TCFD GRI

Odpowiedzialność

Czas czytania

Odpowiedzialność: ambitne cele środowiskowe i społeczne

Chcemy, żeby rozwojowi pozostałych filarów naszej działalności towarzyszył wzrost odpowiedzialności społecznej – która od zawsze była dla nas bardzo ważna. Odpowiedzialność jest wpisana w DNA naszej Spółki i logikę naszej działalności. Uważamy, że tylko autentyczne zaangażowanie przynosi korzyści wszystkim interesariuszom. Wyznaczyliśmy sobie ambitne cele w obszarze środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego, a jako firma jesteśmy idealnie przygotowani do tego, żeby pomagać innym w ograniczaniu śladu środowiskowego oraz przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu. Jesteśmy przekonani, że branża telekomunikacyjna ma do odegrania istotną rolę w dochodzeniu do neutralności klimatycznej.

Naszym kluczowym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej (neutralności węglowej netto) do 2040 roku, czyli dziesięć lat przed terminem zalecanym przez Unię Europejską. Neutralność obejmie całość emisji Orange Polska, to jest zarówno zakresy 1 i 2 (własne emisje bezpośrednie i pośrednie), jak i zakres 3 (emisje w łańcuchu wartości – przez dostawców, pracowników i klientów). W pierwszym etapie działań, do 2025 roku, zmniejszymy emisję CO2 w zakresach 1 i 2 aż o 65% względem 2015 roku. Chcemy to osiągnąć głównie poprzez zwiększenie udziału energii odnawialnej w strukturze energetycznej z 0% w 2020 roku do co najmniej 60% w 2025 roku. Oznacza to, że musimy aktywnie wyszukiwać i wspierać projekty w tym obszarze. Będziemy także nadal optymalizować zużycie energii: przez ostatnich kilka lat co roku je zmniejszaliśmy pomimo stałego wzrostu transmisji danych w naszych sieciach. Do oszczędności energii przyczyni się także wprowadzenie nowych, znacznie efektywniejszych technologii, takich jak światłowody i 5G.

80%
Średnie zużycie prądu na jednego klienta jest w sieci światłowodowej o około 80% niższe niż w przypadku korzystania z łączy miedzianych

Aby do 2040 roku osiągnąć założony cel, przyspieszymy działania w celu zmniejszenia emisji w całym łańcuchu wartości, w tym przez dostawców i klientów. Będzie to obejmować wdrażanie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym. Na przykład, we wszystkich salonach Orange będziemy odkupywać używane smartfony oraz przyjmować stare lub zepsute telefony komórkowe do recyklingu.

Włączenie cyfrowe ma dziś istotny wymiar społeczny. To z jednej strony upowszechnianie dostępu do szybkiego internetu, a z drugiej edukacja i rozwój kompetencji cyfrowych. Aktywnie działamy na obu tych polach. Inwestujemy w sieć światłowodową, także z wykorzystaniem środków publicznych, aby dotrzeć również do terenów odległych od miast, gdzie często brakuje infrastruktury i dostępu do nowoczesnych usług. A poprzez naszą Fundację Orange od ponad 15 lat wspieramy edukację cyfrową Polaków. Fundacja realizuje w szkołach programy edukacji cyfrowej, w których co roku uczestniczy ponad 5 tys. dzieci. Wspólnie z partnerami społecznymi przeszkoliliśmy też nauczycielki i nauczycieli w ramach projektu Lekcja:Enter, współfinansowanego przez UE. To największa w Polsce inicjatywa tego typu. Łącznie z programu skorzystało 75 tys. nauczycieli.

Równie istotna jest dla nas kultura otwartości i różnorodności: badania potwierdzają, że różnorodne zespoły pracują lepiej i wydajniej. Dotyczy to wszystkich szczebli organizacji: od styku z klientem po Zarząd. W poszukiwaniu nowych szans i poszerzaniu różnorodności, skupimy się na zwiększeniu udziału kobiet na kluczowych stanowiskach kierowniczych (do 35%) i wśród kadry zarządzającej (do 40%).

