Zapewnienie najlepszej jakości sieci
akość sieci jest jednym z filarów naszej strategii. Dzięki inwestycjom w odpowiednio dobrany
zestaw technologii oraz utrzymaniu i modernizacji istniejącej infrastruktury sieciowej, Orange
Polska może nadal pozyskiwać klientów obietnicą szybkich i niezawodnych usług, w obliczu
rosnącego popytu na coraz większe wolumeny
i prędkości transmisji danych. W 2016 roku,
skupiliśmy wysiłki na technologii światłowodowej w celu sprostania popytowi na szybki Internet, a także rozbudowaliśmy sieć LTE (4G),
aby odpowiedzieć na gwałtowny wzrost ruchu
transmisji danych w sieci mobilnej.
W 2016 roku kontynuowaliśmy masową budowę linii światłowodowych. Na koniec roku
zasięgiem usług światłowodowych było obję-
tych niemal 1,5 mln gospodarstw domowych
w 37 miastach Polski. Natomiast w zasięgu
technologii VDSL Orange Polska miała na koniec 2016 roku około 4,8 mln gospodarstw domowych. Zasięg ten nie uległ w ubiegłym roku
istotnej zmianie, głównie z uwagi na priorytet
sieci światłowodowej.
Strategia rozwoju usług na bazie łączy światłowodowych przewiduje nie tylko budowę własnej infrastruktury, ale również, tam gdzie jest
to technicznie możliwe i biznesowo opłacalne,
wchodzenie w porozumienie z innymi operatorami sieci światłowodowej w sprawie dostę-
pu hurtowego. Zawarliśmy takie porozumienia
w 2016 roku. Główną korzyścią jest szybszy dostęp do sieci dostępowej w technologii FTTH
i bardziej efektywne wykorzystanie istniejącej
infrastruktury światłowodowej w danych lokalizacjach. Takie działania wpisują się w założenia
Dyrektywy Kosztowej Komisji Europejskiej poprzez unikanie dublowania istniejących zasobów. W ubiegłym roku zostały podpisane dwie
takie umowy – z Telefonią Dialog (spółka 100%
zależna od Netia S.A.) oraz Inea. W ramach
umowy z Telefonią Dialog zyskujemy potencjalny dostęp do około 114 tys. gospodarstw
domowych w województwie łódzkim. W przypadku Inea, jest to potencjalnie około 110 tys.
gospodarstw domowych, głównie w Poznaniu
(ponad 80% zasięgu) jak również w Koninie,
Szamotułach i Środzie Wielkopolskiej. Umowy
te będą stopniowo wdrażane w roku 2017.
Najistotniejszym wydarzeniem w zakresie sieci
mobilnej było przyznanie przez UKE rezerwacji
częstotliwości radiowych w paśmie 800 MHz
i 2600 MHz, w wyniku aukcji rozstrzygniętej pod
koniec 2015 roku. W wyniku dokonanych inwestycji zasięg technologii 4G, z wykorzystaniem
wszystkich pasm, przekraczał na koniec 2016
roku 99% populacji na ponad 90% terytorium
Polski. Usługi LTE były świadczone za pomocą
ponad 8500 stacji bazowych.
W ramach optymalizacji rozwoju infrastruktury
mobilnej Orange Polska współpracuje z T-Mobile. W 2016 roku nastąpiło rozszerzenie tej
współpracy o urządzenia pracujące w pasmach
800 MHz i 2600 MHz. W wyniku zakupu nowych pasm radiowych bardzo znacząco poprawiła się pozycja rynkowa Orange Polska.
Według niezależnego źródła speedtest.pl, sieć
mobilna Orange była najszybsza w Polsce.
W czwartym kwartale 2016 roku spółka Orange
Polska, jako pierwszy operator w Polsce, uruchomiła usługę VoLTE, która umożliwia uzyskanie lepszych parametrów jakościowych połą-
czeń głosowych w sieci mobilnej. Usługa działa
na wybranych modelach telefonów, których
lista będzie sukcesywnie rozszerzana.
Zapewnienie oferty usług
dostosowanej do potrzeb klientów
Ubiegły rok przyniósł nam szereg sukcesów
komercyjnych we wszystkich segmentach
działalności. Kontynuowaliśmy realizację strategii konwergencji jako wyróżnika na rynku. Popularność ofert rodzinnych i migracja klientów
z usług przedpłaconych przełożyły się na szczególnie dobre wyniki w mobilnych usługach
abonamentowych. W segmencie Internetu stacjonarnego, udało się nam ograniczyć utratę
klientów, głównie dzięki ekspansji w usługach
światłowodowych.
Usługi konwergentne: utrzymanie wysokiej
dynamiki komercyjnej (151 tys. przyłączeń
netto)
Jednym z podstawowych celów strategicznych
Orange Polska jest bycie liderem konwergencji
dostarczającym pakietowe usługi mobilne i stacjonarne. W 2016 roku promocja oferty konwergentnej była jednym z filarów działalności marketingowej, zarówno na rynku konsumenckim,
jak i wśród klientów biznesowych (segmentu
małych i średnich przedsiębiorstw). Istotnymi
elementami, które wpływały na kształt i atrakcyjność ofert konwergentnych, były rozbudowa
sieci światłowodowej oraz stworzenie oferty telewizyjnej w oparciu w własną agregację treści
(kontentu) przy użyciu technologii IPTV.
