Raport
Zintegrowany
2019

Orange Polska

Załączniki

GRI Standard Numer wskaźnika Nazwa wskażnika GRI Miejsce / Odniesienie
Założenia i podstawy raportowania 101
Wskaźniki profilowe 102
GRI 102-1 Nazwa organizacji
GRI 102-2 Opis działalności organizacji, główne marki, produkty i/lub usługi
GRI 102-3 Lokalizacja siedziby głównej organizacji
GRI 102-4 Lokalizacja działalności operacyjnej
GRI 102-5 Forma własności i struktura prawna organizacji

Od listopada 1998 roku akcje Orange Polska S.A. (wcześniej Telekomunikacji Polskiej S.A). są notowane na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. w systemie notowań ciągłych.
Akcje Spółki wchodzą w skład następujących indeksów: największych spółek WIG20 oraz WIG30, szerokiego rynku WIG, indeksu branżowego WIG telekomunikacja oraz oraz WIG-ESG Indeks (kontynuacja RESPECT Index) firm odpowiedzialnych społecznie.

W 2019 roku Orange Polska S.A. znalazł się w prestiżowej grupie społecznie odpowiedzialnych spółek giełdowych WIG-ESG. Dodatkowo Orange Polska S.A. został włączony do FTSE
Russell’s ESG Ratings, globalny indeks mierzący wyniki firmy w obszarach środowiskowych, społecznych i zarządzania (ESG).

GRI 102-6 Obsługiwane rynki
GRI 102-7 Skala działalności
GRI 102-8 Dane dotyczące pracowników oraz innych osób świadczących pracę na rzecz organizacji
GRI 102-9 Opis łańcucha dostaw
GRI 102-10 Znaczące zmiany w organizacji lub łańcuchu wartości
  • Brak zmian
GRI 102-11 Zasada ostrożności
GRI 102-12 Inicjatywy zewnętrzne

Szerokie Porozumienie na rzecz Rozwoju Umiejętności Cyfrowych. Memorandum o współpracy na rzecz poprawy jakości usług na rynku telekomunikacyjnym, dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa telefonów komórkowych, Partnerstwo dla środowiska, Program Dostępność Plus. Deklaracja współpracy na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci. Inicjatywy te mają charakter dobrowolny.

GRI 102-13 Członkostwo w stowarzyszeniach i organizacjach

Organizacje krajowe: Pracodawcy RP, Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, BCC, Fundacja Rozwoju Radiokomunikacji i Technik Multimedialnych, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Udział we wskazanych organizacjach ma dla firmy charakter strategiczny, przedstawiciele firmy zasiadają w ich ciałach zarządczych, firma opłaca składki członkowskie, wspierając działania statutowe, oraz bierze udział w dodatkowych projektach organizacji.

Oragnizacje międzynarodowe: European Telecommunications Network Operators’ Association (ETNO), Forum for International Irregular Network Access (FIINA), Global Compact (on the Group level), Global Settlements Carrier Group (GSCG), International Cable Protection Committee (ICPC), International Inbound Services Forum (IISF), International Tele- communication Union (ITU), RIPE Network Coordination Centre (RIPE NCC), TeleManagement Forum (TM Forum), Forum of Incident Response and Security Teams (FIRST), GSM Association (GSMA), European Internet Exchange Association (Euro-IX). Udział w tych organizacjach ma charakter branżowy i wiąże się z opłatą składek oraz udziałem w różnych projektach wskazanych organizacji.

