Orange Polska jest największym dostawcą usług telekomunikacyjnych w Polsce, działającym we wszystkich segmentach rynku telekomunikacyjnego. Spółka posiada licencje na użytkowanie częstotliwości w pasmach 800 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz i 2600 MHz. Pasmo to rzadki i unikalny kapitał naturalny, do którego dostęp podlega regulacji na poziomie krajowym i Unii Europejskiej. Nasz dostęp do częstotliwości niezbędnych do świadczenia usług telekomunikacyjnych leży w gestii regulatora. Zakres pasma, jakim dysponujemy, wpływa na konkurencyjność Spółki i jakość świadczonych usług.
Rozbudowa infrastruktury telekomunikacyjnej w odpowiedzi
na rosnące zapotrzebowanie na przepływ informacji powoduje
zwiększenie zapotrzebowania na energię elektryczną w naszej
branży. W celu zrównoważenia tego niekorzystnego wpływu na
środowisko, podejmujemy inicjatywy związane z oszczędnością
energii. Na przykład zmniejszamy zużycie energii elektrycznej
poprzez wymianę urządzeń opartych na starszej technologii na
bardziej nowoczesne i energooszczędne, modernizację układów
chłodzenia, wprowadzenie funkcjonalności obniżających
zużycie itp.
Efektywnie gospodarujemy zasobami naturalnymi, monitorując
zużycie energii i innych zasobów, a także emisję dwutlenku węgla związaną z naszą działalnością.
Dążymy do utrzymania odpowiedzialnej struktury kapitałowej,
która będzie wspierać naszą działalność operacyjną i pozwoli
finansować nakłady inwestycyjne. Utrzymujemy równowagę
pomiędzy kapitałami własnymi i długiem, aby zachować
bezpieczną strukturę bilansu i zdolność kredytową.
Od 2014 roku, nasze potrzeby w zakresie finansowania
zewnętrznego są zaspokajane przez akcjonariusza większościowego, Orange S.A. Taka polityka umożliwia osiągnięcie efektu
synergii i oszczędności kosztowych, gdyż Orange S.A. to jedna
z największych firm telekomunikacyjnych w Europie, dysponująca szybkim dostępem do szerokiej gamy źródeł finansowania.
Środki są przekazywane na warunkach rynkowych, popartych
analizą wskaźników porównawczych.
Całe zadłużenie wyrażone w walutach obcych jest zabezpieczone przed ryzykiem walutowym, a ponad trzy czwarte długu jest
efektywnie oparte na stałej stopie procentowej.
Na koniec 2018 roku, średnia zapadalność długu wynosiła
2,2 lat. Jednak w lutym 2019 roku zawarliśmy umowę w sprawie
refinansowania znaczącej części zadłużenia. Umowa wejdzie
w życie w maju 2019 roku, wydłużając średnią zapadalność
długu do 3 lat. Pozwala to nam zachować równowagę pomiędzy
optymalnymi kosztami obsługi długu a stabilną strukturą
finansową.
Ściśle monitorujemy poziom dźwigni finansowej, a stosunek
zadłużenia finansowego netto do skorygowanej EBITDA jest dla
nas kluczowym wskaźnikiem struktury finansowej i płynności.
Nasza działalność wymaga znacznego kapitału wytworzonego: nasze sieci mobilne i stacjonarne, platformy usługowe i systemy informatyczne stanowią podstawę dla produktów i usług, z których korzystają klienci. Utrzymanie niezawodnej i bezawaryjnej sieci ma krytyczne znaczenie dla powodzenia naszych zamierzeń. Musimy reagować na zmiany technologiczne, inwestując we właściwie dobrany zestaw technologii. Przykładowo, obecnie prowadzimy znaczące inwestycje w rozbudowę sieci światłowodowej, gdyż uważamy, że jest to niezbędne dla utrzymania konkurencyjności na rynku i zaproponowania najlepszych ofert konwergentnych. W ciągu ostatnich dziesięciu lat, zainwestowaliśmy ponad 25 mld zł w majątek trwały.
Korzystamy z szeregu platform usługowych, łączących zasoby sieciowe i informatyczne, które stanowią podstawę do oferowania wielu kluczowych produktów. Nasze wewnętrzne systemy informatyczne umożliwiają zarządzanie procesami, przetwarzanie informacji o klientach oraz dostarczanie produktów i usług.