Na koniec 2016 roku baza klientów ofert konwergentnych osiągnęła 879 tys., co oznacza
wzrost o 151 tys., tj. przyrost o 21% w stosunku
do stanu na koniec grudnia 2015 roku. Całkowita liczba usług świadczonych w ramach konwergencji wyniosła prawie 4 mln. Średnio każdy
klient konwergentny posiada ponad cztery usługi w Orange.
Mobilne usługi abonamentowe: najwięcej
przyłączeń netto od wielu lat, dzięki ofertom
rodzinnym, Internetowi mobilnemu i nasilonej
migracji z usług przedpłaconych
Zgodnie z ogłoszonym w lutym 2016 roku
średniookresowym planem strategicznym,
podeszliśmy bardzo aktywnie do pozyskania
i utrzymania klientów, co przełożyło się na intensywne działania marketingowe w zakresie mobilnych usług głosowych i przesyłu danych.
Na koniec 2016 roku liczba klientów usług mobilnych Orange Polska wyniosła 16 mln, co
oznacza wzrost o 96 tys., tj. o 0,6% w stosunku do stanu na koniec 2015 roku Ten niewielki
wzrost był wypadkową dwóch przeciwstawnych
tendencji. Z jednej strony, liczba klientów abonamentowych zanotowała spektakularny wzrost
o ponad 1,1 mln, tj. o ponad 13%, największy od
wielu lat. Z drugiej strony, w drugiej połowie roku
nastąpił gwałtowny spadek liczby przedpłaconych kart SIM. Było to niemal wyłącznie konsekwencją wprowadzonego pod koniec lipca 2016
roku obowiązku ich rejestracji.
W segmencie abonamentowym, wzrosty (zarówno w usługach głosowych jak i Internetu
mobilnego) bazowały głównie na ofertach wprowadzonych jeszcze w 2015 roku, wspartych
efektywną działalnością marketingową. Do tak
imponującego wzrostu przyczyniły się przede
wszystkim dwa trendy rynkowe: sukces ofert
rodzinnych z wieloma kartami SIM oraz znaczny
wzrost popularności usług mobilnego Internetu dla domu (określanych jako „LTE dla użytku
stacjonarnego”). Oferty rodzinne to potężne narzędzie rynkowe do pozyskiwania gospodarstw
domowych, które korzystają z coraz większej
liczby urządzeń mobilnych. Natomiast LTE dla
użytku stacjonarnego zyskuje na znaczeniu jako
substytut stacjonarnego dostępu do Internetu,
zwłaszcza na terenach podmiejskich, w wyniku
znacznego polepszenia jakości połączeń w sieci
mobilnej. Kolejnym czynnikiem, który przyczynił
się do wzrostu w segmencie abonamentowym była zwiększona migracja z segmentu usług
przedpłaconych po wprowadzeniu zmian regulacyjnych, które zobowiązują użytkowników
tych usług do rejestracji kart SIM. Pozyskania
klientów rozkładały się równomiernie pomiędzy
rynek masowy, biznesowy i telemetrię (M2M).
Efekty przyniosły też działania mające na celu
ograniczenie rezygnacji klientów z usług. W rezultacie, wskaźnik odejść klientów w segmencie post-paid spadł poniżej poziomu 3% kwartalnie, co było najniższą wartością od wielu lat.
Bardzo dobrze radziliśmy sobie w pozyskiwaniu numerów od konkurencji. W całym roku,
w usługach abonamentowych pozyskaliśmy
netto ponad 150 tys. numerów, znacznie więcej
niż w 2015 roku (88 tys.).
W segmencie pre-paid wprowadzenie obowiązku rejestracji spowodowało bardzo duży
spadek aktywacji nowych kart. Dodatkowo,
efektem rejestrowania kart przez klientów
była przyspieszona migracja do usług abonamentowych. Jednak, ponieważ znacząca
większość nowych aktywacji usług przedpłaconych to jednorazowe aktywacje kart
o najniższym nominale, spadek ten (mimo,
że bardzo znaczący) nie miał istotnego prze-
łożenia na wyniki finansowe.
Stacjonarny dostęp do Internetu: ograniczenie
utraty klientów, głównie dzięki popularności
usług światłowodowych
W segmencie stacjonarnego dostępu do Internetu, liczba usług nadal się zmniejszała, lecz
spadek był znacznie niższy niż w poprzednim roku: 68 tys. w 2016 roku wobec 136 tys.
w 2015 roku. Spowolnienie spadku było prawie
w całości spowodowane wzrostem w zakresie
Internetu szybkich prędkości, gdzie baza klientów wzrosła o ponad 50%. Efekt zaczęły przynosić znaczące inwestycje w sieć światłowodową. Jest to kluczowe zjawisko dla odwrócenia
w przyszłości negatywnych trendów w dostępie
szerokopasmowym. Liczba klientów szybkiego
Internetu rosła też częściowo w wyniku migracji
z coraz mniej konkurencyjnej technologii ADSL.
