Chcemy budować dobre i długotrwałe relacje z naszymi dostawcami. Dbamy o to, aby relacje z naszymi dostawcami i partnerami biznesowymi były oparte na transparentnych zasadach i wzajemnych zobowiązaniach do przestrzegania standardów etycznych.
Ocena dostawców
Bierzemy aktywny udział w realizacji wspólnego dla Grupy
Orange programu oceny dostawców globalnych – QREDIC.
Wyniki oceny są wykorzystywane w procesie negocjacji i wyboru
dostawców na poziomie globalnym, np. przy zakupie sprzętu
abonenckiego czy sieciowego. Definitywnie negatywna ocena
w zakresie przestrzegania standardów etycznych i ekologicznych
dyskwalifikuje dostawcę.
Na poziomie globalnym Grupa Orange jest członkiem-założycielem stowarzyszenia Joint Audit Cooperation (JAC), które zrzesza
operatorów telekomunikacyjnych w celu kontroli, oceny i wspierania zasad odpowiedzialności społecznej wśród globalnych
dostawców z branży teleinformatycznej. Stowarzyszenie ma zapewnić przestrzeganie przez wspólnych dostawców
wymogów etycznych, środowiskowych oraz dotyczących zdrowia
i bezpieczeństwa pracowników, a także zakazu zatrudniania
dzieci. W ramach sieci JAC, w 2018 roku przeprowadzono 11 689
audytów, w tym 175 na zlecenie Orange.
Lokalnych dostawców zobowiązujemy do przestrzegania klauzuli
zgodności, która jest umieszczana w umowach z naszą firmą
i zawiera zobowiązanie kontrahenta do postępowania zgodnie
z zasadami etycznego i odpowiedzialnego zachowania, w tym
dotyczących praw człowieka, ochrony środowiska naturalnego,
zrównoważonego rozwoju i zwalczania korupcji. Dodatkowo,
we wszystkich umowach zakupowych umieszczamy klauzulę
antykorupcyjną.
Budowanie trwałych relacji z dostawcami
W 2018 roku współpracowaliśmy w Polsce z 3670 dostawcami, w tym dostawcami sprzętu abonenckiego i sieciowego, usług budowy sieci oraz sprzętu komputerowego, a także firmami logistycznymi, agencjami outsourcingu personalnego oraz domami mediowymi. Staramy się, aby nasze relacje z dostawcami opierały się na kontraktach długoterminowych, zawierających transparentne zasady współpracy. Ponad 98,4% zakupów (pod względem wartości) jest realizowane w oparciu o długoterminowe umowy ramowe. Sukcesywnie pracujemy nad tym, aby nasze zobowiązania wobec dostawców były regulowane w terminie. Wskaźnik terminowości opłat wynosi 84,7%. Jednak w 2018 roku, na wysokość tego wskaźnika wpłynęła migracja procesów do nowego systemu Oracle Fusion oraz zmiany w procedurach księgowych. Standardowy termin płatności dla dostawcy wynosi do 30 dni (w przypadku 96% umów).
Jasne zasady wyłaniania dostawców
Prowadzimy konkurencyjną i otwartą politykę zakupową. Transparentność procesu wyłaniania dostawców zapewnia Regulamin Przeprowadzenia Procesu Zakupowego. Stanowi on zbiór zasad, którymi powinien kierować się każdy pracownik organizacji zakupowej w bezpośrednich i pośrednich kontaktach z dostawcą. Obejmuje procedury zakupowe, które w transparentny sposób określają zasady wyłaniania dostawcy, zawierania umów czy poufności informacji. W 2018 roku, 73% pracowników działu zakupów Orange Polska ukończyło szkolenie internetowe poświęcone zasadniczym aspektom społecznym w procesie dokonywania zakupów. Obecnie ponad 71% zamówień (pod względem liczby) jest składanych drogą elektroniczną poprzez internetowe narzędzie zakupowe, które automatycznie analizuje złożone oferty. Ponadto, dostawcy chcący współpracować z Orange Polska mają możliwość samodzielnej rejestracji w bazie potencjalnych dostawców, dzięki której mogą uczestniczyć w procesach zakupowych organizowanych przez Spółkę.