Rola akcjonariuszy
Orange Polska zachęca akcjonariuszy do odgrywania aktywnej roli w ramach ładu korporacyjnego. Zgoda akcjonariuszy
jest wymagana przy podejmowaniu kluczowych decyzji, takich
jak: rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych
i sprawozdań Zarządu, rozpatrywanie i zatwierdzanie wniosków
Zarządu w sprawie wypłat dywidendy lub pokrycia strat, rozpatrywanie i zatwierdzanie przygotowanej przez Radę Nadzorczą
oceny sytuacji Spółki, powoływanie członków Rady Nadzorczej
(oraz w razie potrzeby ich odwoływanie), zmiana Statutu Spółki,
podwyższenie i obniżenie kapitału zakładowego oraz skup akcji
własnych.
Każda akcja Orange Polska daje prawo do jednego głosu na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy. Poza uczestnictwem w WZA,
Zarząd i członkowie ścisłego kierownictwa Orange Polska prowadzą aktywny dialog z akcjonariuszami. Aby umożliwić środowisku inwestorów wyważoną ocenę uzyskanych przez Spółkę
wyników, członkowie Zarządu – z Prezesem Zarządu i Członkiem
Zarządu ds. Finansów na czele – organizują także regularnie prezentacje dla inwestorów instytucjonalnych oraz przedstawicieli
krajowych i międzynarodowych instytucji finansowych.
Relacje Inwestorskie Orange Polska
Działalność Orange Polska w zakresie relacji inwestorskich
koncentruje się przede wszystkim na zapewnieniu przejrzystej
i aktywnej komunikacji z rynkiem kapitałowym poprzez czynną
współpracę z inwestorami i analitykami, jak również na zapewnieniu wykonywania obowiązków informacyjnych w ramach obowiązujących aktów prawnych.
Przedstawiciele Departamentu Relacji Inwestorskich wraz
z osobami reprezentującymi Spółkę regularnie odbywają liczne
spotkania z inwestorami i analitykami w kraju i za granicą oraz
uczestniczą w większości regionalnych i branżowych konferencji
inwestorskich.
Wyniki finansowe Grupy Orange Polska są kwartalnie prezentowane w ramach konferencji, transmitowanych równocześnie
w czasie rzeczywistym. W 2018 roku, odbyły się cztery konferencje poświęcone prezentacji wyników. Ponadto, przedstawiciele Spółki odbyli około 150 spotkań z inwestorami i analitykami
w Polsce i innych krajach.
Działalność i wyniki Spółki są na bieżąco monitorowane przez
analityków reprezentujących polskie i zagraniczne instytucje finansowe. Na koniec 2018 roku, piętnastu analityków finansowych
zajmowało się akcjami Orange Polska oraz publikowało raporty
i rekomendacje dotyczące Spółki. Aktualna lista tych analityków jest dostępna na stronie internetowej Spółki, pod adresem:
http://orange-ir.pl/shares/analyst-coverage.
W dniu 11 marca 2018 roku, Członek Zarządu ds. Finansów odpowiadał na pytania inwestorów indywidualnych podczas czatu
inwestorskiego przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych (SII). Podczas czatu, pytania zadawało
około dwudziestu inwestorów indywidualnych.
Relacje Inwestorskie w Orange Polska mają przede wszystkim
na celu umożliwienie inwestorom rzetelnej oceny sytuacji finansowej Spółki, jej pozycji rynkowej oraz skuteczności przyjętego
modelu biznesowego z uwzględnieniem strategicznych kierunków rozwoju, w kontekście rynku telekomunikacyjnego oraz
sytuacji makroekonomicznej w gospodarce krajowej i na rynkach
międzynarodowych.
Działania podejmowane w zakresie relacji inwestorskich są doceniane przez rynek. Zintegrowany Raport Roczny 2017 otrzymał
pierwsze miejsce w konkursie organizowanym przez Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Otrzymał także specjalną nagrodę Instytutu Rachunkowości i Podatków za największą wartość merytoryczną.
Zespół Relacji Inwestorskich zajął drugie miejsce w konkursie IR
Magazine-Europe w kategorii Komunikacja.
Orange Polska posiada dedykowaną dla inwestorów i analityków
witrynę internetową pod adresem: www.orange-ir.pl.
Wysokie standardy ładu korporacyjnego w Orange Polska
Ład korporacyjny w Orange Polska ma zagwarantować odpowiedzialne zarządzanie i nadzór w celu realizacji strategicznych
celów Spółki i zwiększenia jej wartości. Stworzyliśmy sprawnie
działające ramy ładu korporacyjnego, które obejmują mechanizmy pomagające osiągać wzrost. Składają się one ze struktur,
procesów i elementów kontroli, które umożliwiają Spółce skuteczne
działanie i ograniczają ryzyko. Zdolność Spółki do tworzenia wartości jest zapewniona przez posiadanie kompetentnych
organów, cechujących się właściwym podziałem obowiązków
oraz optymalnym połączeniem doświadczenia, umiejętności
i wykształcenia. Zrównoważony rozwój Spółki jest zabezpieczony przez zdolność alokowania wytworzonej wartości w sposób
rzetelny i trwały, co jest niezbędne dla jej długofalowego sukcesu.