W rezultacie, baza usług szybkiego Internetu
stanowiła już ok. 25% całości bazy klientów
(wzrost z 15% na koniec 2015 roku).
W 2016 roku kontynuowaliśmy rozbudowę sieci światłowodowej. Ponieważ usługa światłowodowa, jako nowość na rynku polskim, charakteryzuje się niskim stopniem świadomości
wśród konsumentów, nasze działania marketingowe były nakierowane na podniesienie tej
świadomości i wykreowanie popytu. Na koniec
roku, liczba klientów usług światłowodowych
wyniosła 88 tys. Liczba kwartalnych przyłączeń
poprawiała się na przestrzeni roku: 31 tys. w 4
kw. wobec 18 tys. w 3 kw., 12 tys. w 2 kw. i 10
tys. w 1 kw.
Istotnym czynnikiem w konkurowaniu o klienta
Internetu stacjonarnego jest jakość oferty telewizyjnej. W ramach poprawy konkurencyjności
oferty w zakresie treści telewizyjnych, od lutego
2016 roku nasza oferta telewizyjna dostępna
dla klientów korzystających z platformy IPTV
jest oparta na treści agregowanej przez Orange Polska. Agregacja treści oznacza, że Spółka
kupuje prawa do kanałów telewizyjnych bezpo-
średnio od nadawców. Wcześniej nasza oferta
była oparta o odsprzedaż kontentu. Ta zmiana w podejściu, od odsprzedaży do samodzielnej
agregacji treści, umożliwia większą elastyczność
w dopasowaniu oferty TV do potrzeb klientów
oraz pozwala na rozwój dodatkowych usług,
w tym „catch-up TV”, „multiroom” oraz „multiscreen”. Pod koniec 2016 roku nastąpiła również zmiana w zakresie oferty dla technologii satelitarnej. Z tym, że w tym przypadku oferta jest
oparta o partnerstwo z platformą nc+. Obecnie
oferta telewizyjna jest taka sama niezależnie od
technologii. Na koniec 2016 roku, liczba klientów
usług TV wynosiła 766 tys.
Stacjonarne usługi głosowe: kontynuacja
niekorzystnych trendów
Do spadku w segmencie telefonii stacjonarnej
przyczyniają się niekorzystne czynniki demograficzne, częściowa regulacja oraz wypieranie przez usługi mobilne. Jednak strukturalna
utrata łączy stacjonarnych netto spowolniła do
259 tys. wobec 318 tys. rok wcześniej.
Optymalna struktura kanałów sprzedaży
Optymalizacja i wzmocnienie zdalnych
kanałów sprzedaży
Głównym celem Spółki jest rozwijanie internetowego kanału sprzedaży oraz inicjatyw wielokana-
łowych, a także optymalizacja i unowocześnianie
salonów sprzedaży w taki sposób, by dopasować je do trendów rynkowych i konsumenckich,
co ma bezpośrednie przełożenie na satysfakcję
klientów i dalszą poprawę efektywności.
W ubiegłym roku kontynuowaliśmy proces zamykania mniej efektywnych punktów sprzedaży.
W efekcie, łączna liczba punktów sprzedaży,
naszych własnych lub agencyjnych, zmniejszyła
się na koniec roku o 39, do 755. Ponadto, sukcesywnie modernizujemy salony sprzedaży. Aby
zapewnić klientom wygodną, przyjazną i innowacyjną przestrzeń do załatwiania wszelkich spraw
związanych z usługami telekomunikacyjnymi,
otwieramy salony typu „Smart Store”; na koniec
2016 roku mieliśmy ich dwanaście.
Inwestujemy również w nowy format sklepów:
„Fibre Shop”. Są to sklepy zlokalizowane w pobliżu osiedli mieszkaniowych z zasięgiem FTTH,
dedykowane do sprzedaży oferty światłowodowej, które spełniają funkcję wizerunkowo-
-sprzedażową. Na koniec roku zarządzaliśmy
38 takimi punktami.
Mówiąc o tradycyjnych sklepach, trzeba również
pamiętać o sieciach dystrybutorów niezależnych
(takich jak Media Markt, Saturn czy Neonet).
Dzięki tej współpracy jesteśmy obecni w 740
punktach, trafiając do konsumentów zainteresowanych zakupem urządzenia i oferując im
komplementarną do niego usługę.
Zgodnie z trendami rynkowymi, również w Orange Polska sprzedaż internetowa to bardzo dynamicznie rozwijający się kanał. W związku ze
sprzedażą oferty światłowodowej, wprowadzili-
śmy możliwość sprawdzenia zasięgu sieci oraz
skróciliśmy proces zakupowy. Dzięki sukcesywnie wdrażanym rozwiązaniom wielokanałowym,
współpraca między poszczególnymi kanałami
zapewnia naszym klientom jednakowe, pozytywne doświadczenia w każdym miejscu i czasie.
