Orange Goes Green

Na program Orange Goes Green składają się trzy priorytetowe osie działań:
#1. Odpowiedzialność za ograniczenie emisji CO2 i zużycia zasobów
Przejawem naszego negatywnego wpływu na środowisko są przede wszystkim emisje gazów cieplarnianych. Istotne znaczenie odgrywa tu energia, która jest niezbędna do świadczenia usług i oferowania produktów klientom, a także korzystania z usług Orange Polska. Dlatego też, po osiągnięciu w 2023 roku zamierzeń zaplanowanych w średnim okresie, dotyczących ograniczenia emisji związanych bezpośrednio z naszą działalnością (Zakres 1 i 2 Protokołu GHG), naszym celem jest redukcja negatywnego wpływu na klimat i środowisko w całym łańcuchu wartości.
Zarówno cel średniookresowy – ograniczenie emisji o 45% w ciągu dekady 2020-2030 – jak i ambicja osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej netto do 2040 roku obejmują pełny łańcuch wartości, tj. dotyczą również emisji związanych z działalnością naszych dostawców i pracowników wynikającą z działalności Orange Polska, a także z użytkowaniem usług przez naszych klientów.

Cel redukcji emisji o 45% w latach 2020-2030 będziemy realizować poprzez następujące działania:
- konsekwentne zwiększanie i ustabilizowanie udziału odnawialnych źródeł energii jako dominujących w naszej strukturze zużycia, dzięki zawieraniu długoterminowych umów zakupowych bezpośrednio z wytwórcami energii odnawialnej (tzw. umowy PPA);
- dalszą optymalizację wykorzystania energii zarówno w infrastrukturze jak i w części administracyjnej;
- wprowadzanie i rozwój nowych, bardziej wydajnych energetycznie technologii, np. światłowodu czy 5G;
- współpracę z kluczowymi dostawcami w celu ograniczenia śladu węglowego wynikającego z produkcji, instalacji i wykorzystania zasobów koniecznych w naszej działalności biznesowej;
- promowanie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym i ekoprojektowania, zarówno w relacjach z klientami indywidualnymi i biznesowymi jak i w kontaktach z dostawcami.
Redukcja zużycia przez Orange Polska innych zasobów (np. papieru i plastiku) ma drugorzędne znaczenie dla kluczowego celu neutralności klimatycznej netto, ale jest również objęta niniejszym priorytetem. Jesteśmy odpowiedzialni za to, co wprowadzamy do obiegu. Działamy na rzecz ograniczenia wykorzystania tego typu zasobów m.in. poprzez upraszczanie i cyfryzację procesów czy przeglądy i usprawnianie praktyk obsługi klientów (np. fakturowanie, dostawy), a także promowanie opcji mniej obciążających klimat i środowisko w ofertach kierowanych do klientów



#2 Wartość dla klientów i interesariuszy
Wierzymy, że odpowiedzialność za klimat i środowisko może budować wartość dla wszystkich – firm i ich udziałowców, klientów, społeczności lokalnych i naszego otoczenia. Dlatego podejmujemy następujące działania:
- rozwój i sprzedaż usług wspierających klientów indywidualnych i biznesowych w ograniczaniu negatywnego wpływu na klimat i środowisko (w tym pozwalających na redukcję emisji gazów cieplarnianych czy bardziej efektywne wykorzystywanie zasobów);
- wzmacnianie całościowego zarządzania problematyką środowiskową w doświadczeniu klientów Orange Polska, w tym rzetelna i uczciwa komunikacja oparta na faktach oraz przeciwdziałanie greenwashingowi;
- stosowanie w praktyce biznesowej działań z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym poprzez:
- wydłużanie cyklu życia telefonów komórkowych dzięki naprawie, odzyskiwaniu (w drodze odkupu lub zbiórki do recyklingu) i oferowaniu urządzeń odnowionych, czyli parasolowy Program Re, uruchomiony w 2022 roku,
- odnowę stacjonarnych urządzeń klienckich (modemy i dekodery telewizyjne),
- wykorzystywanie odnowionego sprzętu w sieciach Orange Polska.



