Raport zintegrowany 2018

  • Wprowadzenie
    • Słowo wstępu
    • O raporcie
  • Firma i jej interesariusze
    • O firmie
    • Nasi interesariuszes
  • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Kluczowe zasoby
    • Model biznesowy
    • Otoczenie zewnętrzne
    • Otoczenie wewnętrzne
  • Strategia
    • Pytania do Jean-François Fallachera, Prezesa Orange Polska
    • Nasza strategia
  • Wyniki
    • Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów
    • Wyniki modelu biznesowego
    • Wyniki finansowe
  • Zarządzanie ryzykiem
    • Zarządzanie ryzykiem
    • Ekspozycja na ryzyko
  • Ład korporacyjny
    • Nasze podejście do ładu korporacyjnego
    • Struktura zarządzania
    • Działalność organów Spółki w 2018 roku
  • Wybrane dane finansowe
  • Załączniki
    • Tabela GRI
    • Proces definiowania treści Raportu
    • Cele Zrównoważonego Rozwoju
    • Nota metodologiczna wskaźników niefinansowych
    • Słownik
    • Oświadczenie Audytora
    • Kontakt
Wyniki

Bezkonkurencyjna transmisja danych dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

Zapewnienie najlepszej jakości sieci

Zakładane cele

Zapewnienie najlepszej jakości sieci w technologii mobilnej i stacjonarnej dla wszystkich klientów, bez względu na lokalizację geograficzną

Objęcie do 1 mln nowych gospodarstw domowych siecią światłowodową w 2018 roku

Dalszy wzrost zasięgu sieci LTE i zapewnienie najlepszej jakości łączności LTE Being a digital and caring employer
KPI Performance
Liczba
gospodarstw
domowych
w zasięgu sieci
światłowodowej

Pokrycie dla sieci 4G

Osiągnięcia w 2018 roku

Jakość sieci jest jednym z filarów naszej strategii. W obliczu rosnącego popytu na coraz większe wolumeny i prędkości transmisji danych, dzięki inwestycjom w odpowiednio dobrany zestaw technologii oraz utrzymaniu i modernizacji istniejącej infrastruktury sieciowej, Orange Polska może nadal pozyskiwać klientów obietnicą szybkich i niezawodnych usług. W 2018 roku nadal koncentrowaliśmy się na technologii światłowodowej w celu sprostania popytowi na szybki Internet, a także podnieśliśmy jakość sieć LTE (4G), aby odpowiedzieć na gwałtowny wzrost ruchu transmisji danych w sieci mobilnej.

Sieć stacjonarna

Szybka, nowoczesna i niezawodna sieć jest niezbędnym warunkiem sukcesu w konwergencji. Z uwagi na zróżnicowane środowisko konkurencyjne, możliwości techniczne związane z gęstością zabudowy, nasze udziały w rynku oraz potrzeby klientów, nasze działania cechuje podejście lokalne, które różni się w zależności od tego, czy są to metropolie, małe miasta czy tereny wiejskie. W dużych miastach nacisk został położony na rozbudowę zasięgu sieci światłowodowej i odzyskanie udziałów w rynku stacjonarnego Internetu przy wykorzystaniu naszej bardzo mocnej pozycji na rynku usług mobilnych. Z kolei na terenach wiejskich główną opcją dostępu do szybkiego Internetu są technologie mobilne, uzupełnione o technologie stacjonarne.

Zgodnie z przyjętą przez nas strategią, w 2018 roku kontynuowaliśmy intensywną rozbudowę sieci światłowodowej. Na koniec roku, zasięg światłowodowej sieci dostępowej wyniósł prawie 3,4 miliona gospodarstw domowych i zwiększył się o ponad 900 tys. względem końca 2017 roku. Nasze usługi dostępne są w 117 miastach w Polsce (w porównaniu do 75 miast na koniec 2017 roku). W ponad 50 miastach nasza sieć obejmuje zasięgiem ponad 50% wszystkich gospodarstw domowych. W 2018 roku, większy nacisk położyliśmy na rozbudowę sieci w małych miastach, gdzie część zabudowy to domy jednorodzinne. Stanowiły one 16% rozbudowywanej sieci. Z jednej strony wymaga to istotnie wyższych nakładów inwestycyjnych, ale z drugiej strony w zabudowie jednorodzinnej obserwujemy znacząco wyższy popyt na nasze usługi, pomimo że cena Internetu światłowodowego jest dla tych klientów wyższa.

