Pytania do Liudmily Climoc, Prezesa Zarządu

Pytania do
Liudmily Climoc,
Prezesa Zarządu

P: Mija ponad pół roku od czasu pani przybycia do Polski. Jakie są pani wrażenia co do polskiego rynku i Orange Polska?
Branża telekomunikacyjna w Polsce cechuje się dużą konkurencją oraz rozdrobnieniem w segmencie usług stacjonarnych, ale jednocześnie jest bardzo atrakcyjna i stwarza obiecujące perspektywy wzrostu. Pomimo dojrzałości rynku telekomunikacyjnego, stałe zwiększanie zasięgu usług światłowodowych oraz rozwój sieci 5G stwarzają jego uczestnikom liczne możliwości. Wszyscy główni operatorzy skupili się obecnie na strategii konwergencji – przy czym Orange Polska realizuje ten model już od kilku lat.
Jestem przekonana, że priorytetem dla branży telekomunikacyjnej pozostanie wartość, a konkurencja będzie się ogniskować wokół jakości infrastruktury, poziomu usług oraz doświadczenia klienta. To szczególnie istotne wobec faktu, że ceny usług telekomunikacyjnych w Polsce są wysoce konkurencyjne w porównaniu do innych krajów europejskich, co czyni z Polski wzorzec pod względem oferowania wysokiej jakości usług za rozsądną cenę, pomimo utrzymującej się inflacji kosztowej.
Ostatnie lata przetestowały zdolność Orange Polska do wykonania przyjętej strategii i osiągania wzrostu.
Realizujemy założone cele pomimo tego, że strategię .Grow opracowaliśmy przy całkowicie innym otoczeniu gospodarczym. Pomimo wszystkich wyzwań zewnętrznych i makroekonomicznych osiągaliśmy wzrost w każdym roku. Rok 2023 był szóstym kolejnym rokiem ze wzrostem EBITDA, przy czym na ten wynik złożył się rentowny wzrost przychodów w połączeniu z działaniami w zakresie transformacji, ukierunkowanymi na optymalizację struktury kosztów.
To wskazuje na właściwą realizację strategii, odporność naszej działalności na trudności makroekonomiczne, a także zdolność do dostosowania się do dynamicznych zmian w otoczeniu. Naszymi silnymi stronami są mocna pozycja w podstawowej działalności telekomunikacyjnej, doskonałe sieci oraz szeroki wachlarz wysokiej jakości usług. Wykorzystujemy wybudowane aktywa: rozległą sieć komórkową oraz duży zasięg światłowodu (który monetyzujemy zarówno na poziomie detalicznym jak i hurtowym).
Ponadto, niezwykle ważnym kapitałem Orange są ludzie, cechujący się wielkim oddaniem i profesjonalizmem. Od pierwszego dnia po przyjeździe przekonałam się, że nasze zespoły są niezwykle zaangażowane w osiąganie wyników i realizację celów biznesowych.
Stoimy zatem wobec licznych szans, a zarazem wielu wyzwań. Jestem optymistką i dostrzegam w Spółce duży potencjał, który będziemy jeszcze bardziej wykorzystywać.
P: Orange Polska jest na dobrej drodze do realizacji celów strategii .Grow, ale czy coś jeszcze można zrobić lepiej lub szybciej?
Orange Polska osiąga istotne postępy w realizacji celów określonych w strategii .Grow. Jednak w pewnych obszarach możemy jeszcze poprawić wyniki, uwalniając nasz potencjał.
Kluczowym obszarem, na którym powinniśmy się skupić, jest efektywność, gdyż jej poprawa może przynieść znaczące korzyści. Musimy stale szukać możliwości optymalizacji, w szczególności poprzez użycie narzędzi cyfrowych. Osiągnęliśmy w tym obszarze postęp, ale wciąż jest dużo do zrobienia, zwłaszcza w zakresie interakcji z klientami. Wykorzystując kanały cyfrowe możemy zmniejszać koszty oraz lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Wprowadzenie uczenia maszynowego i modeli opartych na sztucznej inteligencji w zarządzaniu współpracą z klientami pozwoli nam zapewnić bardziej spersonalizowaną i szybszą obsługę, co przełoży się na wzrost sprzedaży i lojalności klientów. Pracujemy także nad narzędziami SI do optymalizacji kosztów utrzymania sieci, realizując duże projekty w tym zakresie.
