowadzenie
    • Słowo wstępu
    • O raporcie
  • Firma i jej interesariusze
    • O firmie
    • Nasi interesariuszes
  • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Kluczowe zasoby
    • Model biznesowy
    • Otoczenie zewnętrzne
    • Otoczenie wewnętrzne
  • Strategia
    • Pytania do Jean-François Fallachera, Prezesa Orange Polska
    • Nasza strategia
  • Wyniki
    • Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów
    • Wyniki modelu biznesowego
    • Wyniki finansowe
  • Zarządzanie ryzykiem
    • Zarządzanie ryzykiem
    • Ekspozycja na ryzyko
  • Ład korporacyjny
    • Nasze podejście do ładu korporacyjnego
    • Struktura zarządzania
    • Działalność organów Spółki w 2018 roku
  • Wybrane dane finansowe
  • Załączniki
    • Tabela GRI
    • Proces definiowania treści Raportu
    • Cele Zrównoważonego Rozwoju
    • Nota metodologiczna wskaźników niefinansowych
    • Słownik
    • Oświadczenie Audytora
    • Kontakt
Wyniki

Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów

P: Wyniki finansowe Spółki okazały się lepsze od oczekiwań. Skorygowana EBITDA nie tylko się ustabilizowała, lecz nawet wzrosła po raz pierwszy od dwunastu lat. Jakie kluczowe czynniki się na to złożyły?

To konsekwencja właściwie realizowanej strategii. Skoncentrowaliśmy działania komercyjne wokół naszych kluczowych przewag konkurencyjnych, jakimi są konwergencja i światłowody. Mamy atrakcyjne propozycje dla wszystkich, jednak zarządzanie wartością jest dla nas ważniejsze od maksymalizacji liczby klientów. Nasza polityka kształtowania cen opiera się na zasadzie „więcej za więcej”. Z powodzeniem rozwijamy nowe obszary działalności, takie jak usługi IT i integracji, sprzedaż sprzętu bez umowy czy odsprzedaż energii elektrycznej. Odnieśliśmy także korzyści z podpisanej w 2017 roku umowy roamingu krajowego z Play. W efekcie, trend przychodów znacząco się poprawił, zbliżając się do stabilizacji. Oznacza to, że jesteśmy w stanie w coraz większym stopniu zrównoważyć strukturalną erozję w obszarze tradycyjnych usług telefonicznych.

Do wzrostu EBITDA znacząco przyczyniła się optymalizacja kosztów oraz rekordowo wysokie zyski ze sprzedaży nieruchomości. W porównaniu z 2017 rokiem, oszczędności niemal się podwoiły. Należy przy tym zaznaczyć, że są to oszczędności netto. Niektóre koszty wzrosły pod wpływem czynników rynkowych, podnieśliśmy także płace – zatem oszczędności brutto były jeszcze większe. Oszczędności dotyczyły przy tym wszystkich obszarów działalności, w tym kosztów pracy, obsługi klientów, systemów informatycznych, sieci, utrzymania nieruchomości i kosztów ogólnych. Warto wspomnieć, że ponad połowa z oszczędności przypadła na obszary niezwiązane ze stałym zatrudnieniem.

P: Orange Polska udało się zredukować koszty pośrednie o 10% i zrealizować cel dwa lata przed terminem. Jakie są dalsze perspektywy w tym zakresie?

Strategia Orange.one położyła nowy nacisk na efektywność, koncentrując się na wartości we wszystkich aspektach naszej działalności. Realizując tę strategię, podjęliśmy kompleksowy program transformacji w celu uproszczenia oraz, gdzie to możliwe, automatyzacji procesów biznesowych. Dzięki temu programowi znajdujemy coraz więcej możliwości optymalizacji na wszystkich etapach modelu biznesowego. Proste cięcie kosztów skończyło się w Orange Polska już kilka lat temu.

