Raport
roczny 2020

Zarządzanie wpływem na środowisko

Zakładane cele KPI Realizacja
Realizacja celów biznesowych z poszanowaniem zasad ekologii i w harmonii ze środowiskiem; optymalizacja zużycia energii w następujących obszarach: nieruchomości, infrastruktura i sieć oraz centrum przetwarzania danych; monitorowanie wpływu Orange Polska na środowisko; wzrost liczby utylizowanych i odnawianych urządzeń

 

Zużycie energii Zużycie energii (GWh)

2017: 581
2018: 564
2019: 552
2020: 541

Emisja CO2

Całkowita emisja CO2 (tys. ton)

2017: 468
2018: 451
2019: 426
2020: 405

Liczba utylizowanych i odnawianych urządzeń Telefony zebrane i poddane recyklingowi

2017: 42 869
2018: 16 034
2019: 36 671
2020: 33 609

Telefony odnowione i ponownie wprowadzone na rynek

2017: 8 138
2018: 5 600
2019: 8 561
2020: 11 515

Urządzenia odnowione i ponownie wprowadzone na rynek

2017: 465 994
2018: 491 125
2019: 410 774
2020: 503 045

 

Osiągnięcia w 2020 roku

Od 2020 roku Grupa Orange działa w oparciu o nowy plan strategiczny Engage 2025, który definiuje zarówno cele biznesowe, jak też społeczne i środowiskowe. Zaangażowanie firmy w walkę z globalnym ociepleniem wyraża się w konkretnych zobowiązaniach w zakresie zrównoważonego rozwoju i zakłada włączenie wszystkich interesariuszy w transformację naszej działalności.

W kierunku neutralności klimatycznej

Naszym celem nadrzędnym jest neutralność klimatyczna netto (Net Zero Carbon) do 2040 roku, czyli dziesięć lat przed terminem wynikającym z celów klimatycznych UE i rekomendacji GSMA (globalnego aliansu operatorów telekomunikacyjnych).

Osiągnięcie tego celu wymaga unikania i zmniejszania emisji gazów cieplarnianych, a – w ostatnim kroku – neutralizacji pozostałych emisji, których nie da się uniknąć ani zredukować (w szczególności poprzez sadzenie zrównoważonych, chronionych, bioróżnorodnych lasów), aby finalnie bilans klimatyczny Orange Polska wyniósł zero. Neutralność obejmie nie tylko całość własnych emisji bezpośrednich (Zakres 1) i pośrednich (Zakres 2), ale też emisje w łańcuchu wartości. Pierwszą cezurą będzie rok 2025, kiedy chcemy osiągnąć radykalną redukcję emisji CO2 w stosunku do 2015 roku (który jest dla nas rokiem bazowym). Odpowiedzialność klimatyczna już teraz staje się jednym z filarów naszej strategii biznesowej.

Te cele są w pełni zgodnie z globalną strategią Orange.

Nasze podejście #OrangeGoesGreen jest wpisane w codzienną działalność biznesową. Optymalizujemy zużycie energii i pozyskujemy energię ze źródeł odnawialnych bezpośrednio od jej producentów, z instalacji powstających specjalnie na nasze potrzeby. Dodatkowo nieustannie usprawniamy nasze procesy, aby mądrzej gospodarować energią i emitować mniej CO2. Nawiązujemy dialog z naszymi klientami, dostawcami i partnerami, żeby wspólnie wypracowywać nowe rozwiązania i przeciwdziałać zmianom klimatu.

W perspektywie 2025 roku, w Orange Polska mamy następujące ambicje:

  • zredukować emisje CO2 względem 2015 roku o co najmniej 65% (w Zakresach 1+22 zgodnie z Protokołem GHG),
  • zwiększyć przynajmniej do 60% udział energii odnawialnej w zużyciu energii przez Orange Polska – w oparciu o długoterminowe kontrakty na zakup energii z konkretnych instalacji (PPA), co będzie jednocześnie stymulować zieloną transformację polskiej energetyki,
  • być rynkowym liderem gospodarki o obiegu zamkniętym, dzięki wykorzystywaniu odnowionego sprzętu w naszych sieciach i centrach danych, zbiórce telefonów poprzez odkup/recykling oraz proponowanie klientom odnowionych telefonów i urządzeń abonenckich,
  • stać się partnerem klientów w ich zielonych wyzwaniach, dzięki ofercie usług komercyjnych,
  • znaleźć się wśród zielonych liderów polskiego biznesu, dzięki wyróżniającej nas spójności działań oraz wiarygodnemu wizerunkowi zielonego operatora.