Do kontaktu z klientami, głównie w zakresie ofert
utrzymaniowych i dosprzedażowych, wykorzystywany jest także kanał telesprzedaży, przy
czym zawarta umowa i usługa są dostarczane
bezpłatnie przez kuriera lub odbierane przez
klienta w salonie. Obecnie kanał telesprzedaży
w znacznym stopniu wspomaga konwersję ruchu
sprzedażowego do Internetu. W dalszym ciągu
rozwijany jest także kanał sprzedaży bezpośredniej, co związane jest z dużymi inwestycjami
w rozwój usług w technologii światłowodowej.
Sprzedaż bezpośrednia jest w tym przypadku
najbardziej efektywnym kanałem sprzedażowym i sposobem konkurencji z operatorami
kablowymi.
Nacisk na zwiększanie satysfakcji
klientów
Nacisk na zwiększanie satysfakcji
klientów
Naszym celem jest budowanie długotrwałych
relacji z klientami. Skupiamy się na zwiększaniu satysfakcji klientów po to, by budować lojalność i zaufanie, ograniczać utratę klientów
oraz zwiększać przychody. W 2016 roku, już
ponad 90% klientów było zadowolonych z obsługi, a ponad 72% polecało nasze usługi.
Kolejny rok z rzędu utrzymaliśmy prestiżowy,
międzynarodowy certyfikat COPC, który potwierdza naszą wysoką efektywność i najwyż-
sze standardy zarządzania obsługą klienta.
Wdrożenie jednego standardu obsługi przyniosło nam w perspektywie 3 lat wymierne
korzyści biznesowe: wzrost satysfakcji klientów z obsługi o 11 pp. oraz wzrost wskaźnika
załatwiania spraw podczas jednego kontaktu
o 15 pp.
W komunikacji z klientami kierujemy się filozofią „słuchamy – działamy”, opartą na słuchaniu
i rozumieniu potrzeb klienta:
-
piszemy w bardziej przyjazny sposób,
-
odpowiadamy prostym, zrozumiałym dla
klienta językiem,
-
edukujemy klientów w kwestii oferty i samodzielnego zarządzania usługami,
-
załatwiamy sprawy od razu: 9 na 10 spraw
rozwiązujemy przy pierwszym kontakcie.
Przyjazne kanały kontaktu
Zapewniamy dopasowane do potrzeb klientów i bardzo efektywne kosztowo i jakościowo
kanały kontaktu. W ramach stałego doskonalenia tych kanałów, w minionym roku:
-
uprościliśmy i skróciliśmy interaktywne zapowiedzi głosowe (IVR) na wszystkich infoliniach obsługowych, a także wdrożyliśmy
specjalną ścieżkę obsługi dla seniorów oraz
wprowadziliśmy rozwiązania dla klientów
niepełnosprawnych,
-
w obsłudze przez Facebook pozostaliśmy
piąty rok z rzędu liderem w Polsce i utrzymaliśmy się w pierwszej dziesiątce na świecie
(wg światowego rankingu marek zaangażowanych w media społecznościowe – Social
Bakers),
-
wdrożyliśmy platformę społecznościową
Nasz Orange, opartą na najnowocześniejszej technologii – w ciągu pierwszych sze-
ściu miesięcy odwiedziło ją ponad pół miliona osób,
-
regularnie ulepszaliśmy aplikację mobilną Mój Orange, która oprócz samoobsługi
umożliwia teraz bezpłatny kontakt z doradcą za pomocą jednego kliknięcia (funkcje
click-2-call i click-2-chat),
-
rozwinęliśmy zakładkę „Mój Orange” na
portalu internetowym, dzięki czemu klienci mogą szybko, wygodnie i samodzielnie
zarządzać swoim kontem, opłacać faktury
i aktywować dodatkowe usługi bez konieczności kontaktu z doradcą.
Nowoczesne systemy wspierające obsługę
klienta
Pracownikom pierwszej linii w obsłudze i sprzedaży udostępniliśmy jedno, wspólne narzędzie
do zarządzania relacjami z klientami – Omni.
Docelowo zastąpi ono dotychczasowe systemy
sprzedażowo-obsługowe. Podczas kontaktu
z klientem sprzedawcy i doradcy mogą realizować procesy w Omni w ten sam sposób, co
klient po zalogowaniu się do Mój Orange. Nowe
narzędzie pozwoli sprawniej i szybciej realizować wiele czynności z zakresu obsługi klienta,
które dotychczas wymagały korzystania z wielu
systemów jednocześnie. Docelowo z narzędzia
będą również mogli korzystać nasi klienci.
W minionym roku zakończyliśmy realizację projektu Convergent Offer Tool. W ramach tego
projektu nastąpiło wdrożenie nowego, największego w Europie systemu billingowego OBRM
(Oracle Billing and Revenue Management), do
którego przenieśliśmy już 3 miliony klientów.