Podam kilka typowych przykładów uproszczenia i automatyzacji procesów, jakie zrealizowaliśmy w ubiegłym roku. Jako pierwszy operator w Polsce, zastosowaliśmy sztuczną inteligencję do obsługi klientów: to rozwiązanie jest obecnie wykorzystywane w 95% kontaktów z centrum obsługi. Wprowadzamy e-umowy, eliminujące papier, dla klientów we wszystkich kanałach dystrybucji. Naszą wielokanałową sieć dystrybucji wspiera obecnie całkowicie nowy system zarządzania łańcuchem dostaw. Ponadto, kończymy wdrażanie zintegrowanego systemu zarządzania inwestycjami w sieć światłowodową.

We wrześniu 2017 roku, zobowiązaliśmy się do obniżenia kosztów pośrednich o 12-15% do 2020 roku (w porównaniu z poziomem z 2016 roku). Jesteśmy w połowie tego okresu, a już zrealizowaliśmy ten cel. Wyniki, jakie osiągnęliśmy w 2018 roku, były istotnie lepsze od oczekiwań, ale mogę zapewnić, że nastąpią dalsze oszczędności. Stawiamy sobie ambitne cele, a nasz program optymalizacji działa na pełnych obrotach.

P: W 2018 roku, udało się wypracować rekordowo wysokie zyski ze sprzedaży nieruchomości. Czy da się to utrzymać? Ile jeszcze zostało do sprzedania?

Zbycie nieruchomości należy rozpatrywać w kontekście transformacji działalności. Dysponujemy znacznym portfelem nieruchomości, co jest głównie związane z naszą długą historią. W przeszłości potrzebowaliśmy znacznie więcej lokalizacji dla naszych pracowników i infrastruktury. Stopniowo konsolidujemy powierzchnie biurowe oraz optymalizujemy przestrzeń przeznaczoną na infrastrukturę. Ten proces jest wspierany przez postęp techniczny i zmiany w naszym modelu biznesowym. W efekcie, możemy zwolnić część zasobów i sprzedać nieużywane nieruchomości. To czytelny przykład dyscypliny w realokacji kapitału: przesuwamy kapitał z nieruchomości na program rozbudowy sieci światłowodowej, co w dłuższej perspektywie zapewni Spółce znacznie wyższy zwrot.

W 2018 roku, sprzedaż nieruchomości wygenerowała środki pieniężne w rekordowej wysokości – blisko 250 mln zł. Jednak wartość rynkowa naszego portfela przeznaczonego do sprzedaży nadal przekracza 1 mld zł. W kolejnych latach będziemy stopniowo zbywać te nieruchomości.

P: Spółka prognozuje wzrost wyników operacyjnych w 2019 roku. Jakie będą jego źródła? A jakie są kluczowe wyzwania?

Prognoza na 2019 rok jest zgodna z naszym celem, jakim jest powrót na ścieżkę wzrostu do 2020 roku. Chcemy podtrzymać wzrost rentowności operacyjnej, a także po raz pierwszy od wielu lat osiągnąć wzrost przychodów. Źródła tego wzrostu pozostaną te same. Nasze działania komercyjne będą nadal odzwierciedlać ostrożne zarządzanie wartością. Oznacza to, że konkurujemy głównie jakością ofert i obsługi klienta, a nie ceną. Jesteśmy przekonani, że oferta Orange Love, którą właśnie znacząco wzmocniliśmy, w połączeniu z łączami światłowodowymi, tworzy unikalną propozycję dla klientów, której nasi konkurenci nie są w stanie dorównać. W usługach nieobjętych konwergencją położymy większy nacisk na poprawę trendów ARPO. Jak już wspomniałem, mamy ambitne cele w zakresie dalszej optymalizacji kosztów i sprzedaży nieruchomości; jednak ubiegłoroczne osiągnięcia trudno będzie pobić.

