TCFD GRI

Rynek konsumencki

Czas czytania

Rynek konsumencki: konwergencja oparta o światłowody pozostanie główną dźwignią wzrostu

Na rynku klientów indywidualnych, kluczem do budowy wartości pozostaje konwergencja, czyli sprzedaż pakietu usług mobilnych i stacjonarnych, która kompleksowo odpowiada na potrzeby gospodarstw domowych w zakresie usług telekomunikacyjnych, przyczyniając się do wzrostu satysfakcji klientów i zmniejszenia wskaźnika rezygnacji z usług. Konwergencja umożliwia także dosprzedaż usług, pozwalając uzyskać większy udział w wydatkach gospodarstw domowych na usługi telekomunikacyjne i media.

Orange Love – sprawdzona oferta

Postawiliśmy na konwergencję już w 2017 roku, wprowadzając Orange Love jako flagową ofertę dla gospodarstw domowych w Polsce. Orange Love to gotowy pakiet usług stacjonarnych i mobilnych, oferowany po stałej, atrakcyjnej cenie.

Pakiet podstawowy można za dopłatą rozszerzyć o kolejne karty SIM, większe prędkości dostępu w łączu światłowodowym czy dodatkowe programy telewizyjne. Towarzyszy temu bogata oferta smartfonów w atrakcyjnych cenach. Co ważne, oferta Orange Love jest dostępna dla każdej technologii dostępu szerokopasmowego (światłowód lub kabel miedziany), a także w przypadku usługi komórkowej wykorzystywanej do użytku domowego.

Dzięki temu, możemy sprzedawać tę ofertę na terenie całego kraju, co znacznie podnosi efektywność. Na koniec 2023 roku, z oferty Orange Love korzystało 1,7 mln klientów.

Dalszy potencjał konwergencji

Rynek telekomunikacyjny w Polsce staje się w coraz większym stopniu konwergentny – podobnie jak w wielu innych państwach UE – ale w dalszym ciągu widzimy w konwergencji istotny potencjał, zarówno do dosprzedaży kolejnych usług gospodarstwom domowym, w których już jesteśmy obecni, jak i wejścia z naszymi usługami do nowych gospodarstw. Postawiliśmy sobie cel wzrostu bazy klientów konwergentnych o co najmniej 20% (względem poziomu z 2020 roku) do końca 2024 roku, przy jednoczesnym dalszym istotnym wzroście przychodu na klienta (ARPO). Inni operatorzy chcą również w coraz większym stopniu realizować strategię konwergencji w oparciu o szybki internet stacjonarny, co będzie oznacza silniejszą konkurencję. Wymaga to od nas umiejętności wyróżnienia się kompleksowością oferty i jakością obsługi klienta. Wykorzystujemy w tym celu siłę naszej marki oraz bardzo dobre postrzeganie przez klientów. Odpowiadamy również na potrzeby klientów bardziej wrażliwych cenowo.

Wykres: Wzrost liczby klientów konwergentnych w wyniku rozbudowy sieci światłowodowej

Wykres: Wzrost ARPO w wyniku strategii ukierunkowanej na wartość i dosprzedaży

Światłowód – kluczowy czynnik sukcesu

związanych z konwergencją jest dalszy wzrost zasięgu naszej sieci światłowodowej. Do 2024 roku zaplanowaliśmy zwiększyć go o 2-3 miliony gospodarstw domowych w stosunku do stanu na koniec 2020 roku. W ciągu kilku poprzednich lat bardzo intensywnie inwestowaliśmy w budowę sieci, kreując światłowód jako synonim szybkiego i niezawodnego internetu w Polsce, co przełożyło się na postrzeganie Orange Polska jako jego dostawcy pierwszego wyboru. W końcowym okresie realizacji strategii .Grow polegamy znacznie bardziej na podłączaniu się na zasadach hurtowych do sieci innych operatorów. To głównie sieci budowane przez Światłowód Inwestycje oraz innych operatorów infrastrukturalnych. Światłowód daje nam znacznie wyższy średni przychód na klienta w porównaniu z technologiami miedziowymi. Wynika to głównie z większych możliwości sprzedaży treści oraz wyższych oferowanych prędkości, które są coraz częściej wybierane przez klientów. Usługi światłowodowe są również znacznie lepiej postrzegane przez klientów.

Wykres: Będziemy nadal znacząco zwiększać zasięg sieci światłowodowej (w mln gospodarstw domowych)

Wykres: Tworzenie wartości przez światłowody

Oferta TV – ważny element oferty konwergentnej

Ważnym czynnikiem sukcesu naszej strategii konwergentnej jest także jakość oferty telewizyjnej, która w przypadku polskich konsumentów odgrywa istotną rolę przy wyborze dostawcy usług. Pomimo szybkiego wzrostu popytu na usługi udostępniania treści przez internet (OTT), telewizja linearna cieszy się niezmiennie wielką popularnością. Pozostajemy wyłącznie dystrybutorem treści programowych – nasza strategia nie przewiduje znaczących inwestycji w tworzenie własnych programów. Nasza oferta TV obejmuje ponad 200 kanałów linearnych. W coraz większym stopniu promujemy też serwisy OTT.

Na koniec 2023 roku liczba klientów usług TV wynosiła około 945 tys., z czego ponad 94% przypadało na technologię IPTV. Liczba klientów w tej technologii dynamicznie rośnie w związku z rozbudową sieci światłowodowej. Pozostali klienci korzystają z telewizji satelitarnej, która – jako technologia schyłkowa – nie jest już rozwijana.

Wyniki wyszukiwania