GRI 102-14 Oświadczenie kierownictwa najwyższego szczebla
GRI 102-15 Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk
GRI 102-16 Wartości organizacji, kodeks etyki, zasady i normy zachowań

Każdy pracownik Orange Polska jest obowiązany do zapoznania się z kodeksem etycznym, a e-learningowe szkolenie „Etyka w Orange Polska” znajduje się wśród szkoleń obowiąz- kowych dla nowo zatrudnionych pracowników. Również nasi dostawcy i partnerzy biznesowi są zobowiązani do zapoznania się i przestrzegania kodeksu etycznego, co zawarte jest w klauzuli Compliance umów. Kodeks w języku polskim jest udostępniony na stronie internetowej spółki – https://www.orange.pl/kodeksy.phtml Za rozpatrywanie spraw związanych z przestrzeganiem norm etycznych odpowiedzialna jest Komisja ds. Etyki. W jej skład wchodzi pięciu członków: Przewodniczący, dwóch stałych członków (Członek Zarządu ds. Zasobów Ludzkich, Dyrektor Audytu Wewnętrznego) oraz dwóch członków powoływanych na trzyletnie kadencje. Dodatkowo pracę Komisji wspiera dwóch stałych Sekretarzy.

GRI 102-17 Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych
GRI 102-18 Struktura nadzorcza organizacji
GRI 102-22 Skład najwyższego organu zarządczego oraz jego komitetów
GRI 102-23 Przewodniczący najwyższego organu zarządczego
GRI 102-24 Kryteria nominacji i wyboru członków najwyższego organu zarządczego
GRI 102-25 Konflikt interesów
GRI 102-26 Rola najwyższego organu zarządczego w określaniu celów, wartości i strategii
GRI 102-32 Rola nawyższego organu zarządzającego w raportowaniu na temat zrównoważonego rozwoju

Raport zintegrowany został oceniony przez członków Zarządu i Rady Nadzorczej, zatwierdzony przez Przewodniczącego Komitetu Audytu.

GRI 102-35 Polityka wynagrodzeń
GRI 102-36 Proces określania poziomu wynagrodzenia
GRI 102-40 Lista grup interesariuszy
GRI 102-41 Pracownicy objęci umowami zbiorowymi
GRI 102-42 Identyfikacja i selekcja interesariuszy
GRI 102-43 Podejście do angażowania interesariuszy
GRI 102-44 Kluczowe tematy i poruszane problemy
GRI 102-45 Jednostki gospodarcze ujmowane w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym
GRI 102-46 Zefiniowanie treści raportu i granic aspektów
GRI 102-47 Zidentyfikowane istotne tematy
GRI 102-48 Korekta informacji
  • Nie odnotowano korekt do poprzednich raportów
GRI 102-49 Zmiany w raportowaniu
  • Brak istotnych zmian.
GRI 102-50 Okres raportowania
GRI 102-51 Data publikacji ostatniego raportu
GRI 102-52 Cykl raportowania
GRI 102-53 Dane kontaktowe
GRI 102-54 Wskazanie, czy raport sporządzono zgodnie ze Standardem GRI
  • Raport został opracowany w oparciu o Standard GRI: opcja Core.
GRI 102-55 Indeks GRI
GRI 102-56 Zewnętrzna weryfikacja raportu
Podejście do zarządzania 103
GRI 103-1 Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz z wskazaniem ograniczeń Obszar gospodarczy
GRI 103-1 Obszar środowiskowy
GRI 103-1 Obszar społeczny
GRI 103-2 Podejście do zarządzania i jego elementy Obszar gospodarczy
GRI 103-2 Obszar środowiskowy
GRI 103-2 Obszar społeczny
GRI 103-3 Ewaluacja podejścia do zarządzania Obszar gospodarczy
GRI 103-3 Obszar środowiskowy
GRI 103-3 Obszar społeczny
Obszar ekonomiczny 200
Obecność na rynku 202
GRI 202-1 Wysokość wynagrodzenia pracowników najniższego szczebla według płci w stosunku do płacy minimalnej
Pośredni wpływ ekonomiczny 203
GRI 203-1 Wspierane inwestycje infrastrukturalne i usługi
GRI 203-2 Znaczący pośredni wpływ ekonomiczny.
Przeciwdziałanie korupcji 205
GRI 205-1 Działania oceniane pod kątem zagrożeń związanych z korupcją

Wszystkie procesy są oceniane pod kątem ryzyka związanego z korupcją, a w przypadku operacji obciążonych wyższym ryzykiem korupcji (np. wspólne przedsięwzięcie, fuzje i przejęcia, sprzedaż nieruchomości) stosuje się dodatkowe procedury.