Strategia rozwoju usług na bazie łączy światłowodowych przewiduje również – tam gdzie jest to technicznie możliwe i biznesowo opłacalne – wchodzenie w porozumienie z innymi operatorami sieci światłowodowej w sprawie dostępu hurtowego. Główną korzyścią takiego rozwiązania jest szybszy dostęp do sieci światłowodowej i bardziej efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury w danych lokalizacjach. Takie działania wpisują się w założenia Dyrektywy Kosztowej Komisji Europejskiej, która rekomenduje unikanie dublowania istniejących zasobów. Takie umowy zawieraliśmy zarówno w 2016 i 2017, jak i w 2018 roku. Na ich podstawie łącznie wykorzystujemy infrastrukturę 32 operatorów dla prawie 417 tys. gospodarstw domowych.

Natomiast w zasięgu technologii VDSL znajdowało się na koniec 2018 roku ponad 5,3 mln gospodarstw domowych. Zasięg ten wzrósł tylko o 2% w odniesieniu do stanu z roku 2017, głównie z uwagi na priorytet inwestycji w sieć światłowodową.

Orange Polska jest największym w Polsce dostawcą usług hurtowych dla innych operatorów. W ostatnich latach szczególnie rośnie zapotrzebowanie na łącza o przepływności co najmniej 1 Gb/s. W 2018 roku, kontynuowaliśmy budowę krajowego szkieletu sieci transmisyjnej OTN (Optical Transport Network) w celu zwiększenia dostępności i skrócenia czasu dostarczenia usługi dzierżawy łączy. W ubiegłym roku przystąpiliśmy do wdrażania nowych węzłów dużej pojemności, które zapewnią większą elastyczność sieci. Krajowa sieć OTN obejmuje 30 węzłów transmisyjnych w największych miastach Polski i zapewnia sumaryczną pojemność na poziomie 3,1 Tb/s.

Sieć mobilna

Sukcesywnie zwiększamy zasięg i pojemność sieci mobilnej. W 2018 roku, nasi klienci otrzymali możliwość korzystania dodatkowo z 355 stacji bazowych. Ze względu na to, że transfer danych w sieci mobilnej Orange Polska dynamicznie rośnie, a największy wzrost ruchu odnotowujemy w sieci 4G LTE (w 2018 roku stanowił 175% wolumenu z 2017 roku), to ta technologia stanowi podstawowy kierunek inwestycji w rozwój sieci mobilnej. Dzięki stałym inwestycjom w sieć mobilną, na koniec 2018 roku w zasięgu technologii 4G, z wykorzystaniem wszystkich pasm, znajdowało się 99,83% mieszkańców na 98,00% terytorium Polski. Usługi LTE były świadczone za pomocą 10 882 stacji. W 2018 roku, postawiliśmy również na zwiększenie liczby stacji pozwalających na agregację pasma: na koniec grudnia 2018 roku było ich 6 901 (wobec 3 916 rok wcześniej). Ponieważ znaczący zakres częstotliwości był przeznaczony do obsługi starszych technologii: 2G i 3G, zdecydowaliśmy, że oprócz budowy nowych stacji i rozbudowy sieci 4G LTE w oparciu o pasma 800 MHz i 2600 MHz, przeprowadzimy również optymalizację wykorzystania zasobów częstotliwości. Pierwsza ze zmian obejmuje zamianę wykorzystywanego wspólnie z T-Mobile bloku 15 MHz w paśmie 1800 MHz na dwa niezależne bloki częstotliwości nośnych po 10 MHz każdy. Pozwoli to w krótkim czasie zwiększyć pojemność sieci 4G LTE w tym paśmie o około 1/3. Drugim elementem optymalizacji jest uruchomienie LTE w paśmie 2100 MHz. Orange Polska przeznacza na to 10 MHz wykorzystywanych wcześniej przez sieć 3G. Obydwie zmiany umożliwiają agregację nawet czterech pasm nośnych, co przekłada się na pojemność sieci i wyższą prędkość transferu. Łączna ilość pasma, jaką Spółka przeznacza na usługi LTE, wzrośnie do 45 MHz. Jednocześnie, aby utrzymać jakość sieci 3G, blok 4,2 MHz wykorzystywany wspólnie z T-Mobile na usługi UMTS900 został zamieniony na dwie niezależne pasma nośne o szerokości 4,2 MHz. Zmiana w wykorzystaniu pasma w częstotliwości 900 MHz została już przeprowadzona, natomiast zmiany w pasmach 1800 i 2100 MHz są wprowadzane stopniowo i na koniec 2018 roku prace zostały zakończone w 11 aglomeracjach (Kraków, Toruń, Poznań, Bydgoszcz, GOP, Trójmiasto, Olsztyn, Wrocław, Lublin, Szczecin i Warszawa). Cały projekt zmiany przeznaczenia częstotliwości (tzw. refarmingu) potrwa w sumie blisko trzy lata i zakończy się w roku 2020.

