Raport zintegrowany 2018

  • Wprowadzenie
    • Słowo wstępu
    • O raporcie
  • Firma i jej interesariusze
    • O firmie
    • Nasi interesariuszes
  • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Kluczowe zasoby
    • Model biznesowy
    • Otoczenie zewnętrzne
    • Otoczenie wewnętrzne
  • Strategia
    • Pytania do Jean-François Fallachera, Prezesa Orange Polska
    • Nasza strategia
  • Wyniki
    • Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów
    • Wyniki modelu biznesowego
    • Wyniki finansowe
  • Zarządzanie ryzykiem
    • Zarządzanie ryzykiem
    • Ekspozycja na ryzyko
  • Ład korporacyjny
    • Nasze podejście do ładu korporacyjnego
    • Struktura zarządzania
    • Działalność organów Spółki w 2018 roku
  • Wybrane dane finansowe
  • Załączniki
    • Tabela GRI
    • Proces definiowania treści Raportu
    • Cele Zrównoważonego Rozwoju
    • Nota metodologiczna wskaźników niefinansowych
    • Słownik
    • Oświadczenie Audytora
    • Kontakt
Ład korporacyjny

Ocena sytuacji grupy kapitałowej Orange Polska

Niniejsza ocena sytuacji Grupy Orange Polska w 2018 roku została sporządzona przez Radę Nadzorczą zgodnie z zasadą II.Z.10.1 Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW, wprowadzonych przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Ocena ta jest oparta na wynikach finansowych Grupy (Spółki oraz jej spółek zależnych) w 2018 roku, a także informacjach uzyskanych przez Radę Nadzorczą w trakcie wypełniania przez nią obowiązków statutowych.

Rada Nadzorcza, działając poprzez komitety oraz wszystkich członków (w tym członków niezależnych), brała aktywny udział w procesie oceny najważniejszych inicjatyw, mając na względzie interes wszystkich interesariuszy Grupy, w tym akcjonariuszy. Ponadto, Rada sprawowała nadzór nad realizacją celów operacyjnych i finansowych Grupy poprzez analizę sporządzanych przez Zarząd raportów kwartalnych, jak również – poprzez Komitet Audytowy – prowadziła nadzór nad rzetelnością sprawozdawczości finansowej oraz funkcjonowaniem systemu kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem.

Działalność operacyjna Grupy

Główne cele Grupy w 2018 roku obejmowały:
  • Utrzymanie priorytetów określonych w strategii Orange.one
  • Realizację planów komercyjnych, które obejmują czerpanie wartości z nowej oferty wprowadzonej w 2017 roku
  • Przyspieszenie monetyzacji inwestycji w sieć światłowodową
  • Kontynuację rozwoju sieci światłowodowej, pokrycie siecią około 1 miliona nowych gospodarstw domowych (w tym w ramach realizacji Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa)
  • Kontynuację transformacji biznesu, w tym również inicjatyw redukcji kosztów w celu podnoszenia efektywności działania
  • Wprowadzenie kolejnych usprawnień w zarządzaniu doświadczeniem klienta w celu dalszej poprawy poziomu satysfakcji klientów i ich lojalności
  • Rozważenie możliwości inicjatyw optymalizujących bilans
  • Osiągnięcie stabilnego skorygowanego zysku EBITDA w porównaniu z 2017 rokiem, tj. ok. 3 mld zł zgodnie z standardem rachunkowości MSR18 (około 2,75 mld zł zgodnie z nowym standardem rachunkowości MSSF 15)
  • Utrzymanie stabilności finansowej i ścisłe monitorowanie poziomu wskaźników zadłużenia, tj. dług netto do skorygowanej EBITDA na poziomie nie przekraczającym 2.6 zgodnie z standardem rachunkowości MSR18 (nie przekraczającym 2.8 zgodnie z nowym standardem rachunkowości MSSF 15)
Rok 2018 był rokiem przełomu dla Orange Polska pod względem wyników finansowych. Po 12 latach ciągłych spadków skorygowana EBITDA zanotowała 3% wzrost. Był to lepszy wynik, niż ogłoszony rynkom finansowym, który zakładał stabilizację tego wskaźnika. W opinii Zarządu, którą podziela Rada Nadzorcza jest to konsekwencja właściwej realizacji strategii Orange.one. Ubiegły rok był pierwszym pełnym rokiem jej wdrażania.

