Raport zintegrowany 2018

  • Wprowadzenie
    • Słowo wstępu
    • O raporcie
  • Firma i jej interesariusze
    • O firmie
    • Nasi interesariuszes
  • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Kluczowe zasoby
    • Model biznesowy
    • Otoczenie zewnętrzne
    • Otoczenie wewnętrzne
  • Strategia
    • Pytania do Jean-François Fallachera, Prezesa Orange Polska
    • Nasza strategia
  • Wyniki
    • Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów
    • Wyniki modelu biznesowego
    • Wyniki finansowe
  • Zarządzanie ryzykiem
    • Zarządzanie ryzykiem
    • Ekspozycja na ryzyko
  • Ład korporacyjny
    • Nasze podejście do ładu korporacyjnego
    • Struktura zarządzania
    • Działalność organów Spółki w 2018 roku
  • Wybrane dane finansowe
  • Załączniki
    • Tabela GRI
    • Proces definiowania treści Raportu
    • Cele Zrównoważonego Rozwoju
    • Nota metodologiczna wskaźników niefinansowych
    • Słownik
    • Oświadczenie Audytora
    • Kontakt
Wyniki

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

Przyjazny pracodawca w cyfrowym świecie

Zakładane cele

Tworzenie kultury współpracy, w której wszyscy pracownicy czują się szanowani i swobodnie realizują swoje cele zawodowe i życiowe pasje

Zapewnienie lepszych warunków pracy, stałe doskonalenie środowiska pracy i nacisk na rozwijanie talentów

Dalsza optymalizacja zatrudnienia we współpracy ze związkami zawodowymi

Being a digital and caring employer
KPI Realizacje
Liczba
pracowników*





* z wyłączeniem NetWorkS!
Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych
Liczba godzin szkoleń rocznie na pracownika
Wskaźnik satysfakcji pracowników (Międzynarodowy Barometr Społeczny)
(w skali od -100 do +100)


Osiągnięcia w 2018 roku

Jako pracodawca, Orange Polska stara się łączyć najlepsze cechy podejścia cyfrowego i ludzkiego. Naszym celem jest włączenie pracowników w proces transformacji Spółki, z korzyścią dla jakości doświadczenia klienta. W 2018 roku, skupiliśmy się na rozwijaniu nowych umiejętności i nowych zawodów. Wprowadziliśmy metody pracy oparte w większym stopniu na współpracy. Ponadto, staraliśmy się upowszechnić narzędzia cyfrowe i zachęcaliśmy do innowacji na każdym szczeblu. Zaangażowanie każdego pracownika ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia naszego strategicznego celu, jakim jest bycie przyjaznym pracodawcą w cyfrowym świecie. Jednym z celów Orange Polska jest bycie firmą preferowaną przez pracowników. W odpowiedzi na potrzeby pracowników, promujemy wśród nich aktywne podejście i swobodne wyrażanie opinii. Zachęcamy wszystkich do współpracy opartej na wzajemnej uczciwości, otwartości i przejrzystości.

Nowa kultura organizacyjna w Orange Polska

Budujemy kulturę organizacyjną w szczerym dialogu z pracownikami. Poprosiliśmy ich o wyrażenie opinii w Badaniu Zdrowia Organizacji. Wyniki tego badania pokazały nasze silne i słabe strony, pomagając nam zdiagnozować i wyznaczyć główne kierunki zmian w kulturze organizacyjnej. Dla utrzymania wiodącej pozycji na rynku telekomunikacyjnym, musieliśmy się skoncentrować na zwiększeniu zaangażowania pracowników, stworzeniu lepszych warunków do ich rozwoju oraz zapewnieniu im poczucia satysfakcji. Dzięki temu, mogliśmy stworzyć kulturę organizacyjną, która wspiera realizację naszej strategii, jednocześnie wspierając zaangażowanie i rozwój pracowników i menedżerów.