Problematyka ochrony środowiska jest elementem strategii społecznej odpowiedzialności Orange Polska. Jasne, formalnie przyjęte cele klimatyczne pozwolą na lepsze zarządzanie tym obszarem i opracowanie kompleksowego programu. Nadzór nad polityką klimatyczną sprawuje bezpośrednio Prezes Zarządu, a realizacja celów podlega regularnym przeglądom przez Zarząd i Radę Nadzorczą. Cele te będą także integralnym elementem ogólnej strategii firmy, która zostanie przyjęta w 2021 roku.

Pierwszym krokiem w ramach zarządzania wpływem na klimat było utworzenie w 2020 roku stanowiska doradcy ds. strategii klimatycznej (climate officer). Jego rolą jest koordynowanie opracowania i realizacji celów klimatycznych w ścisłej współpracy z całą organizacją. Doradca ds. strategii klimatycznej podlega bezpośrednio Członkowi Zarządu ds. Strategii i Spraw Korporacyjnych.

Głównymi miernikami, jakie Spółka przyjęła w realizacji celów klimatycznych, jest redukcja emisji gazów cieplarnianych oraz zużycie energii i jego struktura. Orange Polska podaje te wskaźniki w ramach raportowania niefinansowego od kilkunastu lat. Na szczeblu międzynarodowej Grupy Orange trwają też prace nad rozszerzeniem wskaźnika emisji CO2 o Zakres 3. Szczegółowe informacje na temat stosowanych wskaźników i metodologii podano w rozdziale GRI, w części dotyczącej danych środowiskowych.

W ramach zarządzania ryzykiem, w domenie ryzyk społecznych zostały wyodrębnione ryzyka środowiskowe. Ryzyka te podlegają raz w roku standardowemu przeglądowi oraz są raportowane Zarządowi i Radzie Nadzorczej. W obszarze ryzyk klimatycznych, Grupa Orange definiuje ryzyka krótkookresowe – w odniesieniu do rocznego planu strategicznego, średniookresowe – jako plan strategiczny Engage 2025 (obejmujący lata 2020- 2025) oraz długoterminowe – w perspektywie 2050 roku. Obecnie, ryzyka środowiskowe dla Orange Polska są określone w perspektywie krótkoterminowej. Jedno z ryzyk klimatycznych zostało uznane za kluczowe, co oznacza, że podlega dodatkowej procedurze nadzoru i może zostać objęte corocznym planem audytów wewnętrznych i oceną przez Komitet Audytowy.

Za najbardziej istotne ryzyko klimatyczne, które znalazło się także wśród ryzyk kluczowych, uznano ryzyko braku realizacji zobowiązań klimatycznych Spółki. Jego szczegółowy opis zamieszczono w rozdziale dotyczącym zarządzania ryzykiem. Analiza tego ryzyka pozwala na zaplanowanie strategicznych działań zmierzających do jego minimalizacji i wdrożenia odpowiednich działań mitygujących, między innymi poprzez realizację programu optymalizacji energii oraz planu zakupu energii odnawialnej.

Ponadto wśród najbardziej istotnych ryzyk klimatycznych znalazły się kwestie zachowania ciągłości działania w sytuacji, gdy infrastruktura techniczna Orange jest narażona na uszkodzenia spowodowane między innymi klęskami żywiołowymi (których częstotliwość wzrasta w wyniku zmian klimatycznych), a także ryzyko związane z nieefektywnym zarządzaniem odpadami elektronicznymi, z pominięciem wymogów gospodarki o obiegu zamkniętym.