  • Cel neutralności klimatycznej do 2040 roku
    • Redukcja emisji CO2 o ~65% do 2025 roku, głównie dzięki odnawialnym źródłom energii
    • promocja gospodarki o obiegu zamkniętym (odkup i recykling używanych lub zepsutych smartfonów w każdym salonie Orange)

  • Zmniejszenie społecznego i cyfrowego wykluczenia wrażliwych grup: NPS #1 w segmencie seniorów
    • Edukacja cyfrowa:
    • 5 500 dzieci rocznie w programach edukacyjnych (bezpieczeństwo, programowanie
    • 75 000 nauczycieli w programie zwiększającym kompetencje cyfrowe w latach 2020-2023

  • Koncentracja na równości w zatrudnieniu:
    • 40% kobiet na stanowiskach menedżerskich
    • Odpowiedzialne zarządzanie i nadzór w osiąganiu celów strategicznych
    • Przejrzyste informowanie o naszych zobowiązaniach

Strategia CSR: odpowiedzialność w działaniu

W Orange Polska już od kilku lat wdrażamy politykę społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) we wszystkich obszarach działalności. Nasza strategia CSR uwzględnia cele biznesowe firmy i wpisuje się w ich realizację. Kluczowym elementem w tworzeniu tej strategii były wnioski z dialogu z interesariuszami, trendy rynkowe oraz wyzwania społeczne dla naszej branży w Polsce i na świecie. Odpowiedzialność społeczna to dla nas kultura organizacyjna, która w tworzeniu i realizacji strategii biznesowej uwzględnia oczekiwania pracowników i innych grup interesariuszy: klientów, inwestorów, dostawców, partnerów biznesowych i społecznych oraz środowiska naturalnego. Wierzymy, że takie podejście przynosi korzyści firmie i jej otoczeniu, prowadzi do długofalowego rozwoju oraz przyczynia się do podnoszenia jakości życia nas wszystkich. Dlatego w Orange Polska stworzyliśmy strategię odpowiedzialności społecznej, skupiając się na pięciu obszarach – kluczowych z punktu widzenia naszej branży i działalności na rynku polskim.

W 2021 roku przyjęliśmy nową strategię odpowiedzialności społecznej na lata 2021-2025, która przewiduje kontynuację naszych wcześniejszych działań i zobowiązań w obszarze społecznym i ochrony środowiska. Fundamentem tej strategii jest odpowiedzialne zarządzanie – nasze wartości, zasady etyki, zgodność z wymogami oraz dialog z interesariuszami jako narzędzie poznawania ich oczekiwań.

  • Rozwój społeczny i cyfrowy – Czynimy nowe technologie sprzymierzeńcem rozwoju ekonomicznego i społecznego.
  • Bezpieczna sieć – Chcemy, aby korzystanie z najnowszych technologii było proste i wolne od zagrożeń.
  • Czyste środowisko – Realizujemy nasze cele biznesowe z poszanowaniem zasad ekologii i w harmonii ze środowiskiem.
  • Zaangażowany zespół – Tworzymy kulturę współpracy, w której pracownicy czują się szanowani, pracują na rzecz realizacji wspólnych celów i mają wpływ na funkcjonowanie firmy.

Odpowiedzialne zarządzanie i działania w ramach tych czterech filarów przyczyniają się do wpływu na społeczeństwo, który można analizować w sześciu obszarach: gospodarka, innowacje, klienci, środowisko, społeczności i pracownicy.

Nowa strategia .Grow jest również istotna z punktu widzenia odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju. Po raz pierwszy, odpowiedzialność społeczna znalazła się na równi z innymi filarami strategicznymi, jako jeden z czterech głównych obszarów działalności Spółki. Cele i działania w filarze „Odpowiedzialność” koncentrują się na dwóch zasadniczych kwestiach – wpływie na klimat i środowisko oraz zapewnieniu szeroko rozumianego włączenia cyfrowego.

Wyniki wyszukiwania