Pytania do
Bożeny Leśniewskiej,

Wiceprezes Zarządu ds. Rynku Biznesowego

P: Rok 2022 przyniósł Orange Polska kolejne sukcesy na rynku biznesowym. Co się do tego przyczyniło? Co się udało poprawić w stosunku do poprzednich lat?

Bardzo mnie cieszy, że w 2022 roku po raz kolejny osiągnęliśmy duże sukcesy w działalności na rynku biznesowym. Przychody w tym obszarze zwiększyły się w ubiegłym roku aż o 9%. Obejmuje to wszystkie usługi telekomunikacyjne, zarówno dla małych firm jak i dużych korporacji; usługi IT i integracyjne, które często zapewniają dużą synergię z działalnością telekomunikacyjną: a także sprzedaż sprzętu. To efekt konsekwentnej realizacji naszej strategii we wszystkich kategoriach usług dla biznesu. W szczególności, można wymienić trzy kluczowe czynniki, które przyczyniły się do tak dobrych wyników.

Po pierwsze, usługi komórkowe. Udało nam się skutecznie połączyć dalszy przyrost bazy klientów z przyspieszeniem dynamiki wzrostu ARPO. Wskaźnik ARPO z tych usług zwiększył się o ponad 4% (wobec zaledwie 1% w 2021 roku), co było efektem ukierunkowanej na wartość strategii „więcej za więcej” oraz dalszej odbudowy przychodów z roamingu po pandemii. Klienci polubili nasze elastyczne plany taryfowe, obejmujące różne usługi dodane, które można zmieniać w czasie trwania umowy. Zapewnia to szeroki wybór i umożliwia dostosowanie pakietu do swoich potrzeb. Pomimo bardzo konkurencyjnego rynku, umocniliśmy wiodącą pozycję we wszystkich segmentach klientów.

Po drugie, usługi IT i integracyjne. Z przyjemnością informuję, że rok 2022 po raz kolejny przyniósł bardzo dobre wyniki w obszarze ICT. Wzrost przychodów przekroczył 20%, co było wyższe od naszych oczekiwań. Z powodzeniem zbudowaliśmy łańcuch wartości w odpowiedzi na popyt na transformację cyfrową w Polsce. Cyfryzacja działalności to obecnie wiodący trend w wielu branżach, w których przedsiębiorstwa zrozumiały, że to kluczowy czynnik decydujący o ich nowoczesności i konkurencyjności. Zmiana podejścia firm do nowoczesnych narzędzi do analizy danych i komunikacji przekłada się na popyt na usługi chmurowe. A dzięki naszej bardzo mocnej pozycji w obszarze łączności (wynikającej z ogromnych inwestycji w światłowody) oraz szerokiemu zakresowi kompetencji w obszarze ICT (osiągniętych w sposób organiczny i dzięki przejęciom), mamy wyjątkowe możliwości, aby wykorzystać ten trend. Szczególnie cieszy mnie wzrost przychodów z cyberbezpieczeństwa o ponad 30% - oznacza wyraźne zwiększenie dynamiki w porównaniu do 2021 roku. Jesteśmy obecnie jednym z najważniejszych graczy w tym obszarze, zapewniając rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa w całym cyklu „podróży danych”. Chociaż wysoki wzrost przychodów przekładał się dotąd na zyski, to stoimy naturalnie wobec wyzwania, jakim jest znaczący inflacyjny wzrost kosztów pracy w tej branży, zwiększający presję na rentowność.