finansial in future

Zapewnienie oferty usług dostosowanej do potrzeb klientów

Zakładane cele

Zapewnienie pełnego portfolio usług, wzbogaconego o produkty dodane, w celu umocnienia naszej pozycji jako unikalnego dostawcy usług konwergentnych w Polsce. Being a digital and caring employer
KPI Realizacja
Liczba
klientów
konwergentnych
Liczba
kart SIM
Liczba kart SIM
dla usług
abonamentowych
Liczba kart SIM dla usług przedpłaconych
Liczba detalicznych
klientów Internetu
stacjonarnego
Liczba klientów usług
światłowodowych
Udział ofert konwergentnych wśród indywidualnych klientów stacjonarnego Internetu
Udział ofert
konwergentnych wśród
indywidualnych klientów
mobilnych usług głosowych
Liczba klientów
stacjonarnych usług
głosowych


Osiągnięcia w 2018 roku

W 2018 roku utrzymaliśmy naszą strategię komercyjną, opartą na zachowaniu równowagi pomiędzy ilością a wartością. Nasza działalność komercyjna koncentruje się na dostarczaniu pakietu usług mobilnych i stacjonarnych, co określamy mianem konwergencji. Konwergencja decyduje o naszej przewadze nad konkurencją, stanowi doskonałe narzędzie do budowania lojalności klientów oraz umożliwia dosprzedaż usług, pozwalając uzyskać większy udział w wydatkach gospodarstw domowych na usługi telekomunikacyjne i media.

Konwergencja: odpowiedź na potrzeby gospodarstw domowych i siła napędowa strategii

Jednym z podstawowych celów strategicznych Orange Polska jest bycie liderem w sprzedaży usług telekomunikacyjnych gospodarstwom domowym. Konwergencja kompleksowo adresuje potrzeby gospodarstwa domowego w zakresie takich usług oraz przyczynia się do wzrostu satysfakcji klientów i zmniejszenia wskaźnika odejść (liczba rezygnacji klientów konwergentnych jest bowiem istotnie mniejsza niż w przypadku sprzedaży pojedynczych produktów). Poprzez ofertę konwergentną jesteśmy z jednej strony w stanie wejść z naszymi usługami do nowych gospodarstw domowych, a z drugiej strony dosprzedajemy kolejne usługi tam, gdzie już jesteśmy obecni, wypierając konkurentów, którzy nie są w stanie zaproponować tak kompleksowej oferty.

W ubiegłym roku kontynuowaliśmy sprzedaż naszej flagowej oferty konwergentnej dla gospodarstw domowych Orange Love, którą wprowadziliśmy na rynek w lutym 2017 roku. W wersji podstawowej pakiet ten zawiera:
  • stacjonarny dostęp do Internetu w technologii miedzianej, światłowodowej lub mobilnej do użytku stacjonarnego
  • pakiet telewizyjny obejmujący około 100 kanałów
  • abonament komórkowy z nielimitowanymi rozmowami, SMS-ami i pakietem Internetu 5 GB,
  • telefon domowy
Pakiet podstawowy można rozbudować o bogatsze wybór kanałów telewizyjnych, kolejne abonamenty komórkowe (po cenie z rabatem) oraz usługi dodane typu Orange TV GO czy multiroom.

