Raport
roczny 2020

Sieć

W naszych działaniach w zakresie rozwoju sieci kierujemy się przede wszystkim potrzebami klientów. Potrzeby te ulegają zmianie wraz ze wzrostem liczby urządzeń mobilnych oraz rosnącą popularnością usług w chmurze, filmów w wysokiej rozdzielczości, gier i platform streamingowych (popyt na te ostatnie osiągnął maksymalny poziom wiosną 2020 roku, po wprowadzeniu ograniczeń pandemicznych).

Ponadto, klienci w coraz większym stopniu oczekują bezpiecznego dostępu do świata cyfrowego w domu, w pracy i w czasie podróży, przy zachowaniu optymalnej jakości i szybkości niezależnie od technologii i urządzeń z których korzystają (laptop, tablet, smartfon, TV). W naszej ocenie, wśród innych czynników, zasięg i jakość połączeń są kluczowym kryterium przy wyborze operatora telekomunikacyjnego.

Aby sprostać tym potrzebom, nasza sieć musi być szeroko dostępna, niezawodna i bezpieczna. Jesteśmy operatorem, który dysponuje zdecydowanie największą konwergentną infrastrukturą sieciową (obejmującą sieci stacjonarne i komórkowe) na rynku polskim. Oznacza to, że jesteśmy w stanie zapewnić najwyższą jakość sieci.

Długość światłowodowej sieci dostępowej (w tys. km)

Największa infrastruktura sieciowa w Polsce

Jako dawny operator narodowy, dysponujemy największą infrastrukturą sieciową w Polsce, która stanowi podstawę do świadczenia usług stacjonarnych i komórkowych.

Na topologię sieci składa się około 15,5 tys. km światłowodowej sieci szkieletowej, 91,1 tys. km światłowodowej sieci agregacyjnej oraz ponad 440,2 tys. km miedzianej sieci dostępowej. Sieć dostępowa została zbudowana głównie w technologii miedzianej; łącza światłowodowe mają w chwili obecnej około 83,7 tys. km długości, ale są szybko rozbudowywane, zgodnie z programem intensywnych inwestycji w sieć światłowodową.

15,5 tys. km

światłowodowej sieci szkieletowej

91,1 tys. km

światłowodowej sieci agregacyjnej

440,2 tys. km

miedzianej sieci dostępowej

Łącza światłowodowe są także coraz szerzej wykorzystywane do łączenia stacji bazowych telefonii komórkowej. Z jednej strony zwiększa to pojemność, co pozwala sprostać rosnącemu ruchowi transmisji danych, a z drugiej – zapewnia większą niezawodność sieci. W 2020 roku, za pomocą światłowodów podłączono kolejnych 250 stacji bazowych. Na koniec roku, ok. 55% naszych stacji bazowych było połączonych z siecią szkieletową łączami światłowodowymi. Sieci mobilne i stacjonarne dzielą nie tylko infrastrukturę kablową, ale także wyższe warstwy sieciowe, w tym warstwę szkieletową i sterowania, oraz platformy usługowe. W najbliższych latach będziemy stopniowo przechodzić do sieci w pełni IP, co będzie się wiązać z usunięciem niektórych elementów sieciowych (np. urządzeń PSTN).

Sieć dostępowa odzwierciedlająca ewolucję technologiczną, podejście lokalne i zapotrzebowanie klientów

Aby zapewnić jak najlepszą jakość sieci, przy optymalnej alokacji zasobów, uwzględniamy specyfikę rynków lokalnych. W dużych miastach skupiamy się na zwiększeniu zasięgu sieci światłowodowej, zaś na słabiej zaludnionych obszarach zasadniczą opcją dostępu do Internetu pozostają łącza miedziane, uzupełnione o technologie mobilne. Selektywnie, rozwój zasięgu sieci światłowodowej jest też realizowany w mniejszych miejscowościach oraz w obszarach wokół dużych aglomeracji (w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa). Taka strategia jest uwarunkowana bardzo zróżnicowanym popytem na usługi światłowodowe na rynkach lokalnych. Rozbudowa łączy światłowodowych dotyczy coraz częściej domów jednorodzinnych, choć w dalszym ciągu jest zdominowana przez budownictwo wielorodzinne.