Po trzecie, należy wspomnieć o rozwiązaniach opartych na Internecie Rzeczy. To obszar, który wciąż znajduje się na bardzo wczesnym etapie rozwoju, ale widzimy w nim ogromny potencjał na przyszłość. W 2022 roku podwoiliśmy przychody z działalności w tym obszarze. Nasza Platforma Zarządzania Miastem jest coraz bardziej doceniana przez samorządy. Już ponad 100 miast korzysta z inteligentnych liczników, monitoringu i platform analitycznych dla oświetlenia zewnętrznego, wodociągów, wywozu odpadów i zarządzania komunikacją miejską. Staje się to szczególnie ważne wobec wysokiej inflacji i rosnących cen energii. Moim zdaniem, można dziś śmiało stwierdzić, że jesteśmy obecnie dostawcą pierwszego wyboru w zakresie rozwiązań Smart City dla społeczności lokalnych. A to dopiero początek. Wdrożenie technologii 5G uwolni znacznie większy potencjał w tym obszarze.

P: W 2023 roku Orange Polska być może otrzyma wreszcie pasmo dedykowane dla sieci 5G. Jak wpłynie to na rynek biznesowy?

Przedstawiając blisko dwa lata temu naszą strategię, przewidywaliśmy, że będziemy dysponować częstotliwościami dla sieci 5G znacznie szybciej. Część naszych planów i zamierzeń opierała się na tym nowym zasobie i związanym z nim potencjałem, a tym samym musieliśmy je częściowo zawiesić. Nie oznacza to, że pozostaliśmy bezczynni - wręcz przeciwnie. W pierwszej połowie 2022 roku otworzyliśmy w naszej siedzibie Orange 5G Lab, gdzie opracowujemy rozwiązania wykorzystujące technologię 5G, pokazując klientom związane z nimi korzyści i zachęcając do ich wdrożenia.

Technologia 5G otworzy szeroką paletę nowych możliwości dla klientów biznesowych, które będą się stopniowo odsłaniać jeszcze przez wiele lat. Nie jest przesadą stwierdzenie, że będzie to rewolucja. Co więcej, dotyczy to zarówno sektora prywatnego jak i publicznego. Sieć 5G pozwoli na tworzenie ekosystemów cyfrowych dla transformacji biznesowej, zwanych sieciami kampusowymi. Z tej możliwości skorzysta zapewne wiele branż. Będzie postępować automatyzacja produkcji, a ponieważ roboty będą się komunikować ze sobą, to procesy produkcyjne staną się jeszcze efektywniejsze. Monitorowanie i analiza danych generowanych w trakcie tak zorganizowanej produkcji będą znacznie dokładniejsze i będą prowadzone w czasie rzeczywistym. To poprawi kontrolę jakości, zarządzanie łańcuchem dostaw i obsługę zapobiegawczą, a tym samym znacznie zwiększy wydajność i podniesie konkurencyjność na rynku. Co szczególnie istotne, takie prywatne ekosystemy gwarantują bezpieczeństwo sieci, gdyż ich elementy są odseparowane, umieszczone na terenie danego przedsiębiorstwa i wykorzystywane wyłącznie do celów wewnętrznych.

Inną kluczową grupą, która może odnieść korzyści z 5G, są miasta. Szybki wzrost liczby mieszkańców miast prowadzi do nawarstwiania się problemów związanych z komunikacją, zanieczyszczeniem środowiska, korkami czy gospodarką odpadami. Rozwiązania dla inteligentnych miast, oparte na Internecie Rzeczy, są już dostępne przy wykorzystaniu sieci 4G, ale technologia 5G zapewni dodatkowy impuls do ich rozwoju, gdyż umożliwi wdrożenie na dużą skalę takich rozwiązań jak zarządzanie sygnalizacją świetlną, inteligentne liczniki wody i prądu czy czujniki mierzące jakość powietrza. Te systemy mogą przynieść oszczędności samorządom, a zarazem poprawić jakość życia mieszkańców.

Dla naszej branży oznacza to pojawienie się zupełnie nowych rynków oraz potencjalne korzyści z monetyzacji tych możliwości. Cieszy nas od dawna oczekiwane rozpoczęcie konsultacji dotyczących nowej aukcji na pasmo 5G, i mamy nadzieję na jak najszybsze zakończenie tego procesu, co w pełni uwolni związany z tym potencjał.