Średnioterminowe ryzyka zostaną opracowane w 2021 roku i będą się odnosić do strategii Engage 2025 Grupy Orange. Ryzyka długoterminowe zostaną opracowane w perspektywie roku 2050. Na poziomie międzynarodowej Grupy Orange przeprowadzono projekt oceny ryzyka klimatycznego, który miał na celu określenie odporności fizycznej infrastruktury telekomunikacyjnej w odniesieniu do scenariusza ocieplenia klimatu o więcej niż 3°C. Projekt ten, początkowo realizowany na terenie Francji, obejmował przegląd przyszłych skutków pod kątem różnych zagrożeń klimatycznych i elementów sieci (centrum danych, węzeł dostępowy, kable, słupy, anteny itp.). W ten sposób określono klimatyczne progi wrażliwości, koncentrując się na największych zagrożeniach (fale upałów, silne wiatry, intensywne opady, uderzenia pioruna, pożary). Na tej postawie Orange Polska opracowuje obecnie lokalne scenariusze klimatyczne, które staną się podstawą do identyfikacji ryzyk średnio- i długoterminowych.

Polityka klimatyczna i mapa ryzyk w tym obszarze są opracowywane wspólnie z międzynarodową Grupą Orange i ekspertami Carbone4. Na poziomie lokalnym, w zakresie oddziaływania na środowisko Orange Polska współpracuje z Akademią Górniczo- Hutniczą, Instytutem Rachunkowości i Podatków, firmą Bureau Veritas, a także organizacjami społecznymi (UNEP GRID) i branżowymi (Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji oraz Konfederacja Lewiatan).

Orange Polska odpowiada na globalne wyzwania dotyczące ochrony środowiska naturalnego i jego zasobów. Za najbardziej istotny obszar wpływu naszej działalności na otoczenie uznajemy wykorzystanie energii elektrycznej i związane z tym emisje gazów cieplarnianych. Zużycie energii elektrycznej odpowiada za znaczącą większość emisji gazów cieplarnianych przez Orange Polska, dlatego działania w tym obszarze są naszą podstawową odpowiedzialnością. Polska struktura produkcji energii jest oparta o węgiel, więc jedyną racjonalną drogą dla trwałej redukcji naszego śladu klimatycznego (węglowego) jest pozyskiwanie energii z nowych źródeł odnawialnych, uzupełnione o działania optymalizujące wolumen zużycia.

2020 roku pracowaliśmy nad wdrożeniem globalnej strategii Orange poprzez ustalenie celów środowiskowych i włączenie ich do strategii biznesowej Orange Polska. Zapewnia to bardziej kompleksowe podejście do wpływu Spółki na środowisko naturalne i klimat, co znajduje również odzwierciedlenie w sposobie raportowania informacji niefinansowych (Dyrektywa 2014/95/UE), zgodnie z wytycznymi suplementu dotyczącego zgłaszania informacji związanych z klimatem (2019/C 209/01), a także określaniu szans i ryzyk związanych ze zmianami klimatu.

W 2020 roku powołaliśmy doradcę ds. strategii klimatycznej, który odpowiada za koordynowanie i wskazywanie kierunku działań proklimatycznych w Spółce. Przygotowaliśmy i wprowadziliśmy wpisane w naszą działalność biznesową podejście #OrangeGoesGreen, którego celem jest przyspieszenie działań na rzecz klimatu.

Nasze priorytety

Odpowiedzialność

Zużycie energii elektrycznej odpowiada za ponad 90% emisji gazów cieplarnianych przez Orange Polska. Dlatego z jednej strony skupiliśmy się na oszczędzaniu energii, a z drugiej – na pozyskiwaniu jej ze źródeł odnawialnych.

Emisja CO2 przez Orange Polska – Zakresy 1 i 2

Nasze inicjatywy związane ze zmniejszeniem zużycia energii elektrycznej w obszarze sieci, centrum przetwarzania danych, salonów sprzedaży i biur ujęliśmy w jeden wspólny Program Oszczędności Energii. W latach 2015- 2020 zrealizowaliśmy blisko 200 inicjatyw, które obejmowały między innymi wymianę urządzeń opartych na starszej technologii na bardziej nowoczesne i energooszczędne, modernizację układów chłodzenia i wprowadzenie funkcjonalności obniżających zużycie energii. Ogółem, w latach 2015-2020, te rozwiązania pozwoliły Orange Polska zaoszczędzić 713 GWh. Przekłada się to na zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery łącznie o 530 tys. ton. W wyniku tego programu całkowite zużycie energii w Spółce zmniejszyło się w latach 2015-2020 o 10% – pomimo inwestycji w nowe technologie i rozwój nowych usług. Bez tych działań, zużycie energii w omawianym okresie wzrosłoby o 25%.

