Raport zintegrowany 2018

  • Wprowadzenie
    • Słowo wstępu
    • O raporcie
  • Firma i jej interesariusze
    • O firmie
    • Nasi interesariuszes
  • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Kluczowe zasoby
    • Model biznesowy
    • Otoczenie zewnętrzne
    • Otoczenie wewnętrzne
  • Strategia
    • Pytania do Jean-François Fallachera, Prezesa Orange Polska
    • Nasza strategia
  • Wyniki
    • Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów
    • Wyniki modelu biznesowego
    • Wyniki finansowe
  • Zarządzanie ryzykiem
    • Zarządzanie ryzykiem
    • Ekspozycja na ryzyko
  • Ład korporacyjny
    • Nasze podejście do ładu korporacyjnego
    • Struktura zarządzania
    • Działalność organów Spółki w 2018 roku
  • Wybrane dane finansowe
  • Załączniki
    • Tabela GRI
    • Proces definiowania treści Raportu
    • Cele Zrównoważonego Rozwoju
    • Nota metodologiczna wskaźników niefinansowych
    • Słownik
    • Oświadczenie Audytora
    • Kontakt
Model biznesowy i tworzenie wartości

Otoczenie zewnętrzne

Prawa człowieka

Z uwagi na model biznesowy i charakter łańcucha dostaw, polityka w zakresie praw człowieka jest formułowana na poziomie międzynarodowym przez Grupę Orange. Poza ogólnymi ramami Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) i zasad Global Compact, Grupa przestrzega Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka, ustanowionych w 2011 roku. Działania grupowe w odniesieniu do poszanowania podstawowych praw człowieka koncentrują się w trzech głównych obszarach:

  • relacje z pracownikami,
  • relacje z dostawcami,
  • poszanowanie prywatności i wolność wypowiedzi.
Kwestie odnoszące się do przestrzegania praw człowieka są zawarte w Kodeksie Etyki Orange Polska. Szanujemy wszystkich ludzi i ich prawo do prywatności. Akceptujemy różnorodność rozumianą w kategoriach pochodzenia, rasy, płci, kultury, wieku i stanu cywilnego, a także przekonań religijnych i politycznych oraz przynależności do organizacji społecznych i zawodowych. W 2018 roku wprowadziliśmy w Polsce Kodeks dla Dostawców. Kodeks został opracowany na poziomie Grupy Orange i dostosowany do regulacji krajowych. Jego celem jest zachęcenie do stosowania i poszanowania praw i regulacji z zakresu praw człowieka oraz zapewnienie, iż będą one właściwie i efektywnie stosowane. Dostawca zobowiązuje się do przestrzegania praw człowieka i unikania angażowania się w jakiekolwiek przypadki ich naruszenia. Kodeks obejmuje następujące obszary:
  • odpowiedzialność społeczna, w tym swoboda zgromadzeń i prawo do negocjacji zbiorowych, praca niewolnicza, praca dzieci, różnorodność i niedyskryminowanie, wynagrodzenia, czas pracy, BHP;
  • dpowiedzialność środowiskowa – ochrona środowiska, zasoby naturalne i gospodarowanie odpadami;
  • zabronione praktyki biznesowe – polityka antykorupcyjna, konkurencja, sponsoring, dotacje polityczne, pranie pieniędzy oraz bezpieczeństwo i ochrona danych.
Kodeks został upubliczniony i wpisany do umów z dostawcami.

Obecnie pracujemy nad opracowaniem polityki w zakresie praw człowieka dla Orange Polska. W 2018 roku, wraz z Polskim Instytutem Praw Człowieka i Biznesu, przeprowadziliśmy warsztaty o prawach człowieka dla przedstawicieli następujących działów: zakupów, łańcucha dostaw, zasobów ludzkich, zarządzania zgodnością, zarządzania ryzykiem oraz odpowiedzialności społecznej. Celem warsztatów było zapoznanie pracowników z tematyką praw człowieka oraz określenie obszarów ryzyka w tym zakresie zarówno w Spółce jak i w łańcuchu dostaw. W wyniku warsztatów powstała matryca dla Orange Polska, odzwierciedlająca 33 zidentyfikowane prawa człowieka. Uruchomiliśmy także kurs e-learningowy z zakresu praw człowieka, który ukończyło 73% przedstawicieli działu zakupów.

Prawa związane z różnorodnością są przedmiotem naszej polityki zarządzania różnorodnością , zaś ochrona prywatności i danych osobowych – przedmiotem polityki w zakresie bezpieczeństwa klientów.