Raport roczny 2021

Pytania do Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu ds. Rynku Hurtowego i Sprzedaży Nieruchomości

P: Jednym z elementów strategii .Grow jest nowe podejście do usług hurtowych. Dlaczego te usługi stały się obecnie ważniejsze dla Orange Polska?

Można powiedzieć, że złożyły się na to dwa elementy: podaż infrastruktury i popyt na nią. Jesteśmy największym infrastrukturalnym operatorem telekomunikacyjnym w Polsce, z udziałem w rynku na poziomie około 40%. To jedna z konsekwencji bycia w przeszłości operatorem narodowym oraz efekt olbrzymich inwestycji w sieć światłowodową w ostatnich siedmiu latach. Na topologię naszej sieci składa się około 53 tys. km kanalizacji kablowej oraz 15 tys. km światłowodowej sieci szkieletowej, 92 tys. km światłowodowej sieci agregacyjnej i ponad 82 tys. km światłowodowej sieci dostępowej. A wszystkie te wielkości stale rosną. Sieć dostępowa jest budowana w coraz większym stopniu w technologii światłowodowej, podczas gdy udział łączy miedzianych systematycznie maleje. Oferując tę infrastrukturę innym operatorom, zwiększymy stopień jej wykorzystania – a im bardziej będzie wykorzystywana, tym większy zwrot osiągniemy z zainwestowanego kapitału. Udostępniając naszą infrastrukturę innym operatorom unikamy także dublowania przez nich istniejących zasobów, co wpisuje się w założenia Dyrektywy Kosztowej Komisji Europejskiej.

Z drugiej strony, dostrzegamy, że inni operatorzy mogą być potencjalnie zainteresowani naszą infrastrukturą. Do zwiększenia tego zainteresowania będzie się przyczyniać rozwój rynku szybkiego dostępu do internetu, wchodzenie nowych podmiotów na rynek konwergentny oraz budowa mobilnych sieci 5G (po rozdzieleniu nowych częstotliwości). Sieć 5G nie będzie skutecznie funkcjonować bez światłowodów. Ponieważ będzie wykorzystywać większą liczbę stacji bazowych i urządzeń radiowych, jej szkielet będzie w jeszcze większym stopniu oparty na kablu niż w przypadku sieci 4G. Z tego powodu, infrastruktura światłowodowa jest niezbędna, żeby w pełni wykorzystać zalety technologii 5G.

Istotne znaczenie dla całości obrazu ma nasza silna pozycja na rynku detalicznym. W ostatnich kilku latach przedstawiliśmy oferty detaliczne, które cieszą się dużą popularnością wśród klientów. Dysponujemy zatem narzędziami, żeby skutecznie konkurować o klientów detalicznych także po udostępnieniu infrastruktury innym operatorom. Poprzez to podejście pokazujemy, że ci operatorzy nie są dla nas wyłącznie konkurentami, ale również ważnymi partnerami biznesowymi.

P: Czy po okresie pandemii na rynku nieruchomości następuje odbicie? W jaki sposób pandemia zmieniła ten rynek?

W wyniku postępu technicznego, cyfryzacji i odchodzenia od łączy miedzianych stopniowo zwalniamy wykorzystywane powierzchnie lub optymalizujemy sposób ich użycia. Możemy dzięki temu monetyzować nieużywane nieruchomości, dając im drugie życie poprzez udostępnienie ich do innych celów, lepiej dostosowanych do lokalnych potrzeb. Sprzedaż nieruchomości przyczynia się do oszczędności w kosztach utrzymania, ogrzewania i energii elektrycznej, a jednocześnie pozwala lepiej wykorzystać kapitał, który zostaje przekierowany do podstawowych obszarów działalności, takich jak sieć światłowodowa i infrastruktura mobilna.

W ostatnich pięciu latach sprzedaliśmy nieruchomości w całej Polsce o łącznej wartości ponad 900 mln zł. Obecnie, portfel nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży obejmuje około 400 budynków różnej wielkości i w różnych lokalizacjach, o łącznej wartości rynkowej około 1 mld zł. Zrealizowanie tej wartości w drodze sprzedaży zajmie wiele lat. Ponadto, w przygotowaniu mamy kolejną grupę około 500 budynków o znacznie niższej wartości. Zatem czeka nas jeszcze długa droga.

Nieruchomości są zbywane w ramach poszczególnych projektów, w ścisłej współpracy z przyszłymi nabywcami, w celu optymalizacji infrastruktury sieciowej, która zwykle pozostaje w zabezpieczonym obszarze na terenie nieruchomości. Obecność infrastruktury Spółki to cecha szczególna, która sprawia, że proces sprzedaży nieruchomości staje się bardziej złożony. W większości przypadków, doskonałe położenie (w lokalnych warunkach) równoważy tę trudność, lecz istniejąca sieć jest czynnikiem, który wydłuża proces sprzedaży przy prawie wszystkich transakcjach.

Około 80% naszego portfela nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży stanowią powierzchnie biurowe, rozproszone po całym kraju. Pandemia wywarła znaczący wpływ na rynek nieruchomości biurowych w Polsce, a obecnie jeszcze daleko do ukształtowania się nowej, popandemicznej normalności w tym obszarze. Wśród osób podejmujących decyzje w branży nieruchomości, dodatkową niepewność – przynajmniej w krótkiej perspektywie – wprowadza konflikt na Ukrainie. Jednak wysoka inflacja wydaje się czynnikiem wspierającym długoterminowe inwestycje w powierzchnie biurowe, zakładając, że w dłuższym horyzoncie czasowym perspektywy biznesowe ustabilizują się na kontrolowanym poziomie.

Aby w tych złożonych uwarunkowaniach zintensyfikować proces sprzedaży, Orange Polska przyjął elastyczną postawę, podejmując intensywne działania marketingowe, stosując promocje oraz podchodząc z otwartością do rozwiązań proponowanych przez nabywców. To bezpośrednie zaangażowanie już zaczęło przynosić owoce. Stale poszukujemy także innych, korzystnych sposobów na przyspieszenie procesu monetyzacji nieruchomości.

Wyniki wyszukiwania