Optymalizacja systemu billingowego pozytywnie wpłynęła na jakość, czas wystawiania i dostarczania faktur (w tym wysyłkę konwergentną) oraz rotację należności. Zmiana ta pozwoli
również na zmniejszenie kosztów utrzymania
systemu.
Nacisk na poprawę efektywności
Skupiamy się na optymalizacji struktury organizacyjnej w celu dostosowania jej do rosną-
cych wymogów rynku telekomunikacyjnego.
Chcemy być organizacją efektywną, cyfrową
i elastyczną, silnie obecną w Internecie i dysponującą wysoce zautomatyzowanymi procesami
oraz zdolną do ograniczania kosztów pośrednich i znajdywania oszczędności w wyniku
poprawy efektywności.
Nasza strategia zakłada utrzymywanie wysokiego poziomu kosztów bezpośrednich, które
obejmują głównie wydatki związane z pozyskaniem i utrzymaniem klientów oraz koszty
rozliczeń międzyoperatorskich (wynikające
z aktywności klientów), przy jednoczesnym
ograniczeniu kosztów pośrednich, które obejmują koszty pracy, systemów informatycznych i sieci oraz wszelkie wydatki o charakterze
ogólnym.
W 2016 roku, ewolucja kosztów odzwierciedlała
to podejście: koszty pośrednie zmniejszyły się
o 4%, zaś koszty bezpośrednie wzrosły o 6%.
Najważniejsze działanie oszczędnościowe było
związane z realizacją zawartej w grudniu 2015
roku Umowy Społecznej na lata 2016-2017.
W ramach tej umowy, w 2016 roku z Grupy
odeszło 1 030 osób, z czego 94% w ramach
programu odejść dobrowolnych.
Do innych ważnych inicjatyw oszczędnościowych podjętych w 2016 roku należały:
-
projekt optymalizacji zużycia energii
-
optymalizacja floty pojazdów, w tym zmniejszenie ich liczby oraz obniżenie kosztów wynajmu i utrzymania,
-
optymalizacja kosztów usług pocztowych
poprzez dywersyfikację usługodawców oraz
zwiększenie liczby e-faktur,
-
optymalizacja kosztów usług świadczonych
przez partnerów.
Zarządzanie wpływem na środowisko
Korzystanie z nowych technologii to z jednej
strony ogromna szansa na rozwój życia spo-
łecznego i gospodarczego oraz wypracowanie
bardziej przyjaznych środowisku rozwiązań,
a z drugiej wyzwanie, jakie niesie szybkie
starzenie się produktów i zwiększone zapotrzebowanie na energię. Stawia to nas przed
problemem utylizacji wycofywanych z użytku
urządzeń i zachęca do myślenia o ekoefektywności wewnątrz firmy i w relacjach z naszymi dostawcami. Oznacza także konieczność
edukacji klientów i zachęcania ich do zwrotu
urządzeń teleinformatycznych, których już nie
używają.
Staramy się maksymalizować korzyści, a jednocześnie minimalizować niekorzystne skutki
dla środowiska. W ramach polityki ochrony
środowiska, monitorujemy naszą działalność
pod kątem spełniania wymogów prawnych
i innych norm z zakresu ekologii, kontrolujemy
wpływ naszych procesów na środowisko oraz
planujemy działania ograniczające ich skutki
ekologiczne.
Wszystkie nasze inicjatywy związane z oszczę-
dzaniem energii elektrycznej (w tym zaproponowane przez naszych pracowników) zostały
ujęte w jednym wspólnym programie Energy
Optimisation. Spółka uruchomiła dotąd blisko
100 takich inicjatyw, które w latach 2014-2016
przyniosły łączne oszczędności w wysokości
145,0 GWh (po zakończeniu wszystkich projektów oszczędności wyniosą 96 GWh rocznie). Oznaczało to zmniejszenie emisji CO2 do
atmosfery łącznie o 118 802 ton. W wyniku
podjętych działań, całkowite zużycie energii
w Spółce zmniejszyło się w latach 2014-2016
o 6% – pomimo nowych inwestycji w rozwój
usług.
Staramy się ograniczać ilość zużywanych
surowców oraz w miarę możliwości wykorzystywać je ponownie zamiast wyrzucać.
Zachęcamy naszych klientów do utylizacji
zużytego sprzętu komórkowego: program
skupu używanych telefonów komórkowych
jest jednym z naszych najważniejszych dzia-
łań w zakresie ochrony środowiska. W salonach Orange można również nieodpłatnie
oddać niepotrzebne telefony komórkowe
i akcesoria do nich.
Urządzenia multimedialne, takie jak modemy
i dekodery, są dzierżawione klientom na czas
świadczenia usług telekomunikacyjnych. Po
wygaśnięciu umowy, takie urządzenia mogą
być ponownie wykorzystane, co pozwala uniknąć konieczności zakupu nowych urządzeń.
Zwrócone produkty, dla których nie upłynął
jeszcze maksymalny okres użytkowania, są
poddawane przez Orange Polska procesowi
odnowy, a następnie ponownie wprowadzane
na rynek.
