W naszych działaniach w zakresie rozwoju sieci kierujemy się
przede wszystkim potrzebami klientów. Potrzeby te ulegają
zmianie wraz ze wzrostem liczby urządzeń mobilnych oraz
rosnącą popularnością usług w chmurze, filmów w wysokiej
rozdzielczości, gier i platform streamingowych. Ponadto, klienci
w coraz większym stopniu oczekują bezpiecznego dostępu
do świata cyfrowego w domu, w pracy i w czasie podróży,
przy zachowaniu optymalnej jakości i szybkości niezależnie
od technologii i urządzeń z których korzystają (laptop, tablet,
smartfon, TV). W naszej ocenie, wśród innych czynników,
zasięg i jakość połączeń są kluczowym kryterium przy wyborze
operatora telekomunikacyjnego.
Aby sprostać tym potrzebom, nasza sieć musi być szeroko
dostępna, niezawodna i bezpieczna. Jesteśmy operatorem,
który dysponuje zdecydowanie największą konwergentną infrastrukturą sieciową (obejmującą sieci stacjonarne i komórkowe)
na rynku polskim. Oznacza to, że jesteśmy w stanie zapewnić
najwyższą jakość sieci.
Największa infrastruktura sieciowa w Polsce
Jako dawny operator narodowy, dysponujemy największą
infrastrukturą sieciową w Polsce, która stanowi podstawę do
świadczenia usług stacjonarnych i komórkowych. Na topologię
sieci składa się około 15,4 tys. km światłowodowej sieci
szkieletowej, 91,3 tys. km światłowodowej sieci agregacyjnej
oraz ponad 500 tys. km sieci dostępowej. Sieć dostępowa
została zbudowana głównie w technologii miedzianej. Łącza
światłowodowe mają w chwili obecnej około 29,7 tys. km
długości, ale są szybko rozbudowywane, zgodnie z programem
intensywnych inwestycji w sieć światłowodową.
Łącza światłowodowe są także coraz szerzej wykorzystywane
do łączenia stacji bazowych telefonii komórkowej. Z jednej
strony zwiększa to pojemność, co pozwala sprostać
rosnącemu ruchowi transmisji danych, a z drugiej – zapewnia
większą niezawodność sieci. Na koniec 2018 roku, ok. 56%
naszych stacji bazowych było połączonych z siecią szkieletową
łączami światłowodowymi. Sieci mobilne i stacjonarne
dzielą nie tylko infrastrukturę kablową, ale także wyższe
warstwy sieciowe, w tym warstwę szkieletową i sterowania,
oraz platformy usługowe. W najbliższych latach będziemy
stopniowo przechodzić do sieci w pełni IP, co będzie się wiązać
z usunięciem niektórych elementów sieciowych (np. urządzeń
PSTN).
Sieć dostępowa odzwierciedlająca ewolucję technologiczną, podejście lokalne i zapotrzebowanie klientów
Aby zapewnić jak najlepszą jakość sieci, przy optymalnej
alokacji zasobów, uwzględniamy specyfikę rynków lokalnych.
W dużych miastach skupiamy się na zwiększeniu zasięgu
sieci światłowodowej, zaś na słabiej zaludnionych obszarach
zasadniczą opcją dostępu do Internetu pozostają łącza
miedziane, uzupełnione o technologie mobilne. Selektywnie,
rozwój zasięgu sieci światłowodowej jest też realizowany
w mniejszych miejscowościach oraz w obszarach wokół
dużych aglomeracji. Taka strategia jest poparta bardzo
zróżnicowanym popytem na usługi światłowodowe na rynkach
lokalnych. Rozbudowa zasięgów sieci światłowodowej dotyczy
coraz częściej domów jednorodzinnych, choć w dalszym ciągu
jest zdominowana przez budownictwo wielorodzinne.
W zakresie infrastruktury stacjonarnej, zgodnie z obowią-
zującym średniookresowym planem działań, kontynuujemy
intensywną rozbudowę sieci światłowodowej. Na koniec 2018
roku, w jej zasięgu znalazło się prawie 3,4 mln gospodarstw
domowych w 117 miastach Polski. Tempo budowy sieci
jest utrzymywane na stałym, wysokim poziomie 0,9 mln
gospodarstw domowych i firm rocznie.