Docieramy do klientów i sprzedajemy nasze produkty poprzez wielorakie kanały dystrybucji: tradycyjne salony sprzedaży, telesprzedaż, sprzedaż bezpośrednią oraz kanały alternatywne i internetowe. Dzięki tak szerokiej sieci sprzedaży, każdy ma dostęp do naszych produktów i usług. Stale zmieniamy sieć dystrybucji, dostosowując ją do zmieniających się preferencji klientów. Optymalizujemy tradycyjne punkty sprzedaży i otwieramy nowoczesne salony typu Smart Store. Sprzedaż przez Internet jest najdynamiczniej rozwijającym się kanałem. Na koniec 2018 roku, posiadaliśmy 731 punktów sprzedaży rozmieszczonych na terenie całego kraju, w tym 23 salony Smart Store. 146 punktów sprzedaży jest przystosowanych do potrzeb klientów z niepełnosprawnością.
Zaangażowanie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników odgrywa kluczową rolę w powiększaniu długoterminowej wartości. Inwestujemy w ludzi po to, żeby odnosili sukcesy i skutecznie przyczyniali się do rozwoju naszej działalności. Cenimy różnorodność, zapewniając wszystkim równe szanse, gdyż uwa- żamy, że przyczynia się to do poszerzania zestawu umiejętno- ści oraz promowania innowacyjności – zróżnicowanie pracowników przekłada się na większą innowacyjność, pomaga nam lepiej poznać i obsłużyć klientów oraz zachęca pracowników do dawania z siebie, tego co najlepsze. Grupa Orange Polska (w tym NetWorkS!) zatrudnia obecnie 13 545 osób na umowach o pracę oraz korzysta z 4 344 współpracowników z firm zewnętrznych.
Aby wspierać rozwój nowych technologii i innowacji, stworzyliśmy laboratoria Orange – Orange Labs. Polskie Orange Labs należy do międzynarodowej sieci, w skład której wchodzi kilkanaście ośrodków i laboratoriów badawczo-rozwojowych. Przy tworzeniu, wyborze i wdrażaniu innowacji jednostka współpracuje z partnerami zewnętrznymi, realizując prace badawczo-rozwojowe dla Orange Polska i Grupy Orange, przy czym wszelkie rozliczenia pomiędzy Spółką a Grupą Orange są dokonywane na warunkach rynkowych, popartych analizą wskaźników porównawczych. Do głównych obszarów działalności Orange Labs należą: cyfrowe życie prywatne, infrastruktura oprogramowania, jakość otoczenia sieciowego, społeczeństwo cyfrowe, dane i wiedza, zaufanie i bezpieczeństwo oraz Internet rzeczy. Ważnym elementem naszej działalności są badania i rozwój oraz współpraca ze startupami – przeznaczamy na ten cel 50 mln zł rocznie. Stawiamy na model otwartych innowacji. Dzięki temu swój wpływ społeczny zaznaczamy nie tylko poprzez bezpośrednie oddziaływanie innowacji na życie ludzi czy społeczności, lecz także poprzez transfer wiedzy do podmiotów, z którymi współ- pracujemy. Zachęcamy także pracowników do samodzielnego tworzenia innowacji i wdrażania pomysłów, które mogą poprawić zarówno doświadczenie klientów jak i pracowników. Innowacyjność wśród pracowników ma stymulować program Oz, który opiera się na czterech filarach: nieustanna poprawa, ściana pomysłów, innowacyjne wyzwania i studio przedsiębiorczości. Program pozwala każdemu pracownikowi Orange Polska wyrazić siebie w przydatny sposób, otrzymać wsparcie w rozwijaniu pomysłów oraz zyskać uznanie ze strony Spółki i kolegów.
Znajomość klientów i rynku jest zasadniczym warunkiem sukcesu. Budowanie zaufania i lojalności klientów i dostarczanie im tego, czego chcą, ma podstawowe znaczenie dla zagwarantowania stabilności w warunkach narastającej konkurencji w bran- ży telekomunikacyjnej. Głos klientów ma istotny wpływ na nasze decyzje biznesowe. Aby zapewnić najlepsze doświadczenie klientów w czasie całej „podróży”, włączamy się w aktywny dialog z klientami na różnych poziomach. Prowadzimy kompleksowe badania, w których porównujemy ofertę, produkty i jakość sieci z konkurencją. Nasi menedżerowie uczestniczą w akcji „Zadzwoń do detraktora i promotora”, aby wspomóc rozwią- zywanie problemów klientów oraz lepiej poznać nasze własne atuty. Pomagają także pracownikom pierwszej linii w zrozumieniu perspektywy klientów.
