Pytania do Jacka Kunickiego, Członka Zarządu ds. Finansów

Pytania do Jacka Kunickiego,
Członka Zarządu Orange Polska
ds. Finansów

P: W jaki sposób, pomimo istotnych trudności wynikających z inflacji, udało się zwiększyć EBITDAaL o ponad 3% w 2023 roku?
Ubiegłoroczne wyniki potwierdziły odporność naszej działalności na trudności zewnętrzne, a także naszą zdolność do adaptowania się do tych wyzwań. Moim zdaniem, wysoka inflacja jest jednym z kluczowych ryzyk dla branży telekomunikacyjnej jako całości. Należy podkreślić, że zdecydowaną większość przychodów z usług uzyskujemy z umów abonamentowych, w których zwykle przez okres 24 miesięcy obowiązują stałe ceny. To sprawia, że w krótkim terminie mamy ograniczoną możliwość przeniesienia wyższych kosztów na klientów. Na ubiegłoroczny wzrost EBITDAaL złożyły się bardzo dobre wyniki w obszarze podstawowej działalności w połączeniu z trwającą transformacją i elastyczną adaptacją bazy kosztowej. Ograniczając wzrost kosztów pośrednich utrzymaliśmy wysoką dźwignię operacyjną, dzięki czemu wzrost marży bezpośredniej przełożył się na wzrost EBITDAaL i zysku netto.
W podstawowej działalności telekomunikacyjnej odnotowaliśmy w ubiegłym roku bardzo dobre wyniki, osiągając wzrost marży bezpośredniej o ponad 4%. Zwiększamy jednocześnie liczbę klientów podstawowych usług telekomunikacyjnych oraz średni przychód, jaki klienci tych usług generują (ARPO). Wzrost tego ostatniego wskaźnika stał się szczególnie istotny ze względu na wysoką inflację. Zintensyfikowaliśmy działania w ramach strategii ukierunkowanej na wartość, którą realizujemy nieprzerwanie od kilku lat. Jednak koncentracja wyłącznie na zwiększaniu ARPO byłaby zbyt krótkoterminowym podejściem – tylko odpowiednio zrównoważony wzrost ilościowy i wartościowy stanowi właściwe połączenie, które może zapewnić stabilny wzrost marży.
Koszty pośrednie zwiększyły się w 2023 roku o ponad 5%, głównie wskutek inflacji. Większość naszych umów najmu infrastruktury telekomunikacyjnej, punktów sprzedaży oraz powierzchni biurowych jest indeksowana do inflacji z poprzedniego roku, co w ubiegłym roku spowodowało dwucyfrowy wzrost związanych z tym kosztów. Podobnie, koszty usług zewnętrznych, koszty wsparcia technicznego oraz obsługi klienta są poddane większej presji inflacyjnej, przy czym istotnym czynnikiem w przypadku niektórych z nich jest podnoszenie minimalnego wynagrodzenia w gospodarce. W znacznym stopniu ograniczyliśmy wpływ tej presji poprzez liczne działania optymalizacyjne. Uzyskaliśmy oszczędności w zakresie kosztów utrzymania nieruchomości, utrzymania sieci, zakupów oraz różnych procesów biznesowych (dzięki ich optymalizacji poprzez automatyzację i cyfryzację). W odróżnieniu od roku 2022, kiedy nasze koszty związane z energią wzrosły w ujęciu rocznym o około 75%, w 2023 roku ta kategoria nie miała istotnego wpływu na ewolucję kosztów całkowitych, dzięki posiadanemu przez nas portfelowi umów na odbiór energii z farm wiatrowych i solarnych po cenach niższych od rynkowych.
P: Inflacja się zmniejszyła. Jakie są zatem główne wyzwania dla wzrostu w 2024 roku?
