Raport zintegrowany 2018

  • Wprowadzenie
    • Słowo wstępu
    • O raporcie
  • Firma i jej interesariusze
    • O firmie
    • Nasi interesariuszes
  • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Kluczowe zasoby
    • Model biznesowy
    • Otoczenie zewnętrzne
    • Otoczenie wewnętrzne
  • Strategia
    • Pytania do Jean-François Fallachera, Prezesa Orange Polska
    • Nasza strategia
  • Wyniki
    • Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów
    • Wyniki modelu biznesowego
    • Wyniki finansowe
  • Zarządzanie ryzykiem
    • Zarządzanie ryzykiem
    • Ekspozycja na ryzyko
  • Ład korporacyjny
    • Nasze podejście do ładu korporacyjnego
    • Struktura zarządzania
    • Działalność organów Spółki w 2018 roku
  • Wybrane dane finansowe
  • Załączniki
    • Tabela GRI
    • Proces definiowania treści Raportu
    • Cele Zrównoważonego Rozwoju
    • Nota metodologiczna wskaźników niefinansowych
    • Słownik
    • Oświadczenie Audytora
    • Kontakt
Model biznesowy i tworzenie wartości
busines model structure

Model biznesowy

Sieć

Rozwój sieci zgodnie z potrzebami klientów

W naszych działaniach w zakresie rozwoju sieci kierujemy się przede wszystkim potrzebami klientów. Potrzeby te ulegają zmianie wraz ze wzrostem liczby urządzeń mobilnych oraz rosnącą popularnością usług w chmurze, filmów w wysokiej rozdzielczości, gier i platform streamingowych. Ponadto, klienci w coraz większym stopniu oczekują bezpiecznego dostępu do świata cyfrowego w domu, w pracy i w czasie podróży, przy zachowaniu optymalnej jakości i szybkości niezależnie od technologii i urządzeń z których korzystają (laptop, tablet, smartfon, TV). W naszej ocenie, wśród innych czynników, zasięg i jakość połączeń są kluczowym kryterium przy wyborze operatora telekomunikacyjnego.

Aby sprostać tym potrzebom, nasza sieć musi być szeroko dostępna, niezawodna i bezpieczna. Jesteśmy operatorem, który dysponuje zdecydowanie największą konwergentną infrastrukturą sieciową (obejmującą sieci stacjonarne i komórkowe) na rynku polskim. Oznacza to, że jesteśmy w stanie zapewnić najwyższą jakość sieci.

Największa infrastruktura sieciowa w Polsce

Jako dawny operator narodowy, dysponujemy największą infrastrukturą sieciową w Polsce, która stanowi podstawę do świadczenia usług stacjonarnych i komórkowych. Na topologię sieci składa się około 15,4 tys. km światłowodowej sieci szkieletowej, 91,3 tys. km światłowodowej sieci agregacyjnej oraz ponad 500 tys. km sieci dostępowej. Sieć dostępowa została zbudowana głównie w technologii miedzianej. Łącza światłowodowe mają w chwili obecnej około 29,7 tys. km długości, ale są szybko rozbudowywane, zgodnie z programem intensywnych inwestycji w sieć światłowodową.

Łącza światłowodowe są także coraz szerzej wykorzystywane do łączenia stacji bazowych telefonii komórkowej. Z jednej strony zwiększa to pojemność, co pozwala sprostać rosnącemu ruchowi transmisji danych, a z drugiej – zapewnia większą niezawodność sieci. Na koniec 2018 roku, ok. 56% naszych stacji bazowych było połączonych z siecią szkieletową łączami światłowodowymi. Sieci mobilne i stacjonarne dzielą nie tylko infrastrukturę kablową, ale także wyższe warstwy sieciowe, w tym warstwę szkieletową i sterowania, oraz platformy usługowe. W najbliższych latach będziemy stopniowo przechodzić do sieci w pełni IP, co będzie się wiązać z usunięciem niektórych elementów sieciowych (np. urządzeń PSTN).