Na koniec 2020 roku, w zasięgu naszej sieci światłowodowej znalazło się 5 mln gospodarstw domowych w 154 miastach Polski. Zrealizowaliśmy w ten sposób cel określony w naszej strategii w 2017 roku.

Do zwiększania zasięgu naszych usług światłowodowych przyczynia się także w dużym stopniu współpraca z innymi operatorami. Dzięki takiemu podejściu, gdzie taka współpraca jest możliwa, unikamy nieekonomicznego dublowania sieci światłowodowych. Jeżeli już istniejąca infrastruktura spełnia gwarantowane przez Orange standardy, to w pierwszej kolejności staramy się z niej skorzystać.

Usługi mobilne Orange Polska są świadczone poprzez prawie 12 tys. stacji bazowych. Ponad 99% z nich obsługuje przesył danych w technologii 4G LTE, zapewniając pokrycie na poziomie blisko 100% populacji i ponad 98% terytorium Polski. Ponadto, w odpowiedzi na rosnący popyt na szybki dostęp do Internetu, Orange Polska sukcesywnie zwiększa liczbę stacji bazowych umożliwiających agregację pasma w technologii 4G+ (LTE Carrier Aggregation).

Podniesienie niezawodności i odporności sieci wymaga ciągłego wdrażania coraz to nowszych mechanizmów samonaprawy oraz stałego monitorowania jakości. Jesteśmy w stanie śledzić jakość usług nie tylko na poziomie statystycznym, ale także z perspektywy pojedynczego klienta. Stosujemy przy tym podejście aktywne, reagując zanim parametry zaczną się pogarszać i zapobiegając przeciążeniu sieci, a tym samym zapewniając tę samą jakość połączeń niezależnie od tego, czy klient korzysta z sieci mobilnej czy stacjonarnej.

Komercyjne uruchomienie usług 5G w paśmie 2100 MHz

Orange Polska niezmiennie stoi na stanowisku, że dopiero szybki przydział częstotliwości z zakresu 3400-3800 MHz umożliwi wdrożenie pełnowartościowych, z punktu widzenia parametrów dla klientów, usług sieci 5G w Polsce. Ze względu na sytuację związaną z anulowaniem aukcji, zdecydowaliśmy się na wdrożenie w paśmie 2100 MHz rozwiązania opartego o mechanizm dynamicznego przydziału pasma (ang. Dynamic Spectrum Sharing), który pozwala na przydzielanie zasobów usługom 4G bądź 5G w zależności od zapotrzebowania. W lipcu 2020 roku zaczęliśmy oferować komercyjne usługi 5G w oparciu o sieć 1600 stacji bazowych zlokalizowanych w 370 miejscowościach w Polsce, przede wszystkim w Warszawie, Łodzi, Krakowie i aglomeracji śląskiej. W styczniu 2021 roku uruchomiliśmy także dostęp do 5G DSS w Trójmieście.

Sieci kampusowe

Działamy także aktywnie w obszarze budowania tzw. sieci kampusowych, wykorzystujących technologię 5G, dla klientów biznesowych. Po serii testów w ramach projektu Orange Cities, rozpoczętych w 2019 roku na terenie Warszawy i Lublina przy wykorzystaniu pasma 3,6 GHz, w których wzięli udział przedstawicie mediów oraz pracownicy i klienci operatora, w grudniu 2020 roku Spółka podpisała umowę z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną na realizację wewnętrznej sieci 5G w paśmie 3,6 GHz. Sieć została ukończona na początku 2021 roku, zapewniając zasięg w siedzibie ŁSSE.

W marcu 2021 roku podpisaliśmy podobną umowę z firmą Miele – wiodącym producentem urządzeń AGD, który ma fabrykę pod Łodzią. Powstająca sieć pozwoli zdigitalizować i zautomatyzować proces kontroli jakości dla wytwarzanych produktów, a także uruchomić szkolenia pracowników przy użyciu rzeczywistości wirtualnej. Odpowiadamy za kompleksową realizację tej sieci: od projektu poprzez dostawę i instalację urządzeń, aż po utrzymanie.