Obecnie najważniejszym wyzwaniem dla Orange Polska jest pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł energii (OZE). Nasze prognozy wskazują na ogólny wzrost zużycia energii w kolejnych latach, pomimo optymalizacji i starań w zakresie poprawy efektywności energetycznej naszych sieci. Jest to uwarunkowane ciągłym wzrostem transmisji danych naszych klientów.

Podejście Orange Polska zakłada zawieranie długoterminowych kontraktów na zakup zielonej energii bezpośrednio od producentów (tzw. umowy PPA), z konkretnych źródeł odnawialnych – szczególnie powstających specjalnie na nasze potrzeby. Wspieramy tym samym powstawanie w Polsce nowych źródeł energii odnawialnej, zwiększając zielone moce energetyczne i transformację krajowej energetyki.

Wartość

„Drugie życie” urządzeń

Poprzez usługi komercyjne chcemy wspierać klientów indywidualnych i biznesowych w ich wyzwaniach i działaniach klimatycznych. Sektor technologii cyfrowych ma bowiem do odegrania istotną rolę w działaniach na rzecz klimatu ze względu na charakter oferowanych produktów i usług. Mogą one pomóc klientom oszacować, rozpoznać, eliminować i zmniejszać emisje gazów cieplarnianych oraz inne niekorzystne elementy wpływu na środowisko. Według szacunków GSMA, w 2018 roku sektor telefonii komórkowej pozwolił uniknąć emisji 2,1 mld ton CO2, czyli 10 razy więcej niż jego własny, globalny ślad węglowy*.

Gospodarka o obiegu zamkniętym jest również istotną częścią zaangażowania Orange w ochronę środowiska i redukcję emisji gazów cieplarnianych, wywierając pozytywny wpływ na resztę łańcucha wartości – dostawców i klientów. W przypadku produktów (tj. elementy sieciowe, urządzenia abonenckie i smartfony), planowane działania w tym obszarze obejmują eko-projektowanie, ponowne użycie/odkup, odnowę, naprawę i recykling. Nadrzędnym celem jest wytwarzanie towarów i usług przy znacznym ograniczeniu zużycia i marnotrawstwa surowców.

Staramy się ograniczać ilość zużywanych surowców oraz dbać o ich ponowne wykorzystywanie. Zachęcamy naszych klientów do utylizacji zużytego sprzętu komórkowego – w każdym salonie Orange można zostawić do recyklingu stary telefon i akcesoria. Wdrożony program skupu używanych telefonów komórkowych jest jednym z naszych najważniejszych działań w zakresie wydłużania cyklu życia tych urządzeń. Firma partnerska naprawia ewentualne drobne uszkodzenia, dzięki czemu telefony mogą wrócić do obiegu.

Współpracujemy wyłącznie z uprawnionymi organizacjami. Zebrany sprzęt jest gromadzony w specjalnych pojemnikach, a następnie przekazywany firmie, która zajmuje się jego recyklingiem i utylizacją. Firmy te dokumentują wszystkie etapy procesu (zbiórka, transport, odzysk lub unieszkodliwianie). Zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (WEEE), urządzenia, które nie nadają się do dalszego użytku, są traktowane jako odpady i przekazywane odbiorcom posiadającym stosowne zezwolenia GIOŚ na gospodarowanie odpadami.

W 2020 roku przeprowadziliśmy globalną kampanię „Drugie życie telefonu komórkowego”, a także uruchomiliśmy portal orange.pl/razemdlaplanety, gdzie można znaleźć informacje o działaniach Orange Polska na rzecz środowiska, a także praktyczne wskazówki, jak korzystać z technologii w sposób bardziej przyjazny dla otoczenia.

Urządzenia multimedialne, takie jak modemy i dekodery, są dzierżawione klientom na czas świadczenia usług telekomunikacyjnych. Po wygaśnięciu umowy, urządzenia są odbierane od klientów i odnawiane, a następnie – działające i wyglądające „jak nowe” – mogą zostać przekazane kolejnym klientom i nadal używane.