GRI 205-2 Komunikacja i szkolenia w zakresie polityki i procedur antykorupcyjnych organizacji
GRI 205-3 Potwierdzone przypadki korupcji i podjęte działania
  • Brak przypadków
Naruszenie zasad wolnej konkurencji 206
GRI 206-1 Kroki prawne podjęte wobec organizacji dotyczące przypadków naruszeń zasad wolnej konkurencji oraz praktyk monopolistycznych
  • Brak przypadków
Obszar środowiskowy 300
Materiały 301
GRI 301-1 Wykorzystane surowce/materiały według wagi i objętości
GRI 301-3 Procent odzyskanych materiałów ze sprzedanych produktów i ich opakowań, według kategorii materiału
Energia 302
GRI 302-1 Zużycie energii przez organizację z uwzględnieniem rodzaju surowców
GRI 302-4 Redukcja zużycia energii
GRI 302-5 Redukcja zapotrzebowania na energię związana z produktami i usługami
Woda 303
GRI 303-1 Łączny pobór wody w podziale na źródła
Emisje 305
GRI 305-1 Łączne bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych (Zakres 1)
GRI 305-3 Inne pośrednie emisje gazów cieplarnianych (Zakres 3)
GRI 305-5 Redukcja emisji gazów cieplarnianych
Ścieki i odpady 306
GRI 306-2 Całkowita waga odpadów według rodzaju oraz metody unieszkodliwiania
Zgodność z regulacjami środowiskowymi 307
GRI 307-1 Wartość pieniężna kar i całkowita liczba sankcji pozafinansowych za nieprzestrzeganie prawa oraz/lub regulacji dotyczących ochrony środowiska

W 2019 roku nie nałożono na firmę żadnych kar za nieprzestrzeganie przepisów i regulacji dotyczących ochrony środowiska.

Obszar społeczny 400
Zatrudnienie 401
GRI 401-1 Pracownicy nowo zatrudnieni oraz odejścia
GRI 401-2 Świadczenia dodatkowe zapewniane pracownikom pełnoetatowym, które nie są dostępne dla pracowników czasowych lub pracujących w niepełnym wymiarze godzin
Bezpieczeństwo i higena pracy 403
GRI 403-1 Procent łącznej liczby pracowników reprezentowanych w formalnych komisjach (w których skład wchodzi kierownictwo i pracownicy) ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, które doradzają w zakresie programów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz monitorują takie programy
  • 100%
GRI 403-2* Wskaźnik urazów, chorób zawodowych, dni straconych oraz nieobecności w pracy oraz liczba wypadków śmiertelnych związanych z pracą

W 2019 roku Spółka otrzymała decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w m.st. Warszawie o stwierdzeniu choroby zawodowej: przewlekłe choroby narządu głosu spowodowane nadmiernym wysiłkiem głosowym, trwającym co najmniej 15 lat – niedowład mięśni wewnętrznych krtani z wrzecionowatą niedomykalnością fonacyjną głośni i trwałą dysfonią (poz. 15.3). Decyzja dotyczyła byłej pracownicy, która w okresie od 1982 roku do 2018 roku zatrudniona była na stanowisku: telefonistka, operator urządzeń, radca, st. doradca klienta indywidualnego, st. doradca klienta, st. doradca ds. obsługi i sprzedaży w Orange Polska S.A. oraz firmach, których OPL jest następcą prawnym. Postępowanie toczy się od 2018 roku i obecnie trwa proces odwoławczy spółki.