Ogółem, odnowiliśmy i wprowadziliśmy ponownie na rynek 416 516 telefonów
komórkowych, notebooków i tabletów, co
stanowiło około 48% dystrybucji dla Orange
Rumunia i Orange Polska, z czego dla potrzeb
OPL odnowiono 182 267, co stanowiło 28%
dystrybucji urządzeń do internetu szerokopasmowego na rynku polskim.
Prawidłowy nadzór nad działalnością Spółki zapewnia System Zarządzania Środowiskowego,
który dla obszaru świadczenia usług telefonii
mobilnej jest zgodny z normą ISO 14001.
Wpływ na społeczeństwo
Powszechny dostęp do Internetu sprzyja równości szans i pomaga ludziom z zagrożonych
wykluczeniem grup społecznych osiągnąć
pełny potencjał. Najpierw jednak musimy za
pomocą technologii cyfrowej zniwelować bariery społeczne w dostępie do wiedzy, kultury
i edukacji.
By ułatwić mieszkańcom małych społeczno-
ści dostęp do informacji, wiedzy i technologii,
stworzyliśmy Pracownie Orange. Są to multimedialne pracownie zlokalizowane w małych
miejscowościach. Spółka je wyposażyła i pomaga w ich prowadzeniu. Ich zadaniem jest
zapewnienie członkom miejscowych społeczności dostępu do nowych technologii, szkoleń
i warsztatów. Wspieramy animatorów w kierowaniu tymi nowoczesnymi i atrakcyjnymi
placówkami poprzez profesjonalne szkolenia
i pomoc finansową. Dotąd powstało 77 Pracowni Orange w całej Polsce. Uruchomiliśmy
także internetową platformę wymiany wiedzy
wraz z bazą gotowych do wdrożenia projektów i modułem grywalizacji, który wykorzystuje
mechanizm gier do podnoszenia kompetencji
społecznych i motywowania mieszkańców do
działania na rzecz swojej okolicy. Realizowane
w pracowniach projekty są skierowane do róż-
nych grup odbiorców: dzieci i młodzieży, osób
z niepełnosprawnościami, młodych matek oraz
seniorów. Szacujemy, że w ciągu roku z Pracowni Orange korzysta 600 tys. osób. W 2017
roku planujemy otworzyć 25 nowych placówek.
Zależy nam, by najmłodsi byli bezpiecznymi
i świadomymi użytkownikami multimediów,
a nauczyciele mieli dostęp do sprawdzonych
materiałów, dzięki którym będą mogli prowadzić nowoczesne zajęcia w świetlicy. Dlatego
stworzyliśmy program MegaMisja – nowy, ogólnopolski program edukacyjny dla szkół podstawowych, w których działają świetlice. Adresujemy go do nauczycieli oraz dzieci w wieku 6–10
lat, które spędzają czas w świetlicach. Poprzez
program przybliżamy wychowawcom wiedzę
na temat dziesięciu kluczowych obszarów rozwijających kompetencje medialne, cyfrowe
i informacyjne. Analizując potrzeby społeczne,
poszukiwaliśmy przestrzeni w szkole, która
pozwoliłaby realizować edukację cyfrową w nowatorskiej formie poza lekcjami, jako uzupeł-
nienie podstawy programowej opracowanej
przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Taką
przestrzeń zidentyfikowaliśmy w szkolnych
świetlicach, gdzie przed lekcjami i po lekcjach
dzieci spędzają swój wolny czas. W 2016 roku,
w ramach programu MegaMisja w zajęciach
uczestniczyło 6750 dzieci z 350 świetlic szkolnych.
W 2016 roku uruchomiliśmy pilotażową edycję
programu #SuperKoderzy. Jest to ogólnopolski
program edukacyjny w zakresie nauki programowania, skierowany do szkół podstawowych
i uczniów w wieku 9-12 lat. W pilotażowej edycji
wzięło udział 35 szkół z całej Polski. W 2017
roku planujemy pełną wersję programu, która
obejmie 100 szkół.
Jednym z ważnych dla nas tematów jest bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie
i przygotowanie młodych ludzi do świadomego korzystania z nowych mediów. Cele te są
realizowane w ramach programu Bezpiecznie
Tu i Tam, który łączy działania edukacyjne
Fundacji Orange oraz nasze usługi związane
z bezpieczeństwem klientów. Program wspiera
edukację dzieci ze szkół i przedszkoli w całej Polsce w kwestii zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. W każdym roku trwania
programu, Fundacja Orange, we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, oferuje
szereg narzędzi i materiałów edukacyjnych,
takich jak platforma e-learningowa, portale
informacyjne oraz broszury i zasady w wersji
elektronicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli. W 2016 roku, nasze materiały edukacyjne
dotarły do 662 tys. dzieci. Dorośli, zwłaszcza
nauczyciele i specjaliści od edukacji, mogą
uczestniczyć w konferencjach, seminariach
i warsztatach. Stworzyliśmy internetowy poradnik dla rodziców i opiekunów, który opisuje
jak chronić dzieci w Internecie i pozwala lepiej
zrozumieć ich fascynację technologiami cyfrowymi. W 2016 roku, z poradnika skorzystało
33 tys. osób.