W 2020 roku odnowiliśmy i wprowadziliśmy ponownie na rynek ponad 500 tys. modemów, urządzeń multimedialnych oraz abonenckich urządzeń końcowych (CPE), co stanowiło około 60% wszystkich tego typu urządzeń w Polsce. Dzięki odnowie i ponownemu wykorzystaniu urządzeń zaoszczędzono około 39 ton plastiku oraz ponad 1,1 miliona zasilaczy, okablowania i innych akcesoriów.

Projekt „Odnowa urządzeń multimedialnych” zdobył I nagrodę w trzeciej edycji konkursu Stena Circular Economy Award (Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego), w kategorii Przedsiębiorcy – praktyka. Natomiast nasza oferta odkupu telefonów została doceniona w 2020 roku przez grono ekspertów w programie Climate 118 Leadership, ze względu na wymierne ograniczenie niekorzystnego wpływ produktów na środowisko.

Inteligentne rozwiązania technologii cyfrowej mogą służyć lepszemu zarządzaniu ograniczonymi zasobami naturalnymi. Innowacyjne rozwiązania oparte o Internet Rzeczy, zwłaszcza z obszaru inteligentnych miast, przyczyniają się do optymalizacji zużycia zasobów (np. energii elektrycznej czy wody) oraz zmniejszenia emisji i zanieczyszczeń, dzięki inteligentnym systemom zarządzania i monitoringu usług miejskich (np. dostawy mediów, oświetlenie miejskie, miejsca parkingowe, rowery czy systemy odbioru odpadów). Już ponad 80 miast w Polsce korzysta z rozwiązań Smart City od Orange. Spółka jest polskim liderem Internetu Rzeczy oraz komunikacji M2M (machine to machine). Obsługuje ponad 2 mln kart M2M, czyli ok. 40% polskiego rynku (dane za 4 kwartał 2020). Dysponujemy siecią przewodową i mobilną w całym kraju, a jako pierwszy operator w Polsce dostarczamy otwarte i bezpieczne środowisko API IoT dla Internetu Rzeczy. Na tym środowisku jest oparta nasza platforma Live Objects, dzięki której zintegrowane zarządzanie usługami miejskimi jest przyjazne dla użytkownika i możliwe z poziomu smartfona czy komputera.

* GSMA, Raport „The Enablement Effect”.

Wpływ

Chcemy być wiarygodnym i rzetelnym partnerem w działaniach na rzecz klimatu i środowiska, dlatego angażujemy naszych pracowników i partnerów w poszukiwanie nowych proekologicznych rozwiązań.

Jesteśmy największym polskim operatorem – z najrozleglejszą siecią mobilną, która w technologii 4G obejmuje ponad 99% mieszkańców, oraz superszybką siecią światłowodową, sięgającą już do 5 mln domów, mieszkań i firm. Zapewniamy dostęp do sieci jednej trzeciej polskich internautów. Z uwagi na skalę działalności, nasz wpływ ma duże znaczenie.

Rozumiemy, że prowadząc działalność i rozwijając nowe technologie, musimy na bieżąco monitorować ich oddziaływanie na środowisko naturalne, aby zmniejszać negatywny wpływ i maksymalizować pozytywny wpływ technologii cyfrowych. Od lat monitorujemy i raportujemy zużycie energii i innych zasobów oraz emisję dwutlenku węgla związaną z naszą działalnością. Dbamy o to, aby w sposób rzetelny i kompleksowy informować naszych interesariuszy o działalności firmy, dlatego od kilkunastu lat oprócz danych finansowych publikujemy również dane w obszarze społecznym i środowiskowym.

Technologia cyfrowa stwarza szanse na wdrożenie bardziej innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań, promujących podejście energooszczędne i proekologiczne.

Poprzez usługi zastępujące tradycyjne formy komunikacji czy przesyłania dokumentów, takie jak tele- i wideokonferencje, elektroniczny obieg pism, zakupy internetowe, e-usługi, e-faktury oraz kompleksowe systemy teleinformatyczne dla administracji i przedsiębiorstw pomagamy innym w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych.

80% klientów Orange korzysta z faktur elektronicznych. We wszystkich salonach Orange Polska wdrożyliśmy też usługę podpisywania umów na tablecie. Dzięki e-usługom, Orange Polska wspólnie z klientami oszczędza co roku około 20 tysięcy drzew, które byłyby potrzebne do produkcji papieru.