Co do wyzwań: kluczem do sukcesu będzie, jak zwykle, właściwa realizacja. Przewidujemy, że rynek pozostanie konkurencyjny. Być może będziemy się musieli zmierzyć z wyzwaniami wynikającymi ze zmian w otoczeniu regulacyjnym, na przykład obniżką maksymalnych stawek za połączenia międzynarodowe wewnątrz Unii Europejskiej. W naszych planach uwzględniamy także inflację niektórych kosztów, takich jak płace i energia elektryczna.

P: Począwszy od 2019 roku, Spółka przyjęła nowy standard rachunkowości MSSF 16. Jak to wpłynie na sprawozdawczość biznesową i finansową?

MSSF 16 to nowy standard rachunkowości, który mamy obowiązek przyjąć w 2019 roku. Podstawowym celem nowego standardu jest wprowadzenie jednolitej metody księgowania wszystkich umów leasingowych przez leasingobiorcę. Wszystkie zobowiązania z tytułu leasingu będą teraz ujmowane w bilansie. Natomiast w rachunku zysków i strat, koszty leasingu operacyjnego – obecnie ujmowane jako koszty operacyjne – będą według standardu MSSF 16 wykazywane poniżej EBITDA.

Orange Polska zawiera bardzo dużo umów leasingowych, na przykład na dzierżawę powierzchni handlowych i biurowych czy pomieszczeń na infrastrukturę sieciową. W efekcie, wpływ nowej metody rachunkowości będzie istotny, a wskaźnik EBITDA przeniesiony bezpośrednio ze sprawozdań finansowych zgodnych z MSSF 16 będzie znacznie wyższy.

Jednak przyjęcie standardu MSSF 16 nie zmienia fundamentów naszej działalności ani źródeł tworzonej wartości. Uważamy, że koszty związane z umowami leasingowymi są częścią działalności operacyjnej i dotyczą rentowności operacyjnej. Z tego względu, podjęliśmy decyzję o utworzeniu nowej alternatywnej miary wyników do wykazywania rentowności operacyjnej pod standardem MSSF 16. Wskaźnik ten został nazwany EBITDAaL (ang. EBITDA after leases), co oznacza EBITDA po uwzględnieniu kosztów leasingu. Należy podkreślić, że takie rozwiązanie spełnia podstawowe założenie standardu MSSF 16, to jest stosowanie jednej metody rachunkowości do wszystkich umów leasingu, a przy tym w całości ujmuje ich wpływ na wyniki operacyjne. Precyzyjniej odzwierciedla to sposób wewnętrznego zarządzania Spółką. Ponadto, EBITDAaL jest bardzo zbliżona do EBITDA, jaką raportowaliśmy pod standardem MSSF 15, co umożliwi właściwe porównanie wyników z poprzednim rokiem.

P: Kiedy pana zdaniem Orange Polska może wrócić do wypłacania dywidendy?

Jesteśmy świadomi, że dywidenda jest ważna dla inwestorów, szczególnie w branży telekomunikacyjnej, i w przyszłości zamierzamy wrócić do jej wypłacania. Kluczowym warunkiem jest skuteczne odwrócenie trendów finansowych i ukształtowanie modelu biznesowego, który zapewni nam trwały wzrost. Wyniki za 2018 rok potwierdzają, że jesteśmy na dobrej drodze, by to osiągnąć. Innym bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na perspektywę wypłat dywidendy jest nadchodzący proces przydziału częstotliwości do obsługi technologii 5G. Nadal nie ma jasności, kiedy to może nastąpić i ile to może nas kosztować. Komentując w lutym wyniki za cały rok 2018, stwierdziliśmy, że można sobie wyobrazić wypłatę dywidendy w 2021 roku z zysku za 2020 rok. Jednak nie możemy się do tego dzisiaj zobowiązać. Chcemy, żeby powrót do wypłacania dywidendy opierał się na przejrzystej i stabilnej polityce w tym zakresie.