Zakładane cele
Bycie elastyczną i cyfrową organizacją, stale szukającą pola do poprawy efektywności; ciągła transformacja kosztów pośrednich Optymalizacja i automatyzacja procesów, optymalizacja wydatków IT, a także ułatwienie procesu podejmowania inicjatyw komercyjnych, zwłaszcza w przypadku ofert konwergentnych |
|
Osiągnięcia w 2018 roku
Strategia Orange.one nadała nowy wymiar trosce o efektywność
w Orange Polska. Wszystkie nasze decyzje i działania biznesowe
są obecnie ukierunkowane na tworzenie wartości. Chcemy być
organizacją efektywną, cyfrową i elastyczną, silnie obecną
w Internecie i dysponującą wysoce zautomatyzowanymi
procesami oraz zdolną do ograniczania kosztów i znajdywania
oszczędności w wyniku poprawy efektywności. To podejście
znalazło odzwierciedlenie w naszych działaniach komercyjnych
i wynikach finansowych.
W 2018 roku utrzymaliśmy nasze zmodyfikowane podejście do
strategii komercyjnej: bardziej selektywne i zachowujące równowagę pomiędzy ilością a wartością. Postawiliśmy na pakiety
konwergentne jako kluczową propozycję komercyjną, poważ-
nie ograniczając subsydiowanie telefonów komórkowych. Takie
podejście zaowocowało znacznie niższym odsetkiem umów
obejmujących telefony w procesie pozyskania i utrzymania
klientów, optymalizacją struktury kanałów sprzedaży oraz znaczącymi oszczędnościami po stronie kosztów reklamy i promocji. Wszystkie te elementy przyczyniły się do obniżenia kosztów
sprzedaży (największej kategorii kosztowej) o ponad 6%.
Na ewolucję marży bezpośredniej znacząco wpłynęła
niekorzystna sytuacja na rynku windykacyjnym w Polsce,
która doprowadziła do spadku cen zbywanych wierzytelności.
Pomijając ten wpływ, trend marży bezpośredniej uległ poprawie,
głównie dzięki dalszej obniżce subsydiów do telefonów
komórkowych (chociaż ten czynnik miał dużo mniejsze
znaczenie niż w 2017 roku), ukierunkowanej na wartość strategii
kształtowania cen usług oraz umowie roamingu krajowego z Play.
Zgodnie z przyjętymi priorytetami strategicznymi, wdrożyliśmy
kompleksowy program transformacji działalności w celu
uproszczenia oraz, gdzie to możliwe, automatyzacji i cyfryzacji
procesów biznesowych. Zobowiązaliśmy się do obniżenia
kosztów pośrednich o 12-15% do 2020 roku (w porównaniu
z poziomem z 2016 roku). W 2018 roku, przyspieszyliśmy
optymalizację kosztów pośrednich, zmniejszając je o 10%
(tj. prawie 400 mln zł). Tym samym osiągnęliśmy planowany
cel dwa lata przed terminem. W ujęciu rocznym, oszczędności
niemal się podwoiły. Przyczyniły się do tego liczne działania
na rzecz transformacji w poszczególnych obszarach (takich
jak zatrudnienie, obsługa klienta, koszty IT i sieci, utrzymanie
nieruchomości i koszty ogólne), a także rekordowo wysokie zyski
ze sprzedaży nieruchomości. Pod koniec 2017 roku podpisaliśmy
nową, znacznie ambitniejszą Umowę Społeczną, która obejmuje
okres 2018-2019. W efekcie, koszty pracy zmniejszyły się
w ujęciu rocznym o 7%.
Identyfikujemy możliwości optymalizacji na wszystkich etapach
modelu biznesowego. Do działań oszczędnościowych podjętych
w 2018 roku należały: