Raport
roczny 2020

Proces definiowania treści Raportu

Proces definiowania istotnych aspektów dla raportowania Orange Polska obejmował:

  • analizę badań opinii publicznej, klientów indywidualnych i biznesowych na temat kwestii istotnych dla odpowiedzianego operatora telekomunikacyjnego oraz publikacji medialnych dotyczących Spółki,
  • analizę badań satysfakcji pracowników,
  • analizę kluczowych wskaźników wpływu społecznego Orange Polska,
  • standardy Grupy Orange w zakresie raportowania pozafinansowego,
  • przegląd wyzwań dla sektora telekomunikacyjnego w Polsce i na świecie oraz działań innych firm telekomunikacyjnych w tym zakresie,
  • proces dialogu z interesariuszami wokół strategii społecznej odpowiedzialności Orange Polska 2016–2020,
  • tematyczny dialog z interesariuszami na temat dostępności usług, zarządzania różnorodnością, gospodarki obiegowej,
  • przegląd dokumentów definiujących wyzwania dla biznesu w kontekście zrównoważonego rozwoju – Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, Cele Zrównoważonego Rozwoju,
  • wymogi Dyrektywy 2014/95/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dot. różnorodności oraz suplementu dotyczącego zgłaszania informacji związanych z klimatem (2019/C 209/01),
  • informacje zwrotne od naszych interesariuszy na temat ubiegłorocznego raportu,
  • rekomendacje Rady Nadzorczej dotyczące raportu.

 

 

Obszary strategii CSR

Cele Zrównoważonego Rozwoju

Orange Polska zobowiązał się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (tzw. SDG – Sustainable Development Goals). Deklarację partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju podpisano podczas zorganizowanej przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju konferencji „Program działań na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 – cele dla świata, wyzwanie dla kraju, odpowiedzialność dla wszystkich”.

Bardzo ważne obszary Wskaźniki GRI
bezpieczeństwo internetowe dzieci i rodzin GRI 102-2, 416-1, 418-1
dostępność sieci GRI 203-1,2
innowacyjne rozwiązania ICT GRI 203-1,2
obsługa klienta GRI 102-2
prywatność i bezpieczeństwo danych GRI 418-1
odpowiedzialny pracodawca GRI 102-8,41, 400-1,2, 403-1,2,3,4, 404-1,2,3, 405-1,2, 406-1, 408-1, 409-1
wsparcie dla przedsiębiorczości GRI 102-2
informacja o ryzykach GRI 416-1,2
wsparcie dla cyfryzacji biznesu i regionów GRI 203-1,2
rozwój umiejętności cyfrowych GRI 203-1,2, 413-1
etyka i transparentność GRI 102-16, 205-1,2,3, 206-1
transparentna oferta i komunikacja GRI 417-1,2,3
Ważne obszary
ICT dla zdrowia GRI 102-2
ICT dla edukacji GRI 404-2, 413-1
specjalna oferta dla wybranych grup GRI 102-2
polityka zakupowa GRI 102-9
wolność wypowiedzi i prawa człowieka GRI 403-4, 412-2
postawa ekologiczna i recykling GRI 301-1,3, 302-1,4,5, 303-1, 305-1,4,3, 306-2, 307-1
redukcja konsumpcji energii GRI 302-1,4

Powiązania pomiędzy strategicznymi obszarami a wskaźnikami GRI

Nota metodologiczna wskaźników niefinansowych

dane dotyczące zatrudnienia

Dane dotyczące kwestii zatrudnienia przedstawione w tym raporcie zostały zebrane w oparciu o system HR-info, który bierze pod uwagę takie zmienne jak płeć czy pełniona przez pracownika funkcja. Dane do systemu HR-info są raportowane na podstawie danych zawartych w systemach kadrowych poszczególnych spółek wchodzących w skład Orange Polska wg standardów Grupy Orange.

menedżerowie/menedżerki

(osoby zatrudnione na umowę o pracę w oznaczonym okresie)