#3. Wpływ na zieloną, cyfrową transformację polskiej gospodarki
Działamy w wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym:
- edukujemy i budujemy zaangażowanie pracowników i współpracowników, aby stawali się ambasadorami zielonej zmiany;
- współpracujemy z dostawcami, zachęcamy i pokazujemy narzędzia do kalkulowania i zarządzania śladem klimatycznym; włączyliśmy odpowiedzialne podejście do wpływu na klimat i środowisko do kryteriów stosowanych w postępowaniach zakupowych;
- pokazujemy naszym klientom, że świadome wybory mają znaczenie, i dajemy im narzędzia pomagające ograniczyć ich własny ślad węglowy;
- angażujemy się na rzecz transformacji systemowej: wspieramy zmiany rynkowe i regulacyjne korzystne dla klimatu i środowiska.
Kwestie istotne dla wpływu na klimat
Emisja gazów cieplarnianych (emisje własne) / zarządzanie energią
Zużycie energii (przede wszystkim na potrzeby działania infrastruktury teletechnicznej) jest głównym źródłem emisji własnych operatora telekomunikacyjnego (zakresy 1 i 2 emisji według protokołu GHG – bezpośrednie i pośrednie emisje własne). Dla Orange Polska kluczowe są zarówno działania dotyczące optymalizacji zużycia energii, jak też zwiększania udziału energii odnawialnej w całości wykorzystywanej energii.
Od 2014 roku Spółka prowadzi kompleksowe działania mające na celu zmniejszanie zużycia energii w ramach programu optymalizacji energii. Dotąd wdrożono ponad 270 inicjatyw oszczędnościowych w różnych obszarach sieciowych, które w latach 2015-2023 przełożyły się na łączną oszczędność energii na poziomie ponad 1,4 TWh. Wszystkie działania realizowane w ramach programu zostały podzielone na cztery obszary:

Inicjatywy dotyczące starszych technologii stacjonarnych (PSTN czy ATM)
Klienci są przełączani na technologie nowsze i bardziej efektywne energetycznie. Optymalizuje się też starsze urządzenia poprzez „zagęszczenie” dostępów dla klientów na kartach i wyłączanie nadmiarowych kart. Dodatkowo w 2023 roku Orange Polska rozpoczął proces wygaszania sieci 3G, który zaowocuje migracją klientów do nowszych, bardziej efektywnych technologii: 4G LTE i 5G;
Poprawa efektywności sieci RAN
Działania zmniejszające zużycie energii w mobilnej radiowej sieci dostępowej. W okresie niższej aktywności abonentów, np. w nocy, wybrane zasoby zostają czasowo wyłączone, co zmniejsza zużycie energii;
Modernizacja środowiska technicznego
Zapewnienie optymalnych warunków dla pracy urządzeń telekomunikacyjnych dzięki systemom klimatyzacji, zasilania, ogrzewania itp. Główne działania to wymiana klimatyzacji na efektywniejszą oraz doposażanie pomieszczeń w układy chłodzenia oparte o wentylację (tzw. free cooling);
Big data
energy
Dostępne dane energetyczne są pozyskiwane, przetwarzane i analizowane przy wykorzystaniu narzędzia business intelligence, dzięki czemu można wykryć anomalie oraz zoptymalizować koszty i zużycie energii. Przykładem jest cykliczny, indywidualny dobór taryf energetycznych dla każdego obiektu znajdującego się w sieci Orange Polska.
Potrzeby sieciowe stanowią zdecydowaną większość (ponad 90%) zużycia energii przez Orange Polska, ale działania optymalizacyjne są podejmowane również w pozostałych obszarach. Firma optymalizuje portfel nieruchomości oraz konsoliduje zespoły i przenosi je do nowych, bardziej energooszczędnych lokalizacji. Podejmujemy też działania oszczędzające energię przeznaczaną na ogrzewanie i chłodzenie nieruchomości, a także zmniejszające zużycie energii w salonach sprzedaży. Dążymy do elektryfikacji floty samochodowej, przy jednoczesnym kontynuowaniu jej optymalizacji.
Sukcesywnie zwiększamy udział odnawialnych źródeł energii w strukturze energetycznej. Orange Polska jako pierwszy operator nad Wisłą zawarł kontrakt typu power purchase agreement (PPA) i stosuje to narzędzie do ograniczenia emisji związanych z produkcją energii elektrycznej dzięki zapewnieniu dostaw energii odnawialnej bezpośrednio od producentów. W 2023 roku, dzięki takim kontraktom, udział energii odnawialnej w strukturze zużycia wynosił 74% (wzrost w stosunku do 2022 roku o 62 pp.). Dzięki temu Orange Polska już w 2023 roku, z dwuletnim wyprzedzeniem, zrealizował cele klimatyczne przewidziane na 2025 rok (zapewnienie co najmniej 60% udziału energii odnawialnej w strukturze zużycia energii).