Cieszy nas znaczny spadek inflacji w pierwszych miesiącach bieżącego roku, ale skorzystamy na tym dopiero w 2025 roku. Ponieważ umowy najmu są indeksowane inflacją z poprzedniego roku, w 2024 roku będzie na nie nadal wpływać ubiegłoroczny wskaźnik inflacji na poziomie 11%. Tak więc, tegoroczny wpływ inflacji na koszty powinien być dość podobny jak w 2023 roku. To samo dotyczy wpływu płacy minimalnej, która w 2024 roku została podwyższona o dalsze 20%. Niesie to dwa skutki: powoduje presję na nasze własne koszty pracy (zwiększyliśmy najniższe pensje w Orange Polska, dostosowując je poziomu rynkowego), a także zmusza część naszych dostawców do podniesienia cen. Zatem z pewnością będziemy nadal odczuwać presję na koszty. To wymaga od nas dalszej transformacji działalności, a także maksymalizacji wartości uzyskiwanej ze wszystkich projektów i aktywów.
Podobnie jak w ubiegłych latach, kluczem do osiągnięcia wzrostu w 2024 roku będą wyniki w obszarze naszej podstawowej działalności, która ma największy wkład pod względem marży. Musimy konsekwentnie realizować strategię komercyjną ukierunkowaną na wartość, utrzymując właściwą równowagę pomiędzy wzrostem ilościowym i wartościowym w kluczowych usługach telekomunikacyjnych oraz uwzględniając silną konkurencję, zwłaszcza w obszarach konwergencji i stacjonarnego dostępu szerokopasmowego. Na początku 2024 roku wygląda na to, że osiągnięcie wzrostu w usługach IT i integracyjnych może być większym wyzwaniem niż w poprzednich latach. Ten obszar odczuwa cykliczne spowolnienie, wynikające z ogólnego pogorszenia sytuacji na rynku IT oraz niższego popytu ze strony sektora publicznego. Usługi IT i integracyjne są dla nas istotnym motorem budowania wartości, wzmacniając naszą pozycję konkurencyjną na rynku biznesowym, i jesteśmy przekonani, że tkwi w nich duży potencjał na przyszłość. Przewidujemy, że począwszy od drugiego półrocza nastąpi stopniowe odbicie w tym obszarze. Podobnie, będzie to trudniejszy rok w obszarze odsprzedaży energii ze względu na niższe ceny rynkowe oraz zmiany regulacji.
Jestem przekonany, że rok 2024 będzie kolejnym rokiem wzrostu dla Orange Polska i zrealizujemy cele strategii .Grow.
P: Zarząd zarekomendował dalsze znaczące zwiększenie dywidendy w 2024 roku. Co umożliwiło ten wzrost i co może potencjalnie sprzyjać dalszemu podnoszeniu dywidendy?
Bardzo nas ucieszyło, że mogliśmy zarekomendować dalsze istotne zwiększenie dywidendy płatnej w 2024 roku z zysku za 2023 rok. To druga kolejna podwyżka od czasu powrotu do wypłacania dywidendy w 2022 roku. W ciągu tych dwóch lat łączny wzrost dywidendy wyniósł ponad 90%. Należy również podkreślić, że ten nowy poziom 0,48 zł na akcję stał się nowym poziomem bazowym do wypłaty dywidendy w 2025 roku, co oznacza, że przyszłoroczna dywidenda będzie co najmniej na tym poziomie.
Zwiększenie dywidendy było możliwe dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym oraz solidnej strukturze bilansu. Wyniki ostatnich trzech lat, w których realizowaliśmy strategię .Grow, pokazują, że pomimo olbrzymich wyzwań zewnętrznych osiągamy dokładnie to, co zamierzyliśmy. Na koniec 2023 roku poziom dźwigni finansowej wynosił 1,1x (1,2x po uwzględnieniu pełnej płatności za pasmo 5G, dokonanej w pierwszych dniach stycznia). Wypłacona w ostatnim roku dywidenda (w mln zł) odpowiada praktycznie całości wygenerowanych w tym okresie wolnych przepływów pieniężnych (uwzględniając wyżej wspomnianą pełną płatność za częstotliwości).
Przy ustalaniu wysokości dywidendy zawsze analizujemy długoterminowe perspektywy rentowności operacyjnej, przepływów pieniężnych oraz dźwigni finansowej. Jak wspomniałem, 0,48 zł to poziom bazowy do wypłaty dywidendy w roku 2025. Ponadto, w 2024 roku będziemy pracować nad nową strategią średniookresową, która określi nasze cele w nowym okresie strategicznym.