Liczba unikalnych użytkowników (tys.)

W 2020 roku zespół CERT Orange Polska (Computer Emergency Response Team) obserwował wyjątkowo duże nasilenie kampanii phishingowych.

Wykorzystywane przez te kampanie kanały dystrybucji obejmowały pocztę elektroniczną, SMS oraz – od jesieni – popularne komunikatory internetowe. Ważnym źródłem ataków związanych z cyberprzestępczością były także media społecznościowe. Do wykrywania kampanii phishingowych i pozyskiwania próbek złośliwego oprogramowania, Orange Polska wykorzystuje wewnętrzne systemy inteligentnego rozpoznawania zagrożeń oparte na algorytmach sztucznej inteligencji, a także autorskie pułapki sieciowe typu „honeypot” (kontrolowane przez Orange Polska platformy, które symulują urządzenia i systemy klientów narażone na cyberataki cyberprzestępców). Umożliwiają one proaktywne gromadzenie próbek złośliwego oprogramowania oraz identyfikację nowych metod ataków ze strony cyberprzestępców. Na poniższym wykresie pokazano dane statystyczne dotyczące ataków phishingowych i z użyciem złośliwego oprogramowania zablokowanych w sieci Orange Polska. Każda blokada to jeden użytkownik ochroniony przed atakiem. W ubiegłym roku nastąpił znaczy wzrost liczby blokad.

Nasz zespół CERT przez całą dobę reaguje na zagrożenia, jakie napotykają użytkownicy Internetu korzystający z sieci Orange Polska. Klienci są chronieni przez CyberTarczę, wprowadzoną w 2014 roku w odpowiedzi na konkretne zapotrzebowanie rynku na usługę wykrywania zagrożeń w sieci i zabezpieczenia użytkowników przed złośliwym oprogramowaniem.

Płynna i automatyczna praca w tle zapewnia użytkownikom bardzo dużą wygodę przy korzystaniu z tego systemu. Orange Polska pozostaje jedynym unikalnym dostawcą Internetu w Polsce, który oferuje zaawansowane usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa. Prawie każdego dnia CyberTarcza informuje różne grupy klientów o wykrytych zagrożeniach związanych z potencjalnym zainfekowaniem ich komputerów lub telefonów komórkowych przez wirusy (złośliwe oprogramowanie).

W październiku 2020 roku Światowe Forum Szerokopasmowe nagrodziło Orange Polska za CyberTarczę jako najlepsze operatorskie rozwiązanie z dziedziny bezpieczeństwa sieci. Jesteśmy dumni, że ta innowacyjna, zaawansowana technicznie i powszechnie dostępna usługa cyberbezpieczeństwa, która chroni klientów Orange Polska w Internecie, została zauważona i doceniona także na forum międzynarodowym.

 

Jednym z Istotnych obszarów dyskusji na temat uruchomienia nowej generacji sieci bezprzewodowych jest kwestia bezpieczeństwa sieci 5G, zwłaszcza w aspekcie korzystania z urządzeń oferowanych przez dostawców z Chin.

Biorą w niej udział kluczowi gracze na arenie międzynarodowej, w szczególności Stany Zjednoczone, Chiny oraz Komisja Europejska i kraje członkowskie Unii Europejskiej.

Na poziomie UE, w 2019 roku podjęto prace nad określeniem wspólnego podejścia do bezpieczeństwa sieci 5G, w ramach których przeprowadzono proces oceny ryzyka oraz zidentyfikowano główne zagrożenia w sieci 5G. Prace te zakończyły się 29 stycznia 2020 roku opublikowaniem dokumentu pt. „Unijny zestaw narzędzi ograniczających zagrożenia w obszarze cyberbezpieczeństwa sieci 5G”. Chociaż dokument nie wyklucza żadnego konkretnego dostawcy, to za istotne ryzyko uznaje uzależnienie od jednego dostawcy oraz zagrożenia związane z łańcuchem dostaw, w tym ingerencją państw spoza UE.