W 2019 roku zakończyło się postępowanie odwoławcze OPL od decyzji z 2018 r. o uznaniu choroby zawodowej – przewlekłej choroby narządu głosu spowodowanej nadmiernym wysiłkiem głosowym, trwającym co najmniej 15 lat, niedowład mięśni wewnętrznych krtani z wrzecionowatą niedomykalnością fonacyjną głośni i trwałą dysfonią. Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę OPL i utrzymał w mocy decyzję o stwierdzeniu choroby u pracownicy, która w latach 90. pracowała jako telefonistka, a od 1999 r. kolejno jako referent, kasjerka, doradca klienta indywidualnego i specjalisty ds. obsługi i sprzedaży.

GRI 403-3 Pracownicy szczególnie narażeni na choroby związane z miejscem pracy

W firmie nie występują stnowiska pracy, na których pracownicy narażeni byliby na choroby związane z miejscem pracy.

GRI 403-4 Kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy uwzględnione w formalnych porozumieniach zawartych ze związkami zawodowymi

Kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy zostały przyjęte w PUZP.

Edukacja i szkolenia 404
GRI 404-1 Średnia liczba godzin szkoleniowych w roku przypadających na pracownika
GRI 404-2 Programy rozwoju umiejętności menedżerskich i kształcenia ustawicznego, które wspierają ciągłość zatrudnienia pracowników oraz ułatwiają proces przejścia na emeryturę
GRI 404-3* Odsetek pracowników podlegających regularnym ocenom jakości pracy i przeglądom rozwoju kariery zawodowej, według płci i kategorii zatrudnienia

* Indicator reported partially

Róznorodność i równość szans 405
GRI 405-1 Skład ciał nadzorczych i kadry pracowniczej w podziale na kategorie pracowników według płci, wieku oraz innych wskaźników różnorodności
GRI 405-2 Stosunek podstawowego wynagrodzenia mężczyzn do wynagrodzenia kobiet według zajmowanego stanowiska
Przeciwdziałanie dyskryminacji 406
GRI 406-1 Całkowita liczba przypadków dyskryminacji oraz działania naprawcze
  • W 2019 roku do Komisji Etyki nie zgłoszono takich przypadków
Praca dzieci 408
GRI 408-1 Działania zidentyfikowane jako niosące ze sobą istotne ryzyko wykorzystywania pracy dzieci oraz środki podjęte w celu eliminacji takich przypadków
  • W firmie nie stwierdzono takich zagrożeń
Praca przymusowa 409
GRI 409-1 Działania zidentyfikowane jako niosące za sobą istotne ryzyko wystąpienia pracy przymusowej lub obowiązkowej oraz środki podjęte w celu eliminacji takich przypadków
  • W firmie nie stwierdzono takich zagrożeń
Prawa człowieka 412
GRI 412-2 Szkolenia pracowników w zakresie polityk i procedur poszanowania praw człowieka
Społeczności loklane 413
GRI 413-1 Jednostki biznesowe organizacji, uwzględniające zaangażowanie społeczne, ocenę wpływu i programy rozwojowe
GRI 413-2 Działalność organizacji wywołująca negatywny wpływ na społeczność lokalną

W przypadku firmy telekomunikacyjnej kwestie związane z bezpiecznym korzystaniem z usług oznaczają nie tylko najwyższą dbałość o spełnianie wymogów norm bezpieczeństwa, ale i rzetelną informację nt. wykorzystywanych urządzeń i technologii. W odpowiedzi na pytania dotyczące potencjalnego szkodliwego wpływu fal radiowych emitowanych przez urządzenia telekomunikacyjne oraz te wykorzystujące nowe technologie, został przygotowany globalny portal Orange o falach radiowych, wyjaśniający w sposób przystępny dzia- łanie telefonii komórkowej, z sekcją informującą o najnowszych doniesieniach naukowych, oraz zawierający wskazówki dotyczące ograniczenia ekspozycji na fale radiowe podczas korzystania z urządzeń mobilnych. Portal został także przetłumaczony na język polski i można go znaleźć na stronie www.ondes-radio.orange.com/pl/.

