TCFD GRI

Cele finansowe strategii .Grow: wzrost wyników i powrót do wypłacania dywidend

Czas czytania

Poprzednia strategia przyniosła odwrócenie wieloletnich negatywnych trendów w zakresie wyników finansowych oraz poprawiła strukturę naszego bilansu. Wraz ze strategią .Grow wkroczyliśmy na ścieżkę szybszego i stabilniejszego wzrostu, opartego na solidnych fundamentach.

Planowaliśmy, że powiększając przychody skorzystamy z wysokiej dźwigni operacyjnej, co przyspieszy wzrost EBITDAaL i przepływów pieniężnych. Generowanie stabilnych zwrotów to klucz do sukcesu strategii .Grow, a zarazem element, który odróżnia ją od naszych wcześniejszych działań. W poprzedniej strategii powrót do wzrostów wynikał z olbrzymich oszczędności na kosztach pośrednich, natomiast marża bezpośrednia cały czas spadała. W strategii .Grow, EBITDAaL rośnie głównie w wyniku wzrostu przychodów, wspieranych przez działalność komercyjną. W efekcie, wzrost ma fundamentalnie zdrowszy charakter.

Wzrost przychodów dzięki kluczowej działalności

Wykres: Przychody całkowite

Główne obszary wzrostu przychodów z kluczowych usług

Przedstawiając strategię, założyliśmy osiągnięcie w kolejnych latach niskiego do średniego jednocyfrowego wzrostu EBITDAaL. Miała się do tego przyczynić głównie rosnąca marża bezpośrednia, gdyż oczekiwaliśmy, że wyższe przychody przełożą się na jej wzrost dzięki wysokiej dźwigni operacyjnej. Wzrost osiągany w wyniku rozwoju działalności komercyjnej zapewnia bardziej trwałe i solidne fundamenty w perspektywie długookresowej. Kontynuujemy transformację kosztową, a te same trendy w zakresie cyfryzacji, które otwierają nam możliwości wzrostu, przyczyniają się także do dalszego ograniczania kosztów. Jednocześnie, korzystając ze sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów, podnosimy jakość obsługi klientów – z korzyścią dla obu stron. Według naszych przewidywań presja inflacyjna częściowo zniweluje efekty tych działań, ale oczekujemy, że przełożą się one na zysk operacyjny w takim stopniu, że wzrośnie marża EBITDAaL.

Wykres: Wzrost EBITDAaL dzięki rosnącym przychodom oraz oszczędnościom kosztowym

Nasza przemyślana strategia inwestycyjna była ukierunkowana na wzrost (zwłaszcza w usługach światłowodowych i 5G) oraz podnoszenie efektywności. Zgodnie z planem, struktura nakładów stopniowo ewoluowała od zdominowanej przez światłowody w kierunku większego udziału sieci mobilnej. Przystąpiliśmy do radykalnej modernizacji tej sieci. To projekt o krytycznym znaczeniu, pozwalający nam sprostać gwałtownemu wzrostowi transmisji danych – który już ma miejsce, a w przyszłości jeszcze się nasili. Modernizacja infrastruktury mobilnej będzie prowadzona przy okazji budowy sieci 5G.

Nadal rozszerzamy zasięg usług światłowodowych, ale nie wymaga to od nas znaczących bezpośrednich nakładów, gdyż jest realizowane głównie poprzez partnerstwa. Pomimo znaczącego poziomu inwestycji w wymienione obszary, założyliśmy utrzymanie ekonomicznych nakładów inwestycyjnych na stałym rocznym poziomie 1,7-1,9 mld zł – średnio dla całego okresu. W ten sposób wzrost przychodów przełoży się na wzrost poziomu generowanych środków pieniężnych

Ewolucja struktury eCapex przy utrzymaniu średniego rocznego poziomu

W ramach strategii .Grow zdecydowaliśmy o powrocie do trwałego wynagradzania akcjonariuszy oraz przedstawiliśmy politykę dywidendową. W 2022 roku wypłaciliśmy dywidendę w wysokości 0,25 zł na akcję z zysku za 2021 rok. Była to pierwsza wypłata dywidendy od 2016 roku. W 2023 roku dywidenda wypłacona z zysku za 2022 rok została podwyższona o 40%, do 0,35 zł na akcję. Zgodnie z przyjętą przez nas polityką, ten poziom stał się nowym poziomem bazowym na przyszłość. W dniu 19 kwietnia 2024 roku Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Orange Polska podjęło uchwałę w sprawie wypłaty dywidendy w 2024 roku w wysokości 0,48 zł na jedną akcję z zysku za 2023 rok. To oznacza, że w ciągu dwóch lat wysokość dywidendy wzrośnie o ponad 90%.

Wykres: Dywidenda na akcję (w zł)

Wyniki wyszukiwania