Raport zintegrowany 2018

  • Wprowadzenie
    • Słowo wstępu
    • O raporcie
  • Firma i jej interesariusze
    • O firmie
    • Nasi interesariuszes
  • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Model biznesowy i tworzenie wartości
    • Kluczowe zasoby
    • Model biznesowy
    • Otoczenie zewnętrzne
    • Otoczenie wewnętrzne
  • Strategia
    • Pytania do Jean-François Fallachera, Prezesa Orange Polska
    • Nasza strategia
  • Wyniki
    • Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów
    • Wyniki modelu biznesowego
    • Wyniki finansowe
  • Zarządzanie ryzykiem
    • Zarządzanie ryzykiem
    • Ekspozycja na ryzyko
  • Ład korporacyjny
    • Nasze podejście do ładu korporacyjnego
    • Struktura zarządzania
    • Działalność organów Spółki w 2018 roku
  • Wybrane dane finansowe
  • Załączniki
    • Tabela GRI
    • Proces definiowania treści Raportu
    • Cele Zrównoważonego Rozwoju
    • Nota metodologiczna wskaźników niefinansowych
    • Słownik
    • Oświadczenie Audytora
    • Kontakt
Wyniki

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

Wpływ na społeczeństwo

Zakładane cele

Upowszechnienie dostępu do nowych technologii wśród mieszkańców małych miejscowości – cyfrowy rozwój społeczności lokalnych
KPI Realizacja
Liczba mieszkańców małych
miejscowości objętych
działaniami edukacyjnymi


100 Pracowni Orange w małych
miejscowościach dla 900 tys.
mieszkańców



Podnoszenie cyfrowych kompetencji dzieci i szkół
Liczba uczestników
(szkół, dzieci) w programach
edukacyjnych
200 szkół i 5 000 dzieci
w programie MegaMisja
170 szkół i 3 366 dzieci
w programie #SuperKoderzy
Organizowanie i wspieranie edukacji dzieci w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu w ramach programu Bezpiecznie Tu i Tam

Liczba uczestników (dzieci)
w programie Bezpiecznie
Tu i Tam


872 636 dzieci korzystających
z materiałów edukacyjnych

wykres
7.8 mln zł
polskiego PKB wygenerowane
dzięki naszym usługom
99.8%
mieszkańców Polski objętych zasięgiem naszej sieci 4G
3.4 mln
gospodarstw domowych w zasięgu naszej sieci światłowodowej
(oferującej prędkość min. 100 Mb/s)
117 miast
w zasięgu naszej sieci światłowodowej
wykres
12.7 mln zł
przeznaczonych na programy
społeczne i wparcie dla
organizacji pozarządowych
wykres
46,000
miejsc pracy utworzonych w innych
firmach dzięki współpracy
z Orange Polska
8.2
mln zł

zebranych dla organizacji społecznych
z charytatywnych SMS-ów wysłanych
przez klientów Orange
872,636
dzieci uczestniczących w programach
edukacyjnych organizowanych lub wspieranych
przez Orange Polska
3,654
instytucje edukacyjne objęte
wsparciem Orange Polska
w ramach programów społecznych





Powszechny dostęp do Internetu sprzyja równości szans i pomaga ludziom z zagrożonych wykluczeniem grup społecznych osiągnąć pełny potencjał. Najpierw jednak musimy zniwelować bariery w dostępie do technologii cyfrowej, a tym samym w dostępie do wiedzy, kultury i edukacji.


Osiągnięcia w 2018 roku

OOrange Polska pełni szczególną rolę jako podmiot stymulujący rozwój gospodarczy. Dostarczane przez nas usługi i technologie telekomunikacyjne tworzą „krwiobieg” nowoczesnej, efektywnej i konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy. Z infrastruktury Spółki korzystają nie tylko użytkownicy indywidualni, ale także inne firmy. Rola Orange Polska jako dostawcy infrastruktury teleinformatycznej jest szczególnie istotna poza dużymi ośrodkami miejskimi, na słabiej zinformatyzowanych obszarach wiejskich i w małych miastach.

Dostęp do nowych technologii decyduje dziś o tym, czy będziemy chcieli i mogli gdzieś zamieszkać, a także czy nasza firma będzie mogła konkurować z innymi, wybierać najkorzystniejsze oferty, znajdować odpowiednich pracowników i zapewniać możliwości współpracy. Jako dostawca infrastruktury teleinformatycznej, możemy wpływać na atrakcyjność inwestycyjną poszczególnych regionów i lokalizacji.