W najbliższych latach będzie zyskiwać na znaczeniu
technologia 5G. W 2017 roku pod auspicjami Ministra
Cyfryzacji zostało zawarte Porozumienie na rzecz Strategii
„5G dla Polski”, którego sygnatariuszem jest także Orange
Polska. Spółka aktywnie uczestniczy w pracach zespołów
tematycznych powołanych w ramach Porozumienia. W styczniu
2018 roku, Ministerstwo Cyfryzacji poddało publicznym
konsultacjom projekt dokumentu „Strategia 5G dla Polski”.
Uwzględniając wyniki konsultacji, przystąpiono do opracowania
nowej wersji dokumentu, który ma określać zamierzenia
i zadania administracji państwowej w zakresie wdrażania
5G w Polsce. Projekt Strategii przewiduje nowelizację wielu
przepisów w celu ułatwienia szybkiej i efektywnej budowy
sieci 5G. Równolegle, prowadzone są prace nad aktualizacją
Narodowego Planu Szerokopasmowego, którego projekt
uwzględnia wiele zapisów zawartych w projekcie Strategii.
Ponadto w marcu 2019 roku zakończył się proces legislacyjny
dotyczący nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego w zakresie
gospodarowania częstotliwościami radiowymi oraz nowelizacji
tzw. Megaustawy między innymi w zakresie znoszenia barier
inwestycyjnych dla sieci bezprzewodowych.
Naszą ambicją jest aktywnie uczestniczyć we wdrażaniu
technologii 5G w Polsce, aby zapewnić klientom dostęp
do nowoczesnych usług w oparciu o tę sieć. Cały czas
prowadzimy prace, które mają na celu przygotowanie się
do wdrożenia technologii 5G. Trwa intensywna rozbudowa
sieci światłowodowej, która będzie warunkować efektywną
pracę sieci mobilnej 5G. We wrześniu i grudniu 2018 roku,
jako pierwszy z operatorów komórkowych w Polsce,
przeprowadziliśmy w dwóch fazach testy nowej technologii
z wykorzystaniem stacji bazowej w Gliwicach. Stacja pracowała
w oparciu o 100 MHz pasma z zakresu 3400-3600 MHz,
w tzw. trybie Non Stand Alone (w którym do przyłączenia się
do sieci wykorzystywana jest sieć 4G, ale transfer danych
przebiega po sieci 5G). W 2019 roku, planujemy dalsze testy
technologii 5G (z wykorzystaniem najnowszych standardów)
oraz możliwości jej praktycznego zastosowania, przy użyciu
sprzętu pochodzącego od różnych dostawców.
Podniesienie niezawodności i odporności sieci wymaga
ciągłego wdrażania coraz to nowszych mechanizmów
samonaprawy oraz stałego monitorowania jakości. Jesteśmy
w stanie śledzić jakość usług nie tylko na poziomie
statystycznym, ale także z perspektywy pojedynczego klienta.
Stosujemy przy tym podejście aktywne, reagując zanim
parametry zaczną się pogarszać i zapobiegając przeciążeniu
sieci, a tym samym zapewniając tę samą jakość połączeń
niezależnie od tego, czy klient korzysta z sieci mobilnej czy
stacjonarnej.
Znaczny wzrost liczby incydentów bezpieczeństwa
w gospodarce sieciowej spowodował rosnące zainteresowanie
klientów usługami cyberbezpieczeństwa. Z tego względu
utworzyliśmy Centrum Bezpieczeństwa Operacyjnego
(SOC), które obsługuje Orange Polska i spółki z Grupy
Orange. Wprowadzono usługi bezpieczeństwa dla klientów
indywidualnych (CyberTarcza) i biznesowych. Nasz zespół
CERT (Computer Emergency Response Team) przez całą
dobę reaguje na zagrożenia, jakie napotykają użytkownicy
Internetu korzystający z sieci Orange Polska. Jednostka CERT
Orange Polska wchodzi także w skład krajowego ekosystemu
cyberbezpieczeństwa.