Zarząd na bieżąco informował Radę Nadzorczą na temat różnych aspektów związanych ze strategią. Rada Nadzorcza podziela opinię Zarządu, że dla powodzenia strategii istotne są postępy we wdrażaniu konwergencji jako głównej formuły konkurowania na rynku klientów masowych, monetyzacja inwestycji w sieć światłowodową oraz oparcie działalności komercyjnej na zasadach kreowania wartości dla Spółki.

W ramach omawiania inwestycji w sieć światłowodową, Zarząd przedstawiał również informację dotyczącą postępów budowy sieci w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Inwestycje te są częściowo finansowane ze środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i mają bardzo istotny walor społeczny, walnie przyczyniając się do propagacji szybkiego internetu na terenach mniej zurbanizowanych oraz szkołach. Korzystanie z funduszy strukturalnych wiąże się z ryzykiem redukcji lub konieczności zwrotu otrzymanego dofinansowania w różnych sytuacjach, np. negatywnej oceny przez instytucje kontrolujące dokumentacji formalnej, czy opóźnienia robót poza termin rozliczenia.

Rok 2018 pokazał, że monetyzacja tej olbrzymiej inwestycji może się odbywać również poprzez ofertę hurtową. Umowa o dostępie hurtowym do sieci światłowodowej dla T-Mobile była przedmiotem analiz i dyskusji na posiedzeniach Rady Nadzorczej, a następnie została pozytywnie zaopiniowana przez Radę Nadzorczą. W opinii Rady współpraca hurtowa zmaksymalizuje wykorzystanie infrastruktury Orange Polska, przy uniknięciu nadmiernej rozbudowy sieci światłowodowej przez innych operatorów, a także przyspieszy konwergencję usług telekomunikacyjnych na rynku polskim w oparciu o łącza światłowodowe.

Ważnym aspektem dyskusji na temat strategii na forum Rady Nadzorczej była sytuacja na rynku telekomunikacyjnym, zarówno pod kątem regulacyjnym, jak i konkurencyjnym. Rynek pozostaje mocno konkurencyjny, natomiast w opinii Zarządu wydaje się, że ceny usług w Polsce (szczególnie na rynku mobilnym) przestały spadać. Obserwowane trendy na rynku w połączeniu z korzystnymi perspektywami gospodarczymi dla Polski, skutkującymi między innymi wzrostem dochodu rozporządzalnego wskazują, że w kolejnych latach sytuacja na rynku telekomunikacyjnym powinna się poprawiać.

Rada Nadzorcza dyskutowała również zakończenie współpracy z mBankiem w obszarze oferowania usług finansowych pod marką Orange Finanse. Zakończenie współpracy wynika ze zmiany podejścia biznesowego Orange Polska w zakresie dostarczania usług finansowych swoim klientom. Nowy model będzie korzystniejszy z punktu widzenia generowania wartości w Orange Polska. Usługi finansowe pozostają istotnym filarem usług uzupełniających dla oferty telekomunikacyjnej Orange Polska.

Sytuacja finansowa Grupy

arząd na bieżąco informował Radę Nadzorczą na temat osiąganych wyników finansowych. Komitet Audytowy Rady Nadzorczej na bieżąco nadzorował rzetelność sprawozdawczości finansowej i przedstawiał swoją opinię Radzie Nadzorczej przed publikacją wyników za kolejne okresy sprawozdawcze.

Grupa wypełniła swoje cele finansowe na rok 2018. W zakresie zysku skorygowanego EBITDA plan został nawet przekroczony. Według porównywalnych standardów rachunkowości skorygowana EBITDA wzrosła o 3% r/r, co było lepszym osiągnięciem niż planowana stabilizacja. Poprawie uległa dynamika przychodów oraz poziom wygenerowanej gotówki.