Zarząd pełni rolę kierowniczą, sterując działalnością Spółki w kierunku realizacji celów strategicznych. Wprowadza polityki i zasady dla zapewnienia wewnętrznej spoistości organizacji.
Członkowie Zarządu sprawują funkcję wykonawczą, a Członkowie Rady
Nadzorczej – nadzorczą. Te dwie funkcje są rozłączne i ściśle
przypisane do obu tych organów. W Radzie Nadzorczej zasiadają
przedstawiciele akcjonariuszy, powoływani przez Walne Zgromadzenie. W celu wykonywania swoich obowiązków, Rada Nadzorcza może badać wszelkie dokumenty Spółki, żądać od Zarządu
i pracowników sprawozdań i wyjaśnień oraz dokonywać rewizji
stanu majątku Spółki. Gdy wymaga to specjalistycznej wiedzy
lub kwalifikacji, Rada może zobowiązać Zarząd do zlecenia doradcom opracowania dla jej użytku ekspertyz lub opinii.
Aby zapewnić wysoką jakość podejmowanych decyzji, Rada
Nadzorcza powołała określone komitety jako ciała doradcze.
Członkowie komitetów są specjalistami w danej dziedzinie i doradzają Radzie Nadzorczej w kwestiach wymagających pogłębionej analizy. Komitet Audytowy służy Radzie Nadzorczej wiedzą
na temat finansów, księgowości i audytu. Komitet ds. Wynagrodzeń zajmuje się ogólną polityką wynagrodzeń oraz udziela rekomendacji dotyczących powoływania Członków Zarządu. Komitet
ds. Strategii odpowiada za formułowanie rekomendacji w sprawie
planów strategicznych i procesów planowania strategicznego realizowanych przez Zarząd.
Celem opisanego wyżej modelu ładu korporacyjnego jest właściwe rozłożenie odpowiedzialności w Spółce oraz ścisłe określenie
funkcji jej kluczowych organów, co z kolei usprawnia proces podejmowania decyzji. Strukturalne elementy tego procesu i powią-
zania między nimi gwarantują przejrzystość kluczowych decyzji
w zarządzaniu Spółką.
Spółka Orange Polska jest w pełni odpowiedzialna wobec interesariuszy, jasno komunikując postępy w realizacji celów biznesowych i wypełnianiu obowiązków. Chcemy w ten sposób
budować zaufanie do Spółki ze strony inwestorów, klientów,
pracowników i opinii publicznej. Przykładamy najwyższą wagę
do tworzenia ładu korporacyjnego, który promuje etyczne, odpowiedzialne i przejrzyste praktyki. Wdrożenie tych zasad potwierdza, że Spółka stosuje najwyższe standardy zarządzania,
które będą spełniać oczekiwania wewnętrznych i zewnętrznych
interesariuszy.
Stosowanie „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych
na GPW
Spółka Orange Polska S.A., jako emitent papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na Giełdzie Papierów Warto-
ściowych w Warszawie, została zobowiązana do przestrzegania
formuły „stosuj lub wyjaśnij” w odniesieniu do „Dobrych Praktyk
Spółek Notowanych na GPW 2016”.
W 2018 roku, Spółka przestrzegała 90 z 91 zasad i rekomendacji.
Jedynie w odniesieniu do rekomendacji IV.R.2 „Dobrych Praktyk”, Spółka zapewnia transmisję Walnego Zgromadzenia w czasie rzeczywistym, ale nie przewiduje możliwości dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym ani możliwości wykonywania
prawa głosu przez akcjonariuszy z lokalizacji innej niż miejsce
obrad Walnego Zgromadzenia, z uwagi na ryzyka prawne związane z tego typu komunikację elektroniczną.
Pełny tekst „Informacji na temat stanu stosowania przez Spół-
kę rekomendacji i zasad zawartych w zbiorze Dobre Praktyki
Spółek Notowanych na GPW 2016” jest dostępny pod adresem:http://www.orange-ir.pl/corporate-governance/best-practices.
Różnorodność gremiów zarządzających i nadzorujących
Jesteśmy przekonani, że różnorodność organów zarządzających
i nadzorujących jest korzystna z punktu widzenia rozwoju firmy.
Dlatego dbamy o to, aby nasza Rada Nadzorca i Zarząd składały
się z osób, które różnią się pod względem wieku, płci, wykształ-
cenia i doświadczeń zawodowych. Dzięki temu, że reprezentują
one różne środowiska i mają zróżnicowaną wiedzę i umiejętności,
mogą spojrzeć z różnych perspektyw na zarządzanie firmą i jej
efektywne funkcjonowanie na rynku.