Na poziomie krajowym, trwają prace legislacyjne (obecnie na szczeblu rządowym) nad projektem ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Projekt zakłada między innymi wprowadzenie mechanizmu oceny tzw. dostawców wysokiego ryzyka, przy czym jednym z kryteriów oceny ma być to, czy dany dostawca znajduje się pod kontrolą państwa spoza UE lub NATO.

Ewentualne wprowadzenie dalej idących ograniczeń w przyszłości wiązałoby się z ryzykiem ograniczenia puli dostawców sprzętu telekomunikacyjnego, a w konsekwencji mogłoby wpływać na utrzymanie oraz plany budowy i rozwoju infrastruktury sieciowej (w tym 5G). Mogłoby to spowodować opóźnienie i/ lub zwiększenie kosztów wdrożenia sieci 5G.

Orange Polska podejmuje wiele działań w celu usunięcia wszystkich przeszkód w budowie sieci 5G. Jednak nadal utrzymuje się szereg trudności o charakterze administracyjnym oraz wynikających z obaw opinii publicznej.

Niezbędne jest podjęcie aktywnych kroków, we współpracy z innymi operatorami komórkowymi, na rzecz zmiany krajowych przepisów dotyczących procesu inwestycyjnego oraz oceny wymogów wobec stacji bazowych. Jest to konieczne pomimo tego, że od 2020 roku dopuszczalne poziomy pól elektromagnetycznych odpowiadają limitom międzynarodowym. Jednak szereg przepisów jest nadal opartych na starych ograniczeniach, co stanowi istotną przeszkodę w rozwoju sieci 5G. Orange pozostaje aktywny w tym obszarze, m.in. poprzez pracę w międzynarodowych instytucjach normalizacyjnych.

Ponadto, istnieje potrzeba nasilenia działań w zakresie edukacji publicznej, aby wytłumaczyć społeczeństwu, że sieć 5G jest kolejnym ważnym krokiem w ewolucji technologii, która jest już dobrze znana i szeroko stosowana, a zatem nie ma żadnych podstaw, żeby zakładać, że będzie mieć inny wpływ na zdrowie ludzi.

Efektywność sieci

Aby zwiększyć efektywność infrastruktury sieciowej, zastępujemy tradycyjne technologie i rozwiązania, które są ukierunkowane głównie na połączenia głosowe, siecią konwergentną, zdolną do obsługi różnego rodzaju ruchu: głosowego, transmisji danych i wideo.

Wdrażane rozwiązania są w pełni zgodne z technologią IP, a dzięki mechanizmom samonaprawy i dynamicznej rekonfiguracji zapewniają wyższą jakość usług, poprawiając jednocześnie efektywność kosztową (dzięki masowemu wprowadzeniu technologii 100 Gb/s). Dążąc do zapewnienia klientom najlepszej sieci w Polsce, uzupełniamy własne inwestycje używając infrastruktury należącej do innych podmiotów oraz korzystając ze środków unijnych przeznaczonych na budowę sieci.

W obszarze usług mobilnych, stale współpracujemy z T-Mobile i NetWorkS! (spółką, która odpowiada za budowę i obsługę sieci dostępowej). Z T-Mobile współdzielimy infrastrukturę sieciową (blisko 12 tys. stacji),  co pozwoliło nam na szybkie wprowadzenie usług 4G oraz optymalizację kosztów operacyjnych i nakładów inwestycyjnych.

Tam, gdzie planujemy modernizację sieci do większych prędkości, oprócz własnych inwestycji staramy się korzystać z nowoczesnej infrastruktury należącej do innych podmiotów – o ile uda się podpisać uzasadnioną komercyjnie umowę. W 2020 roku podpisaliśmy kolejne umowy, na podstawie których poszerzyliśmy zasięg usług światłowodowych o ponad 280 tys. gospodarstw domowych. Od początku tego procesu, w uzupełnieniu własnych inwestycji, zwiększyliśmy w ten sposób zasięg naszych usług o około milion gospodarstw domowych.

