Model biznesowy i tworzenie wartości
Otoczenie zewnętrzne
Rynek telekomunikacyjny
Rynek telekomunikacyjny w Polsce jest rozwinięty i charakteryzuje
się wysokimi wskaźnikami penetracji w większości segmentów.
Branża ta jest niezwykle ważna dla polskiej gospodarki,
szczególnie w erze cyfrowej. Wraz z branżą informatyczną i branżą
treści programowych, kształtuje społeczeństwo informacyjne
i aktywnie uczestniczy w przekształcaniu polskich firm. Starając się
sprostać tej wielkiej odpowiedzialności, branża telekomunikacyjna
mierzy się z wieloma wyzwaniami biznesowymi i technicznymi,
które wymagają znacznych inwestycji w infrastrukturę, obecnie
i w kolejnych latach, w celu zapewnienia klientom indywidualnym,
publicznym i biznesowym szybkiego i bezpiecznego dostępu do
Internetu (przewodowego i bezprzewodowego), a także nowych
usług i urządzeń, spełniających nowe wymagania.
Rynek telekomunikacyjny w Polsce charakteryzuje się silną
konkurencją i relatywnym rozdrobnieniem. Jest zdominowany
przez usługi mobilne, a intensywny proces wypierania przez
nie telefonii stacjonarnej dotyczy zarówno połączeń głosowych
jak i dostępu do Internetu. Te czynniki miały w przeszłości
poważny wpływ na rynek jako całość. Uwzględniając korzystną
sytuację gospodarczą w Polsce, bardzo niskie ceny usług
telekomunikacyjnych, wyrównane udziały największych
operatorów oraz planowane inwestycje w technologię 5G, można
zakładać, że główni uczestnicy gry rynkowej będą się coraz
bardziej koncentrować na tworzeniu wartości – co w przyszłości
może mieć korzystny wpływ na środowisko rynkowe.
Rynek telekomunikacyjny w Polsce – dalsza erozja,
ale przy poprawie trendu
Rynek telekomunikacyjny w Polsce – dalsza erozja,
ale przy poprawie trendu
- Bardzo duża konkurencja cenowa w usługach mobilnych,
która nasiliła się w czasie kilku wojen cenowych w segmencie
konsumenckim i biznesowym. Kluczową rolę w destabilizacji
rynku odgrywał Play, który stosunkowo późno wszedł na rynek.
Korzystając do końca 2012 roku z asymetrii stawek MTR, Play
realizował agresywną strategię zdobywania udziału w rynku.
- Strukturalny spadek w stacjonarnych usługach głosowych,
do którego przyczyniło się głównie: 1) bardzo szybkie
upowszechnienie się usług komórkowych w przystępnej cenie,
2) częściowa regulacja w tym segmencie, 3) niekorzystne
trendy demograficzne.
- Słabo rozwinięta stacjonarna infrastruktura szerokopasmowa,
zwłaszcza poza dużymi miastami, co w połączeniu z szybkim
rozwojem rynku komórkowego i strategią operatorów zakładającą oferowanie wyłącznie usług mobilnych doprowadziło do
wypierania usług stacjonarnych przez komórkowe. Wskaźnik
penetracji dla mobilnego Internetu stosowanego do użytku
w domu jest w Polsce znacznie wyższy od średniej dla krajów
Unii Europejskiej.
- Niekorzystny wpływ konkurencji ze strony bezpłatnej cyfrowej
telewizji naziemnej na rynek płatnej telewizji.
W porównaniu z całym rynkiem, powyższe trendy znacząco
wpłynęły na wyniki Orange Polska, co znalazło odzwierciedlenie
w spadku przychodów.
Przyczyniły się do tego głównie następujące czynniki:
- konieczność dostosowania się do silnej konkurencji cenowej
w usługach mobilnych w celu obrony udziałów w rynku
konsumenckim i biznesowym;
- bardzo znacząca ekspozycja w segmencie stacjonarnych usług
głosowych ze względu na dominującą pozycję;
- gorsze od średniej rynkowej wyniki w segmencie stacjonarnego
dostępu do Internetu ze względu na regulacje i słabo rozwiniętą
infrastrukturę w dużych miastach, co spowodowało utratę
udziału w rynku na rzecz operatorów kablowych;
- brak znaczącej ekspozycji na rynku płatnej telewizji.
Przewidywane przyszłe trendy na rynku kreślą
korzystniejszą perspektywę
W naszej ocenie, w najbliższych latach kierunek rozwoju rynku
będą kształtować następujące trendy:
- Przewidywana jest pewna poprawa sytuacji na rynku
komórkowym. Taryfy głosowe z nielimitowanymi połączeniami
do wszystkich sieci stały się już standardem na rynku,
a ceny usług spadły do jednego z najniższych poziomów
w Unii Europejskiej. Udziały w rynku czterech największych
operatorów w miarę się wyrównały. W ciągu ostatnich dwunastu
miesięcy podstawowe plany taryfowe nie były modyfikowane,
a operatorzy zachęcają klientów do migracji do droższych opcji,
oferując w zamian atrakcyjne funkcjonalności (np. nielimitowany
transfer danych, dostęp do muzyki lub treści telewizyjnych).