W pewnych obszarach odnotowaliśmy znaczący postęp, ale wciąż tkwi w nich znaczący potencjał do wykorzystania. W szczególności, dotyczy to usług opartych na technologii 5G, takich jak rozwiązania z obszaru Internetu Rzeczy, rozszerzona łączność, analiza dużych zbiorów danych czy prywatne sieci kampusowe. Możemy też świętować sukcesy, zwłaszcza w obszarze rozwiązań Smart City opartych na Internecie Rzeczy, gdzie podwoiliśmy wyniki zarówno w 2022 jak i 2023 roku. Inflacja, a szczególnie wzrost cen energii, zwiększa popyt ze strony samorządów na takie rozwiązania, jak inteligentne liczniki czy zarządzanie siecią wodociągową, które pomagają optymalizować koszty, a jednocześnie zmniejszają ślad węglowy. Jednak monetyzacja w obszarze analizy dużych zbiorów danych jest wciąż przed nami. Jedną z przyczyn jest opóźnienie w przyznawaniu dedykowanego pasma 5G, które według naszych przewidywań miało być dostępne znacznie wcześniej.
Innym ważnym aspektem naszej strategii jest program #OrangeGoesGreen, ukierunkowany na zmniejszenie emisji CO2. Chociaż przekroczyliśmy oczekiwania dotyczące ograniczenia emisji w zakresach 1 i 2, osiągając w 2023 roku redukcję o 79% względem roku 2015 (i realizując cel na 2025 rok dwa lata przed terminem), to nadal mamy pracę do wykonania związaną ze zmniejszeniem emisji w zakresie 3.
Jednak kwestia tych emisji w większości nie leży w naszych rękach, jako że obejmuje cały łańcuch wartości, a w związku z tym stanowi znacznie bardziej złożone wyzwanie. Nasze działania koncentrują się na ograniczeniu energii zużywanej przez klientów do zasilania urządzeń domowych i mobilnych, inwestycjach w infrastrukturę techniczną oraz promowaniu praktyk zrównoważonego rozwoju w naszym łańcuchu dostaw.
P: Czego możemy się spodziewać po nowej strategii?
Rok 2024 jest ostatnim rokiem realizacji strategii .Grow. Chociaż aktualnie skupiamy się na osiągnięciu celów tegorocznych, pracujemy również nad nowym planem strategicznym, który przedstawimy w pierwszej połowie przyszłego roku.
Zważywszy na sukces strategii .Grow, nie ma konieczności odchodzenia od jej zasadniczych kierunków. Skoncentrujemy się na podstawowej działalności, dążąc do tego, aby być nowoczesnym operatorem telekomunikacyjnym, który generuje przewidywalne strumienie przychodów, zyski i przepływy pieniężne z korzyścią zarówno dla firmy jak i naszych akcjonariuszy. Nie planujemy dywersyfikacji obejmującej inne obszary działalności.
Jednak to nie oznacza, że nie będzie żadnych nowych elementów. Z pewnością do części obecnych obszarów działalności wprowadzimy nowe wymiary, aby dotrzymać kroku dynamicznej ewolucji otaczającego nas świata oraz zmieniającym się preferencjom naszych klientów. Jednym z oczywistych kierunków będzie rozwój usług opartych na technologii 5G. Niedawno uzyskaliśmy licencję na częstotliwości w paśmie C, a do czasu przyjęcia nowej strategii spodziewamy się rozdzielenia pasma 700 MHz.
Innym ważnym wymiarem będzie szersza eksploracja korzyści z użycia sztucznej inteligencji zarówno w rozwiązaniach oferowanych klientom jak też w celu podniesienia naszej własnej efektywności.
Nie chcę w tym momencie wchodzić w szczegóły, gdyż prace nad nowym planem strategicznym dopiero się rozpoczęły, ale jestem przekonana, że stanie się on dla nas platformą do dalszego zwiększania wartości dla akcjonariuszy.