Pytania do
Jacka Hutyry,

doradcy ds. strategii klimatycznej

P: Orange Polska deklaruje, że z wyprzedzeniem osiągnie cele klimatyczna zakładane na 2025 rok - dzięki czemu jest to możliwe?

Najważniejszym źródłem naszych emisji własnych jest energia elektryczna, zwłaszcza ta niezbędna do zasilania naszych sieci. I to właśnie zdecydowane działania w tym obszarze pozwalają na przyspieszenie redukcji naszych emisji.

Po pierwsze, nasze zespoły odpowiedzialne za sieci intensyfikują optymalizację energii - to właśnie stałe podnoszenie efektywności energetycznej było głównym źródłem zmniejszania naszego wpływu na klimat aż do 2020 roku. Łącznie, od 2015 roku Orange Polska zmniejszył całkowite zużycie energii o około 18% pomimo około czterokrotnego wzrostu wolumenu transmisji danych w naszych sieciach w tym samym okresie. To pozostanie bardzo istotnym obszarem działania, ale oczywiście nie można oczekiwać, że w nieskończoność uda się obniżać zużycie prądu - wykładniczy wzrost transmisji danych już w najbliższych latach przeważy nad uzyskiem z poprawy efektywności.

Dlatego tym ważniejszy staje się drugi kluczowy filar naszych działań - transformacja struktury energetycznej. W 2021 roku, dzięki wejściu w życie pierwszej długoterminowej umowy zakupu energii z nowych źródeł wiatrowych w Polsce, to właśnie OZE stały się kołem zamachowym naszych redukcji emisji CO2. Dzięki wysiłkom zwłaszcza naszego Działu Zakupów i innowacyjnemu podejściu do poszukiwania nowych projektów OZE, obecnie mamy już cztery umowy PPA i pewność, że już w 2023 roku osiągniemy w naszym zużyciu pierwotnie cel OZE zakładany na rok 2025 - a co za tym idzie i zdecydowane redukcje emisji: z trzyletnim wyprzedzeniem przekroczymy cel redukcji o 65% w porównaniu do 2015 roku.

W porządkowaniu i przyspieszaniu działań pomaga to, że już od początku 2022 roku wszyscy menedżerowie objęci półrocznym systemem zadań premiowych są rozliczani z obowiązkowego, solidarnościowego celu redukcji emisji. Analogiczne cele mamy zresztą w długoterminowym programie motywacyjnym dla kluczowych menedżerów.

A najważniejsze jest to, że działania Orange Polska są ściśle związane z naszym biznesem - to nie dodatek czy dekoracja. Dlatego mogą mieć długoterminowy charakter i wyraźne efekty. Skoro najważniejszym zasobem w sektorze cyfrowym jest energia, to na niej się skupiamy - to bardzo istotny koszt i największe źródło emisji.

P: Co poza tym będzie więc priorytetem działań klimatycznych Orange Polska w najbliższych latach?

Oczywiście nie spoczywamy na laurach i nie zarzucamy pracy nad zakresami 1 i 2. Wciąż mamy wiele do zrobienia i wykorzystamy każdą możliwość dalszego poprawienia naszych wyników. Zaawansowanie w obszarze redukcji emisji własnych pozwala nam teraz skupić się na kolejnym ważnym, choć niełatwym, temacie, jakim są emisje w całości naszego łańcucha wartości (zakres 3 emisji) - przede wszystkim pochodzące od dostawców i klientów. W tym roku opublikowaliśmy po raz pierwszy pełne szacunki emisji w zakresie 3. Dzielą się one na dwie części o porównywalnej wielkości.

Pierwsza dotyczy emisji związanych z produkcją energii, którą obraca Orange Energia. To znaczące emisje, ale ponieważ nie dotyczą naszej podstawowej działalności biznesowej, wykazujemy je oddzielnie - i oddzielnie podchodzimy do zarządzania nimi. Ale są naturalnie także objęte naszym nadrzędnym celem neutralności klimatycznej netto.

Druga część jest dla nas szczególnie ważna, dotyczy bowiem samego serca naszej działalności - chodzi o emisje naszych dostawców, klientów i pracowników związane z działalnością Orange Polska w sektorze cyfrowym. Zidentyfikowaliśmy trzy priorytety, na których chcemy się skoncentrować, aby osiągnąć określony przez Grupę Orange cel redukcji zakresu 3: spadek o minimum 14% w 2025 roku w porównaniu do roku 2018. Te kluczowe zagadnienia to: zużycie energii przez klientów do zasilania urządzeń niezbędnych do korzystania z naszych usług (zwłaszcza stacjonarnych: modemów i dekoderów telewizyjnych), inwestycje w infrastrukturę sieciową oraz emisje z produkcji urządzeń sprzedawanych czy udostępnianych naszym klientom. Nie zaczynamy rzecz jasna od zera - warto przytoczyć świetne wyniki prowadzonej od lat przez nasz łańcuch dostaw zbiórki i odnowy stacjonarnych urządzeń sieciowych.

Ponadto w kwietniu 2023 roku uruchomiliśmy Program Re, ukierunkowany na uporządkowanie i przyspieszenie działań, które wydłużają życie telefonów komórkowych, redukując emisje związane z ich produkcją i użytkowaniem. Tu szczególnie istotna jest zbiórka telefonów w ramach odkupu (jeśli są sprawne) lub do recyklingu (jeśli już nie działają), naprawa urządzeń oraz rozszerzanie oferty telefonów odnawianych.

Wreszcie, rok 2025 to oczywiście nie koniec naszej drogi. Naszym nadrzędnym celem jest uzyskanie neutralności klimatycznej netto do 2040 roku. Przygotowujemy plan działania na rok 2030, ponieważ Grupa Orange ogłosiła niedawno swój średnioterminowy, oparty na danych naukowych cel na tę perspektywę: redukcję wszystkich emisji (zakresy 1+2+3) o co najmniej 45% w stosunku do roku 2020.

P: Jakie są największe wyzwania, z którymi musi się zmierzyć firma w najbliższym czasie?

Najważniejszym wyzwaniem systemowym stojącym przed wszystkimi branżami energochłonnymi, a do nich należy sektor cyfrowy, jest dostępność w Polsce nowych OZE. Potrzeba zdecydowanego wsparcia dla nowych dużych inwestycji wiatrowych na lądzie i morzu oraz słonecznych, a także szybkiej poprawy stanu krajowego systemu elektroenergetycznego.

Edukacja i zaangażowanie klientów to drugi bardzo ważny temat - nad którym już zresztą pracujemy. Naszą odpowiedzialnością jako operatora jest zadbanie o nasze emisje własne, a także wdrażanie rozwiązań, które umożliwią zmniejszanie emisji u klientów korzystających z naszych usług. Dlatego pracujemy z dostawcami nad efektywnością energetyczną naszych urządzeń oraz wprowadzamy w nich nowe tryby energooszczędne. Ale to do klienta należy ostatni krok - uruchomienie takiego trybu i zaakceptowanie, że w zamian za znaczące oszczędności energii urządzenie będzie budziło się do działania o kilkanaście sekund dłużej. Podobnie ze zbiórką sprzętu czy sprzedażą telefonów odnawianych - po naszej stronie jest przygotowanie procesów czy ofert, ale to klient musi na koniec przyjść i zostawić telefon, w którymś z naszych salonów bądź zdecydować się na urządzenie z odnowy.