Raport
roczny 2020

Licencje i regulacje

W celu świadczenia mobilnych usług telekomunikacyjnych potrzebujemy dostępu do częstotliwości radiowych.

Zakres pasma, jakim dysponujemy, wpływa na konkurencyjność i jakość świadczonych usług, a w ostatecznym wyniku na doświadczenie klientów. Kwestia ta nabiera szczególnej wagi w świetle ogromnego wzrostu ruchu transmisji danych w sieciach mobilnych.

Aby w dalszym ciągu zapewniać klientom najlepsze doświadczenia, musimy stale optymalizować sposób wykorzystania częstotliwości. W 2020 roku zakończyliśmy pierwszy etap projektu refarmingu, rozszerzając zakres częstotliwości przeznaczonych na sieć LTE w pasmach 1800 MHz i 2100 MHz oraz udostępniając standard LTE 2100 MHz w całym kraju. W pierwszym etapie, 10 MHz z pasma 2100 MHz przesunęliśmy do obsługi sieci LTE, a 5 MHz pozostało do obsługi sieci UMTS.

W ubiegłym roku rozpoczął się drugi etap projektu refarmingu, który zakończy się w 2021 roku. Celem tego etapu jest rozszerzenie szerokości pasma LTE 2100 z 10 MHz do 15 MHz poprzez usunięcie pasma nośnego UMTS 2100. Po zakończeniu projektu, cała dostępna dla Orange szerokość pasma 2100 MHz będzie przeznaczona na potrzeby sieci LTE (lub LTE i 5G w modelu DSS), a łączna ilość pasma przeznaczona na te usługi wzrośnie do 50 MHz.

Najistotniejszą kwestią jest jednak nabycie zasobów częstotliwości niezbędnych do rozwoju sieci 5G. Przyjmuje się, że do obsługi tej sieci nowej generacji będą wykorzystywane trzy pasma: 3,4-3,8 GHz, 700 MHz i 26 GHz.

W dniu 6 marca 2020 roku, po przeprowadzeniu dwukrotnych konsultacji, Prezes UKE ogłosił rozpoczęcie postępowania aukcyjnego, którego przedmiotem było przydzielenie czterech ogólnopolskich bloków częstotliwości w paśmie 3480-3800 MHz (podstawowym paśmie pionierskim dla technologii 5G).

W założeniach przewidziano rozdysponowanie czterech rezerwacji, każda po 80 MHz, ważnych przez 15 lat. W aukcji mógł wystartować tylko jeden podmiot z danej grupy kapitałowej. Uczestnik aukcji (bądź jego grupa kapitałowa) musiał się wykazać minimum 1 mld zł inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną w latach 2016-2018 oraz posiadać rezerwację pasma z zakresu 800, 900, 1800, 2100 bądź 2600 MHz (bardzo istotny element ze względu na rozwój sieci 5G w architekturze NSA – ang. Non-StandAlone). Cena wywoławcza każdego z bloków wynosiła 450 mln zł. Zwycięzcy aukcji mieli być zobowiązani do rozwoju sieci poprzez uruchomienie w oparciu o wygrane zasoby minimum 700 stacji bazowych do końca 2025 roku.

W związku z pandemią, w kwietniu 2020 roku Prezes UKE zawiesił postępowanie aukcyjne, a następnie – w związku ze zmianami w Prawie telekomunikacyjnym, wprowadzającymi nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa i integralności infrastruktury telekomunikacyjnej i usług – postępowanie zostało unieważnione.

Dane dotyczące rezerwacji częstotliwości

(w mln zł) Data nabycia

Liczba lat do wygaśnięcia(2)

Wartość bilansowa netto
Na dzień 31 grudnia 2020 Na dzień 31 grudnia 2019
800 MHz 2016 10,1 2,062 2,266
900 MHz 2014 8,5 204 228
900 MHz (1) 2018 12
1800 MHz (1) 2013 7,0 111 127
1800 MHz 1997 6,6
2100 MHz 2000 2,0 195 290
2600 MHz 2016 10,1 79 87
Total telecommunications licences 2,651 3,010

W dniu 12 czerwca 2020 roku Orange Polska otrzymał decyzję o unieważnieniu aukcji. We wrześniu Sejm powołał nowego Prezesa UKE.

Do maja 2021 roku postępowanie aukcyjne nie zostało ponownie rozpoczęte. Opóźnienie jest związane z przedłużającymi się pracami rządowymi nad ustawą o cyberbezpieczeństwie.

Ze względu na anulowanie aukcji w 2020 roku, Spółka zdecydowała się na wdrożenie w paśmie 2100 MHz mechanizmu dynamicznego przydziału pasma DSS (ang. Dynamic Spectrum Sharing), który pozwala na przydzielanie zasobów usługom 4G bądź 5G w zależności od zapotrzebowania. Obecnie, usługi 5G są świadczone klientom Orange Polska w oparciu o ponad 1600 stacji bazowych.

Pasmo 700 MHz powinno zostać zwolnione do 30 czerwca 2022 roku. Jednak dostępność tego zakresu zależy także od ustaleń międzynarodowych ze wschodnimi sąsiadami Polski, gdzie te częstotliwości są używane na potrzeby telewizji cyfrowej i analogowej, a także radionawigacji (w Rosji). Ponadto, nadal nie został rozstrzygnięty sposób rozdysponowania tego pasma. Zaawansowane są analizy dotyczące możliwości przydziału pasma 700 MHz spółce kontrolowanej przez Skarb Państwa, która pełniłaby rolę operatora hurtowego (projekt #Polskie5G). Taką możliwość zapisano w aktualnie procedowanych projektach ustawy o cyberbezpieczeństwie oraz Prawa komunikacji elektronicznej.

W 2020 roku UKE przeprowadził konsultacje rynkowe w sprawie perspektyw wykorzystania pasma 26 GHz. Biorąc pod uwagę dostępność urządzeń, ogólny poziom dojrzałości 5G oraz opóźnienie w przydziale pasma C, alokacji bloków w tym paśmie nie należy się spodziewać wcześniej niż w 2023 roku.

Aktualna alokacja częstotliwości z zakresu 700-2600 MHz oraz 3400-3800 MHz

Orange-2020-grafiki_czestotliwosci_POL-01 Orange-2020-grafiki_czestotliwosci_POL-01

Następny temat

Sieć

Wyniki wyszukiwania