P: Jak wam się udało, pomimo trudności wynikających ze wzrostu kosztów energii w 2022 roku o ponad 200 mln zł, zwiększyć EBITDAaL o prawie 4%?
Odpowiadając krótko, dysponujemy właściwymi aktywami i właściwą strategią na obecne, niespokojne czasy. Ta strategia obejmuje dwa kluczowe elementy, dzięki którym możemy osiągać dobre wyniki pomimo istniejących przeciwności. Pierwszym i najważniejszym elementem jest siła naszej kluczowej działalności, a drugim - trwająca transformacja i adaptacja naszej bazy kosztowej. Przyjrzyjmy się im po kolei.
Nasza podstawowa działalność ma mocne fundamenty. Obejmuje trzy obszary komercyjne: usługi dla klientów indywidualnych, usługi dla biznesu i działalność hurtową. We wszystkich tych obszarach osiągamy stały wzrost przychodów i marży. Dla wszystkich kluczowych kategorii usług telekomunikacyjnych rośnie jednocześnie liczba klientów oraz przychód, jaki każdy z nich generuje. Zwłaszcza wzrost średniego przychodu na klienta ma absolutnie priorytetowe znaczenie ze względu na wysoką inflację. Działalność hurtowa - obok usług dla klientów indywidualnych i przedsiębiorstw - stała się ostatnio ważnym składnikiem zysków. Postaramy się jeszcze szerzej wykorzystywać możliwości biznesowe w tym obszarze. Wzrost przychodów i marży bezpośredniej stał się najważniejszym wyznacznikiem strategii .Grow, a obecne okoliczności dowodzą, że ta strategia doskonale się sprawdza w dzisiejszych trudnych warunkach makroekonomicznych.
Od wielu lat realizujemy transformację kosztów. Stało się to podstawą dla skutecznego przywrócenia wzrostu. W dalszym ciągu pełną parą realizujemy ten proces. Wyniki nie są może tak spektakularne jak w ubiegłych latach, gdyż wiele już zostało zrobione, niektóre wydatki są niezbędne dla rozwoju działalności, a ponadto nie pomaga nam inflacja. Pomimo to, w 2022 roku udało nam się dostosować koszty w takim zakresie, że prawie zrównoważyliśmy wzrost cen energii. Uzyskaliśmy oszczędności w zakresie kosztów utrzymania nieruchomości, utrzymania sieci, zakupów oraz różnych procesów biznesowych (dzięki ich optymalizacji poprzez automatyzację i cyfryzację). Korzyści przyniosła też optymalizacja zatrudnienia w wyniku realizacji planu uzgodnionego z partnerami społecznymi. W 2022 roku skorzystaliśmy także na mniej powtarzalnych zdarzeniach, takich jak wzrost sprzedaży miedzi, sprzedaż przestarzałych urządzeń technicznych oraz rozwiązanie niektórych rezerw. W dużej mierze ograniczyliśmy wzrost kosztów pośrednich, utrzymując wysoką dźwignię operacyjną, dzięki czemu wzrost marży bezpośredniej przełożył się na wzrost EBITDAaL i zysku netto.
P: Według przewidywań, ceny energii wyhamują. Jakie są zatem główne wyzwania dla wzrostu w 2023 roku?
Nasz cel na ten rok to wzrost EBITDAaL. Będzie to jednak wymagało dużo wysiłku, nawet uwzględniając to, że koszty energii mamy obecnie pod kontrolą. W skrócie, wyzwania dotyczące energii zostały zastąpione przez wyzwania związane z dwucyfrową inflacją, która bezpośrednio i pośrednio wpływa na naszą bazę kosztową.