Technologia cyfrowa decyduje o szansach na dobre życie. W efekcie, wykluczenie cyfrowe decyduje o wykluczeniu społecznym. Dostarczając usługi telekomunikacyjne, ułatwiamy ludziom komunikowanie się między sobą, dbając o to, aby każdy niezależnie od miejsca zamieszkania, zasobności portfela, wieku czy sprawności miał zapewniony dostęp do możliwości, jakie dają nowe technologie.

Pracownie Orange

Pracownie Orange to multimedialne pracownie zlokalizowane w małych miejscowościach. Spółka je wyposażyła i pomaga w ich prowadzeniu. Ich zadaniem jest zapewnienie członkom miejscowych społeczności dostępu do nowych technologii, szkoleń i warsztatów. Wspieramy animatorów pracowni w kierowaniu tymi nowoczesnymi i atrakcyjnymi placówkami poprzez profesjonalne szkolenia i pomoc finansową. Dotąd w całej Polsce powstało sto Pracowni Orange. Uruchomiliśmy także internetową platformę wymiany wiedzy wraz z bazą gotowych do wdrożenia projektów i modułem grywalizacji, który wykorzystuje mechanizmy gier do podnoszenia kompetencji społecznych i motywowania mieszkańców do działania na rzecz swojej okolicy. Realizowane w pracowniach projekty są skierowane do różnych grup: dzieci i młodzieży, osób z niepełnosprawnościami, młodych matek oraz seniorów. Szacujemy, że w ciągu roku z Pracowni Orange korzysta 900 tys. osób.

FabLab powered by Orange

FabLab powered by Orange (ang. fabrication laboratory – laboratorium produkcyjne) to pracownia stworzona w Warszawie przez Fundację Orange i Stowarzyszenie Robisz.to, wyposażona w zaawansowane urządzenia, takie jak drukarki 3D, plotery laserowe, frezarki numeryczne i sprzęt elektroniczny. Dzięki wsparciu trenerów można się w niej nauczyć, jak twórczo korzystać z nowych technologii, aby stworzyć rozmaite przedmioty – od biżuterii po drona. Zajęcia i pracownie są otwarte dla dzieci, młodzieży i dorosłych, niezależnie od umiejętności i doświadczenia. FabLab realizuje także projekt Maker Woman, który jest skierowany do kobiet wkraczających lub wracających na rynek pracy. Głównym celem projektu jest zapobieganie społecznemu i technologicznemu wykluczeniu kobiet poprzez nieformalną edukację w zakresie nowych technologii i rzemiosła. Działania są także kierowane do kobiet, które chcą podnieść swoje kwalifikacje w związku z cią- gle zmieniającymi się wymaganiami rynku pracy. Pod nadzorem mentorów, uczestniczki pracują nad swoimi projektami, tworząc prototypy i gotowe produkty.

Edukacja cyfrowa

Zależy nam, by najmłodsi byli bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami multimediów, a nauczyciele mieli dostęp do sprawdzonych materiałów, jakich potrzebują. Dlatego włączyliśmy się w tworzenie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Orange Polska zobowiązał się do podłączenia 4577 szkół do sieci światłowodowej, co umożliwi im dostęp do Internetu z prędkością co najmniej 100 Mb/s. Projekt został uwzględniony w planach inwestycyjnych i zostanie zrealizowany w całości ze środków własnych Spółki (zamiast korzystania ze środków z POPC bądź innych funduszy publicznych). Jesteśmy pierwszym operatorem ogólnokrajowym, który podpisał taką umowę. Skorzysta z niej 15% wszystkich szkół w Polsce.

MegaMisja

Świetlice szkolne zapewniają przestrzeń, która pozwala oferować edukację cyfrową w nowatorskiej formie poza lekcjami, jako uzupełnienie obowiązującej podstawy programowej. Dlatego od 2015 roku realizujemy w nich ogólnopolski program edukacyjny dla szkół podstawowych o nazwie MegaMisja. Adresujemy go do nauczycieli oraz dzieci w wieku 6-10 lat. Poprzez ten program przybliżamy wychowawcom wiedzę na temat dziesięciu kluczowych obszarów rozwijających kompetencje medialne, cyfrowe i informacyjne. W 2018 roku, w zajęciach w ramach programu MegaMisja uczestniczyło 5 tys. dzieci z 200 świetlic szkolnych. Również w ubiegłym roku stworzyliśmy aplikację mobilną MegaMisja z Psotnikiem, która pomaga rozwijać kompetencje cyfrowe dzieci. Aplikację pobrało 5 tys. użytkowników.