Ofercie towarzyszy bogata oferta smartfonów, oferowanych w systemie ratalnym. Oferta sprzedawała się w dalszym ciągu bardzo dobrze, pomimo bardzo dużych wzrostów w 2017 roku, skutkujących znaczącym nasyceniem bazy klientów internetowych usługami konwergentnymi. W październiku, liczba klientów Orange Love przekroczyła milion. Większość usług mobilnych i Internetu stacjonarnego jest obecnie sprzedawanych w formule pakietów konwergentnych. Oferta konwergentna stanowi silny atut w konkurowaniu z operatorami telewizji kablowej, którzy bądź w ogóle nie świadczą usług komórkowych, bądź świadczą je w bardzo ograniczony sposób.

finansial in future

W 2018 roku, baza indywidualnych klientów ofert konwergentnych wzrosła o 201 tys. (tj. prawie 20%), przekraczając 1,2 mln. Całkowita liczba usług świadczonych tym klientom przekroczyła 5 mln. Średnio, każdy indywidualny klient konwergentny korzysta z ponad czterech usług Orange, przy czym wskaźnik ten utrzymuje tendencję rosnącą w wyniku dosprzedaży dodatkowych usług komórkowych i telewizyjnych. Udział konwergencji w bazie klientów indywidualnych usług stacjonarnego Internetu oraz mobilnych usług głosowych znacznie wzrósł, z uwagi na atrakcyjność oferty Orange Love oraz priorytet nadany konwergencji przez Orange Polska. Obecnie 57% klientów indywidualnych stacjonarnego Internetu oraz 46% klientów indywidualnych mobilnych usług głosowych jest posiadaczami pakietów konwergentnych.

Usługi mobilne: konsekwentna realizacja strategii komercyjnej ukierunkowanej na wartość

Po wprowadzonych na jesieni 2017 roku znaczących zmianach w planach taryfowych (polegających głównie na ograniczeniu ich liczby i bardzo znaczącym uproszczeniu), w ubiegłym roku zmiany polegały głównie na uatrakcyjnieniu droższych planów. Wprowadziliśmy w nich nielimitowany przesył danych: po wykorzystaniu dedykowanego pakietu danych, klient może teraz w dalszym ciągu korzystać z Internetu, natomiast prędkość transmisji zostaje ograniczona do 1Mb/s. Dodatkowo, dodaliśmy w tych planach pakiety minut na połączenia międzynarodowe. W efekcie, droższe plany taryfowe zyskały dodatkowy wyróżnik i stały się atrakcyjniejsze, dzięki czemu udało się nam zwiększyć ich udział w pozyskaniu i utrzymaniu klientów. Wprowadziliśmy również większą elastyczność w łączeniu różnych planów taryfowych przy tworzeniu ofert rodzinnych.

W ramach realizowania strategii skoncentrowanej na wartości, konsekwentnie stosowaliśmy politykę niskich subsydiów do telefonów (wprowadzoną w 2017 roku). Wprowadziliśmy natomiast możliwość zakupu telefonów w systemie ratalnym w dowolnym momencie trwania umowy na usługę. Dotychczas klient mógł kupić na raty nowy smartfon tylko w momencie zawierania lub odnawiania umowy. Obecnie klienci mają dużo większą elastyczność w tym zakresie, co zwiększa naszą konkurencyjność na rynku smartfonów w porównaniu z innymi kanałami sprzedaży. Odpowiedzieliśmy w ten sposób na potrzeby klientów, którzy szukają nowości bądź utracili telefon i potrzebują nowego. Dzięki temu udało się istotnie zwiększyć sprzedaż smartfonów oraz wzmocnić lojalność klientów.

Na koniec 2018 roku, liczba usług mobilnych Orange Polska wyniosła 14,8 mln i w ujęciu rocznym zwiększyła się o blisko 3%. W segmencie abonamentowym, wzrost liczby kart SIM wyniósł 2% porównaniu ze stanem na koniec 2017 roku. W zakresie ofert głosowych, wzrost wyniósł 3%, a więc mniej niż w 2017 roku, co było wynikiem konsekwentnego wdrażania strategii komercyjnej opartej na wartości oraz koncentracji na pozyskaniu klientów w ramach oferty konwergentnej Orange Love. Liczba usług Internetu mobilnego, zgodnie z naszymi oczekiwaniami, nadal spadała, co wynikało z rosnącej popularności ofert mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego oraz wzrostu wielkości pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych. Natomiast w dalszym ciągu dynamicznie rosła liczba kart SIM związanych z usługami telemetrii (M2M).