Dzięki opisanym działaniom, pomimo rosnącej transmisji danych w sieciach Orange Polska zredukował emisje własne w 2023 roku o 79% w porównaniu do 2015 roku (przyjętego jako rok bazowy dla emisji w Grupie Orange – to rok podpisania porozumienia paryskiego) i o 64% w stosunku do roku poprzedniego.
Zakres 3 emisji gazów cieplarnianych (emisje w łańcuchu wartości)
Orange Polska oblicza pełną emisję gazów cieplarnianych w zakresie 3, uwzględniając emisje związane z działalnością spółki w całym łańcuchu dostaw – pochodzące od dostawców, pracowników i klientów.
Oszacowanie emisji w zakresie 3 jest prowadzone zgodnie z wytycznymi Protokołu GHG i koordynowane przez centralę Grupy Orange w oparciu o lokalne dane z poszczególnych krajów. Ze względu na trudności metodologiczne (w szczególności związane z koniecznością gromadzenia, agregowania i przeliczania zróżnicowanych danych dla szerokiego grona podmiotów w łańcuchu wartości), emisje w zakresie 3 są obecnie obliczane z rocznym opóźnieniem. W niniejszym raporcie prezentujemy ostatnie dostępne dane, podsumowujące rok 2022. Metodologia wyznaczania emisji w zakresie 3 podlega stałemu doskonaleniu, w szczególności co do maksymalizacji udziału w wyliczeniach danych fizycznych w miejsce szacunków opartych na danych finansowych. Globalny, potwierdzony naukowo cel Grupy Orange, uwzględniający zakres 3, to redukcja emisji w zakresach 1, 2 i 3 do 2030 roku o 45% (względem 2020 roku).

Emisje Orange Polska w zakresie 3 (z wyłączeniem Orange Energia – dane prezentowane oddzielnie poniżej) wyniosły 669 tys. ton CO2e, a największymi źródłami pochodzenia emisji były:
- zakupione produkty i usługi (w szczególności udostępniane klientom urządzenia niezbędne do korzystania z usług cyfrowych),
- dobra kapitałowe (w szczególności inwestycje infrastrukturalne) oraz
- korzystanie przez klientów z produktów i usług Orange (w szczególności związane z tym zużycie energii elektrycznej).
W stosunku do bazowego roku 2020, w którym całkowite emisje (w zakresach 1, 2 i 3) wyniosły 1 069 tys. ton CO2e, w 2022 roku były one niższe o 6%.
Oddzielną kategorią emisji w zakresie 3 są emisje związane z działalnością Orange Energia, spółki zajmującej się przede wszystkim obrotem energią elektryczną w Polsce. Zgodnie z Protokołem GHG, emisje związane z energią będącą przedmiotem obrotu należą do zakresu 3. W uzgodnieniu z Grupą Orange, emisje Orange Energia są prezentowane oddzielnie, ponieważ nie dotyczą sektora telekomunikacyjnego i cyfrowego, będącego podstawowym obszarem działalności Orange Polska i Grupy Orange jako całości. Ze względu na bardzo wysokie uzależnienie polskiej energetyki od paliw kopalnych, energia objęta obrotem na polskim rynku jest wysokoemisyjna, co przekłada się na znaczne emisje Orange Energia; ich włączenie do pozostałych emisji Orange Polska z podstawowej działalności zaciemniłoby obraz emisji Spółki i utrudniło analizę prezentowanych danych. Jednocześnie, zarówno Grupa Orange Polska, jak i Orange Energia podejmują stałe działania na rzecz zwiększenia udziału energii odnawialnej w strukturze energetycznej.



Gospodarka o obiegu zamkniętym
Firma podejmuje działania zmierzające do redukcji emisji w priorytetowych obszarach, w szczególności w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ), m.in. prowadząc odkup i zbiórkę używanych telefonów oraz proponując klientom telefony odnawiane czy usługi naprawy. Działania te są zebrane pod wspólnym szyldem programu RE – platformy komunikacyjno-edukacyjnej promującej zasady GOZ w odniesieniu do smartfonów i urządzeń klienckich. W 2023 roku Orange Polska, jako pierwszy operator w Polsce, zrealizował kampanię zachęcającą do przedłużania życia urządzeń, z których korzystamy, i świadomego rozstawania się z nimi. Ponadto, Spółka co roku odzyskuje od klientów, odnawia i kieruje do ponownego wykorzystania ponad 90% klienckich urządzeń sieciowych (modemy internetowe, dekodery telewizyjne).
W minionym roku blisko co drugi wydawany klientom modem lub dekoder przeszedł proces odnowy.

