Poprzednia strategia przyniosła odwrócenie wieloletnich negatywnych trendów w zakresie wyników finansowych oraz poprawiła strukturę naszego bilansu. Wraz ze strategią .Grow wkroczyliśmy na ścieżkę szybszego i stabilniejszego wzrostu, opartego na solidnych fundamentach.
Zwiększając przychody skorzystamy na wysokiej dźwigni operacyjnej, co przyspieszy wzrost EBITDAaL i przepływów pieniężnych. Generowanie stabilnych zwrotów to klucz do sukcesu strategii .Grow, a zarazem element, który odróżnia ją od naszych wcześniejszych działań. W poprzedniej strategii powrót do wzrostów wynikał z olbrzymich oszczędności na kosztach pośrednich, natomiast marża bezpośrednia cały czas spadała. Strategia .Grow zakłada, że EBITDAaL będzie rosnąć głównie w wyniku wzrostu przychodów, wspieranych przez działalność komercyjną. W efekcie, wzrost będzie miał fundamentalnie zdrowszy charakter.
Wzrost przychodów
dzięki kluczowej działalności
Przewidywane trendy w latach 2021-2024
Obszar wzrostu Niski do średniego jednocyfrowy wzrost (CAGR)
Spadek PSTN/xDSL/hurtowe - utrzymanie trendówd
Przychody z połączeń międzyoperatorskich - niekorzystny wpływ obniżenia stawek MTR/FTR (łącznie ok. 1 mld zł; przy bardzo niewielkiej utracie marży)
Zabezpieczenie na przyszłość Wysoka dynamika wzrostu
Średnio, w latach 2020-2024 oczekujemy dalszego, niskiego jednocyfrowego wzrostu przychodów.
Zasadniczą rolę w realizacji tego celu odegra nasza kluczową działalność (na którą przypada 75% całkowitych przychodów), w tym trzy główne obszary wzrostu: konwergencja, ICT i usługi hurtowe. Planujemy wzrost przychodów z ofert konwergentnych i ICT odpowiednio na poziomie co najmniej 8% i około 10% rocznie (w ujęciu CAGR). W usługach schyłkowych, obejmujących głównie tradycyjne stacjonarne usługi głosowe i połączenia międzyoperatorskie, będą następowały spadki. Pod koniec realizacji obecnego planu strategicznego, na usługi schyłkowe będzie przypadać poniżej 10% całkowitych przychodów, co oznacza, że ich wpływ zostanie mocno ograniczony.
Będziemy także inwestować w nowe usługi i nowe obszary wzrostu. Choć obecnie odgrywają niewielką rolę, są bardzo przyszłościowe i będą się dynamicznie rozwijać. Przykładowo, można w tym kontekście wymienić usługi oparte na Internecie Rzeczy, przetwarzanie dużych zbiorów danych, sieci kampusowe oraz rozwiązania z zakresu rozszerzonego domu. Rozwój w tych obszarach nie będzie kluczowy dla naszych wyników finansowych do 2024 roku, ale zyska krytyczne znaczenie w kolejnych cyklach strategicznych.
Przychody całkowite
Główne obszary wzrostu przychodów z kluczowych usług
Konwergencja strategia ukierunkowana na gospodarstwa domowe | Przyrost bazy klientów (dzięki zwiększaniu zasięgu sieci światłowodowej) | + | Wzrost ARPO (wartość, 5G i multiusługi) | = | Przychody >8% rocznie (CAGR) | |
ICT strategia ukierunkowana na klientów biznesowych | Wzrost w usługach podstawowych integracja, oprogramowanie i cyberbezpieczeństwo | + | Nowy potencjał chmura, 5G, analiza danych, Internet Rzeczy | = | Przychody z ICT 9-10% rocznie (CAGR) | |
Nowe otwarcie hurtowe monetyzacja aktywów | Światłowody w ramach obecnego i nowego zasięgu | + | Nowy wzrost infrastruktura, MVNO | = | Nowe źródła przychodów |
Oczekujemy w kolejnych latach niskiego do jednocyfrowego wzrostu EBITDAaL. Przyczyni się do tego głównie rosnąca marża bezpośrednia, gdyż wyższe przychody przełożą się na jej wzrost dzięki wysokiej dźwigni operacyjnej. Wzrost będzie osiągany w wyniku rozwoju działalności komercyjnej, co zapewni bardziej trwałe i solidne fundamenty w perspektywie długookresowej. Będziemy kontynuować transformację kosztową, a te same trendy w zakresie cyfryzacji, które otwierają nam możliwości wzrostu, przyczynią się także do dalszego ograniczania kosztów. Jednocześnie, korzystając ze sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów, podniesiemy jakość obsługi klientów – z korzyścią dla obu stron. Przewidujemy, że presja inflacyjna częściowo zniweluje efekty tych działań, tym niemniej oczekujemy, że przełożą się one na zysk operacyjny w takim stopniu, że wzrośnie marża EBITDAaL.
Wzrost EBITDAaL dzięki rosnącym przychodom oraz oszczędnościom kosztowym
Nasza przemyślana strategia inwestycyjna będzie ukierunkowana na wzrost (zwłaszcza w usługach światłowodowych i 5G) oraz podnoszenie efektywności. Struktura nakładów inwestycyjnych będzie stopniowo ewoluować od zdominowanej przez światłowody w kierunku większego udziału sieci mobilnej. Zamierzamy przystąpić do radykalnej modernizacji tej sieci. To projekt o krytycznym znaczeniu, pozwalający nam sprostać gwałtownemu wzrostowi transmisji danych - który już ma miejsce, a w przyszłości jeszcze się nasili. Modernizacja infrastruktury mobilnej będzie prowadzona przy okazji budowy sieci 5G. Będziemy nadal rozszerzać zasięg usług światłowodowych, ale nie będzie to od nas wymagać znaczących bezpośrednich nakładów, gdyż będzie realizowane głównie poprzez partnerstwa. Pomimo znaczącego poziomu inwestycji w wymienione obszary, chcemy utrzymać ekonomiczne nakłady inwestycyjne na stałym rocznym poziomie 1,7-1,9 mld zł - średnio dla całego okresu. W ten sposób wzrost przychodów przełoży się na wzrost poziomu generowanych środków pieniężnych.
Ewolucja struktury eCapex przy utrzymaniu średniego rocznego poziomu
W ramach strategii .Grow, powróciliśmy do wypłacania dywidend i przedstawiliśmy przejrzystą politykę w tym obszarze.
W 2022 roku - po raz pierwszy od 2016 roku - wypłaciliśmy dywidendę w wysokości 0,25 zł na akcję. Powrót do wynagradzania akcjonariuszy to wyraz przekonania co do obiecujących perspektyw wzrostu oraz dobrej sytuacji bilansowej. Przyszłe decyzje o zmianie wysokości dywidendy będziemy podejmować co roku, każdorazowo analizując przewidywane bazowe trendy finansowe oraz długookresowe prognozy dźwigni finansowej względem przyjętego korytarza 1,7-2,2x.
W przypadku zwiększenia dywidendy, jej wysokość zostanie przyjęta jako nowy stabilny poziom bazowy na przyszłość.
Dywidenda na akcję (w zł)
W dniu 15 lutego 2023 roku Zarząd Orange Polska przyjął uchwałę, w której zarekomendował Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy wypłatę w 2023 roku dywidendy pieniężnej w wysokości 0,35 zł na akcję z zysku za 2022 rok.
*Podlega zatwierdzeniu przez WZA