#SuperKoderzy

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny w zakresie nauki programowania, skierowany do szkół podstawowych i uczniów w wieku 9-12 lat. W 2018 roku, w programie uczestniczyło 3366 dzieci ze 170 szkół. W ramach programu, dzieci uczą się programowania i podstaw robotyki oraz poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego i angielskiego, muzyki czy matematyki. Każda z uczestniczących w programie szkół otrzymuje grant na zakup sprzętu komputerowego i pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć w ramach wybranej ścież- ki. Dodatkowo Fundacja Orange zapewnia dwóm nauczycielom z każdej szkoły profesjonalne szkolenie, które przygotowuje ich do przeprowadzenia zajęć, oraz wsparcie doświadczonych edukatorów przez cały czas trwania projektu.

Dzięki wiedzy zdobytej w czasie realizacji programu #SuperKoderzy, uzyskaliśmy dofinansowanie z funduszy europejskich na przeprowadzenie dziewięciu regionalnych projektów „Zaprogramuj Przyszłość”. W latach 2017-2018, objęły one łącznie ponad 1200 nauczycieli i 18 tys. uczniów z klas 1-3 ze szkół podstawowych z małych miejscowości na terenie całej Polski. Dzieci uczyły się podstaw programowania i praktycznego wykorzystania umiejętności cyfrowych, a szkoły i nauczyciele otrzymały tablety, roboty, zestawy mechatroniczne i maty edukacyjne, które będą służyły do prowadzenia lekcji z programowania w kolejnych latach. Projekty „Zaprogramuj Przyszłość” są realizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Mistrzowie Kodowania.

Bezpiecznie Tu i Tam

Jednym z ważnych dla nas tematów jest bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie oraz przygotowanie młodych ludzi do świadomego korzystania z nowych mediów. Cele te są realizowane w ramach programu Bezpiecznie Tu i Tam, który łączy dzia- łania edukacyjne Fundacji Orange oraz nasze usługi związane z bezpieczeństwem klientów. Program wspiera edukację dzieci ze szkół i przedszkoli w całej Polsce w kwestii zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. W każdym roku trwania programu, Fundacja Orange, we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, oferuje szereg narzędzi i materiałów edukacyjnych, takich jak platforma e-learningowa, portale informacyjne oraz broszury i zasady w wersji elektronicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli. W 2018 roku, nasze materiały edukacyjne dotarły do 872 636 dzieci. Dorośli, zwłaszcza nauczyciele i specjaliści od edukacji, mogą uczestniczyć w konferencjach, seminariach i warsztatach. W ubiegłym roku, z różnych narzędzi i materiałów edukacyjnych przygotowanych przez Orange Polska skorzystały 1 104 682 osoby (nauczyciele, edukatorzy, rodzice).

Seniorzy

W 2018 roku, podjęliśmy kwestię włączenia cyfrowego seniorów. Po przeprowadzeniu zajęć pilotażowych w siedzibie Orange Polska, opracowaliśmy cykl zajęć dla seniorów z zakresu nowych technologii. W ramach współpracy z Fundacją Zaczyn, Spół- ka została partnerem Festiwalu Kompetencji Cyfrowych 60+. W trakcie festiwalu, 20 grup seniorów, liczących łącznie około 150 osób, zostało przeszkolonych w zakresie obsługi smartfonów i aplikacji mobilnych, architektury informacyjnej i bezpieczeństwa oraz praktycznego korzystania z Internetu.

Nawiązaliśmy także współpracę z Uniwersytetem Trzeciego Wieku Politechniki Warszawskiej. W ramach tego projektu, zorganizowaliśmy kurs dla ponad 100 seniorów, którego częścią był wykład „Jak bezpiecznie i mądrze korzystać z Internetu i urządzeń cyfrowych”. Następnie rozpoczęliśmy regularne zajęcia (sześć spotkań dla dwóch grup po 12 uczestników w każdej), obejmują- ce między innymi warsztaty na temat korzystania ze smartfonów i aplikacji mobilnych, Internetu rzeczy oraz zasad postępowania i bezpieczeństwa w sieci. Zajęcia będą kontynuowane w 2019 roku.