Kapitał ludzki i intelektualny
Kapitał naturalny
Kapitał społeczny i relacyjny
Marka
Orange – silna globalnie……
Orange jest firmą globalną, która obsługuje ponad 250 mln klientów na całym świecie i jest obecna w 29 krajach. W lutym 2018 roku, w raporcie Brand Finance, markę Orange wyceniono na 22,2 mld dolarów, co pod względem wartości daje jej 51 miejsce na świecie, a przy tym pierwsze miejsce we Francji i ósme miejsce w branży telekomunikacyjnej. Marka Orange jest naszym atutem – i to jednym z najcenniejszych – we wszystkich krajach. Pomaga nam także pokazywać, że jesteśmy firmą cyfrową, efektywną i odpowiedzialną.
Gdziekolwiek jesteśmy obecni, nasza marka jest przede wszystkim marką dla ludzi, pomagając nam być blisko klientów i ich potrzeb – niezależnie od tego, czy jest to międzynarodowa korporacja, czy też nastolatek, który dostał swój pierwszy telefon.
Od początku z optymizmem podchodzimy do nowych technologii, starając się je udostępniać jak najszerszemu gronu osób. Dlatego naszą dewizą jest „Liczy się to, co ważne dla Ciebie”, a nowe wytyczne dla kultury organizacyjnej i działań zewnętrznych są oparte na słuchaniu klientów i odpowiadaniu na ich potrzeby.
Marka Orange wspiera przyjętą przez nas filozofię i ożywia nasze działania, a poprzez niezwykłe doświadczenia klientów w kontakcie z nią wywiera na nich pozytywny wpływ.
…i wiodąca w Polsce
To podejście przyczyniło się do zmiany doświadczenia klientów z marką w procesie obsługi i kanałach sprzedaży. Według badań rynku przeprowadzonych w grudniu 2018 roku przez firmę zewnętrzną (agencję IQS), Orange była dla polskich konsumentów marką pierwszego wyboru dla komórkowych usług głosowych (30%), mobilnego Internetu (20%), stacjonarnego Internetu (25%), pakietów (24%) i usług światłowodowych (24%).
Zaowocowało także wysoką świadomością komunikacji marketingowej, która na rynku komórkowym wyniosła 52%.
Relacje z regulatorem rynku, instytucjami państwowymi i środowiskiem inwestorów
Dobre relacje z kluczowymi interesariuszami są niezbędnym warunkiem powodzenia naszych działań. Wiąże się to z budowaniem zaufania, gotowością do dialogu i podtrzymywaniem kontaktów. W szczególności, istotne znaczenie ma dla nas utrzymanie konstruktywnego dialogu z regulatorem telekomunikacyjnym oraz instytucjami rządowymi i samorządowymi. Jako spółka giełdowa, zabiegamy o naszych inwestorów i środowisko finansowe, przekazując przejrzyste informacje o wynikach oraz włączając się w bezpośredni dialog.
Relacje z partnerami biznesowymi
Orange Polska jest członkiem wielu organizacji branżowych, biznesowych i społecznych. Staramy się, aby współpraca z naszymi dostawcami i partnerami biznesowymi opierała się na transparentnych, długofalowych relacjach oraz przestrzeganiu zasad i standardów etycznych. Współpracujemy zarówno z dostawcami globalnymi, jak i przedstawicielami rynku lokalnego. Nasze działania to zarówno zakupy jednorazowe jak i wieloletnie umowy z ponad 3670 dostawcami. Prowadzimy konkurencyjną i otwartą politykę zakupową. Transparentność tego procesu zapewnia Regulamin Przeprowadzenia Procesu Zakupowego. Dokument ten zawiera procedury zakupowe, które określają zasady wyłaniania dostawców, zawierania umów i poufności informacji, a także zwraca uwagę na zagadnienie konfliktu interesów.
Wpływ społeczny
Aby maksymalizować pozytywny wpływ społeczny działalności Orange Polska, a jednocześnie ograniczać jej niekorzystne skutki, opracowaliśmy strategię społecznej odpowiedzialności (CSR). Ważnym elementem tej strategii jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu, co obejmuje nie tylko zapewnienie dostępu do nowych technologii, ale także działania edukacyjne, skierowane szczególnie do młodych internautów oraz mieszkańców małych miast i wsi. Wierzymy, że równie ważne, jak udostępnianie nowych technologii, jest pokazywanie, jak mądrze ich używać z korzyścią dla siebie i swoich społeczności. Fundacja Orange poprzez swoje projekty zachęca do zdobywania wiedzy, udziału w kulturze oraz budowania społeczności przy umiejętnym wykorzystaniu Internetu i technologii cyfrowych. Upowszechnianie tej wiedzy nie tylko przyczynia się do poprawy jakości życia, służąc ogółowi społeczeństwa, ale ma także długofalowo korzystny wpływ na rozwój naszej działalności.