Baza usług przedpłaconych wzrosła w 2018 roku o prawie 4%, po bardzo dużym spadku w roku poprzednim (spowodowanym głównie spadkiem aktywacji nowych kart pre-paid po wprowadzeniu obowiązku rejestracji). Wzrost ten był wynikiem stabilizacji rynku, korzystnych zmian w ofercie oraz efektywnej i atrakcyjnej dla klientów komunikacji.

Internet stacjonarny: rekordowy wzrost liczby klientów usług światłowodowych potwierdzeniem przewagi konkurencyjnej i znaczenia dla konwergencji

Całkowita liczba klientów stacjonarnego Internetu zwiększyła się w ubiegłym roku o 122 tys. (tj. 5%), osiągając 2,6 mln. W stosunku do roku 2017, trend nie uległ zmianie. Motorami wzrostu pozostają atrakcyjna oferta konwergentna oraz inwestycje w sieć światłowodową i mobilną. Spadek w technologii ADSL, w większości niekonkurencyjnej, został zrównoważony przez wzrost w dostępach VDSL, światłowodowych i bezprzewodowych do użytku stacjonarnego. Na koniec grudnia 2018 roku, udział tych technologii wzrostowych w ogólnej liczbie klientów wyniósł już 55% (w porównaniu do 46% na koniec 2017 roku). Oczekujemy, że ta transformacja będzie postępować w wyniku konsekwentnej realizacji strategii konwergentnej oraz dalszych inwestycji w sieć światłowodową.

Liczba klientów usług światłowodowych osiągnęła 366 tys., przy czym w ciągu roku zwiększyła się o 152 tys. – to najwyższy roczny przyrost w historii. Natomiast liczba klientów usług niekonwergetnych nadal spadała pod wpływem migracji do konwergencji oraz odejść.

W obszarze usług telewizyjnych Orange, rok 2018 przyniósł kontynuację strategii konwergencji, w której płatna telewizja ma ważny udział, oraz dalsze inwestycje w usługi najwyższej jakości 4K Ultra HD. Liczba klientów, którzy wybrali telewizję Orange, stale wzrasta i na koniec roku osiągnęła poziom 943 tys. (o 94 tys., tj. 11%. więcej niż przed rokiem). Orange Polska, jako pierwszy ogólnopolski operator płatnej telewizji, zaproponował w 2017 roku rozrywkę w jakości 4K. Dostępna od tego czasu oferta programowa w jakości 4K jest stale poszerzana: oprócz dwóch kanałów telewizyjnych (Festival 4K i Eleven 4K) oraz kontentu 4K w udostępnianym za pośrednictwem dekodera Orange serwisie Netflix, w 2018 roku wprowadziliśmy na okres mistrzostw świata w piłce nożnej kanały TVP 4K i Canal+ 4K, a także wzbogaciliśmy katalog filmów i programów w serwisie wideo na żądanie o pozycje takich dostawców jak Discovery i Warner.

Stacjonarne usługi głosowe: kontynuacja niekorzystnych trendów

Utrata klientów telefonii stacjonarnej (z wyłączeniem technologii VoIP) wyniosła w 2018 roku 431 tys. i była nieco wyższa niż rok wcześniej. Do spadku liczby tych łączy przyczyniają się głównie strukturalne czynniki demograficzne oraz popularność usług mobilnych z nielimitowanymi połączeniami do wszystkich sieci. Istotną rolę odgrywa również nasza strategia konwergentna, która powoduje częściową migrację klientów do technologii VoIP. Spadek przychodów wyniósł około 13,6% i był na podobnym poziomie jak w 2017 roku. Oczekujemy kontynuacji tego trendu spadkowego w kolejnych okresach. Natomiast pozytywną tendencją jest stabilizacja średniego przychodu na klienta.

Baza klientów stacjonarnego Internetu (w tys.)

finansial in future