Spółka również wdraża i promuje wśród klientów energooszczędne opcje w urządzeniach sieciowych. Przeprowadzona w 2023 roku aktualizacja oprogramowania i wgranie ulepszonego, bardziej komfortowego trybu energooszczędnego do jednego z modeli dekoderów umożliwia w skali roku oszczędności rzędu 5 GWh. Jednocześnie Orange Polska bierze udział w międzynarodowych inicjatywach Grupy Orange dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym w zakresie infrastruktury sieciowe.
Zarządzanie opadami
W wyniku działalności Spółki powstają odpady przemysłowe, takie jak zużyty sprzęt elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory, żelazo, kable, słupy betonowe i drewniane itp. Ich zagospodarowanie następuje pod ścisłą kontrolą, zgodnie z obowiązującym prawem.
Stosujemy jednolite zasady klasyfikacji odpadów, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów, oraz jednolite zasady ewidencjonowania odpadów, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów.
Współpracujemy tylko z takimi odbiorcami, którzy w pełnym zakresie przejmują odpowiedzialność za dalsze postępowanie z przekazanymi odpadami (zbiórka, transport, odzysk lub unieszkodliwianie) oraz potrafią udokumentować poszczególne etapy, jakie przebywają odpady od podmiotu wytwarzającego do podmiotu unieszkodliwiającego. Zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEE), tego typu urządzenia – zbędne i nienadające się do dalszego użytku – są traktowane jako odpady i przekazywane odbiorcom posiadającym stosowne decyzje na gospodarowanie odpadami i zarejestrowanym w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).

Działania na rzecz redukcji emisji w 2023 roku
- postępująca elektryfikacja floty samochodów Orange Polska i jej dalsza optymalizacja,
- dalsza optymalizacja portfela nieruchomości i przenoszenie pracowników do mniejszej liczby mniej energo- i zasobochłonnych biur;
- ograniczenie zimą ogrzewania w budynkach, w szczególności nieruchomościach technicznych lub niewykorzystywanych do celów bieżącej działalności; ograniczenie w ciepłych miesiącach roku klimatyzowania pomieszczeń, co przełożyło się na znaczące ograniczenie zużycia paliw na te cele;
- wykorzystanie dodatkowego, celowego funduszu, Green CAPEX, na inwestycje w systemy chłodzenia i gaśnicze, co pozwoliło znacząco ograniczyć emisje związane z wyciekami z tych systemów.
- podpisanie kolejnej długoterminowej umowy zakupu energii odnawialnej bezpośrednio od producenta (corporate power purchase agrement, cPPA) – pierwszej umowy gwarantującej Orange Polska energię z instalacji fotowoltaicznych, co pozwoli na bardziej zrównoważony udział energii odnawialnej w strukturze zużycia w ciągu roku; obowiązujące obecnie kontrakty PPA pozwalają na zabezpieczenie realizacji celów redukcji emisji o 65% względem 2015 roku oraz przynajmniej 60% udziału OZE w strukturze zużycia energii w perspektywie do 2030 roku;
- ponad 1,4 TWh oszczędności od 2015 roku dzięki programowi optymalizacji energii;
- działania optymalizacyjne dotyczące zużycia energii w nieruchomościach (ogrzewanie, chłodzenie, oświetlenie), w tym salonach sprzedaży.
- prace nad udoskonaleniem metody obliczania emisji gazów cieplarnianych w zakresie 3;
- wprowadzenie w postępowaniach zakupowych tzw. ankiety green, stanowiącej jeden z etapów weryfikacji oferenta pod kątem jego działań na rzecz ograniczania wpływu na klimat;
- pierwsza w Polsce szeroka kampania komunikacyjna promująca wdrażanie zasad GOZ w odniesieniu do smartfonów, zrealizowana w ramach programu RE (zbiórka, odkup, naprawa, odnowa, recykling);
- promowanie trybów energooszczędnych w urządzeniach stacjonarnych, w szczególności wdrożenie nowego trybu oszczędzania energii dla jednego z modeli dekoderów, co pozwoli na zaoszczędzenie nawet 5 GWh w skali roku – z tego rozwiązania korzysta 94% użytkowników posiadających ten model urządzenia;
- kontynuacja działań dotyczących zbiórki i odnowy stacjonarnego sprzętu sieciowego;
- wsparcie kalkulatora śladu węglowego, przygotowanego przez Climate Strategies Polska;
- zorganizowanie pierwszego Forum Dostawców – wydarzenia dedykowanego kontrahentom Orange Polska, poświęconego wpływowi biznesu na klimat, obliczaniu tego wpływu i metodom zarządzania nim, w tym kwestiom energii odnawialnej i możliwościom pozyskania dofinansowania unijnego dla tego typu projektów;
- przeprowadzenie drugiej i uruchomienie trzeciej edycji autorskich studiów podyplomowych Green ACCademy wraz z Collegium Civitas, a także poszerzenie dostępności programu – włączenie pracowników innych firm do grona studentów.