W dniu 26 marca 2019 roku, Komisja Europejska zaleciła
szereg instrumentów ustawodawczych i zmian w polityce
w celu oceny zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa sieci 5G. Do
końca czerwca 2019 roku powinna zostać przeprowadzona
krajowa ocena ryzyka związanego z infrastrukturą sieci 5G.
Na tej podstawie państwa członkowskie powinny zaktualizować
dotychczasowe wymogi w zakresie bezpieczeństwa, którym
podlegają dostawcy usług sieciowych, oraz wprowadzić
warunki gwarantujące bezpieczeństwo sieci publicznych,
zwłaszcza przy przyznawaniu praw użytkowania częstotliwości
radiowych w pasmach 5G. Krajowe oceny ryzyka oraz podjęte
środki powinny uwzględniać różne czynniki ryzyka, takie
jak ryzyko techniczne oraz ryzyko związane z zachowaniem
dostawców lub operatorów, w tym z państw trzecich.
Następnie, na podstawie informacji otrzymanych od państw
członkowskich oraz analiz własnych, Komisja wspólnie
z Agencją UE ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) przygotuje
do 1 października 2019 roku kompleksowy raport w sprawie
zagrożeń dla bezpieczeństwa sektora cyfrowego w Europie,
w szczególności sieci 5G.
Efektywność sieci
Aby zwiększyć efektywność infrastruktury sieciowej, zastępujemy tradycyjne technologie i rozwiązania, które są ukierunkowane głównie na połączenia głosowe, siecią konwergentną, zdolną do obsługi różnego rodzaju ruchu: głosowego,
transmisji danych i wideo. Wdrażane rozwiązania są w pełni
zgodne z technologią IP, a dzięki mechanizmom samonaprawy
i dynamicznej rekonfiguracji zapewniają wyższą jakość
usług, poprawiając jednocześnie efektywność kosztową.
W dążeniu do zapewnienia klientom najlepszej sieci w Polsce,
uzupełniamy własne inwestycje używając infrastruktury
należącej do innych podmiotów oraz korzystając ze środków
unijnych przeznaczonych na budowę sieci.
W obszarze usług mobilnych, we współpracy z T-Mobile
powołaliśmy spółkę NetWorkS!, która odpowiada za budowę
i obsługę sieci dostępowej. Współdzielimy infrastrukturę
sieciową (ponad 10 tys. stacji), co pozwoliło nam na szybkie
wprowadzenie usług 4G oraz optymalizację kosztów operacyjnych i nakładów inwestycyjnych.
Tam, gdzie planujemy modernizację sieci do większych
prędkości, oprócz własnych inwestycji staramy się korzystać
z nowoczesnej infrastruktury należącej do innych podmiotów
– o ile uda się podpisać uzasadnioną komercyjnie umowę.
W 2018 roku podpisaliśmy kolejne umowy, na podstawie
których poszerzyliśmy zasięg usług szybkiego Internetu
o ponad 365 tys. gospodarstw domowych.
Uczestniczymy w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa
(POPC). W ramach tego programu, w latach 2014-2020 są
w Polsce realizowane cele Europejskiej Agendy Cyfrowej.
UE przeznacza środki na wsparcie budowy sieci na obszarach,
gdzie czysto komercyjne inwestycje nie są opłacalne. Pozwoli
to nam zmodernizować sieć do większych prędkości także na
obszarach o mniejszej gęstości zaludnienia.
Orange Polska realizuje obecnie projekty wybrane do
dofinansowania w czasie drugiego konkursu w ramach
POPC. Projekty te obejmują zapewnienie szybkiego dostępu
do Internetu (co najmniej 100 Mb/s) na terenie 423 gmin.
W szczególności, na ich obszarze do superszybkiego
Internetu zostanie podłączonych około 2 900 szkół. Oznacza
to, że wraz z inwestycjami realizowanymi przez Orange Polska
z własnych środków w ramach budowy Ogólnopolskiej Sieci
Edukacyjnej (OSE), w najbliższych latach podłączymy do sieci
światłowodowej blisko 7 400 placówek edukacyjnych.
Architektura sieci