Przychody (zgodnie ze standardem MSR 18) wyniosły w 2018 roku 11 296 mln zł. Spadek rok-do-roku został ograniczony do zaledwie 0,7% (tj. 85 mln zł), pomimo presji strukturalnej na tradycyjne segmenty działalności (detaliczne i hurtowe usługi telefonii stacjonarnej).

Rada Nadzorcza podziela opinię Zarządu, że strategicznym motorem tej poprawy jest konwergencja. Przychody z usług konwergentnych zwiększyły się w 2018 roku o 30%, dynamika ta była zbliżona do tej w 2017 roku.


Skorygowana EBITDA za 2018 rok wyniosła 3 104 mln zł (zgodnie ze standardem MSR 18) i była o 93 mln zł wyższa niż w 2017 roku. Wzrost skorygowanej EBITDA przerwał pasmo dwunastu lat nieustannych spadków tego wskaźnika. Przyczyniły się do tego bardzo znacząca optymalizacja kosztów (koszty pośrednie zmniejszyły się w 2018 roku o 10% rok-do-roku) oraz rekordowe zyski ze sprzedaży aktywów.

Zysk netto w 2018 roku wyniósł 190 mln zł (zgodnie ze standardem MSR 18) wobec straty netto w wysokości 60 mln zł w 2017 roku. Ta znacząca poprawa wynikała głównie ze znacznie wyższej raportowanej EBITDA – na którą w 2017 roku niekorzystnie wpłynęło utworzenie rezerw związanych z Umową Społeczną w wysokości 204 mln zł.

Skorygowane organiczne przepływy pieniężne w 2018 roku wyniosły 453 mln zł, co oznacza znaczący wzrost wobec 111 mln zł w 2017 roku. Najważniejszym czynnikiem, który wpłynął na poprawę, były płatności w kwocie 275 mln zł od T-Mobile z tytułu umowy hurtowej.

W 2018 roku, Grupa nie wypłacała dywidendy, co było pozytywnie zaopiniowane przez Radę Nadzorczą. Decyzja ta była podyktowana perspektywą wyzwań biznesowych, w szczególności potrzebą maksymalnej alokacji środków pieniężnych na strategiczne projekty inwestycyjne oraz potencjalną płatność kary nałożonej przez Komisję Europejską.

Wnioski i zalecenia na 2019 rok

Grupa wypełniła swoje cele operacyjne i finansowe na rok 2018 dzięki konsekwentnemu wdrażaniu strategii, zorientowaniu na wartość i kompleksowej transformacji biznesu. Celem jest budowa firmy, która będzie strukturalnie lepiej przygotowana na przyszłe wyzwania konkurencyjne oraz szanse biznesowe, i które będzie mogła rosnąć w sposób trwały. W 2019 roku Orange Polska będzie się skupiał na tych samych strategicznych priorytetach tak, ażeby podtrzymać wzrost osiągnięty w roku poprzednim.

Zdaniem Rady Nadzorczej, w 2019 r. Grupa powinna skoncentrować się w swojej działalności w szczególności na następujących kluczowych aspektach:
  • Utrzymaniu priorytetów określonych w strategii Orange.one
  • Wypełnieniu opublikowanych rynkom finansowych prognoz i oczekiwań dotyczących wzrostu przychodów i wskaźnika EBITDAaL
  • Realizacji planów komercyjnych, które odzwierciedlają podejście oparte o kreację wartości zarówno na rynku klienta indywidulanego i jak i biznesowego
  • Przyspieszeniu monetyzacji inwestycji w sieć światłowodową
  • Kontynuacji budowy sieci światłowodowej w ramach realizacji Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC)
  • Kontynuacji transformacji biznesu, w tym również inicjatyw redukcji kosztów w celu podnoszenia efektywności działania
  • Wprowadzaniu kolejnych usprawnień w zarządzaniu doświadczeniem klienta w celu dalszej poprawy poziomu satysfakcji klientów i ich lojalności
  • Przygotowywaniu się do inwestycji w sieć 5G
  • Utrzymaniu stabilności finansowej i ścisłym monitorowaniau poziomu wskaźników zadłużenia. Wskaźnik dług netto/ EBITDAaL powinien spaść poniżej poziomu 2.4x zanotowanego na koniec 2018 roku..