Przyjazny pracodawca w cyfrowym
świecie
W Orange Polska, uważamy że inwestowanie w ludzi ma kluczowe znaczenie dla naszej
działalności, realizacji strategii i podniesienia
konkurencyjności. Zaangażowanie i rozwój
pracowników to podstawa do zapewnienia
najwyższej jakości obsługi i poprawy wyników.
Chcemy w firmie tworzyć kulturę współpracy,
w której wszyscy pracownicy czują się szanowani i swobodnie realizują cele zawodowe
i życiowe pasje.
Orange Polska ponownie wśród najlepszych
pracodawców
W 2016 roku dbaliśmy o budowanie wizerunku Orange Polska jako jednego z najlepszych
pracodawców w Polsce. Otrzymaliśmy w ubiegłym roku kilka wyróżnień, w tym certyfikaty
Top Employer Polska i Top Employer Europe.
Wysoki wynik pośród polskich pracodawców
jest dowodem na nasze szczególne zaanga-
żowanie w tworzenie właściwych warunków
pracy i nieustanne ich doskonalenie, a także
dbałość o rozwój talentów. Badania satysfakcji
wśród pracowników jedynie potwierdzają ten
status. W 2016 roku wskaźnik bycia dumnym
z pracy dla Orange Polska osiągnął poziom 46,8
(w skali od -100 do +100), a uśredniony wynik
dla pytania o polecenie innym pracy w Spółce
wyniósł 36,9.
Zarządzanie różnorodnością
apewnienie przejrzystych kryteriów oceny
pracowników oraz wdrożenie zasad równego
traktowania jest jednym z podstawowych warunków funkcjonowania firmy odpowiedzialnej
społecznie. We wrześniu 2016 roku Spółka przyjęła Politykę Zarządzania Różnorodnością. Polityka ta wspiera realizację celów biznesowych,
odpowiada na zmiany na rynku pracy i wychodzi
naprzeciw oczekiwaniom pracowników. Polityka
Zarządzania Różnorodnością w Orange Polska
za kluczowe wymiary różnorodności w firmie
przyjmuje: płeć; wiek; kompetencje, wiedzę,
doświadczenie i sposób myślenia; zdolności psychofizyczne – (nie)pełnosprawność; oraz status
rodzicielski. Pozostałe zdiagnozowane wymiary
to: religia i światopogląd; lokalizacja miejsca pracy
(centrala / region); forma zatrudnienia; oraz narodowość / pochodzenie etniczne.
W ramach tej polityki, w odniesieniu do organów
administrujących, zarządzających i nadzorujących
określono pewne zasady, które obejmują odpowiedni dobór pracowników i przywództwo. W procesie doboru kandydatów kierujemy się jawnością
zasad i kryteriów. Decyzje dotyczące wyboru pracownika podejmujemy w oparciu o jego kwalifikacje
i doświadczenie zawodowe. Dbamy, aby wśród
kandydatów znalazły się osoby, które reprezentują
różnorodne środowiska. Natomiast w zakresie przywództwa wprowadzone wymogi odnoszą się miedzy innymi do dbałości o różnorodność gremiów
podejmujących decyzje w Spółce. W ramach planów działań uzupełniających Politykę Zarządzania
Różnorodnością przyjęto zasadę dotyczącą analizy
gremiów zarządczych i nadzorczych pod względem
różnorodności w zakresie takich aspektów jak wiek,
płeć, wykształcenie i doświadczenie zawodowe.
Od pięciu lat jesteśmy nie tylko sygnatariuszem,
ale też opiekunem Karty Różnorodności w Polsce
Prowadzimy wiele programów szkoleniowych,
których celem jest rozwój kompetencji i odpowiednie przygotowanie pracowników do realizacji
strategicznych wyzwań firmy. Nasi pracownicy
podnoszą kwalifikacje specjalistyczne i językowe
oraz mają możliwość skorzystania z dofinansowania
nauki na studiach wyższych i podyplomowych,
w tym MBA. W ramach poszczególnych obszarów
firmy prowadzimy Szkoły Profesjonalne, dające
możliwości doskonalenia zawodowego i rozwoju
kompetencji pracownika. Nauczycielami w tych
szkołach są eksperci Orange Polska. Obecnie działa
siedem Szkół Profesjonalnych w takich obszarach
jak sprzedaż, operacje i marketing.
Stawiamy na rozwój programów dzielenia się wiedzą. Przykładem takiego programu jest Wiedzostrada, która wspiera rozwój kultury dzielenia się wiedzą
przez ekspertów wewnętrznych Orange Polska.
W programie uczestniczy 80 ekspertów, którzy
przygotowują autorskie programy rozwojowe, prowadzą szkolenia stacjonarne i e-learningowe, sesje
inspiracyjne oraz wykłady w zakresie kompetencji
specjalistycznych (technicznych, telekomunikacyjnych) i zarządzania projektami.