W 2018 roku podjęliśmy następujące działania:

  • Budowanie kultury opartej na informacji zwrotnej poprzez: badanie 360 stopni dla wszystkich pracowników, rytuały komunikacji zwrotnej – spotkania podsumowujące oraz comiesięczny Pulsometr – badanie dotyczące realizacji celów i atmosfery w zespołach.
  • Lider.One: program rozwojowy dla menedżerów, pomagający im się stać efektywnymi liderami, będącymi wsparciem dla zespołu. Program jest kontynuowany w 2019 roku.
  • Dwukierunkowa, otwarta komunikacja wewnętrzna: nowe formaty komunikacji (#bezcukru – regularne spotkania Członka Zarządu z pracownikami, #wtopy – spotkania poświęcone omówieniu i wyciągnięciu wniosków z pomyłek), zachęcanie coraz większej liczby pracowników do korzystania z wewnętrznego portalu społecznościowego Plazza (liczba unikalnych użytkowników zwiększyła się w ciągu roku o połowę, z 10,5 tys. w 1 kw. do 16,4 tys. w 4 kw. 2018).
  • Mobilność 2.0: program ułatwiający wewnętrzną mobilność zawodową pracowników i stwarzający im nowe możliwości rozwoju. Program jest kontynuowany w 2019 roku.
  • „Silni dla klienta”: szkolenie dla wszystkich pracowników i współpracowników Orange Polska, poświęcone zwiększaniu świadomości co do wagi współpracy pomiędzy wszystkimi jednostkami organizacyjnymi dla budowania lojalności klientów. Szkolenie jest kontynuowane w 2019 roku.
  • Oz: platforma dla pracowników, poświęcona innowacjom i współpracy. W 2018 roku, 298 pracowników zgłosiło 448 pomysłów na Oz. Za pośrednictwem platformy przekazano także 10,4 tys. głosów oraz 4,6 tys. komentarzy. Ponadto, w odpowiedzi na dwa Wyzwania Innowacyjne zgłoszono dalsze 187 pomysłów.
Orange Polska po raz kolejny wśród najlepszych pracodawców

W 2018 roku dbaliśmy o budowanie wizerunku Orange Polska jako jednego z najlepszych pracodawców w Polsce. Otrzymaliśmy kilka wyróżnień, w tym certyfikaty Top Employer Polska, Top Employer Europe i Top Employer Global. Wysoki wynik pośród polskich pracodawców stanowi potwierdzenie naszego szczególnego zaangażowania w tworzenie właściwych warunków pracy i nieustanne ich doskonalenie, a także dbałość o rozwój talentów. development.

Zarządzanie różnorodnością

Polityka Zarządzania Różnorodnością sprzyja realizacji naszych celów biznesowych, odpowiada na zmiany na rynku pracy i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pracowników. Wspiera także przestrzeganie wartości zawartych w Kodeksie Etyki, celów odpowiedzialności społecznej oraz zobowiązań określonych w Karcie Różnorodności, której jesteśmy sygnatariuszem.

Za kluczowe wymiary różnorodności w Orange Polska przyjmujemy: płeć; wiek; kompetencje, wiedzę, doświadczenie i sposób myślenia; zdolności psychofizyczne – (nie)pełnosprawność; oraz status rodzicielski. Pozostałe zdiagnozowane wymiary to: religia i światopogląd; lokalizacja miejsca pracy (centrala lub region); forma zatrudnienia; oraz narodowość / pochodzenie etniczne.

W odniesieniu do organów administrujących, zarządzających i nadzorujących, Polityka Zarządzania Różnorodnością określa zasady, które obejmują odpowiedni dobór pracowników oraz przywództwo. W procesie doboru kandydatów kierujemy się jawnością zasad i kryteriów. Decyzje dotyczące wyboru konkretnych osób podejmujemy w oparciu o ich kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. Dbamy, aby wśród kandydatów znalazły się osoby, które reprezentują różnorodne środowiska. Natomiast w zakresie przywództwa, wprowadzone wymogi odnoszą się miedzy innymi do dbałości o różnorodność gremiów podejmujących decyzje w Spółce. W ramach planów działań uzupełniających Politykę Zarządzania Różnorodnością przyjęto zasadę dotyczącą analizy gremiów zarządczych i nadzorczych pod względem różnorodności w odniesieniu do takich aspektów jak wiek, płeć, wykształcenie i doświadczenie zawodowe.