Ponadto, operatorzy komórkowi stoją wobec zbliżających się
inwestycji w technologię 5G (zakup częstotliwości i budowa
sieci), a ich bilanse wykazują stosunkowo znaczący poziom
dźwigni finansowej. Świadczy to naszym zdaniem o rosnącej
popularności podejścia typu „więcej za więcej” i nacisku na
tworzenie wartości. Tak jest z pewnością w przypadku Orange
Polska. Jednak rynek pozostaje silnie konkurencyjny, a pod
koniec 2018 roku jeden z operatorów wprowadził agresywne
promocje. Operatorzy w coraz większym stopniu konkurują ze
sobą poprzez oferowanie bardzo korzystnych cen za kolejne
usługi.
- Przesył danych powinien w dalszym ciągu dynamicznie rosnąć,
do czego przyczynia się upowszechnienie nowoczesnych
urządzeń mobilnych oraz bardzo szybki wzrost transmisji
danych w przeliczeniu na jednego klienta, związany głównie
z treściami multimedialnymi i mediami społecznościowymi.
Przewidujemy, że przesył danych będzie nadal rosnąć
w obecnym tempie przez co najmniej kilka lat – dopóki
w Polsce będzie trwała rewolucja smartfonowa. Spełnienie
oczekiwań klientów dotyczących nieprzerwanego i możliwie
najlepszego dostępu do Internetu wymaga konwergentnego
podejścia do kwestii jakości sieci. Z tego względu, kluczowy
jest rozwój zarówno sieci stacjonarnej jak i mobilnej.
- Kontynuowane będą znaczące inwestycje w infrastrukturę
Internetu dużych prędkości ze strony Orange Polska
i innych podmiotów, w tym w ramach rządowego programu
POPC. Lepsza infrastruktura w połączeniu z rosnącym
popytem na przesył danych spowoduje migrację do usług
szybkiego Internetu. Biorąc pod uwagę aspekty ekonomiczne
rozbudowy sieci światłowodowej i przedstawione publicznie
plany inwestycyjne (w tym przez Orange Polska oraz
w ramach rządowego programu POPC), można szacować,
że w perspektywie średniookresowej liczba gospodarstw
domowych w zasięgu usług światłowodowych przekroczy
w Polsce 7 mln (wobec około 5,2 mln na koniec 2018 roku).
- Konwergencja jest coraz częściej postrzegana jako skuteczna
formuła na pozyskanie gospodarstw domowych, czegopotwierdzeniem jest sukces oferty Orange Love, przejęcie
Netii przez Grupę Cyfrowy Polsat, odpłatne uzyskanie przez
T-Mobile hurtowego dostępu do naszej sieci światłowodowej
oraz przystąpienie przez UPC do świadczenia usług
komórkowych w modelu operatora wirtualnego.
- Wszystko znajdzie się w sieci i w chmurze, wspierając ewolucję
takich usług, jak Internet rzeczy, inteligentne domy czy inteligentne miasta. Dynamicznie rozwija się marketing oparty na
wykorzystaniu danych osobowych i wiedzy o klientach. Jest to
zarówno źródło nowych możliwości, jak i wyzwanie dla cyberbezpieczeństwa i ochrony danych osobowych.
- Spadek w stacjonarnych usługach głosowych będzie postę-
pował, ale w miarę upływu czasu będzie miał coraz mniejszy
wpływ na ogólną dynamikę rynku.
- Rynek płatnej telewizji pozostanie względnie stabilny. W Polsce
nadal bardzo silną pozycję ma telewizja linearna. Co prawda
kontent OTT szybko rośnie, ale pozostanie raczej uzupełnieniem oferty linearnej niż jej znaczącym substytutem.
- Przewidujemy stopniowe wchodzenie kart eSIM na rynek,
począwszy od urządzeń przenośnych, ale naszym zdaniem do
2020 roku wpływ tego czynnika na rynek smartfonów będzie
ograniczony.
- Postępująca cyfryzacja odgrywa coraz ważniejszą rolę we
wszystkich sferach życia, a usługi mobilne nie są wyjątkiem.