Udział w życiu publicznym 415
GRI 415-1 Całkowita wartość finansowa i rzeczowa darowizn na rzecz partii politycznych, polityków i instytucji o podobnym charakterze, według krajów

Zgodnie z Rozdziałem 7 Wytycznych antykorupcyjnych Orange Polska, firma zabrania wszelkiego rodzaju wpłat od Spółki (gotówka, przedmioty wartościowe, towary lub usługi, pożyczki, wartościowe papiery pożyczkowe) dokonywanych bezpośrednio lub pośrednio na rzecz partii politycznych. W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku nie przyznano żadnych wkładów finansowych ani rzeczowych partiom politycznym, politykom lub powiązanym instytucjom według kraju.

Zdrowie i bezpieczeństwo klientów 416
GRI 416-1 Ocena wpływu istotnych kategorii produktów i usług na zdrowie i bezpieczeństwo
GRI 416-2 Przypadki niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi wpływu produktów i usług na zdrowie i bezpieczeństwo
  • Brak przypadków
Marketing i oznakowanie produktów i usług 417
GRI 417-1 Wymogi wewnętrzne w zakresie oznakowania produktów i usług oraz informacji na ich temat

Wszystkie produkty dostępne w ofercie Orange Polska posiadają odpowiednie oznaczenia tj.:

  • nazwa producenta towaru i jego adres, instrukcja w języku polskim;
  • oznaczenie CE na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. w sprawie dokonywania oceny zgodności telekomunikacyjnych urządzeń końcowych przeznaczonych do dołączania do zakończeń sieci publicznej i urządzeń radiowych z zasadniczymi wymaganiami oraz ich oznakowania;
  • oznaczenie „kosz” na podstawie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
  • deklaracja zgodności DoC (Declaration of Conformity) na podstawie Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 3 lutego 2006 r.;
  • informacja o SAR (Specific Absorption Rate) na podstawie Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 3 lutego 2006 r.
GRI 417-2 Przypadki niezgodności z regulacjami oraz dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi oznakowania produktów i usług oraz informacji na ich temat
  • Brak przypadków
GRI 417-3 Przypadki niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami w dotyczącymi komunikacji marketingowej
  • Brak przypadków
Ochrona prywatności klienta 418
GRI 418-1 Uzasadnione skargi dotyczące naruszenia prywatności klienta i utraty danych

Nasi klienci złożyli 18 skarg do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) w 2019 roku. W 10 decyzjach wydanych w 2019 roku Prezes UODO potwierdził prawidłowe przetwarza- nie danych osobowych przez Orange Polska S.A. 5 decyzji Prezesa UODO nakazało OPL udostępnienie danych podmiotom zewnętrznym. Jedną decyzją Prezydent UODO upomniał OPL za wysłanie wiadomości marketingowej do klienta. W 2019 roku nie zostały nałożone na Spółkę żadne kary z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Na każdym etapie gromadzenia i przetwarzania danych dbamy o obowiązek informowania klienta m.in. o celu i zakresie przetwarzania jego danych, prawie dostępu do nich oraz możliwości ich poprawiania.

Zgodność z regulacjami społeczno-ekonomicznymi 419
GRI 419-1 Nieprzestrzeganie przepisów ustawowych i wykonawczych w obszarze społecznym i gospodarczym

Nie było innych kar, oprócz kary nałożonej przez UOKiK opisanej w 417-3.

Strona korzysta z plików cookie i podobnych technologii, aby poprawić wydajność i jakość użytkowania. Korzystanie z naszej witryny oznacza zgodę na pliki cookie opisane w naszych zasadach. Możesz modyfikować, blokować lub usuwać pliki cookie w dowolnym czasie, zmieniając ustawienia przeglądarki. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.