Obowiązki i zakres odpowiedzialności, jak również wymagania w zakresie kwalifikacji, doświadczenia i kompetencji członków Rady Nadzorczej są określone w Statucie Spółki. Orange Polska stosuje dodatkowo zapisy zawarte w dokumencie „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2016”.

Rada Nadzorcza Orange Polska składa się obecnie z czternastu członków, w tym czterech członków niezależnych. Członkowie Rady Nadzorczej wybierani są przez Walne Zgromadzenie (a w wyjątkowych przypadkach przez Radę Nadzorczą). W Skład Rady Nadzorczej wchodzą dwie kobiety.

Zarząd Orange Polska składa się obecnie z ośmiu członków, w tym Prezesa Zarządu, powoływanych przez Radę Nadzorczą. W skład Zarządu wchodzą dwie kobiety (stan na dzień 31 grudnia 2018 roku).

Orange Polska jest sygnatariuszem i opiekunem Karty Różnorodności. Karta to międzynarodowa inicjatywa podjęta w 17 krajach Unii Europejskiej. Jest zobowiązaniem podpisywanym przez organizacje, firmy i instytucje, które chcą wprowadzić zakaz dyskryminacji w miejscu pracy i podjąć działania na rzecz tworzenia i promocji różnorodności oraz wyrażają gotowość do zaangażowania w te działania wszystkich pracowników oraz partnerów biznesowych i społecznych. Organizacje, które decydują się wprowadzić to narzędzie, działają na rzecz spójności i równości społecznej.

Pracownicy w podziale:

Total employees by

Rozwój i szkolenia

Prowadzimy wiele programów szkoleniowych, których celem jest rozwój kompetencji i odpowiednie przygotowanie pracowników do realizacji strategicznych wyzwań Grupy.

Pracownicy mają możliwość podnoszenia kwalifikacji poprzez korzystanie z różnorodnych pod względem formy i tematyki produktów edukacyjnych: kursów e-learningowych, internetowych kursów językowych, webinariów, filmów, publikacji książkowych i warsztatów. W poszczególnych obszarach działalności firmy rozwijamy kompetencje specjalistyczne w ramach Szkół Profesjonalnych. Stawiamy również na dzielenie się wiedzą poprzez rozmaite programy – takie jak „Wiedzostrada”, która wspiera rozwój kultury dzielenia się wiedzą przez ekspertów wewnętrznych Orange Polska. Realizujemy program wyłaniania i rozwoju talentów, który wspiera osoby mające w swoim dorobku konkretne osiągnięcia, są pełne inicjatywy i charakteryzują się potencjałem menedżerskim. W zakresie wiedzy specyficznej dla Orange Polska i niezbędnej do wykonywania zadań, szkolimy również współpracowników Grupy.

W celu propagowania jednolitych standardów zarządzania w Grupie Orange, od 2011 roku jest realizowany międzynarodowy program rozwojowy, oferowany wszystkim menedżerom Grupy – Orange Campus. Dodatkowo, w ramach projektu zmiany kulturowej uruchomiliśmy inicjatywę Lider.One, skierowaną do menedżerów Orange. Obejmuje ona cykl warsztatów oraz uczestnictwo w społeczności menedżerów na wewnętrznym portalu społecznościowym (Plazza).

W Spółce funkcjonuje proces rozwoju i oceny pracowników (RiO), który przewiduje powiązanie wyników oceny rocznej z planem rozwoju kariery pracownika oraz monitorowanie wykonania zaplanowanych działań w trakcie roku. W 2018 roku, wprowadziliśmy nowe podejście do oceny i rozwoju pracowników, oparte na dobrowolnym udziale. Po raz pierwszy, badanie Feedback 360 zostało zaproponowane wszystkim pracownikom w oparciu o kryteria kluczowe dla wprowadzenia zmiany kulturowej. Jego następstwem było opracowanie indywidualnych celów i planów rozwojowych. Na chwilę obecną, takie cele i plany rozwojowe ma już ustalone 75% pracowników. Realizacja procesu 360 przebiegła na poziomie 66%, co oznacza, że wypełniono ponad 113 tys. kwestionariuszy i wygenerowano prawie 13 tys. raportów. Ważnym elementem budowania kultury opartej na informacji zwrotnej jest comiesięczne badanie Pulsometr, będące dla zespołów okazją do przekazania informacji i określenia kierunków zmian.