Przewiduje się, że w ciągu trzydziestu lat liczba mieszkańców miast na świecie wzrośnie o kolejne 2,5 miliarda, a to oznacza, że potrzebujemy miast bardziej wydajnych i rozwijających się w sposób zrównoważony.

Z pomocą przychodzą nowe technologie, a w szczególności rozwiązania Internetu Rzeczy, które ograniczają zużycie energii, paliw i wody oraz poprawiają jakość powietrza.

W Polsce już ponad 80 miast – zarówno tych największych, jak i niewielkich miejscowości – skorzystało z rozwiązań Internetu Rzeczy (IoT) od Orange.

Rozwiązanie Smart Water od Orange działa w ponad 30 miastach w całej Polsce. Korzysta z niego na przykład prawobrzeżna część Szczecina, a w Krośnie Odrzańskim obejmuje całą sieć wodociągową (3372 wodomierzy głównych). System zapobiega stratom wody, generuje oszczędności i usprawnia zarządzanie. Smart Water automatycznie, bez udziału inkasenta, odczytuje stan wodomierzy z przyłączy głównych. Dzięki nakładce telemetrycznej z wbudowaną kartą SIM, dane o aktualnym stanie są automatycznie przekazywane przedsiębiorstwu wodociągowemu.

Smart Water zapewnia też dzięki bieżącemu monitoringowi sprawną identyfikację awarii. Umożliwia to zmniejszenie strat wody nawet o kilkanaście procent, a także pomaga zapobiegać kosztownym remontom dróg i chodników. System alarmuje też o nadużyciach, na przykład próbach demontażu wodomierzy lub manipulacji nimi. Dostęp do informacji jest zapewniony przez 24 h na dobę, a dane historyczne umożliwiają analizę, ustalanie przyszłego zużycia wody oraz planowanie remontów i rozwoju sieci wodociągowej. Smart Water ułatwia też życie mieszkańcom – nie muszą umawiać się z inkasentem na odczyt i otrzymują powiadomienia w przypadku podwyższonego poboru wody.

Z kolei system Smart Lights dba o efektywne i ekologiczne oświetlenie zewnętrzne w mieście. Dzięki specjalnym oprawom LED z wbudowaną kartą GSM, sterowanie oświetleniem ulic, parków, osiedli mieszkaniowych i innych przestrzeni miejskich odbywa się automatycznie, z uwzględnieniem zdefiniowanych parametrów. Lampy świecą tylko wtedy, gdy jest ciemno i gdy w danej lokalizacji wykryją ruch pieszych, a natężenie oświetlenia jest dostosowane do warunków atmosferycznych i pory roku. Dzięki temu, zużycie energii może zmniejszyć się o kilkadziesiąt procent względem tradycyjnych systemów oświetlenia. Dodatkowo, oprawy LED są zaprojektowane tak, aby jak najbardziej ograniczyć „zanieczyszczenie światłem”, które zaburza naturalny cykl dobowy ludzi i zwierząt. Już 8 miast, w tym Bolesławiec, Lwówek Śląski i Lubomierz, doceniło rozwiązania Smart Lights.

Za nami czwarty sezon rowerowy z systemem Smart Bike. Do tej pory ponad 56 tys. rowerzystów z 21 miast przejechało łącznie blisko 2,4 mln km, czyli 60 razy okrążyło kulę ziemską. Gdyby ten dystans pokonali samochodem, do atmosfery trafiłoby ok. 288 ton CO2. Smart Bike to wypożyczalnia rowerów czwartej generacji: rower można zostawić w dowolnym miejscu zdefiniowanej strefy (widocznej na aplikacji). Jednocześnie, operator widzi lokalizację każdego roweru – używanego i wolnego. Zasilanie słoneczne ładuje system nadzoru nad rowerami, zapewniając stały wgląd w to, co dzieje się z pojazdami. Rowery są wyposażone w kartę SIM oraz system monitorujący różne parametry podczas jazdy. Zebrane dane dostarczają informacji o tym, jak planować sieć i wprowadzać kolejne aktywne, inteligentne rozwiązania, a także jak projektować układ ścieżek rowerowych i ułatwień dla rowerzystów. Rozwiązanie Smart Bike to nie tylko usprawnienia w transporcie miejskim, ale także niższa emisja CO2 i promocja zdrowego stylu życia.