Zasada obliczania „wskaźnika kadry zarządzającej” odnosi się do osób zatrudnionych na umowę o pracę. Wskaźnik ten odnosi się do kadry zarządzającej wyższego i średniego szczebla. Klasyfikacja pracowników jako „kadra zarządzająca” odbywa się na podstawie kategorii zaszeregowania pracownika zgodnie z profilem kompetencyjnym wg standardów Grupy Orange.

liczba wypadków przy pracy

Wskaźnik odpowiada liczbie zdarzeń wypadkowych, które zostały w danym roku sprawozdawczym uznane za wypadki przy pracy. Zgodnie z przepisami polskimi – warunkuje to ostatecznie data decyzji pracodawcy o uznaniu zdarzenia za wypadek przy pracy, czyli data zatwierdzenia protokołu powypadkowego, a nie tylko data zdarzenia.

dane środowiskowe

Sprawozdawczość w zakresie środowiska oparta jest na raportowaniu do bazy danych INDICIA. W 2019 roku Orange Polska raportowała w cyklu kwartalnym średnio 100 wskaźników środowiskowych.

energia

Wielkość zużycia energii elektrycznej jest obliczana w oparciu o dane rzeczywiste gromadzone w Bazie Energii Elektrycznej (BEE), które są ewidencjonowane z faktur dla każdego licznika z osobna. Dla 4. kwartału danego roku, z uwagi na późniejszy w stosunku do publikacji Raportu termin otrzymania danych, przyjęto metodę estymacji w oparciu o średnie dzienne zużycie x liczba brakujących dni w badanym okresie w poszczególnych miesiącach.

Zużycie paliwa odnosi się do całkowitego zużycia wszystkich paliw (oleju opałowego, oleju napędowego, benzyny i ciężkiego oleju opałowego), z wyłączeniem pojazdów silnikowych. Wskaźniki przyjęte do obliczania energii w GWh są ustalane przez Grupę i podlegają niezależnej weryfikacji na poziomie Grupy.

transport

Emisje CO z „krótkiego zasięgu” podróży lotniczych protokołu GHG (180 g CO₂ / km pasażera) wykorzystano do obliczenia emisji wszystkich lotów (krótko-, średnio- i długodystansowych).

emisja CO2

W przypadku zużycia energii elektrycznej emisje są obliczane zgodnie z protokołem GHG (2009) z najnowszą aktualizacją (2012). Współczynniki emisji dla paliw (gazu, oleju opałowego, węgla, benzyny, oleju napędowego i LPG) pochodzą z protokołu GHG (2007). Obliczenia emisji są przeprowadzane na poziomie globalnym przy użyciu współczynników emisji pochodzących z IAE (Międzynarodowa Agencja Energii), w zaktualizowanej wersji ze stycznia 2017 roku.

emisje z urządzeń chłodniczych

Zgłaszanie emisji urządzeń chłodniczych, które są objęte emisjami z zakresu 1, nie jest jeszcze wyczerpujące. Pomimo tego, że ta pozycja emisji jest nieistotna (Carbon 4 study on Bilan Carbon), Grupa pracuje nad poprawą monitorowania tych emisji.

zbiórka elektrośmieci

Wskaźnik „E-odpadów zebranych od klienta” to suma wszystkich telefonów komórkowych, stacjonarnych i urządzeń multimedialnych dostarczonych do punktów sprzedaży, otrzymanych pocztą i zebranych przez dostawców usług. Wskaźnik ten obejmuje również telefony komórkowe pracowników Orange Polska oraz zebrane baterie i ładowarki. Spółki zależne, dla których nie ma odpowiedniego kanału gromadzenia i przetwarzania e-odpadów, nie stosują tego wskaźnika. Wskaźnik jest wyliczany poprzez podzielenie liczby zebranych telefonów komórkowych przez liczbę telefonów komórkowych sprzedanych przez Orange za pośrednictwem kontrolowanych kanałów.

Wyniki wyszukiwania