Możliwości rozwoju są wspierane przez program Mobilność oraz narzędzie, dzięki któremu pracownicy mogą zgłosić chęć zmiany roli zawodowej, a menedżerowie – udostępnić informacje o wolnych stanowiskach w ich obszarach

Środowisko pracy

W ramach poprawy jakości życia i promowania integracji pracowników, Orange Polska zapewnia obszerny pakiet konkurencyjnych rynkowo świadczeń, które tworzą wartościową ofertę wspierającą pozyskiwanie i przywiązanie pracowników do Grupy.

Do kluczowych obszarów, na które Orange Polska stara się wpływać poprzez oferowane świadczenia, należą: zdrowie i aktywność fizyczna, stabilność finansowa, podnoszenie poziomu życia oraz rozwój pracowników.

„Polityka inwestycji w jakość zdrowia i samopoczucia pracowników Orange Polska” przewiduje tworzenie przyjaznego środowiska pracy, podejmowanie działań umożliwiających zachowanie równowagi miedzy życiem prywatnym a zawodowym, promowanie zdrowego stylu życia, wspieranie aktywności fizycznej pracowników i realizowania przez nich pozazawodowych pasji, a także tworzenie kultury współpracy, w której wszyscy pracownicy są szanowani, swobodnie realizują cele zawodowe i życiowe pasje oraz spełniają się w działaniach społecznych.

Orange Polska zapewnia pracownikom bezpieczne i przyjazne warunki pracy:
  • pracownicy Orange Polska mają zapewnioną szeroką opiekę medyczną w placówkach Grupy LUX MED i placówkach partnerskich w całym kraju,
  • w Orange Polska funkcjonuje Pracowniczy Program Emerytalny,
  • w Orange Polska funkcjonuje Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), który stanowi formę pomocy socjalnej adresowanej do potrzebujących wsparcia pracowników i emerytów,
  • poza ZFŚS, pracownicy mogą także korzystać z Centralnego Funduszu Mieszkaniowego i Centralnego Funduszu Pomocy Społecznej,
  • pracownicy Orange Polska i ich rodziny mogą korzystać ze zniżek u partnerów Grupy oraz rabatów na produkty i usługi Orange w ramach programu Oferta dla Ciebie,
  • pracownicy mogą także liczyć na dofinansowanie imprez sportowych, turystycznych i kulturalnych, a także korzystać z karty FitProfit
Wszystkie wymienione świadczenia są dostępne dla pracowników niezależnie od wymiaru etatu. Natomiast dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę na czas określony dostępna jest opieka medyczna i oferty promocyjne, lecz nie są dostępne świadczenia wymagające długookresowych zobowiązań, takie jak Fundusz Świadczeń Socjalnych i Program Emerytalny.

Wszyscy pracownicy mają prawo do premii, która jest zmiennym składnikiem wynagrodzenia, zależnym od wyników pracy. Poszczególne grupy pracowników, w zależności od odpowiedzialności, podlegają określonym zasadom premiowania. W zależności od grupy, cele premiowe dla poszczególnych pracowników są rozliczane miesięcznie, kwartalnie lub półrocznie.

Firma prowadzi program Akademia Witalności Orange na rzecz tworzenia przyjaznego środowisko pracy. Akademia obejmuje promowanie zdrowego stylu życia, wspieranie aktywności fizycznej pracowników, dbałość o ich zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie w pracy. Zapisy dotyczące Programu ujęte zostały w Umowie Społecznej na lata 2018-2019.