Sieć dostępowa odzwierciedlająca ewolucję technologiczną, podejście lokalne i zapotrzebowanie klientów

Aby zapewnić jak najlepszą jakość sieci, przy optymalnej alokacji zasobów, uwzględniamy specyfikę rynków lokalnych. W dużych miastach skupiamy się na zwiększeniu zasięgu sieci światłowodowej, zaś na słabiej zaludnionych obszarach zasadniczą opcją dostępu do Internetu pozostają łącza miedziane, uzupełnione o technologie mobilne. Selektywnie, rozwój zasięgu sieci światłowodowej jest też realizowany w mniejszych miejscowościach oraz w obszarach wokół dużych aglomeracji. Taka strategia jest poparta bardzo zróżnicowanym popytem na usługi światłowodowe na rynkach lokalnych. Rozbudowa zasięgów sieci światłowodowej dotyczy coraz częściej domów jednorodzinnych, choć w dalszym ciągu jest zdominowana przez budownictwo wielorodzinne.

W zakresie infrastruktury stacjonarnej, zgodnie z obowią- zującym średniookresowym planem działań, kontynuujemy intensywną rozbudowę sieci światłowodowej. Na koniec 2018 roku, w jej zasięgu znalazło się prawie 3,4 mln gospodarstw domowych w 117 miastach Polski. Tempo budowy sieci jest utrzymywane na stałym, wysokim poziomie 0,9 mln gospodarstw domowych i firm rocznie.

W najbliższych latach będzie zyskiwać na znaczeniu technologia 5G. W 2017 roku pod auspicjami Ministra Cyfryzacji zostało zawarte Porozumienie na rzecz Strategii „5G dla Polski”, którego sygnatariuszem jest także Orange Polska. Spółka aktywnie uczestniczy w pracach zespołów tematycznych powołanych w ramach Porozumienia. W styczniu 2018 roku, Ministerstwo Cyfryzacji poddało publicznym konsultacjom projekt dokumentu „Strategia 5G dla Polski”. Uwzględniając wyniki konsultacji, przystąpiono do opracowania nowej wersji dokumentu, który ma określać zamierzenia i zadania administracji państwowej w zakresie wdrażania 5G w Polsce. Projekt Strategii przewiduje nowelizację wielu przepisów w celu ułatwienia szybkiej i efektywnej budowy sieci 5G. Równolegle, prowadzone są prace nad aktualizacją Narodowego Planu Szerokopasmowego, którego projekt uwzględnia wiele zapisów zawartych w projekcie Strategii. Ponadto w marcu 2019 roku zakończył się proces legislacyjny dotyczący nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego w zakresie gospodarowania częstotliwościami radiowymi oraz nowelizacji tzw. Megaustawy między innymi w zakresie znoszenia barier inwestycyjnych dla sieci bezprzewodowych.

Naszą ambicją jest aktywnie uczestniczyć we wdrażaniu technologii 5G w Polsce, aby zapewnić klientom dostęp do nowoczesnych usług w oparciu o tę sieć. Cały czas prowadzimy prace, które mają na celu przygotowanie się do wdrożenia technologii 5G. Trwa intensywna rozbudowa sieci światłowodowej, która będzie warunkować efektywną pracę sieci mobilnej 5G. We wrześniu i grudniu 2018 roku, jako pierwszy z operatorów komórkowych w Polsce, przeprowadziliśmy w dwóch fazach testy nowej technologii z wykorzystaniem stacji bazowej w Gliwicach. Stacja pracowała w oparciu o 100 MHz pasma z zakresu 3400-3600 MHz, w tzw. trybie Non Stand Alone (w którym do przyłączenia się do sieci wykorzystywana jest sieć 4G, ale transfer danych przebiega po sieci 5G). W 2019 roku, planujemy dalsze testy technologii 5G (z wykorzystaniem najnowszych standardów) oraz możliwości jej praktycznego zastosowania, przy użyciu sprzętu pochodzącego od różnych dostawców.

Podniesienie niezawodności i odporności sieci wymaga ciągłego wdrażania coraz to nowszych mechanizmów samonaprawy oraz stałego monitorowania jakości. Jesteśmy w stanie śledzić jakość usług nie tylko na poziomie statystycznym, ale także z perspektywy pojedynczego klienta. Stosujemy przy tym podejście aktywne, reagując zanim parametry zaczną się pogarszać i zapobiegając przeciążeniu sieci, a tym samym zapewniając tę samą jakość połączeń niezależnie od tego, czy klient korzysta z sieci mobilnej czy stacjonarnej.

