Odpowiedzialność:
ambitne cele środowiskowe i społeczne

Chcemy, żeby rozwojowi pozostałych filarów naszej działalności towarzyszył wzrost odpowiedzialności społecznej - która od zawsze była dla nas bardzo ważna. Odpowiedzialność jest wpisana w DNA naszej Spółki i logikę naszej działalności. Uważamy, że tylko autentyczne zaangażowanie przynosi korzyści wszystkim interesariuszom.

Wyznaczyliśmy sobie ambitne cele w obszarze środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego, a jako firma jesteśmy idealnie przygotowani do tego, żeby pomagać innym w ograniczaniu śladu środowiskowego oraz przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu. Jesteśmy przekonani, że branża telekomunikacyjna ma do odegrania istotną rolę w dochodzeniu do neutralności klimatycznej.

Naszym kluczowym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej (neutralności węglowej netto) do 2040 roku, czyli dziesięć lat przed terminem zalecanym przez Unię Europejską. Neutralność obejmie całość emisji Orange Polska, to jest zarówno Zakresy 1 i 2 (własne emisje bezpośrednie i pośrednie), jak i Zakres 3 (emisje w łańcuchu wartości - przez dostawców, pracowników i klientów). W pierwszym etapie działań, do 2025 roku, zmniejszymy emisję CO2 w Zakresach 1 i 2 aż o 65% względem 2015 roku. Chcemy to osiągnąć głównie poprzez zwiększenie udziału energii odnawialnej w strukturze energetycznej z 0% w 2020 roku do co najmniej 60% w 2025 roku. Oznacza to, że musimy aktywnie wyszukiwać i wspierać projekty w tym obszarze

Będziemy także nadal optymalizować zużycie energii: przez ostatnich kilka lat co roku je zmniejszaliśmy pomimo stałego wzrostu transmisji danych w naszych sieciach. Do oszczędności energii przyczyni się także wprowadzenie nowych, znacznie efektywniejszych technologii, takich jak światłowody i 5G. Średnie zużycie prądu na jednego klienta jest w sieci światłowodowej o około 80% niższe niż w przypadku korzystania z łączy miedzianych.

Aby do 2040 roku osiągnąć założony cel, przyspieszymy działania w celu zmniejszenia emisji w całym łańcuchu wartości, w tym przez dostawców i klientów. Będzie to obejmować wdrażanie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym. Na przykład, we wszystkich salonach Orange będziemy odkupywać używane smartfony oraz przyjmować stare lub zepsute telefony komórkowe do recyklingu.

  • Cel neutralności klimatycznej do 2040 roku:
    • Redukcja emisji CO2 o ~65% do 2025 roku głównie dzięki odnawialnym źródłom energii
    • promocja gospodarki o obiegu zamkniętym (odkup i recykling używanych lub zepsutych smartfonów w każdym salonie Orange)
  • Zmniejszenie społecznego i cyfrowego wykluczenia wrażliwych grup: NPS #1 w segmencie seniorów
  • Edukacja cyfrowa:
    • >5 500 dzieci rocznie w programach edukacyjnych (bezpieczeństwo, programowanie)
    • >75 000 nauczycieli w programie zwiększającym kompetencje cyfrowe w latach 2020-2023
  • Koncentracja na równości w zatrudnieniu:
    • 37% kobiet na kluczowych stanowiskach liderskich
    • 40% kobiet na stanowiskach menedżerskich
    • Odpowiedzialne zarządzanie i nadzór w osiąganiu celów strategicznych
    • Przejrzyste informowanie o naszych zobowiązaniach

Włączenie cyfrowe ma dziś istotny wymiar społeczny. To z jednej strony upowszechnianie dostępu do szybkiego internetu, a z drugiej edukacja i rozwój kompetencji cyfrowych. Aktywnie działamy na obu tych polach. Inwestujemy w sieć światłowodową, także z wykorzystaniem środków publicznych, aby dotrzeć również do terenów odległych od miast, gdzie często brakuje infrastruktury i dostępu do nowoczesnych usług. A poprzez naszą Fundację Orange od ponad 15 lat wspieramy edukację cyfrową Polaków. Fundacja realizuje w szkołach programy edukacji cyfrowej, w których co roku uczestniczy ponad 5 tys. dzieci. Wspólnie z partnerami społecznymi szkolimy też nauczycielki i nauczycieli w ramach projektu Lekcja:Enter, współfinansowanego przez UE. To największa w Polsce inicjatywa tego typu. Łącznie z programu skorzysta 75 tys. nauczycieli.

Równie istotna jest dla nas kultura otwartości i różnorodności: badania potwierdzają, że różnorodne zespoły pracują lepiej i wydajniej. Dotyczy to wszystkich szczebli organizacji: od styku z klientem po Zarząd. W poszukiwaniu nowych szans i poszerzaniu różnorodności, skupimy się na zwiększeniu udziału kobiet na kluczowych stanowiskach kierowniczych (do 40%) i wśród kadry zarządzającej (do 37%).