Dbamy o zdrowie naszych pracowników, także tych ze specjalnymi potrzebami. “Zdrowie na tak” to program, którego celem jest budowanie otwartego i przyjaznego środowiska pracy, w szczególności dla pracowników z orzeczoną niepełnosprawnością. W ramach wsparcia, zapewniamy tej grupie pracowników dostęp do dodatkowego pakietu usług medycznych i miejsc parkingowych na parkingach wewnętrznych oraz dostosowujemy stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności i wyposażamy je w dodatkowy sprzęt (maty masujące, większe monitory). Pracownicy ci otrzymują również wsparcie finansowe.

Dalsza optymalizacja zatrudnienia w ramach dialogu społecznego

Szanujemy prawo pracowników do zrzeszania się w związkach zawodowych i prowadzimy szeroki, regularny dialog z naszymi partnerami społecznymi. W ramach dialogu wewnątrz Orange Polska, negocjujemy porozumienia, umowy i inne dokumenty, których sygnatariuszami są organizacje związkowe. Najważniejszym z tych dokumentów jest Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy dla Pracowników Orange Polska S.A. (PUZP). Dokument ten reguluje między innymi zasady zatrudniania pracowników i rozwiązywania stosunku pracy, czas pracy, kwestię urlopów, zasady wynagradzania i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą oraz sprawy związane z BHP, szkoleniami, wsparciem socjalnym i opieką medyczną. W Orange Polska S.A. działa także Rada Pracowników, z którą zgodnie z obowiązującymi przepisami Spółka ma obowiązek konsultować stan, strukturę i przewidywane zmiany zatrudnienia oraz działania mające na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia, a także istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia.

Wynegocjowana ze związkami zawodowymi Umowa Społeczna na lata 2018-2019 dotyczy m.in. inwestycji w przyjazne środowisko pracy, podwyżek wynagrodzeń w latach 2018-2019, odszkodowań finansowych dla pracowników odchodzących z Orange Polska w ramach odejść dobrowolnych, a także wsparcia w poszukiwaniu pracy. W 2018 roku, 52% osób objętych programem wsparcia w poszukiwaniu pracy na rynku znalazło nowe zatrudnienie, a 26% pozostaje w programie. Zgodnie z Porozumieniem na 2018 rok, w ubiegłym roku z możliwości odejść dobrowolnych za odszkodowaniem mogło skorzystać maksymalnie 1450 pracowników Orange Polska. W grudniu 2018 roku zostało zawarte Porozumienie na 2019 rok, określające szczegółowe zasady odejść dobrowolnych dla pracowników Orange Polska w bieżącym roku. Dodatkowo, w TP Teltech Sp. z o.o. obowiązuje Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy.

Program wolontariatu umożliwia ludziom zaangażowanym społecznie dzielenie się wiedzą i dobrą energią z innymi

W Orange Polska, od ponad piętnastu lat działa największy w Polsce program wolontariatu pracowniczego. Jego prowadzeniem zajmuje się Fundacja Orange. Program, w który corocznie włącza się ponad 3 tys. wolontariuszy, jest oparty na koncepcji wolontariatu kompetencji. Nasi pracownicy dzielą się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem z innymi, ucząc dzieci świadomego i mądrego korzystania z Internetu oraz programowania, a także pokazując, jak kreatywnie korzystać z nowych technologii by rozwijać kompetencje dzieci. Co roku, w ramach akcji „Gwiazdka z Fundacją Orange”, nasi wolontariusze w strojach Mikołajów odwiedzają dzieci w szpitalach i domach dziecka.

Zapraszamy wolontariuszy do włączenia się w dwa programy ukierunkowane na rozwój umiejętności cyfrowych: MegaMisja i #SuperKoderzy. Są to programy skierowane do dzieci w wieku szkolnym, które obejmują naukę podstaw programowania oraz edycji materiałów graficznych i filmowych, a także służą wyrobieniu krytycznego podejścia do treści znajdowanych w sieci.

Nasi pracownicy uczestniczą także w organizowanych przez Orange Polska ważnych kampaniach społecznych i wydarzeniach (np. Orange Warsaw Festival). Ponadto, pracownicy mogą opracować autorski projekt wolontariacki i ubiegać się o grant na jego realizację. Co roku przyznajemy granty na około sto takich projektów lokalnych.

Program wolontariatu pracowniczego

Delivery on our commitments in 2018