Realizujemy program wyłaniania i rozwoju talentów
menedżerskich, który wspiera osoby pełne inicjatywy, z konkretnymi osiągnięciami, posiadające
potencjał menedżerski, budujące konstruktywne
relacje z innymi ludźmi, działające zgodnie z wartościami Orange oraz zaangażowane i chętne do
podejmowania nowych wyzwań. Podczas rekrutacji
na stanowiska menedżerskie osoby z grupy Talentów są brane pod uwagę w pierwszej kolejności.
Mogą one zostać objęte dedykowanymi programami rozwojowymi. Mają także możliwość udziału
w kluczowych dla firmy projektach aby propagować jednolite standardy zarzą-
dzania w Grupie Orange, uruchomiliśmy mię-
dzynarodowy program rozwojowy, oferowany
wszystkim menedżerom Grupy. Jego założenia
oparto w dużej mierze na modelu rozwoju przez
dzielenie się doświadczeniami. Program Orange Campus ma trzy międzynarodowe ośrodki
szkoleniowe: w Polsce, Francji i Hiszpanii. Do
chwili obecnej 91% menedżerów Orange Polska
uczestniczyło w przynajmniej jednym szkoleniu
w ramach Orange Campus. We wszystkich dotąd zrealizowanych szkoleniach wzięło udział
ponad 5500 uczestników
W firmie działa proces oceny i rozwoju pracowników (RiO), który zakłada powiązanie wyników oceny rocznej z planem rozwoju kariery pracownika,
monitorowanie wykonania zaplanowanych działań
w trakcie roku, a także uwzględnienie wartości
Orange w ocenie.
-
97.2 % pracowników ocenionych
-
81.3 % pracowników ma ustalone plany rozwoju
-
21,946 zaplanowanych działań rozwojowych
Taki sam proces obejmuje również 3 101 naszych
pracowników outsourcingowych. 99,8% z nich
ukończyło proces, a 75,4% ma ustalony plan
rozwoju.
Premia jest zmiennym składnikiem wynagrodzenia, który zależy od wyników pracy. Mają do niej
prawo wszyscy pracownicy. Poszczególne grupy
pracowników, w zależności od odpowiedzialno-
ści, podlegają odpowiednim zasadom systemu
premiowania. Cele premiowe dla pracowników
w zależności od przynależności do odpowiedniej
grupy rozliczane są w jednym z następujących
okresów: miesięcznie, kwartalnie, półrocznie
Dalsza optymalizacja zatrudnienia
w ramach dialogu społecznego
Szanujemy prawo pracowników do zrzeszania
się w związkach zawodowych i prowadzimy
szeroki, regularny dialog z naszymi partnerami
społecznymi. Najważniejszym przedmiotem rozmów z organizacjami związkowymi jest Umowa
Społeczna. Dokument ten reguluje między innymi zasady zatrudniania pracowników i rozwią-
zywania stosunku pracy, czas pracy, kwestię
urlopów, zasady wynagradzania i przyznawania
innych świadczeń związanych z pracą oraz
sprawy związane z BHP, szkoleniami, wsparciem socjalnym i opieką medyczną.
Ubiegły rok był pierwszym rokiem realizacji
porozumienia z organizacjami związkowymi, podpisanego w grudniu 2015 roku, któ-
re przewiduje, że w latach 2016-17 z odejść
dobrowolnych skorzysta 2 050 pracowników.
Od wielu lat z powodzeniem dostosowujemy
się do warunków rynkowych: zmniejszyliśmy
zatrudnienie z 68 tys. etatów w 2001 roku (co
było dziedzictwem naszej poprzedniej roli jako
państwowego narodowego operatora telekomunikacyjnego) do poziomu odpowiadającego
realiom rynku telekomunikacyjnego w 2016
roku i latach następnych.
Program wolontariatu umożliwia, by ludzie
wrażliwi społecznie dzielili się wiedzą i dobrą
energią z innymi
W Spółce działa od trzynastu lat największy
w Polsce program wolontariatu pracowniczego. Jego prowadzeniem zajmuje się Fundacja Orange we współpracy z Orange Polska.
Program, w który włącza się co roku około
3000 wolontariuszy, jest oparty na koncepcji
wolontariatu kompetencji. Nasi pracownicy
dzielą się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem z innymi, ucząc dzieci i seniorów, jak
świadomie i mądrze korzystać z Internetu.
W szpitalach, hospicjach i domach samotnej
matki Wolontariusze Orange tworzą Bajkowe
Kąciki – kolorowe i przyjazne świe-tlice, gdzie
dzieci mogą się uczyć i bawić. Każdego roku,
w okolicach Świąt Bożego Narodzenia, nasi
wolontariusze w strojach Mikołajów odwiedzają dzieci w szpitalach i domach dziecka.
Nasi pracownicy uczestniczą także w organizowanych przez Orange Polska ważnych
kampaniach społecznych i wydarzeniach (np.
Orange Warsaw Festival). Ponadto, pracownicy mogą opracować autorski projekt wolontariacki i ubiegać się o grant na jego realizację. Co roku przyznajemy granty na ok. 100
projektów lokalnych.
x