Orange Fab

W celu promowania i wspierania startupów, uruchomiliśmy program akceleracyjny Orange Fab. Umożliwiamy startupom rozwój i osiągnięcie bardziej ugruntowanej pozycji poprzez dostęp do ekspertów oraz wsparcie profesjonalne, materiałowe i finansowe. Pomagamy nowym firmom opracowywać usługi i produkty w bardzo wielu obszarach, takich jak: doświadczenie klienta, sztuczna inteligencja, Internet rzeczy, bardzo duże zbiory danych, handel elektroniczny, cyberbezpieczeństwo i automatyzacja procesów. Rocznie analizujemy blisko 250 startupów. Od początku programu, 31 projektów przeszło fazę testów bądź jest w jej trakcie, a niektóre z nich zostały już wdrożone komercyjnie.

Inteligentne miasta, firmy i społeczności

Dzięki współpracy ze startupami oraz zastosowaniu naszych własnych rozwiązań z zakresu inteligentnych systemów miejskich (dostaw energii, zaopatrzenia w wodę i oświetlenia), zmieniamy sposób funkcjonowania miast, firm i całych społeczności.

Smart Energy to system, który monitoruje, analizuje i zarządza zużyciem energii elektrycznej, pomagając w jej oszczędzaniu. Rozwiązanie to powstało we współpracy z firmą Teraz Energia. W 2018 roku, wdrożyliśmy je w sieci klubów sportowych CityFit. Dostarczyliśmy ten system również do ekologicznego domu SOLACE, stworzonego przez polski startup Solace House, którego misją jest budowanie przyjaznych dla środowiska i przystępnych cenowo domów.

Smart Water to system inteligentnego monitoringu zużycia mediów, który zwiększa precyzję pomiarów zużycia wody, eliminuje nadużycia ze strony odbiorców, zapewnia zdalny pomiar liczników (bez konieczności indywidualnych odczytów) oraz umożliwia szybkie reagowanie na awarie lub nieprawidłowości w sieci wodociągowej. Rozwiązanie Smart Water działa już w kilku miejscowościach w Polsce. Należą do nich: Środa Wielkopolska (1100 liczników), Hrubieszów (1500), Miłków (1100), Józefów (3000) oraz Podkowa Leśna (1200).

Smart Lights to system zarządzania oświetleniem na terenie miast i gmin. Zapewnia oszczędności związane z ograniczeniem zużycia energii oraz przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców. Automatyzacja oświetlenia miejskiego przynosi wymierne korzyści finansowe i społeczne: możliwość konfigurowania oświetlenia zgodnie z potrzebami mieszkańców i zależnie od nasilenia ruchu, pory dnia i pogody, a także szybszą reakcję na awarie i niższe koszty ich usuwania. Inteligentny system oświetleniowy działa już w Piastowie koło Warszawy. Rozwiązanie jest efektem współpracy Orange Polska ze startupem Quantron oraz firmami BioSolution i JT Weston. Oferowane oprawy zapewniają zmniejszenie kosztów energii elektrycznej o około 60%. W Podkowie Leśnej, w wyniku wprowadzenia podobnego systemu wydatki na oświetlenie spadły o 52%.

Sponsoring

Podejście Orange Polska do sponsoringu jest pochodną globalnej strategii sponsoringowej Grupy Orange i koncentruje się na trzech głównych obszarach wspierających markę: muzyka, film i sport. W tych trzech obszarach Spółka realizuje kompleksowe projekty o zasięgu ogólnopolskim, skierowane do jak najszerszego grona swoich klientów (obecnych i potencjalnych). Sponsorujemy różne projekty długofalowo, a nie jednorazowo. Realizacja kluczowych projektów podlega zatwierdzeniu przez Zarząd. W ramach centralizacji zarządzania projektami sponsoringowymi w Grupie Orange Polska, powołany został Komitet ds. Sponsoringu.

Liczba uczestników wydarzeń: Orange Warsaw Festival, Open’er Festival i Kraków Live Festival


Darowizny

W ramach przyjętej polityki darowizn, Orange Polska stosuje sformalizowane zasady wykorzystywania funduszu darowizn. Przestrzegamy jasnych i przejrzystych zasad przyznawania darowizn:
  • każda darowizna wymaga analizy i rekomendacji,
  • każda darowizna jest zatwierdzana przez Prezesa Zarządu Orange Polska,
  • każda darowizna jest realizowana na podstawie umowy darowizny w formie pisemnej,
  • wszystkie darowizny są realizowane przelewami i rejestrowane w systemach księgowych Orange Polska,
  • w każdej umowie jest zawarte postanowienie o konieczności potwierdzenia wykorzystania darowizny zgodnie z jej przedmiotem.

Darowizny (w mln zł)