Powszechne korzystanie z rozwiązań cyfrowych – takich jak
usługi dostępne z aplikacji mobilnych, zakupy mobilne czy
obsługa klienta przy użyciu botów lub poprzez czat w aplikacji –
podnosi kontakty pomiędzy operatorem a klientem na zupełnie
nowy poziom
Wszystkie powyższe trendy w połączeniu z korzystnymi perspektywami gospodarczymi dla Polski, skutkującymi wzrostem dochodu rozporządzalnego, wskazują, że w kolejnych latach sytuacja na
rynku telekomunikacyjnym powinna się poprawiać. Do przywrócenia wzrostu będzie się przyczyniać ekspansja szybkiego Internetu, stabilizacja w segmencie mobilnym oraz malejący wpływ telefonii
stacjonarnej na ogólną wartość rynku. Wierzymy, że dzięki przyjętej strategii spółka Orange Polska jest przygotowana lepiej niż
w przeszłości, by wykorzystać korzystne trendy rynkowe. Będą
temu sprzyjać trzy kluczowe czynniki:
- Rozbudowa sieci światłowodowej: znaczące inwestycje w rozbudowę sieci światłowodowej pozwalają nam stopniowo nadgonić lukę technologiczną względem operatorów kablowych
i już przyczyniły się do powrotu na ścieżkę wzrostu w segmencie stacjonarnego dostępu do Internetu.
- Konwergencja: OOrange Polska ma wyjątkową pozycję w Polsce
jako operator konwergentny i stosuje tę strategię głównie
względem operatorów kablowych, którzy jak dotąd nie
wprowadzili na szerszą skalę usług komórkowych.
- Koncentracja na wartości: począwszy od 2017 roku we wszelkich decyzjach komercyjnych kierujemy się budowaniem wartości. W szczególności, radykalnie uprościliśmy komórkowe
plany taryfowe, budując je zgodnie z zasadą „więcej za więcej”.
Z drugiej strony, będziemy nadal pod presją wynikającą z niekorzystnych trendów w tradycyjnych usługach stacjonarnych oraz
usługach stacjonarnego Internetu opartych na starszych technologiach. Szczegółowe informacje na temat strategii przedstawiono w sekcji
Strategia.
Orange Polska kluczowym graczem we wszystkich
segmentach rynku
Polski rynek telekomunikacyjny, zarówno w segmencie
komórkowym jak i stacjonarnym, jest dość rozdrobniony.
Dotychczas konsolidacja postępowała dość wolno i dotyczyła
głównie segmentu usług stacjonarnych. Jednak obecnie na
rynku pojawiają się tendencje w kierunku łączenia działalności
mobilnej i stacjonarnej. W ostatnich pięciu latach, najpoważniejszą
transakcją było nabycie operatora komórkowego Polkomtelprzez grupę medialną Cyfrowy Polsat w 2013 roku. W wyniku
tej operacji powstała grupa medialno-telekomunikacyjna, która
koncentruje się głównie na oferowaniu pakietów obejmujących
płatną telewizję i usługi mobilne.
W grudniu 2018 roku, Grupa Cyfrowy Polsat zakończyła przejęcie
Netii – największego alternatywnego operatora telefonii stacjonarnej w Polsce. W opinii Cyfrowego Polsatu, przejęcie Netii zapewni grupie między innymi dostęp do komplementarnej technologii
szerokopasmowej oraz umożliwi wejście na nowe rynki w dużych
miastach. Transakcja skutkuje nasileniem konkurencji w obszarze
konwergencji. Z drugiej strony, wzmożona promocja ofert konwergentnych przez większą liczbę podmiotów może się przyczynić do
wzrostu popularności tej kategorii rynkowej, znacznie zwiększając
popyt na takie pakiety usług.
Główni gracze byli dotąd nieskuteczni w działaniach na rzecz
konsolidacji na rynku telewizji kablowej. W latach 2016-2018,
UPC (największy operator telewizji kablowej na rynku) podjął
próbę przejęcia spółki Multimedia Polska (trzeciego co do
wielkości operatora kablowego). Jednak transakcja nie doszła
do skutku, gdyż, według doniesień medialnych, właścicielowi
UPC nie udało się dojść do porozumienia ze sprzedającymi co
do warunków transakcji. Problemem okazały się nałożone przez
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów warunki związane
ze zbyciem przez UPC części aktywów. W opinii UOKiK,
były one uzasadnione, gdyż połączenie obu sieci kablowych
doprowadziłoby do powstania operatora o dominującej pozycji
na rynku lokalnym. W drugiej połowie 2018 roku, zamiar przejęcia
spółki Multimedia Polska ogłosił drugi co do wielkości operator
kablowy – Vectra. Wydaje się jednak, że ten proces nie przebiega
gładko, a w pewnym momencie właściciele Multimedia Polska
ogłosili zamiar wycofania się z wcześniej uzgodnionej transakcji.
Formalnie, planowana transakcja jest od wielu miesięcy badana
przez UOKiK.
Orange Polska jest największym graczem na rynku, który jest
obecny we wszystkich jego segmentach. Jest liderem w ujęciu
wartościowym na rynku komórkowym, a także liderem w ujęciu
ilościowym i wartościowym w segmentach stacjonarnego
Internetu i stacjonarnych usług głosowych.
Główni gracze na rynku telekomunikacyjnym w Polsce