Przybył Pan do Polski prawie rok temu. Jak pan postrzega polski rynek telekomunikacyjny? |
Polski rynek jest niezwykle interesujący i wymagający. Klienci są bardzo otwarci na nowe technologie i szybko je przejmują. Panuje silna konkurencja, która dotąd koncentrowała się głównie na cenach, oraz relatywne rozdrobnienie podmiotów. Rynek jest zdominowany przez usługi mobilne, a intensywny proces wypierania przez nie usług stacjonarnych dotyczy zarówno usług głosowych jak i dostępu do Internetu. Te czynniki mają poważny wpływ na rynek jako całość, co znajduje także odzwierciedlenie w wynikach Orange Polska.
Jakie były Pana początkowe priorytety? |
W 2016 roku skupiłem się na poznawaniu rynku i zrozumieniu sytuacji wewnątrz firmy, koncentrując się na krótkoterminowych kwestiach operacyjnych o fundamentalnym znaczeniu, głównie zwiększeniu liczby przyłączeń do sieci światłowodowej, rejestracji klientów usług przedpłaconych, zmianach w ofercie TV, zmianach organizacyjnych w Spółce oraz nowej ofercie konwergentnej Orange Love, którą wprowadziliśmy na początku lutego bieżącego roku.
Wprowadził Pan poważne zmiany w strukturze organizacyjnej. Czy mógłby pan o nich opowiedzieć? |
Uważałem, że struktura organizacyjna Spółki była zbyt złożona i wymagała uproszczenia, żeby lepiej służyć klientom i realizacji naszych celów. Utworzyłem nowe stanowisko Dyrektora Wykonawczego ds. Sieci. Ponieważ przepływ danych w naszych sieciach mobilnych co roku się podwaja, a ponadto intensywnie inwestujemy w linie światłowodowe, sieci wymagają szczególnej troski i uwagi. Po drugie, postanowiłem wzmocnić zespół zajmujący się strategią i innowacjami, którym kieruje Wiceprezes Piotr Muszyński, co wspomoże proces transformacji. I wreszcie po trzecie, od początku 2017 roku mamy nową strukturę w zakresie rynku masowego i biznesowego. Jestem przekonany, że te zmiany uproszczą naszą strukturę wewnętrzną i usprawnią realizację strategii w odniesieniu do obu grup klientów.
Co Pan sądzi o strategii Orange Polska? Czy trzeba w niej coś zmienić? |
Nasza strategia opiera się na następujących filarach: zapewnienie wysokiej jakości sieci, zarówno mobilnej jak i stacjonarnej – co ma absolutnie podstawowe znaczenie dla klientów; konwergencja – nasz wyjątkowy atut i źródło przewagi konkurencyjnej; oraz poprawa efektywności – niezbędna w obliczu tak silnej konkurencji i stałej presji na przychody. Te trzy filary są jak najbardziej właściwe i w pełni je akceptuję. To, co chcielibyśmy zmienić i poprawić, to ich egzekucja, która nie postępuje tak szybko, jakbyśmy sobie życzyli.
W jaki sposób Orange Polska wdraża ideę społecznej odpowiedzialności biznesu? |
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest ważnym elementem naszej obecności na polskim rynku. W oparciu o proces szerokich konsultacji społecznych opracowaliśmy strategię CSR, która obejmuje ważne społecznie tematy, takie jak integracja cyfrowa (w tym kwestia dostępu osób z niepełnosprawno- ściami do usług telekomunikacyjnych), nauka mądrego korzystania z sieci przez młode pokolenie i bezpieczeństwo w sieci (w tym ochrona dzieci i młodzieży), kwestie ekologiczne czy dbałość o pracowników. Dziś mówimy nie tylko o odpowiedzialności społecznej, ale o wpływie społecznym Orange Polska. Mamy bowiem świadomość, że długoletnia obecność naszej firmy na polskim rynku i jej historia, specyfika branży oraz skala działania sprawiają, że nasz wpływ na rozwój gospodarczy, wspieranie innowacji, standardy rynkowe, społeczności lokalne czy środowisko naturalne jest znaczący.
Co jest Pana priorytetem na 2017 rok? |
Jak już wspomniałem, w 2017 roku chcemy się skoncentrować na doskonaleniu strategii i usprawnieniu jej realizacji. Pracujemy nad aktualizacją planu średniookresowego, którą chcemy przedstawić w dalszej części roku. Powinniśmy zmierzać w kierunku uproszczenia procesów wewnętrznych i oferty dla klientów, a także położenia większego nacisku na działania oszczędnościowe. Do usprawnienia naszych działań powinny się przyczynić niedawne zmiany organizacyjne oraz nowa oferta konwergentna Orange Love, która staje się naszym wyróżnikiem na rynku i flagową propozycją dla gospodarstw domowych w Polsce. W zakresie sieci światłowodowej mamy bardzo ambitne plany rozbudowy oraz chcemy skrócić czas dostarczenia usługi. W tym roku zamierzamy co najmniej podwoić liczbę klientów usług światłowodowych. Wprowadzamy także poważne zmiany w sposobie zarządzania relacjami z klientami. W przyszłości nasze podejście będzie oparte na koncepcji tzw. „podróży klienta” (tj. poszczególnych etapów kontaktu, takich jak zakup, płatność, rezygnacja, pomoc), a nie kanałów dystrybucji. Pozwoli to nam zapewnić jednolitą i spójną jakość obsługi we wszystkich punktach styku z klientem oraz jeszcze bardziej zwiększyć wskaźnik NPS (Net Promoter Score).
Jak będzie wyglądać polski rynek i pozycja Orange Polska w perspektywie kilku lat? |
Orange Polska przechodzi transformację z tradycyjnego operatora w nowoczesną firmę telekomunikacyjną. W szybkim tempie podnosimy jakość sieci, promujemy konwergencję, przekształcamy kanały dystrybucji i usprawniamy obsługę klienta. Wszystkie te działania służą realizacji celu, jakim jest odwrócenie trendów finansowych i powrót na ścieżkę wzrostu. Jestem w pełni przekonany, że można ten cel osiągnąć, lecz wymaga to cierpliwości, sprawnego działania oraz krótkoterminowych poświęceń. To oczywiste, że kierunki rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce, podobnie jak w innych krajach, będzie wyznaczać stopniowa cyfryzacja wszystkich aspektów życia. Sądzę, że w końcu dojdzie do konsolidacji, gdyż rynek jest dość rozdrobniony. Będzie prawdopodobnie mniej graczy, ale w większym stopniu zintegrowanych i konwergentnych. Jako że ceny są już w tej chwili bardzo niskie, operatorzy nie będą dłużej konkurować głównie ceną, ale skupią się w większym stopniu na jakości produktów i obsługi, co przełoży się na większą lojalność klientów.