Od odwrócenia trendów do zrównoważonego wzrostu

W czerwcu 2021 roku przedstawiliśmy strategię .Grow na lata 2021-2024 – po tym, jak w 2020 roku z powodzeniem zakończyliśmy realizację poprzedniej strategii Orange. One, dzięki której odwróciliśmy wieloletnie negatywne trendy przychodów i rentowności, powracając na ścieżkę wzrostu. Przystępując do realizacji strategii .Grow, mieliśmy poszukiwane przez klientów produkty, wspierające te produkty aktywa oraz coraz efektywniejszą strukturę kosztów.
Zasadniczym celem strategii .Grow była stymulacja i przyspieszenie wzrostu przychodów i zysków. Na rynku konsumenckim kluczową dźwignią wzrostu pozostaje konwergencja, pomagając w zdobyciu i utrzymaniu zaufania i lojalności klientów. Pojawienie się technologii 5G staje się nową dźwignią wzrostu oraz przydaje łączności internetowej nowego wymiaru zarówno z punktu widzenia konsumentów jak i przedsiębiorstw. Na rynku biznesowym kluczowym czynnikiem wzrostu są usługi IT i integracyjne.
Kompensując spadki w schyłkowych segmentach działalności, wprowadzamy nowe źródła wzrostu, w tym dostęp hurtowy do naszej sieci światłowodowej i mobilnej. W ramach strategii .Grow uwalniamy nasz wewnętrzny potencjał wynikający z transformacji cyfrowej. Podążamy w kierunku, którego oczekują klienci, a jednocześnie poprawiamy naszą wewnętrzną efektywność opierając się w większym stopniu na sztucznej inteligencji i korzystając z analizy dużych zbiorów danych.



Ostatnim, ale nie mniej ważnym, elementem jest wzrost odpowiedzialności społecznej Orange Polska. Wyznaczyliśmy sobie ambitne cele w obszarze środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego, a dzięki naszym usługom jesteśmy, jako firma, idealnie przygotowani do tego, żeby pomagać innym w ograniczaniu śladu środowiskowego oraz przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu.
W wymiarze finansowym, wraz ze strategią .Grow wkroczyliśmy na ścieżkę szybszego i stabilniejszego wzrostu, opartego na solidnych fundamentach. EBITDAaL rośnie szybciej, a głównym motorem wzrostu są przychody, napędzane przez działalność komercyjną. To fundamentalna zmiana w stosunku do poprzedniej strategii, kiedy powrót do wzrostów – po wielu latach spadków – był generowany przez oszczędności na kosztach pośrednich, natomiast marża bezpośrednia cały czas spadała. Nasza strategia inwestycyjna stopniowo się zmienia w kierunku większych inwestycji w sieć mobilną. Jednak chcemy utrzymać ekonomiczne nakłady inwestycyjne na stałym rocznym poziomie 1,7- 1,9 mld zł – średnio dla całego okresu. Wzrost EBITDAaL i dyscyplina inwestycyjna przekładają się na wzrost zysków, generowanych przepływów pieniężnych oraz stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału. Ważnym elementem strategii .Grow jest przekazywanie wynagrodzenia akcjonariuszom.