Znaczny wzrost liczby incydentów bezpieczeństwa w gospodarce sieciowej spowodował rosnące zainteresowanie klientów usługami cyberbezpieczeństwa. Z tego względu utworzyliśmy Centrum Bezpieczeństwa Operacyjnego (SOC), które obsługuje Orange Polska i spółki z Grupy Orange. Wprowadzono usługi bezpieczeństwa dla klientów indywidualnych (CyberTarcza) i biznesowych. Nasz zespół CERT (Computer Emergency Response Team) przez całą dobę reaguje na zagrożenia, jakie napotykają użytkownicy Internetu korzystający z sieci Orange Polska. Jednostka CERT Orange Polska wchodzi także w skład krajowego ekosystemu cyberbezpieczeństwa.

W dniu 26 marca 2019 roku, Komisja Europejska zaleciła szereg instrumentów ustawodawczych i zmian w polityce w celu oceny zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa sieci 5G. Do końca czerwca 2019 roku powinna zostać przeprowadzona krajowa ocena ryzyka związanego z infrastrukturą sieci 5G. Na tej podstawie państwa członkowskie powinny zaktualizować dotychczasowe wymogi w zakresie bezpieczeństwa, którym podlegają dostawcy usług sieciowych, oraz wprowadzić warunki gwarantujące bezpieczeństwo sieci publicznych, zwłaszcza przy przyznawaniu praw użytkowania częstotliwości radiowych w pasmach 5G. Krajowe oceny ryzyka oraz podjęte środki powinny uwzględniać różne czynniki ryzyka, takie jak ryzyko techniczne oraz ryzyko związane z zachowaniem dostawców lub operatorów, w tym z państw trzecich.

Następnie, na podstawie informacji otrzymanych od państw członkowskich oraz analiz własnych, Komisja wspólnie z Agencją UE ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) przygotuje do 1 października 2019 roku kompleksowy raport w sprawie zagrożeń dla bezpieczeństwa sektora cyfrowego w Europie, w szczególności sieci 5G.

Efektywność sieci

Aby zwiększyć efektywność infrastruktury sieciowej, zastępujemy tradycyjne technologie i rozwiązania, które są ukierunkowane głównie na połączenia głosowe, siecią konwergentną, zdolną do obsługi różnego rodzaju ruchu: głosowego, transmisji danych i wideo. Wdrażane rozwiązania są w pełni zgodne z technologią IP, a dzięki mechanizmom samonaprawy i dynamicznej rekonfiguracji zapewniają wyższą jakość usług, poprawiając jednocześnie efektywność kosztową. W dążeniu do zapewnienia klientom najlepszej sieci w Polsce, uzupełniamy własne inwestycje używając infrastruktury należącej do innych podmiotów oraz korzystając ze środków unijnych przeznaczonych na budowę sieci.

W obszarze usług mobilnych, we współpracy z T-Mobile powołaliśmy spółkę NetWorkS!, która odpowiada za budowę i obsługę sieci dostępowej. Współdzielimy infrastrukturę sieciową (ponad 10 tys. stacji), co pozwoliło nam na szybkie wprowadzenie usług 4G oraz optymalizację kosztów operacyjnych i nakładów inwestycyjnych.

Tam, gdzie planujemy modernizację sieci do większych prędkości, oprócz własnych inwestycji staramy się korzystać z nowoczesnej infrastruktury należącej do innych podmiotów – o ile uda się podpisać uzasadnioną komercyjnie umowę. W 2018 roku podpisaliśmy kolejne umowy, na podstawie których poszerzyliśmy zasięg usług szybkiego Internetu o ponad 365 tys. gospodarstw domowych.

Uczestniczymy w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa (POPC). W ramach tego programu, w latach 2014-2020 są w Polsce realizowane cele Europejskiej Agendy Cyfrowej. UE przeznacza środki na wsparcie budowy sieci na obszarach, gdzie czysto komercyjne inwestycje nie są opłacalne. Pozwoli to nam zmodernizować sieć do większych prędkości także na obszarach o mniejszej gęstości zaludnienia.

Orange Polska realizuje obecnie projekty wybrane do dofinansowania w czasie drugiego konkursu w ramach POPC. Projekty te obejmują zapewnienie szybkiego dostępu do Internetu (co najmniej 100 Mb/s) na terenie 423 gmin. W szczególności, na ich obszarze do superszybkiego Internetu zostanie podłączonych około 2 900 szkół. Oznacza to, że wraz z inwestycjami realizowanymi przez Orange Polska z własnych środków w ramach budowy Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE), w najbliższych latach podłączymy do sieci światłowodowej blisko 7 400 placówek edukacyjnych.

Architektura sieci
Length of fibre access network