Uczestniczymy jako beneficjent w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa (POPC). W ramach tego programu, zaplanowanego w perspektywie finansowej 2014-2020, w Polsce są realizowane cele Europejskiej Agendy Cyfrowej, a UE przeznacza środki na wsparcie budowy sieci na obszarach, gdzie czysto komercyjne inwestycje nie są opłacalne. Pozwala to nam na rozbudowę sieci szerokopasmowej także na obszarach o mniejszej gęstości zaludnienia. Orange Polska realizuje obecnie projekty wybrane do dofinansowania w czasie drugiego i czwartego konkursu w ramach POPC. Projekty te obejmują zapewnienie szybkiego dostępu do Internetu (co najmniej 100 Mb/s) na terenie 423 gmin. Do końca 2020 roku, podłączyliśmy do sieci światłowodowej około 3 tys. szkół.

Obecnie Orange Polska kontynuuje przyłączanie dużej części gospodarstw domowych przewidzianych w umowach z instytucjami państwowymi. Do końca 2020 roku, w wyniku realizacji projektów POPC1, POPC2 i POPC4, dostęp do usług szerokopasmowych Orange Polska uzyskało blisko 200 tys. gospodarstw domowych.

Architektura sieci

#OrangeGoesGreen

Grupa Orange, jako firma odpowiedzialna społecznie, zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku, a kwestie środowiskowe stały się bardzo ważnym elementem strategii Engage 2025.

W ramach tej strategii, Orange Polska zamierza do 2025 roku ograniczyć emisję CO₂ o 65% (w porównaniu z 2015 rokiem), głównie poprzez zwiększenie wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych do co najmniej 60%. Głównym źródłem emisji CO₂ w Orange Polska jest zużycie energii elektrycznej (ponad 90%), a większość tego zużycia przypada na sieci (ponad 93% w 2020 roku).

Od dawna podejmujemy różnorodne inicjatywy związane z oszczędnością energii, które zostały ujęte w programie Energy Optimisation. Dzięki temu programowi, do 2014 roku zużycie energii stale spadało pomimo rozwoju sieci i wzrostu ruchu. W latach 2015-2020, całkowite zużycie energii w Spółce zmniejszyło się o 15%.

Nasze działania koncentrują się w pięciu obszarach:

  • wycofywanie starych urządzeń stacjonarnych poprzez wygaszanie przestarzałych technologii, takich jak PSTN, ATM DSLAM i SDH;
  • poprawa efektywności energetycznej sieci RAN poprzez wprowadzanie energooszczędnych rozwiązań opracowanych przez dostawców;
  • unowocześnianie otoczenia technicznego poprzez modernizację systemów klimatyzacji i zasilania;
  • budowa nowych, efektywnych energetycznie centrów danych oraz przenoszenie urządzeń do takich nowych lokalizacji;
  • wykorzystanie dużych zbiorów danych do optymalizacji zużycia energii.

Zamierzamy w przyszłości nadal podążać w tym kierunku, ale obecnie – ze względu na rozwój sieci (głównie 5G) – nie widzimy możliwości, żeby w pełni zrównoważyć wzrost zużycia energii.

Równolegle do działań oszczędnościowych, zwiększamy ilość „zielonej” energii wykorzystywanej na potrzeby Orange Polska. W 2021 roku rozpoczną się dostawy energii z pierwszej instalacji wybudowanej w ramach długoterminowej umowy na zakup energii (PPA). W kolejnych latach planowane jest uruchomienie kolejnych takich instalacji.

Wyposażamy także nasze ośrodki w instalacje fotowoltaiczne w modelu energii słonecznej jako usługi (Solar-as-a-Service). Tego typu instalacje o łącznej mocy 0,9 MWp powstaną w dwóch naszych centrach obliczeniowych. W przyszłości planujemy także montaż podobnych instalacji na dachach oraz w lokalizacjach mobilnych. Całkowity potencjał dostaw zielonej energii z fotowoltaiki oceniamy na 3,6 GWh rocznie.

Dzięki tym działaniom, będziemy mogli ograniczyć emisję CO₂ i osiągnąć założone cele pomimo przewidywanego wzrostu zużycia energii.

Poprzedni temat

Licencje i regulacje

Następny temat

Produkty i usługi

Wyniki wyszukiwania