Innymi wykorzystywanymi rozwiązaniami są Smart Energy i fotowoltaika. Dzięki Internetowi Rzeczy instalacje fotowoltaiczne współpracują z systemem zarządzania przepływem energii. Odpowiedni monitoring i systemy analityczne pozwalają zoptymalizować wykorzystanie energii ze źródeł fotowoltaicznych. Mózgiem systemu jest opracowany w 2020 roku przez ekspertów Orange inteligentny sterownik: Smart Energy Controller, który monitoruje instalację oraz podłączone do niej urządzenia i obwody 24 h na dobę, kontrolując w czasie rzeczywistym kilkadziesiąt parametrów zasilania. W przypadku wykrycia nieprawidłowości system automatycznie wysyła powiadomienia i alarmy. Wbudowany w system „strażnik mocy” umożliwia zdalne włączanie i wyłączanie urządzeń i obwodów.

Analiza danych miejskich pochodzących z różnych systemów zapewnia władzom samorządowym pełny obraz, umożliwiając podejmowanie właściwych działań. Ułatwia to platforma Live Objects – autorskie rozwiązanie Orange. Mogą z niej korzystać firmy, miasta i instytucje. Platforma integruje wszystkie systemy miejskie w jednym miejscu, a zarządzanie nimi jest możliwe praktycznie z każdego miejsca na świecie z dostępem do Internetu. Działanie platformy jest oparte na analizie ogromnych ilości danych oraz komunikacji urządzeń między sobą (M2M) – co jest możliwe dzięki specjalnym kartom SIM, podobnym do tych, które są w smartfonach. Wyposażone w nie urządzenia automatycznie wysyłają określone informacje. W urządzeniach w całej Polsce działają już 2 miliony takich kart od Orange, co stanowi 40% całego rynku M2M. W technologii M2M, przesyłanie informacji pomiędzy urządzeniami odbywa się za pośrednictwem sieci mobilnej, ale bez udziału człowieka. Informację między urządzeniami przesyłane są poprzez sieć LTE-M, która może obsłużyć tysiące urządzeń IoT na kilometr kwadratowy. Co istotne, ta sieć dociera do miejsc, gdzie zasięg jest najsłabszy (jak piwnice), i jest energooszczędna: urządzenia mogą w niej działać nawet 10 lat na jednej baterii. Osiągnięcie takiego efektu jest możliwe dzięki „wybudzaniu się” obiektów tylko na krótkie momenty, kiedy konieczne jest wysłanie danych.

Inwestujemy w nowoczesne technologie poprawiające efektywność energetyczną naszych sieci.

Na przykład zastępujemy technologie oparte o miedź bardziej energooszczędnymi światłowodami.

Co roku na inwestycje w sieć światłowodową Orange Polska przeznacza 700-800 mln zł. Dzięki temu w jej zasięgu jest już niemal 1/3 gospodarstw domowych w Polsce. W czasie pandemii sieć światłowodowa pozwalała przesyłać o ok. 30 proc. więcej danych niż starsze technologie.

W zależności od stopnia wypełnienia sieci, zużycie prądu w sieci światłowodowej jest kilkukrotnie niższe niż w przypadku łączy miedzianych, przy jednoczesnym zwiększeniu przepływności transmisji na klienta.

Przewagą światłowodu nad rozwiązaniami opartymi o miedź jest niższa energochłonność. Dzięki możliwościom łączy optycznych, do jednego urządzenia agregującego może być podłączonych więcej klientów, bez utraty jakości usługi. Co istotne, w miarę rozwoju światłowód staje się coraz bardziej efektywny. Nasze analizy wskazują, że zużycie energii przypadające na jednego klienta FTTH może być nawet do kilkunastu razy mniejsze niż w sieciach opartych o technologie miedziane.

Sieć światłowodowa jest obecnie najbardziej efektywną energetycznie technologią dostępu do Internetu, a jej efektywność zwiększa się w miarę wzrostu zajętości. Światłowody nie mają w praktyce żadnych ograniczeń fizycznych, jeżeli chodzi o transfer danych. Zastosowanie systemów optycznych pozwala na osiągnięcie zasięgu transmisji o nieporównywalnej skali oraz umożliwia rezygnację ze znacznej liczby urządzeń aktywnych, które pochłaniałyby energię.