Średnioroczna inflacja w Polsce wzrosła z 5% w 2021 roku do ponad 14% w 2022 roku. Istotnym źródłem naszych kosztów są umowy najmu infrastruktury telekomunikacyjnej, salonów sprzedaży i powierzchni biurowych. Ponieważ ceny najmu są indeksowane inflacją z poprzedniego roku, wpływ ich wzrostu będzie w 2023 roku znacznie większy niż rok wcześniej. Odczuwamy także inflacyjny wzrost różnych kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości, w tym gazu, centralnego ogrzewania, sprzątania, odprowadzenia ścieków i wywozu śmieci. Wpływ inflacji pogłębiła podwyżka płacy minimalnej o 20%. Niesie to dwa skutki: powoduje presję na nasze własne koszty pracy (zwiększyliśmy minimalne pensje w Orange Polska o ponad 20%, dostosowując je poziomu rynkowego), a także zmusza część naszych dostawców do podniesienia cen.
Innym ważnym aspektem, który należy uwzględnić w prognozach na ten rok, jest ogólna niepewność co do sytuacji makroekonomicznej w Polsce. Przewiduje się, że wzrost PKP spowolni do poniżej 1%. Chociaż nasza działalność okazała się odporna na krótkotrwałą recesję (w czasie pandemii), spowolnienie gospodarcze może wpływać na zachowania naszych klientów biznesowych - co jest czynnikiem ryzyka. Musimy uważnie obserwować poziom należności trudnościągalnych oraz popytu na nasze usługi.
Aby sprostać tym wyzwaniom, musimy konsekwentnie realizować strategię komercyjną ukierunkowaną na wartość oraz kontynuować transformację kosztów. Chciałbym wyraźnie powiedzieć, że dążymy do tego, żeby w kolejnym roku osiągnąć wzrost, pomimo wszystkich przeciwności, lecz nasza prognoza musi odzwierciedlać poziom niepewności oraz wszystkie czynniki, na które nie mamy wpływu. Jednak biorąc pod uwagę dwuletnie doświadczenie we wdrażaniu naszej strategii, mogę stwierdzić, że jesteśmy dobrze przygotowani, aby mierzyć się z przyszłymi wyzwaniami, wydobywając maksymalną wartość z naszych aktywów.
P: Zarząd zarekomendował zwiększenie dywidendy o 40% w 2023 roku. Co umożliwiło tak znaczący wzrost i co może potencjalnie sprzyjać dalszemu podnoszeniu dywidendy?
Bardzo nas ucieszyło, że mogliśmy zarekomendować zwiększenie o 40% dywidendy płatnej w 2023 roku z zysku za 2022 rok. Na półmetku cyklu strategicznego wyniki mówią same za siebie: jesteśmy na dobrej drodze, aby osiągnąć założone cele. Ponadto, na koniec 2022 roku osiągnęliśmy dźwignię finansową na poziomie 1,3x, co odzwierciedla dobrą strukturę bilansu, zapewniając nam niezbędne bezpieczeństwo i elastyczność, zwłaszcza wobec obecnego, niepewnego otoczenia. Chcę jednocześnie podkreślić, że nie tylko ogłosiliśmy wypłatę dywidendy w 2023 roku w wysokości 0,35 zł na akcję, ale także uznaliśmy to za nowy poziom bazowy na przyszłość. Oznacza to zobowiązanie wobec akcjonariuszy, że w kolejnych latach dywidenda będzie co najmniej na tym poziomie.
W odniesieniu do przyszłych dywidend, nasza polityka się nie zmieniła. Co roku oceniamy możliwości wypłaty dywidendy, biorąc pod uwagę perspektywy rozwoju naszej działalności oraz przewidywany poziom dźwigni finansowej, dla której przyjęliśmy długoterminowy korytarz pomiędzy 1,7 a 2,2x. Obecnie, dźwignia finansowa utrzymuje się znacznie poniżej dolnej granicy tego zakresu. Jednak bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na jej przyszły poziom będzie to, ile będziemy musieli wydać na licencję na częstotliwości 5G w paśmie C, a także jakie będą dalsze perspektywy przydziału pasma 700 MHz. Naszym celem jest wzrost wskaźników finansowych oraz budowanie długoterminowej wartości dla akcjonariuszy. Wyniki pierwszych dwóch lat realizacji naszej strategii pokazują, że jesteśmy na bardzo dobrej drodze, żeby to osiągnąć.