Raport
roczny 2020

5. Wpływ pandemii COVID-19

W marcu 2020 roku została oficjalnie ogłoszona pandemia COVID-19. Władze zamknęły granice, szkoły, niektóre przedsiębiorstwa i obiekty oraz ograniczyły przemieszczanie się osób do opuszczania domów jedynie w celu realizacji niezbędnych potrzeb. Nałożone ograniczenia były stopniowo zdejmowane od końca kwietnia 2020 roku. Sytuacja jest dynamiczna, Polska oraz inne kraje doświadczają drugiej fali pandemii COVID-19, ponownie wprowadzono pewne ograniczenia. Pandemia znacząco wpływa na polską gospodarkę. Wstępne szacunki Polskiego Urzędu Statystycznego wskazują, że PKB Polski spadł o 2,8% w 2020 roku. Jednocześnie średnia z szacunków wskazuje, że PKB w Polsce może powrócić do wzrostu i zwiększyć się o 3,7% w 2021 roku, chociaż tempo ożywienia gospodarczego jest obecnie bardzo niepewne. Rząd ogłosił kilka pakietów regulacji prawnych (Tarcze Antykryzysowe i Tarczę Finansową), skierowanych głównie do mikro oraz małych i średnich przedsiębiorstw, mających na celu przeciwdziałanie skutkom kryzysu.

Od połowy marca Grupa podjęła szereg działań w celu dostosowania się do sytuacji kryzysowej oraz zapewnienia ciągłości działalności i ograniczenia ryzyk wynikających z pandemii. Pandemia wpłynęła na zdolność Grupy do osiągnięcia celów biznesowych w okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2020 roku. Zarząd zastosował szereg środków zapobiegawczych mających na celu złagodzenie wpływu pandemii na wyniki biznesowe Grupy. Na podstawie aktualnych obserwacji Grupa identyfikuje następujące główne obszary wpływu pandemii COVID-19 na jej działalność, sytuację finansową oraz wyniki za okres 12 miesięcy zakończony 31 grudnia 2020 roku:

  1. Wyniki osiągnięte w okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2020 roku wskazują, że podstawowa działalność Grupy pozostaje relatywnie odporna na skutki pandemii. Z punktu widzenia potrzeb klientów indywidualnych i biznesowych, transmisja danych i połączenia głosowe stały się bardziej istotne niż kiedykolwiek. Większość wpływów i zysków Grupy pochodzi z usług abonamentowych, co zapewnia względną stabilność i przewidywalność strumieni przychodów.
  2. Grupa obserwowała zwiększony ruch głosowy i przesył danych w swoich sieciach komórkowych i stacjonarnych. Dzięki infrastrukturze światłowodowej w warstwie szkieletowej i dostępowej, sieci te działały bez zakłóceń, dobrze radząc sobie z większym ruchem.
  3. Pomimo wielu ograniczeń, które nadal obowiązują, nasza sieć dystrybucji pozostaje otwarta, po tym jak około 45% punktów sprzedaży było zamkniętych od połowy marca do początku maja 2020 roku. Silne wysiłki Grupy oraz wysoki popyt, głównie na mobilne usługi głosowe i stacjonarne usługi szerokopasmowe, spowodowały odbudowę i znaczącą poprawę wielkości sprzedaży. Natomiast sprzedaż sprzętu i związanych z nim akcesoriów spadła z powodu niechęci klientów do dodatkowego zobowiązania. Pandemia wpłynęła również naaktywacje nowych kart pre-paid ze względu na niższą mobilność i niższą sprzedaż zagranicznym rezydentom.
  4. Ograniczenia w przemieszczaniu się osób (granice Polski zostały zamknięte w połowie marca i otwarte 13 czerwca 2020 roku tylko dla obywateli Unii Europejskiej, od tego czasu pojawiły się nowe ograniczenia w podróżowaniu) i negatywne nastawienie do podróży niekorzystnie wpłynęło na przychody z usług roamingu międzynarodowego, czemu towarzyszyły niższe koszty połączeń roamingowych. Z drugiej strony przychody z hurtowych rozliczeń międzyoperatorskich z tytułu głosowych połączeń przychodzących wzrosły wyraźnie podczas okresu izolacji odzwierciedlając znacznie zwiększony ruch, podobnie jak koszty z tytułu połączeń wychodzących.
  5. Na dzień 31 grudnia 2020 roku Grupa przeprowadziła test na utratę wartości pojedynczego ośrodka wypracowującego środki pieniężne (patrz Note 9). Na podstawie wyników testu nie rozpoznano utraty wartości.
  6. Grupa przeprowadziła analizę dostępnych informacji o przeszłych zdarzeniach, aktualnych warunkach oraz prognozach przyszłych warunków ekonomicznych w celu oceny wpływu pandemii COVID-19 na wysokość odpisu aktualizującego należności. W oparciu o analizę aktualnych warunków, analizę scenariuszy oraz ewolucję złych długów w latach 2011-2012, kiedy to ostatnio nastąpiło istotne zmniejszenie wzrostu PKB, Grupa w okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2020 roku rozpoznała dodatkowe 26 milionów złotych kosztu z tytułu utraty wartości należności handlowych.
  7. Znaczne osłabienie złotego w stosunku do euro w okresie 12 miesięcy zakończonym 31 grudnia 2020 roku spowodowało rozpoznanie strat z tytułu różnic kursowych (głównie z tytułu niezabezpieczonych długoterminowych zobowiązań z tytułu leasingu), które są prezentowane w kosztach finansowych, netto. Osłabienie złotego miało ograniczony negatywny wpływ na koszty operacyjne i poziom nakładów inwestycyjnych, ponieważ Grupa wykorzystuje instrumenty finansowe w celu zabezpieczenia większości tych ekspozycji. Pożyczki od jednostki powiązanej oraz kredyty bankowe denominowane w walutach obcych są również zabezpieczane, przez co zadłużenie Grupy jest efektywnie denominowane w złotych.
  8. Na dzień 31 grudnia 2020 roku Grupa przeprowadziła analizę w celu oceny wpływu pandemii COVID-19 na realizację zobowiązań umownych. Wyniki tej analizy zostały odpowiednio ujęte w sprawozdaniu finansowym Grupy.

Wpływ pandemii COVID-19 na Grupę, jej sytuację finansową i wyniki w kolejnych okresach zależy od wielu czynników, które są poza kontrolą Grupy. Czynniki te obejmują między innymi: czas trwania i nasilenie pandemii, środki podejmowane przez rząd w celu ograniczenia pandemii i ochrony społeczeństwa przed skutkami kryzysu, a tym samym jego ostateczny wpływ na polską gospodarkę. Grupa będzie monitorować sytuację wynikającą z COVID-19, jej wpływ na polską gospodarkę, a także wskaźniki bardziej specyficzne dla Grupy.

 

Wyniki wyszukiwania