Obecnie, aby udostępnić szybki Internet światłowodowy Orange, potrzebujemy czterokrotnie mniej energii na jednego klienta niż w 2015 roku, kiedy wprowadziliśmy tę technologię na rynek. Migracja klientów do nowoczesnej sieci światłowodowej ma zatem duży wpływ na zieloną transformację i nasze dążenie do neutralności klimatycznej w 2040 roku. Dzięki temu, że nasi klienci coraz chętniej korzystają z FTTH, możemy rocznie zaoszczędzić 17 GWh energii, co przekłada się na około 13 tys. ton CO2 mniej uwolnionych do atmosfery.

Efektywnie gospodarujemy likwidowanymi sieciami miedzianymi. Aż trzy czwarte elementów zdemontowanych kabli miedzianych można ponownie wykorzystać, np. do produkcji kabli energetycznych czy telefonów komórkowych. Z punktu widzenia oszczędności surowców, to cenny wkład na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym. Dlatego w Orange dbamy o to, żeby niepotrzebne już kable miedziane zostały w odpowiedzialny sposób zdemontowane i zagospodarowane.

Od 2021 roku Orange Polska będzie pokrywać część zapotrzebowania na prąd energią ze źródeł odnawialnych (OZE).

Każdego roku Grupa Orange emituje na świecie 1,5 mln ton CO2. Z tego na Orange Polska przypada aż jedna trzecia. To prosta konsekwencja polskiej struktury energetycznej, która opiera się na węglu. Dlatego źródła pochodzenia energii, z której korzystamy jako firma, mają kluczowe znaczenie.

Nasza odpowiedź i pierwszy krok to długoterminowe kontrakty na zakup energii z dwóch nowych farm wiatrowych, które na potrzeby Orange Polska zbudowała w Wielkopolsce firma WPD. Instalacje rozpoczną pracę w połowie 2021 roku i dostarczą blisko 50 GWh rocznie. To około 9% rocznego zapotrzebowania Spółki na energię. Realizacja tej inwestycji przez WPD była możliwa dzięki zagwarantowaniu przez Orange Polska odbioru energii przez wiele lat. W ten sposób polski rynek OZE wzbogaci się o nowe źródła odnawialne, co polepszy bilans energetyczny.

W dalszej kolejności będziemy konsekwentnie zwiększać wykorzystanie energii z powstających na nasze potrzeby OZE, aby do 2025 roku ich udział przekroczył 60% naszego rocznego zużycia.

Postanowiliśmy również zagospodarować dachy i grunty naszych obiektów w celu wytwarzania zielonej energii elektrycznej na własne potrzeby. Będziemy wykorzystywać instalacje fotowoltaiczne (PV) w modelu Solar-as-a-Service (SaaS). To oznacza, że nasz partner biznesowy buduje i utrzymuje system fotowoltaiczny na własny koszt, a my wydzierżawiamy miejsce pod instalację i odkupujemy wyprodukowaną energię. To rozwiązanie korzystne dla obu stron umowy oraz dla środowiska. Pierwsze instalacje fotowoltaiczne, które mają być gotowe w trzecim kwartale 2021 roku, dostarczą energię o łącznej mocy blisko 900 kWp, co stanowi blisko 4% rocznego zapotrzebowania naszych dwóch centrów przetwarzania danych.

Także w budowanym właśnie podwarszawskim Warsaw Data Hub powstanie instalacja PV o mocy 500 kWp, z możliwością rozbudowy. Żadne z działających w Polsce centrów przetwarzania danych nie mają obecnie rozwiązania na taką skalę. Warto dodać, że na parkingu przed Warsaw Data Hub powstaną stacje ładowania samochodów elektrycznych, a do nawadniania zieleni wokół obiektu będzie wykorzystywana tzw. „szara woda”, czyli odzyskiwana woda ściekowa. Dzięki zastosowanym w Warsaw Data Hub rozwiązaniom technologicznym zapobiegniemy emisji ok. 5 tys. ton CO2 rocznie, co odpowiada rocznej eksploatacji 1300 samochodów.

Wyniki wyszukiwania